fbpx

Top versenygumi bevetésen: Vredestein Fortezza Senso Superiore teszt

Amikor a tesztelő elmosolyodik egy országúti gumi teszt során, ez történt most velem a Vredestein Fortezza Senso Superiorénél, ritkán dobogtatja meg a szívem egy peremes országúti gumi, de ez a top verseny gumi most megtette.

Az idei évtől újra elérhetőek a Vredestein kerékpár gumik hazánkban, melynek kapcsán mi is jobban elkezdtünk foglalkozni a márkával, ami mögött ténylegesen egy gumigyár áll óriási tapasztalattal és történelemmel. A korábbi cikkeinkben már ígértük, hogy tesztelni is fogunk gumikat az itthon elérhető Vredestein kerékpár gumi kínálatból. Elsőként a gyártó jelenleg elérhető, legjobb peremes országúti gumiját teszteltem a Vredestein Fortezza Senso Superiorét. Nézzük, hogy mitől is ilyen különleges ez a gumi!

A Vredestein Fortezza Senso Superiore egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy a gumi szövetét kézzel szövik gyapotból (a gyapot az az anyag amiből a pamut ruhák is készülnek), ez a technológia csak kevés gyártónál található meg és ott is csak a prémium kategóriában. A gyapotból szőtt gumikra azt mondják, hogy mivel nincs olyan merev tartásuk, mint a szintetikus alappal rendelkező gumiknak, puhábbak, könnyebben változtatnak alakot, ezért jobb gördülési ellenállással rendelkeznek és nagyobb tapadást biztosítanak. Két olyan tulajdonság, ami egy kerékpár guminál fontos, egy versenyzésre tervezett guminál pedig talán a legfontosabb. Még nem említettem, de ha az eddigiekből nem lett volna egyértelmű, a Fortezza Senso Superiore egy versenygumi. A szövetre visszatérve még fontos elmondani, hogy 320tpi a gumi szövetsűrűsége, ami szintén top kategóriás. Ennek és a jó peremnek köszönhetően 25-ös méretben 10 barig fújhatjuk fel a gumit a gyártó ajánlása szerint, a minimum nyomás 6 bar, de ez mindig erősen testtömeg függő, ami maximum csak iránymutatásnak jó.

A futófelületet utólag vulkanizálják rá a gumi alapjára, ami szintén nem gyakori megoldás, csak pár gyártónál találunk ilyet peremes gumi esetén, ránézésre lehet valakinek elsőre ijesztő, de teljesen biztonságos megoldás. A futófelület alapanyaga a Vredestein által All Weather Silicának (AWS) nevezett gumikeverék, ami a nevéből adódóan minden időjárási körülmény jól teljesít. Defektvédelem is került a Fortezza Senso Superiorébe, egy polycotton réteg nem engedi a belsőig hatolni a nem kívánatos szúró, vágó tárgyakat.

Az elmélet után következzen a gyakorlat! A dobozból kivéve már elmosolyodtam amikor megfogtam a Fortezza Senso Superiore gumikat, a fotókon nem látszott, hogy a futófelület és a szövet külön készülnek, illetve a gumi tapintása is erősen más volt, mint amit megszoktam. Nézegettem, lemértem mindkét gumit (a mérlegen 234 gramm volt mindkettő, a gyári adat 235 g a 25-ös méretre; a szélessége 26,8 mm 8,5 baron 17-es belső szélességű felnin) és visszatettem a dobozukba és elraktam őket a szekrénybe, várva az első versenyre. Ez sem gyakori velem, hogy nem teszem fel azonnal az új gumikat, de ezek annyira kincs kategóriába tartoztak, hogy nem akartam edzésen tönkretenni őket.

Az első bevetés a Maraton Franja (Szlovénia és a régió legnagyobb granfondója) volt, ahol közvetlenül a verseny előtt tettem fel a gumikat, ellentétesen az alapszabállyal, hogy versenyen nem próbálunk ki semmilyen új dolgot 🙂 . Sietős volt a szerelés (hosszú történet, hogy miért), gyorsan, minden szerszám nélkül tettem fel őket a kerekekre, amiért nálam piros pont jár, nem szeretem azt amikor fél nap felszenvedni a gumikat a felnikre. A guminyomást kicsit elnéztem, mert a gumin két helyen szerepel nyomás adat, az egyik a felirat mellett van, a másik pedig a futófelületbe beleütve, és az utóbbi a szingó verzióra vonatkozik, de én ezt nagy sietségemben nem vettem észre, pedig a 8-12 bar feliratnak gyanúsnak kellett volna lennie, ezért 8,5 barra fújtam őket, ami nálam sok, mert 7 bar fölé nagyon ritkán fújok peremes gumit, kicsit tartottam is tőle, hogy nem lesz-e túl rázós alattam a gumi. Bemelegítés közben ért az első meglepetés, ez a gumi kényelmes, néztem, hogy leeresztett-e, de nem, a nyomás még mindig 8,5 bar. Olyan volt érzésre mintha szingókon mennék ilyen nyomáson. A körforgalmakban (van belőle bőven azon a környéken, mert a verseny Ljubljana bevásárló negyedéből indul) kicsit jobban döntögettem a bringát és szépen tapadt. Ezután megnyugodtam, hogy nem lesz gond a “magas” nyomással.

A versenyen sokáig nem volt időm foglalkozni a gumikkal, mert jellemzően 50 km/h fölötti sebességgel tesszük meg az első órát és nagy a mezőny, sok a bukás a városból kifelé. A nagy hegyre felfelé nem mindenhol jó az út minősége, itt is szépen csillapított a gumi, viszont lefelé tényleg meglepő volt, hogy milyen jól tapad ilyen nyomáson, a szerpentinen bátran döntögettem a bringát minden probléma nélkül. A defektvédelem tesztjére is sor került verseny közben, ugyanis rendszeresen újítják fel a hegyek között az utakat és a szervezők simán rávisznek minket ilyenkor több száz méter hosszú kavicsos útra (hazai országúti versenyen lenne sírás a részvevőktől ha ilyen megtörténne), sőt egy kifejezetten gravel szakaszt is beiktattak az idei évben. A gond annyi volt, hogy én ezekről a szakaszokról nem tudtam, ezért volt bennem egy kis bizonytalanság, hogy most tönkre fogom-e tenni az új gumikat vagy nem. De zokszó nélkül bírták és utólag sem látszott rajtuk sérülés.

A lustaságomnak és a kíváncsiságomnak köszönhetően nem kerültek le a verseny után a gumik, hanem fennmaradtak “edzésre”, és a megszokott útvonalaim is tudtam tesztelni őket. Általában jó gumikat használok a hétköznapi országútizásaim során is, jó gumikkal élvezetesebb bringázni (a gumi az egyetlen kontakt pont az úttal, egyértelműen fontos alkatrész), így nem idegen tőlem, hogy versenyzésre való gumikkal “edzek”. De így is meglepő volt, hogy mit tud a Vredestein Fortezza Senso Superiore, hagytam a kicsit magasabb nyomást és nem volt rázósabb élmény az előtte használt gumikhoz képest alacsonyabb nyomáson, haladt a bringa rendesen és a kanyarokban mosolyogva döntögettem a kerékpárt. Esőben ezen a nyáron nem volt sok időm próbálgatni, de nedves időben sem változott vele korcsolyapályává vele az út, bár én általában óvatos vagyok ilyenkor.

Viszonylag sokat megyek koszos, kavicsos kerékpárutakon és szeretem a kanyarokat levágni a fűben, de egyikkel sem volt gondja a guminak és egy defektet sem sikerült vele összehozni. Bátran merem ajánlani bármilyen országúti versenyre az útburkolat minőségétől függetlenül. A tartósság az, ami a gyenge pontja, de ez a Vredestein katalógusban is így szerepel, egy versenygumitól amúgy sem nem kell örök életet várni, ez arra van, hogy legyen gyors és tapadjon a kanyarokban és amikor elkopik akkor elkopik. Alattam kb 3-4ezer km-t mehet el hátul mire biztosan cserélni kell, de én viszonylag gumibarát felhasználó vagyok, de aki sokat sprintelget, egyetlenül hajt és rendszeresen állóra fékezi a kereket, alatta ennek a töredékét fogja bírni.

Létezik belőle bézs oldalfalú is

Kinek ajánlom a Vredestein Fortezza Senso Superiorét?
Röviden, maximalistáknak 🙂 . Bővebben, annak aki egy olyan peremes országúti gumit szeretne, ami hozza a szingók kényelmét, tapadásban a maximumot nyújtja, gördülésben nem fogja vissza a bringást és a defektállóságára sem lehet panasz. Elsősorban versenyzésre ajánlott, de edzésre is jó választás lehet, ha valakinek nem gond cserélni az átlagnál gyakrabban.

További információkért kattints ide:
https://msphalozat.hu/road/223021-kerekpar-kopeny-700x25c-25-622-28-aws-6-10-bar-235g-black-black-s-t-road-fortezza-senso-superiore-vredestein.html

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.