400 ezer forint alatti e-bike? A Decathlonból? Tényleg van ilyen? És működik? Ezek a kérdések foglalkoztattak amikor a Rockrider E-Actv 100 tesztjére kértek meg legutóbb. A válaszokat a cikkben megtaláljátok. 🙂
Mostanában gyakran találkozhattok decathlonos cikkekkel nálunk, pl nemrég a gravel és országúti bringáikat mutattuk be, előtte a profi kerékpársportban használt kerékpárokról és felszerelésekről írtunk, de igazi különlegességet is teszteltünk egy fokozatmentes automata váltós e-bike személyében, na meg egy kedvező árú all mountain e-bike-ot is nyúztam egy kicsit. Legutóbb viszont egy olyan kerékpárt teszteltem amire tényleg egyáltalán nem számítottam. Egy 400 ezer forint alatti e-bike-ot, a Rockrider E-Actv 100-at.
Elsőre kicsit megijedtem amikor megtudtam, hogy mit kellene tesztelni, belépő kategória ritkán fordul meg a kezeink között, a gyártók általában nem ezeket szeretik mutogatni, és hát az árát meglátva sem egyből pozitív gondolatok fogtak el. Hogyan lehet ennyiből egy használható e-bike-ot összerakni? Ez lett a cikk kulcskérdése, de kicsit utánajárva megtudtam, hogy a Decathlonnál is ez volt a projekt kulcseleme, megtervezni egy 1000 euró alatti működő e-bike-ot.
A Rockrider E-Actv 100 a belépő modell a Decathlon e-trekking kínálatában, melyről májusban már írtam. Többféle kerékpárt kínál a francia áruházlánc ebben a szegmensben, pl a feljebb említett fokozatmentes automata váltós modellt is, ami a paletta csúcsa, de van középkategóriás modell is, illetve a tesztünk alanya, ami azoknak készült, akik elsőre nem akarnak sokat költeni egy e-bike-ra, nem feltétlenül használnák ki egy drágább kerékpár tudását. A Decathlonnál ez egyébként megfigyelhető minden területen, mindenhol van belépő-, közép- és felső kategória, ahol a belépő az adott sporttal ismerkedőknek vagy az adott sportot ritkábban űzőknek szól.
Nézzük mit tud egy 400 ezer forintos e-bike!
A Rockrider E-Actv 100 egy sportosabb geometriájú alumínium vázra épül, ami elérhető alacsony- vagy normál felsőcsővel is, mondhatnánk, hogy létezik belőle női és férfi vázas modell, de az alacsony átlépésű felsőcső már nemcsak a női kerékpárok sajátja, egy idősebb vagy kevésbé hajlékony ember is ezt fogja inkább preferálni, illetve csomagtartós, kosaras használat során is sokkal praktikusabb az alacsony felsőcső.
Ebbe az árkategóriába természetesen csak a hátsó agymotor fér bele, melyből egy 45 Nm-es nyomatékkal rendelkező került az E-Actv 100-ba. A 356 Wh-s akkumulátort az alsócsőbe rejtették, ami az árkategóriához képest szép teljesítmény, igényesen oldották meg ezt a feladatot, mindössze annyi kompromisszumot kell kötnünk, hogy az akku csak a vázból kivéve tölthető, a töltőnyílás már nem fért bele ebbe az árba. A gyári adatok szerint kb 70 km a hatótáv gazdaságos üzemmódban használva, persze ez nagyban függ a felhasználó erejétől is.
A rásegítést a kormányon található vezérlővel tudjuk állítani 3 fokozatban. A használata egyszerű és innen tudjuk felkapcsolni a világítást is. A rendszer összekapcsolható a Decathlon erre a célra fejlesztett alkalmazásával, amivel az alapadatokat tudjuk követni.
Teleszkópot is kapunk ezért az árért, egy 60 mm-t mozgó, acélrugós Rockrider trekking teleszkóp simítja az utat az E-Actv 100 elejében. Egyszerű szerkezet, viszont a kátyús utakon kifejezetten hasznos. Váltóból egy 6 sebességes sajátmárkás Btwin markolatváltókarral fért bele ebbe az árba, ami egy 14-28-as soron tologatja a láncot. Elöl egy 44-es lánckerékkel szerelt hajtómű található. Annyi biztos, hogy ezzel az áttétellel nem fogunk óriási sebességgel száguldani, de nem is arra találták ki ezt a kerékpárt. Tárcsafék is belefért a 400 ezer forint alatti árba, persze csak egy bovdenes Tektro, de az is meg tudja állítani a bringát. A kerekek egyszerű darabok, de erősek, amiket 45-622-es sajátmárkás Rockrider trekking külsőkkel szereltek.
Világításból elsőt és hátsót kapunk a Rockrider E-Actv 100-hoz, melyek a kerékpárban található akkumulátorról üzemelnek. Ezenkívül sárvédő is jár a bringához és csomagtartót is tudunk rá felszerelni. A csomagtartónál fontos megemlíteni, hogy létezik kifejezetten hozzávaló típus, amit a speciálisan kialakított konzolokra tudunk rögzíteni, viszont bármelyik szabvány csomagtartóval is kompatibilis az E-Actv 100. A teszt kerékpáron található kitámasztó, de ez gyárilag nincs benne az árban, fizetnünk kell érte, de érdekességként megemlíteném, hogy a váz teljes mértékben elő van készítve a kitámasztó fogadására és csak fel kell csavaroznunk rá.
Menet közben
Ezt a modellt is Budaörsön teszteltem az áruházból kitolva, hiszen a környéken rengeteg emelkedő van, ahol meg lehet nézni, hogy mit bír a kerékpár, bár Rockrider E-Actv 100 leírásában az szerepel a honlapon, hogy ideális közepes emelkedőkre, maximum 10 %-ig, de úgy voltam vele, hogy megnézem hol a határ.
Az első pár méter után meglepően nyugtáztam, hogy hiába olcsó ez a kerékpár a geometriája jól eltalált, jól kormányozható, tényleg rendben van. Jó régen használtam már ilyen markolatváltót, először kerestem, hogy hol a kar amit nyomkodni kell, de aztán hamar rájöttem, hogy ezen nincs olyan 🙂 . Teljesen jól működött a 6 sebességes névtelen váltó, persze kevésbé finoman tette át a láncot, de nem is azt vártam, hogy olyan lesz mint egy csúcskategóriás modell. Hátsó agymotor esetén a váltónak nem kell megküzdenie a motor teljesítményével így sokkal könnyebb dolga van váltáskor, mint egy középmotoros rendszerben használva. Az egyszerű bovdenes tárcsafékek is tették a dolgukat, nem hittem, hogy ilyen jól fognak fogni, de simán megállítottak a 10% feletti lejtőkön is, persze nem egy ujjal húztam a fékkart, hanem hárommal, de ettől még abszolút működképes darabok.
Gondolom mindenkit az érdekel, hogy a rásegítés milyen volt, hiszen attól e-bike az e-bike. Síkon pillanatok alatt feltolt 25 km/h-ra, nem lökött rajtam óriásit, a csúcs modellek gyorsításától messze van, de azért érezhető volt, hogy megy a rendszer, kényelmesen, minimális erő befektetéssel lehet vele haladni. Az emelkedőkhöz érve kellett használnom a váltót, érezhetően gyengébb ez a motor, mint mondjuk az LD920-as modellben, de a közepesen emelkedőkön még tempósan fel tudtam vele tekerni, dombos környékre abszolút optimális. A meredekeken (15 %) viszont elértem a határt, a legkönnyebb áttételen is kellett taposnom rendesen, hogy fel tudjak tekerni vele. Ezeknél már tényleg érezhető, hogy nem ide tervezték az E-Actv 100-at.
Kinek ajánlom?
Ha valakinek szüksége van egy kis segítségre kerékpározás közben, legyen szó túrázásról vagy mindennapi városi használatról, de nem szeretne sokat költeni egy e-bike-ra, ezenkívül nem fog nagyon meredek emelkedőkön bringázni és nagy távokat megtenni akkor a Rockrider E-Actv 100 jó választás lehet számára. Aztán ha beleszeret a bringázásba és többre vágyik akkor lecserélheti egy jobb modellre.
További információkat a Decathlon honlapján találsz.