fbpx

Mi várható 2021-ben a kerékpárpiacon? – Shimano

A kerékpáripart teljesen felborította a koronavírus-járvány, egyre többen tapasztaltuk, hogy nem is olyan egyszerű a katalógusból kiszemelt kerékpárt megvenni vagy bizonyos alkatrészek beszerzése is komoly nehézségekbe ütközik. Ennek kapcsán megkerestük a hazai piac nagyobb szereplőit, hogy megkérdezzük náluk mi várható 2021-ben. Ezúttal egy kulcsszereplő alkatrészgyártó, a Shimano magyarországi forgalmazójával beszélgettünk.

A koronavírus-járvány következtében az elmúlt évben világszinten és hazánkban is megnövekedett a kereslet a kerékpárokra, ami komoly kihívás elé állította a gyártókat. Egyre többen szembesültünk azzal 2020-ban, hogy az adott kerékpár, amit kiszemeltünk már egyáltalán nem kapható, most télen pedig az alkatrészeknél visszatérő probléma, hogy bizonyos alkatrészek Európa szerte nem elérhetőek és a beérkezési idejük is több hónap lehet. Az előrejelzések szerint idén is hamar el fognak fogyni a 2021-es kerékpárok, és akár jelentős csúszások lehetnek a szállításban, emellett az alkatrészek beszerzése is nehézkes lehet, ami a kerékpárok szervizelését is megnehezíti.

-A Shimano helyzetét, mint a világ legnagyobb alkatrészgyártóét érdemes kiemelni, a jelentősen megnövekedett kereslet miatt bizonyos alkatrészeik elérhetősége már most is korlátozott világszerte, hallani olyat is, hogy tavasszal előfordulhat, hogy nem lesz elég lánc, fogaskoszorú és hasonló alap alkatrészek. Ezeknek van alapja?

A Paul Lange Hungary Kft, mint a Shimano (Pro, Lazer) kerékpáralkatrészek disztribútora a magyarországi ‘enyhe’ korlátozó intézkedések hatására a valaha volt legjobb 2020-as évét zárta, de már tavaly év közepén kezdett látszódni az, amit a fogyasztók csak most kezdenek csak észrevenni, hogy egyes termékek vagy termékcsoportok beszerezhetősége nem a megszokott, hanem jóval (adott esetben hónapokkal) hosszabb időt vesz igénybe. Ez egy olyan folyamatnak az eredménye ami korábban és rövidebb idő alatt lejátszódott a kiskereskedelemben a wc papírral és a liszttel: a vevők azt látták, hogy a termék a szokásosnál jobban fogy, tehát igyekezett mindenki betárazni, ettől még jobban fogyott és a végén ez pánikot keltett a piacon. A kerékpáralkatrészek piacán a helyzet hasonló csak a folyamatok jóval lassabban mennek végbe. A gyártási kapacitások nem egyszerűen és főleg nem gyorsan bővíthetőek, aminek az az eredménye, hogy a korábban reagáló gyártók (főleg az egyáltalán nem bezáró amerikai, és a nagyon hamar ‘visszanyitó’ kínai piacon) elkezdtek rendelni, miközben az európai gyártók a szigorú járványügyi intézkedések hatására is – ne feledjük, a pandémia első hónapjaiban mind Spanyolországban mind Olaszországban kijárási korlátozás volt teljes boltzárral – elkezdtek rendeléseket lemondani. Emellé jöttek a lezárások azokban az országokban, ahol a Shimanonak gyáregységei találhatóak (Szingapúr, Malajzia, Kína) volt olyan gyáregység, ahol 1 hónapig nem volt egyáltalán termelés, és utána is csak lassan tért vissza a 100%-ra. Erre jött a nyár, a piacok helyreálltak, és az európai gyártók is észlelték, hogy van igény a kerékpárokra, szóval a korábban lemondott rendeléseiket is szerették volna visszaszerezni, meg rá is rendeltek. Ennek lett az az eredménye, hogy a legtöbb alkatrész gyártó, beleértve a Shimanot és az általunk forgalmazott Schwalbet is olyan mennyiségű beérkező rendelés állománnyal találta szembe magát, amit már nem tudott (és nem tud a mai napig sem) a megszokott leadtime-ok mellett kielégíteni. A Shimano tavaly szeptember óta folyamatosan növelte a gyártást egyes termékekből a teljes kapacitása fölé, de a feléjük beérkező megrendelések még mindig nagyobbak mint az előző év hasonló időszakaiban. A kerékpárgyártók által észlelt fogyasztói igény megsokszorozódása és ennek hatására általuk rendelt alkatrész mennyiség természetesen kihatással van arra is, hogy mennyi termék érhető el ‘aftermarket’ azaz egyedileg csomagoltan a boltok polcain. A Paul Lange Hungary Kft a 2021-es modellévre az előző kiemelkedően jó évet is jelentősen meghaladó értékben rendelt alkatrészt egyedi csomagolásban, így azt nem mondanám, hogy valamiből ‘nem lesz’ inkább úgy fogalmaznék, hogy ugyan lesz, csak nem abban a területi/bolti megoszlásban, ahogy azt korábban megszokhatták a vevők. Illetve sajnos nem kizárt egyes boltokban az átmeneti hiány bizonyos termékcsoportok esetében, de nem bocsátkoznék jósolgatásokba azt illetően, hogy ez pontosan melyik terméket fogja jelenteni.

A “Mi várható 2021-ben a kerékpárpiacon?” sorozatunk cikkeit itt olvashatjátok (folyamatosan frissítjük):

CUBE
KELLYS
SHIMANO

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.