fbpx

Btwin LD920E teszt: A fokozatmentes automata váltós e-bike

Csak tekerni kell!

A tavaly bombaként robbant a hír, amikor bemutatták a Decathlon fokozatmentes, automata váltós e-bike-ját. A Btwin LD920E sok felhasználó számára teszi egyszerűbbé a kerékpározást és több fontos problémát megold, ami az e-bike felhasználóknál elő szokott fordulni. Tél végén csak egy rövid tesztkör erejére tudtam kipróbálni az E-bike Test &Show-n, most tavasszal viszont egy hosszabb tesztre tudtam kivinni, hogy megnézzem valós körülmények között mit tud ez a kerékpár.

Fokozatmentes? Automata váltós? Ezek gondolom mind furcsán hangzanak az átlag olvasóink számára, hiszen a mai sok sebességes kerékpároknál kevesen igénylik azt, hogy a két sebesség között bárcsak lenne még egy fokozat, illetve a sportos bringások jellemzően tudnak váltani, ezért nincs szükség arra, hogy a váltó automata legyen (igen, a Shimanonak is van erre technológiája, aminek van létjogosultsága, de az más felhasználási kört céloz – szerk.). Viszont vannak az átlag kerékpárosok, akiknek jellemzően a mi szemszögünkből nézve nem tudnak váltani és az optimális fordulatot sem tudják tartani bringázás közben. Elég csak arra gondolni, amikor valaki országúti lánckereket akar tenni előre a városi vagy trekking bringájára mert elfogy az áttétele kicsivel 30 km/h fölött vagy azokra a bringásokra, akik a régi „tanyabike”-okat hajtják 30-as fordulattal dülöngélve az úton. Tehát ahhoz képest amire tervezték a rendszert bőven az optimális fordulat alatt tekernek gyilkolva a hajtás elemeit. Az e-bike-oknál ez fokozottan igaz, az átlag felhasználók pillanatok alatt szétkoptatják a láncot és a lánckerekeket, mert a 25 km/h-val maximális áttételen motoroznak minimális váltással, ami sem a hajtásrendszernek elemeinek, sem a motornak nem tesz jót.

A Decathlonnál erre a problémára próbáltak megoldást találni és ezért fejlesztették ki a fokozatmentes, automata váltós e-bike-ot, ahol a rendszer mindig az előre beállított pedálfordulathoz állítja az áttételt (sebesség fokozatot) ezzel segítve a bringást a tekerésben és védve önmagát a gyors elhasználódástól. Ezt a rendszert egy városi kerékpárba építették, hiszen ott szocializálódtak sokan váltó nélküli kerékpárokon a múltban és nekik extrémen alacsony a pedálfordulatuk, illetve nem feltétlenül szoktak foglalkozni a megfelelő váltással (nem véletlenül a városi kerékpárokban terjedtek el az agyváltók is). És innentől a Decathlon Btwin LD920E városi e-bike-jának köszönhetően már nem is kell ezzel foglalkozni, hanem elég nekik csak tekerni a kerékpárt.

Nézzük, mit tud a Btwin LD920E!

A Btwin LD920E váza alumíniumból készült, mely a klasszikus városi kerékpárok megjelenését és a modern e-bike-ok formavilágát ötvözi. A csövek vastagok, hiszen a motor és az akkumulátor is a vázban található meg, sőt a fékcsövek is a vázban futnak, melynek köszönhetően abszolút letisztult megjelenésű a kerékpár. A geometriatáblázatot megnézve is láthatjuk, hogy legjobban egy klasszikus városi kerékpárra emlékeztet. Kétféle vázkialakítással készül a Btwin LD920E, kapható alacsony átlépésű (ejtett felsőcsövű) vázzal és hagyományos kialakításúval is, én az utóbbit teszteltem.

Egy érdekességet vehetünk észre az első villa nyakánál, a fejcső alatt egy gumiharang található, ami egy headshock szerű megoldást takar, azaz a villa képes rugózni valamennyit, ami kényelmesebbé teszi a kerékpározást a rossz utakon.

Említettem, hogy a fékcsövek belül futnak a vázon, – a váltóbovdenek értelemszerűen nem, hiszen nincsenek – , a kormányszárnál lépnek be a vázba és közvetlenül a fékeknél ki (jól néz ki, de a szerelők lehet nem mosolyognak ha szerelni kell a kormánycsapágy környékén valamit – szerk.). A kormányszár egy három az egyben alkatrész, ugyanis a klasszikus kormányt tartó funkcióján felül benne található a kijelző és az USB töltőcsatlakozó, plusz az elejében az első lámpa. Applikációval is összekapcsolható az e-bike, amin nyomon tudjuk követni a szokásos adatokat, plusz a kerékpárban elhelyezett GPS nyomkövetőnek köszönhetően mindig tudjuk, hogy hol van a kerékpár (lopás esetén hasznos!).

A rásegítést végző motor/meghajtó-váltó egység OWURU névre hallgat, amiben egyszerre megtalálható a rásegítés és a teljes váltórendszer is, egy olyan váltórendszer, ami bizonyos határok között (265 %-os áttétel arány) fokozatmentes váltást biztosít és mindezt automatikusan teszi. Hogy is néz ki ez a valóságban? Beállítjuk, hogy milyen pedálfordulattal szeretnénk menni, mekkora rásegítést szeretnénk és a rendszer ehhez automatikusan állítja az áttételt. Tehát ennél a rendszernél nem fordulhat elő, hogy leváltunk max áttételre, aztán azon nyúzzuk a motort és az összes hajtáselemet, mert a rendszer folyamatosan vált. Másodpercenként 20 000 jelet kap, ami alapján állítja az áttétel mértékét. A rendszerben két motor található, az egyik az optimális áttételért felel, a másik pedig a rásegítést végzi.

A rásegítést végző motor 65 Nm-es nyomatékra képes, ami városi használatra bőven elegendő, az energiát hozzá egy 694 Wh-s akkumulátor biztosítja, ami a kerékpár alsócsövében található és zárral van védve. A gyári adatok szerint 80-150 km-es hatótávra képes az akku, persze az erősen függ a felhasználás módjától is. A kormányon található távirányítóval tudjuk állítani 3 fokozatban a rásegítés mértékét, a kívánt pedálfordulatot meghatározni, illetve a világítást bekapcsolni. Feljebb már említettem, hogy a kijelzőt pedig a kormányszárba építették be.

Automata váltás lévén külön váltót nem találunk a Btwin LD920E-n és a kívülről látható hajtásrendszer is egyszerű. A hátsó keréken egy pálya lánckerék található, ami jelentősen tartósabb megoldást jelent mint a láncváltós lánckeréksorok. Mivel a váz ejtőpapucsos így hajtásláncban egy láncfeszítőt is elhelyeztek, ami megakadályozza, hogy leessen a lánc. A véleményem az, hogy egy csúszópapucs praktikusabb megoldás lett volna, de biztos van valamilyen oka, hogy nem azt választották.

A kerekek masszív erős darabok, amik jól bírják a városi használatot, ráadásul a 38-as gumiknak köszönhetően rossz minőségű utakon is bátran használhatjuk a Btwin LD920E-t. Egy ilyen szintű bringán már természetes a hidraulikus tárcsafék, a nagyobb tömeghez és nagyobb sebességhez már szükség van rá, ezért a Decathlon mérnökei olyan Tektro fékeket választottak rá, amiket MTB-okon is használni szoktak.

Kiegészítőkből teljes palettát kapunk a Btwin LD920E-hez, elöl-hátul sárvédők, kormányról vezérelhető első-hátsó világítás, kitámasztó és egy 27 kg-ig! terhelhető csomagtartó is jár a kerékpárhoz. Amit még mindenképpen megemlítenék az a nyereg és a markolat, mindkettő a kényelmet hívatott szolgálni. Ezenfelül egy vázlakat is található a biciklin, ami zárt állapotban blokkolja a kereket, így nem tudják csak úgy eltolni, csak felemelve tudják elvinni, ami a 26 kg-os tömeg miatt annyira nem egyszerű.

Menet közben

Hasonlóan a múltkori teszthez a budaörsi áruházból hoztam el tesztre a Btwin LD920E-t és nem vittem autóval sehova, mert adott volt a környezet egy jó teszthez. Ahol én lakom ott nincsenek ilyen meredek utcák, Budaörsön viszont vannak és meg lehet nézni, hogy hol van egy e-bike határa, illetve milyen előnyei vannak.
Gyors nyeregbeállítás után már vittem is ki a parkolóból. A kormányon található távirányító kezelése nagyon egyszerű, nincs rajta felesleges funkciók hada, mint jó pár e-bike-nál, hanem csak azok vannak, amiket tényleg használ az ember. Egy gombnyomással lehet a rásegítési üzemmódok között lépkedni, a pedálfordulat beállítása is mindössze plusz egy gombnyomást igényel, a lámpa bekapcsolása pedig egy külön gombon van, és persze a menüben is lehet még oldalra lépkedni. A kezelés megtanulása tartott kb fél percig, aztán már indultam is neki a városnak.

A Btwin LD920E pillanatok alatt felgyorsult 25 km/h-ra, mindig meglepődök, hogy az on-road e-bike-ok mennyire jól haladnak és a rásegítés lekapcsolásával sem lassulnak hirtelen nagyot. Most is amikor lekapcsolt a rásegítést adó motor akkor sem lassult le a bringa 25 km/h alá, szóval elég tempósan lehetett vele menni. Eleinte furcsa volt a váltónélküliség, a jobb hüvelykujjam fékezéskor, kanyarodáskor mindig kereste a váltókart, de aztán rájöttem, hogy ezen a kerékpáron nincs olyan. A váltásokat abszolút nem lehetett észrevenni, pontosabban semmit nem lehetett észrevenni menet közben, pusztán tekerni kellett az e-bike-ot, az pedig haladt. Tényleg úgy működött ahogy ígérték.

A meredek utcákon próbálgattam, hogy hol fogy el rásegítés, hol nem fogom tudni tartani a pedálfordulatot. Jól bírta a motor a tesztet, a meredek falakon is adott fordulattal simán felmentem a Btwin LD920E-vel, annyi hogy már visszalassult 20 km/h alá, ami a meredekségeket elnézve nem meglepő, az országútimmal meg kellett volna dolgoznom, hogy feljussak ott, míg a Btwin LD920E-vel nem volt kihívás. A meredek utcán elinduláskor is érezhető volt, hogy van bőven erő a motorban, mert gyorsan megindult a bringa alattam. Egyébként 40-es és 90-es pedálfordulat közé tudjuk beállítani a rendszert, az alsó érték azért elég extrém már, bár biztosan vannak, akiknek ez az optimális. Fontos még elmondani, hogy mivel a váltás és minden is elektromosan történik ebben a rendszerben ezért biztonsági funkcióként nem engedi lemerülni magát a rendszer, hanem korlátozza a rásegítés mértékét amikor bizonyos töltöttségi szint alá kerül.

Le is kellett jutnom a hegyről ezért a fékeket is tesztelnem kellett, fogtak rendesen, a Btwin LD920E-t biztosan meg fogják állítani, a fékkarok sok ujjasok, szóval lehet rájuk bőven erőt kifejteni. A kerékpár geometriája elég városias, egyenes hátas kerékpározáshoz tervezték, ezért a kormányzást először kicsit idegesnek éreztem a sportra fejlesztett kerékpárok után, de megszokható volt. A headshock padkázásnál és a kátyúknál kifejezetten jól jött, felvett az ütésből jelentős mértékben, mindenképpen hasznos egy ilyen jellegű kerékpárnál. Egyetlen dolog ami zavart engem egy kicsit, hogy csattogott a bringa padkázáskor, azt nem tudom, hogy a sárvédők zörögtek vagy a láncfeszítőnek volt a hangja, de valami hangos volt. Jó, persze egy városi kerékpáron minden is van, ami zöröghet és ezt nehéz kiküszöbölni.

A vázlakatról még egy gondolat. Az E-bike Test &Show-n kicsit kiakadtam amikor egy teljes kulcscsomó lógott ki a zárból, ami időnként hozzáért a combom belső feléhez. Akkor azt gondoltam, hogy az lenne az első dolgom egy ilyen kerékpár vásárlása után, hogy leszedem róla ezt a zárat. Aztán most levettem a zár kulcsát a karikáról és csak a kulcsot hagytam a zárban (csak úgy tud nyitott állásban lenni a zár ha benne van a kulcs), így egyáltalán nem zavart, hogy ott a kulcs és abszolút használható. Bár annyit hozzátennék, hogy én biztosan vennék rá még egy jóval drágább és erősebb lakatot is (pl egy riasztósat), amivel ki tudom kötni valahova és nehéz elvágni, hiába nehéz ez a bringa van annyira értékes, hogy megéri rá jobban vigyázni.

Kinek ajánlom?

Annak aki egy olyan városi e-bike-ot keres, amit csak hajtani kell és nem kell foglalkozni a váltással, mert a kerékpár megoldja maga. Azoknak lehet jó választás, akik pl eddig egysebességes városi kerékpárt használtak és most átülnének egy e-bike-ra.

Ajánlott fogyasztói ár: 1 099 990 Ft
További információkért kattints ide.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo