fbpx

Mi várható 2021-ben a kerékpárpiacon? – Superior, Rock Machine

A kerékpáripart teljesen felborította a koronavírus-járvány, egyre többen tapasztaltuk, hogy nem is olyan egyszerű a katalógusból kiszemelt kerékpárt megvenni vagy bizonyos alkatrészek beszerzése is komoly nehézségekbe ütközik. Ennek kapcsán megkerestük a hazai piac nagyobb szereplőit, hogy megkérdezzük náluk mi várható 2021-ben. Ezúttal a Bike Logistics Kft. képviselőjével (Superior, Rock Machine, SKS, Sunrace, Trelock magyarországi forgalmazójával) beszélgettünk.

A koronavírus-járvány következtében az elmúlt évben világszinten és hazánkban is megnövekedett a kereslet a kerékpárokra, ami komoly kihívás elé állította a gyártókat. Egyre többen szembesültünk azzal 2020-ban, hogy az adott kerékpár, amit kiszemeltünk már egyáltalán nem kapható, most télen pedig az alkatrészeknél visszatérő probléma, hogy bizonyos alkatrészek Európa szerte nem elérhetőek és a beérkezési idejük is több hónap lehet. Az előrejelzések szerint idén is hamar el fognak fogyni a 2021-es kerékpárok, és akár jelentős csúszások lehetnek a szállításban, emellett az alkatrészek beszerzése is nehézkes lehet, ami a kerékpárok szervizelését is megnehezíti.

-Nálatok, mint a Rock Machine és Superior kerékpárok és számos alkatrészmárka, mint pl az SKS, Trelock, Sunrace magyarországi forgalmazójánál mi a helyzet, mennyire lesznek csúszások a szállításban, várhatóan sikerül majd kielégíteni a keresletet?

-Örültem a megkeresésednek, mert – bár a saját csatornáinkon a kereskedők felé igyekszünk minél több információt adni a kialakult helyzetről – fontosnak tartom, hogy a vásárlóhoz is eljussanak ezek az infók.

Ami a kerékpármárkáinkat illeti, azt hiszem nem mondok már semmi meglepőt azzal, hogy nálunk is lesznek csúszások. Az okok globálisak, és tulajdonképpen márkától függetlenek, mert az alkatrész beszállítások akadoznak. Nem az a gond, hogy mondjuk a Superior vázakat nem sikerül időben lefesteni, hanem az, hogy például a szükséges fék vagy kormánycsapágy vagy akármi elfogyott és a gyártónak annyi rendelése van rá, hogy nem jön meg csak hónapok múlva. A nagy alkatrészgyártóknál az átfutási idők hatalmasra nőttek, és emiatt sajnos mi is azt látjuk, hogy a kedvelt kerékpár modelljeink egy része csak szeptember/október során kerülhet majd legyártásra. A következő évi rendelésünket július/augusztus során szoktunk leadni, majd januártól szokott kezdődni a szállítás. A 2022-es előrendelésünket “vakon” vagyis fotók, árak és részletes specifikáció nélkül, csupán modell nevek ismeretében (mi már azért tudjuk, hogy egy-egy modellnév évről-évre körülbelül mit szokott takarni) le kellett adjuk novemberben. Ezek miatt azt remélem, hogy legalább a jövő évre helyreáll a készletünk.

Ami a kiegészítő/alkatrész márkáinkat illeti, mi nagyrészt európai márkákat forgalmazunk, de az alapanyagokat és apró alkatrészeket sokszor az európai gyártók is távol-keletről szerzik be. Emiatt az ellátási láncban lévő nehézségekkel (nincs szabad konténer, nincs szabad hajó kapacitás, dráguló alapanyagárak és dráguló szállítás) nekik is szembe kell nézniük. A kiegészítőinkkel szerencsére egyelőre nincs baj. Próbálunk ezek esetében is előregondolkodni, és nagyobb készletet tartani. A Sunrace alkatrészekkel sajnos már nem ilyen jó a helyzet. Vannak olyan cikkek – például 7-8 sebességes váltók, fogaskeréksorok, láncok, amelyekből már a nyár közepe óta nem kapunk elegendő mennyiséget. A hiánycikkeknél sajnos korlátoznunk is kellett az egyszerre megvásárolható mennyiséget. Ahogy mi is próbáljuk – vagy próbálnánk – növelni a készleteinket, a kereskedők is próbálnak felhalmozni. Mi viszont azt szeretnénk, ha a termékeink a lehetőségekhez képest az ország minél több boltjába eljuthatnának, nem pedig csak egybe vagy kettőbe. A Sunrace estében viszont bizakodásra ad okot, hogy más alkatrészgyártókkal ellentétben, ők dolgoznak a kapacitásaik növelésén, és bár biztosat nem tudtak mondani ők sem, mi reméljük, hogy tavasszal már érezhetjük ennek a hatását.

Hogy sikerül-e majd kielégítenünk a keresletet? A célunk ez, és meg is teszünk érte minden tőlünk telhetőt. A célja természetesen a gyártóknak is ugyanez, de sok függ majd attól, hogy a kereslet mennyire tud találkozni a – valljuk be – némileg beszűkült kínálattal, és a vevők mennyire lesznek alkuképesek. Könnyen lehet, hogy a vevő idén nem tud majd úgy válogatni, mint a korábbi években. Ha azt mondja egy boltban, hogy “köszi, még szétnézek”, lehet, hogy már nem lesz meg a kerékpár, mire visszamenne. Beszerző létemre nekem is azt kellett mondanom az unokaöcsémnek, hogy idén nem tudok neki az ő méretében, ebben az árkategóriában, a kedvenc színében Rock Machine bringát adni, de ha jó lesz egy másik szín is egy picit drágábban, akkor rendben lesz.

A “Mi várható 2021-ben a kerékpárpiacon?” sorozatunk cikkeit itt olvashatjátok (folyamatosan frissítjük):

CUBE
KELLYS
SHIMANO
SUPERIOR, ROCK MACHINE
MERIDA

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo