fbpx

Téli gumi a kerékpáron – a bringán is érdemes lecserélni

Téli kerékpár gumi választás: Milyen gumit használjunk télen a kerékpárunkon?

Ma már nem kérdés, hogy a jobb tapadás és a biztonságosabb közlekedés érdekében a téli időszakban az autóinkon téli gumit használunk, amit a kerékpárjainkon is meg kellene tenni – gyakorlatilag a gumi a legfontosabb alkatrész a téli kerékpáron -, de a bringáknál a téli gumi kérdés nem is olyan egyszerű, mert klasszikus értelemben vett téli kerékpár gumik nincsenek, csak bizonyos körülményekre gyártanak gumit, ami messze nem fedi le a teljes körű használatot. Viszont szerencsére létezik szinte minden gyártó kínálatában olyan gumi, ami téli körülmények között jól teljesít, és ezeket használva biztonságosabban tudunk télen tekerni az utakon. Ezenfelül mi is adunk pár tanácsot, hogy hogyan válasszunk és használjuk a kerékpárunkon a téli gumikat, amivel elkerülhetjük, hogy a szokottnál gyakrabban a földre kerüljünk.

téli kerékpár

Photo by Denise Jans on Unsplash

Elsőként fontos tisztázni, hogy mi a tél, hiszen Európán belül is régiónként mást jelent a leghidegebb évszak, pl az észak-norvég és a spanyol tél között nagy a különbség, de Angliában is “kicsit” más az időjárás, mint nálunk. Próbáljunk a magyar viszonyokra fókuszálni, amit remélhetőleg senkinek nem kell bemutatni, alacsony hőmérséklet, nedves, gyakran koszos utak, sok kátyú, ritkán pedig havazás is előfordulhat, de az utóbbi időben nem jellemzőek a hóval borított utak.

Már a fentiekből sejthető, hogy cikkünkben elsősorban az országúton, kerékpárúton, városban használható gumikról fogunk írni, mert elég csak belegondolni, hogy terepre még nyáron is mekkora fejtörést okozhat a számunkra megfelelő gumi megtalálása, különböző terepviszonyokon más és más gumi viselkedik jól, ráadásul még az egyéni ízlés is beleszól a gumiválasztásba, gyakorlatilag ez egy végtelen történet (a régi motorosok emlékezzenek vissza, hogy a fórumon mekkora pánik volt a maratonok előtt, hogy adott versenyre jó lesz az XY gumi 🙂 ).

Fontos tisztázni, hogy mivel a kerékpár egy nyomon haladó két kerekű jármű (sporteszköz) és a rajta lévő gumik formája kerek (kicsi az érintkezőfelület az úttal), ezért nedves úton sokkal gyorsabban elveszíti a tapadást, mint például egy autó, az útviszonyok megváltozása jobban érinti, mint egy négy kerekű, az úttal egyenes felülettel érintkező gumis járművet. Ezért a kerékpár gumik terén nem lehet csodát művelni, csúszós aszfalton a legjobb gumikkal is óvatosan kell közlekedni, de azért bőven érezhető különbség van télre ajánlott gumik javára. Egyébként kerékpáron még a bringás ügyességi faktora, kerékpárkezelési tudása is fontos szerepet játszik, valójában többet mint maga a gumi.

A téli kerékpár gumik az autók gumikhoz hasonlóan más alapanyagból, keverékből készülnek mint a kifejezetten nyári felhasználásra készült gumik, puhábbak, jobban tapadnak, nagyobb biztonságban tudunk velünk bringázni. Jellemzően négy évszakosnak (pl Continental Grand Prix 4-Season) vagy allrounder-nek szokták hívni ezeket a gumikat a gyártók, vagy valamilyen tapadáshoz kapcsolódó kifejezés megtalálható a nevükben (pl Vittoria Corsa Control). Az alapanyag kapcsán felvetődik az a kérdés, hogy ami puhább, tapadósabb az gyorsabban kopik-e, jellemzően igen, de a gyártók folyamatosan azon dolgoznak, hogy ezek a gumik tartósak is legyenek, ami az utóbbi években egész jól sikerült nekik.

Continental Grand Prix 4-Season – Egy gumi egész évben

Biztos sokakban felmerült már az a kérdés, hogy milyen a téli kerékpár gumi mintázata. Itt két dolgot kell tisztáznunk, hogy csak aszfalton megyünk-e a kerékpárral vagy földutakra is rátévedünk, illetve mennyit fogunk hóval borított úton bringázni. Ha elkerüljük a földutakat és hóban sem tervezünk kerékpározni akkor a válasz nagyon egyszerű, semmi extra mintázatra nincs szükségünk. Valójában a kerékpár nem tud felúszni a vízen, legalábbis olyan sebességre lenne szükség hozzá amit képtelenség elérni, így az autókkal ellentétben a mintázatnak nincs semmilyen vízkiszorító szerepe, maximum akkor ha van valamilyen sár-, homok-, földfelhordás az úton, különben az aszfalton gyakorlatilag semmi szerepe a mintázatnak, sőt a nagyobb bütykök csak rontják a tapadást aszfalton. Ha pedig földutakon és hóban is szeretnénk kerékpározni akkor már mintásabb külsőre van szükség, de itt már belekeveredünk a terepgumik okozta problémákba (télen garantáltan lesz sár). Városi havas utakra jók a negatív mintás gumik, amik száraz körülmények között is használhatóak és nem traktorgumiként viselkednek, viszont keskeny méretben egyre kevesebb érhető el, pedig sokan használnak itthon klasszikus országútira vázra épített városi vagy téli edző kerékpárt.

A téli autó gumiknál a méret nem feltétlenül szokott szóba kerülni, kerékpáron viszont egy fontos dolog, ugyanis minél nagyobb a gumi, annál nagyobb az érintkező felület, annál jobban tapad a gumi. Tehát érdemes minél szélesebbet (a maximális méretet, amit a váz tud fogadni) használni a bringánkon, arra viszont figyelni kell, hogyha sárvédőt használunk akkor maradjon 1-2 mm a sárvédő és a gumi között, mert ha felszed valamit a gumi akkor könnyen beállhat a kerék vagy egyszerűen letépheti a sárvédőt.

A mérethez közvetlenül kapcsolódik a nyomás, alacsonyabb nyomáson szintén nagyobb a tapadási felület, ezért a nyomást is úgy érdemes megválasztani, hogy éppen ne üssük fel a gumit, a nagyobb méretű gumi pedig alacsonyabb nyomáson használható, ráadásul kényelmesebb is, mint a keskeny társaik. Országútiknál egyértelműen hátrányban vannak a régi modellek, amik 23-as vagy jó esetben 25-ös gumikkal kompatibilisek, még sokan használnak ilyen kerékpárokat téli bringának. A modern országútik általában már 30-32 mm-es gumikkal is kompatibilisek, mint már írtam feljebb, télre nem árt ezeket a méreteket választani.

Tapadás szempontjából az sem mindegy, hogy klasszikus belsős, szingó vagy tubeless (belső nélküli) rendszert használunk. A szingó és a tubeless jobban tapadnak, mint a belsős megoldás, viszont szingóval edzeni, közlekedni nem túl szerencsés télen (az okokra kitérek lejjebb), ellenben a tubeless rendszerek az elmúlt pár évben elég biztonságosak lettek és rengeteg gumit lehet már belső nélküli változatban kapni, az előnyük hogy nehéz őket felütni, tehát alacsonyabb nyomáson használhatóak és a talaj formáját is jobban felveszik.

Continental Gatorskin – Kemény körülmények közé

A defektvédelem sem egy utolsó szempont, az egyik legkellemetlenebb dolog télen gumit szerelni az út szélén, ráadásul télen még könnyebb defektet is kapni, mint nyáron, elég csak a síkosságmentesítő kavicsokra gondolni, amik kiválóan vágják a külsőt (saját tapasztalat), ezért mindenképpen jó defektvédelemmel ellátott gumit ajánlott választani, szerencsére többnyire a gyártók is így gondolják és a télre ajánlott gumijaikba ilyet tesznek. A tubeless gumik elméletileg defektbiztosak, a bennük lévő folyadék gyorsan eltömíti a lyukat, viszont például a fent említett kavicsos defekttel nem mindig boldogulnak, ezért inkább városon kívül edzőguminak ajánlanám őket és a koszos városi utakra valami atom defektvédelemmel ellátott belsős rendszert javasolnék.

És mi van a szöges gumikkal? Biztos vannak páran, akik ezt kérdezik. Jeges úton a szöges gumik jelentik az egyetlen biztonságos megoldást. Pont. Egyébként meg nehezek, nem jeges úton borzasztó haladni velük, de a tükörjégen nem kerülsz a hátadra az első kanyarban. Szóval ha nem jégen szeretnénk kerékpározni akkor nem túl praktikusak.

Nézzük télre milyen kerékpár gumik közül választhatunk:

Continental Grand Prix 4-Season

Continental Grand Prix 4 Season gumi

Continental Grand Prix 4 Season

Az igazi országúti téli gumi, jó tapadás nedves körülmények között, lassan kopik és a defektvédelme is a jók közé tartozik. Ezenfelül a 23-astól a 32-esig minden méretben elérhető, így akár klasszikus acélvázas kerékpáron és modern tárcsafékes országútin is használható. Nem mellesleg a tömege is baráti, így esős versenyzésre is alkalmas. Egy apróság hiányzik, lehetne tubeless változatban is elérhető.
További információkat ide kattintva találsz.

 

Continental Gatorskin

Continental Gatorskin gumi

Continental Gatorskin

Akár városi, akár országúti használatra jó választás a Continental Gatorskin. Télen sem hagy cserben, jól tapad, kiváló a defektvédelme, cserében kicsit lassan gurul, de télen nem is feltétlenül ez az elsődleges szempont. 23-astól a 32-esig minden méretben kapható, ezért minden kerékpárral kompatibilis.
További információkat ide kattintva találsz.

 

Pirelli P Zero Velo 4S

pirelli p zero velo 4s

Pirelli P Zero Velo 4s

Kifejezetten nedves útra tervezett országúti gumi, nagyon jól tapad és a gördülési ellenállása ehhez képest nem túl nagy, akár versenyzésre is alkalmas. Ellenben a defektvédelme nem a legjobb, ezért érdemes tiszta aszfalton használni és kerülni kell a törmelékeket és a tüskéket. 23-as, 25-ös és 28-as méretben kapható.

 

Vittoria Corsa Control

Vittoria Corsa Control

Vittoria Corsa Control

A gumi, amit kifejezetten nedves, csúszós utakra terveztek, jól tapad, tartós, tubeless kompatibilis és szingó verzióban is elérhető. Egyetlen egy probléma van vele, hogy kissé sérülékeny, ezért inkább versenyhasználatra javasolt, bár jó aszfalton téli guminak is jó választás. 25-östől 30-as méretig kapható.

 

Vittoria Rubino Pro Control

Vittoria Rubino Pro Control gumi

Vittoria Rubino Pro Control

Védelem, tapadás, tartósság, ez a három dolog jellemzi legjobban a Vittoria Rubino Pro Controlt. Télre-nyárra mindenes guminak ajánlott, versenyzésre kevésbé alkalmas, mert nehéz és nagy a gördülési ellenállása, cserében nehéz vele defektet kapni. 23-as, 25-ös és 28-as méretekben elérhető.

 

Michelin Power All Season

Michelin Power All Season gumi

Michelin Power All Season

A Michelin téli gumijának már a neve is beszédes, az autóiparból ismert gyártó országúti gumija nedves körülmények között is jól tapad, tartós és a defektvédelem terén sem lehet rá panasz. Egyetlen negatívumot lehet vele kapcsolatban említeni, kissé nehéz. 23-as, 25-ös és 28-as méretekben elérhető.

 

Schwalbe G-ONE Speed

Schwalbe G-ONE Speed

Schwalbe G-ONE Speed

A Schwalbe leggyorsabb gravel gumija országútra is jó választás, gyors, tartós, téli körülmények között is jól tapad, a defektvédelme is kifejezetten jó és nem mellesleg tubeless kompatibilis. Egy probléma van vele, hogy a 30-as a legkisebb méret, amiben kapható, ezért az országútik többségében nem fér el.

 

Panaracer Race A EVO 4

Panaracer Race A Evo 4

Panaracer Race A Evo 4

Amikor azt hinné az ember egy országúti gumiról a neve alapján, hogy versenyzésre termett, de a gumi oldalfalán ott virít az All Around felirat. Nulla mintázat, de a Panaracer Race A EVO 4 téli körülmények között is jól teljesít, jól tapad, jó a defektvédelme és a tartósságára sem lehet panasz. A felhasználói tapasztalatok alapján egy problémát jeleztek vele kapcsolatban, kissé alulméretezett, ezért érdemes eggyel nagyobb méretet választani belőle, ami abból a szempontból elég kellemetlen, hogy 28-as belőle a legnagyobb.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.