A Decathlonban óriási a kínálat gravel- és országúti kerékpárokból, az alu vázas belépő modellektől egészen a karbon vázas top bringákig megtalálhatunk mindent, sőt még titán vázas gravel bringa is kapható.
A gravel bringázás fénykorát éli napjainkban, hatalmassá nőtt a kerékpáriparnak ez a szegmense. Eljutottunk oda, hogy akár már gyártónként is többféle gravel kerékpár kapható különféle felhasználási területekre. Emlékszem még 6 évvel ezelőtt a Decathlon első gravel bringáját a bemutató előtt tesztelhettem Franciaországban, azóta pedig már többféle gravel kerékpár kapható a francia sportáruházban a belépő modellektől egészen a profi bringákig, arról nem beszélve, hogy vázanyagban is van bőven választék az alumíniumtól a titánon át a karbonig. A koskormánynál maradva érdemes megemlíteni, hogy nemcsak a profi kerékpársport számára gyártanak országúti kerékpárokat, hanem rátalálhatunk még az első karbon országútinkra is a Decathlonban, vagy például kedvező árú versenyzősebb modellből is van bőven kínálat.
Szemezgettünk nektek a Decathlon gravel- és országúti palettájából:
Van Rysel GRVL AF Shimano GRX 2x12s gravel kerékpár
A Van Rysel GRVL AF gravel kerékpárt azoknak tervezték, akik változatos terepen szoktak bringázni és fontos számukra a kényelem, ezenfelül szívesen belekóstolnának a bikepacking világába. A GRVL AF váza alumíniumból készült, melynek köszönhetően a kerékpár ára alacsonyan tartható. A villája karbon, ami segít a rezgések tompításában, ezáltal kényelmesebbé teszi a bringázást. 50 mm-es gumik férnek be a vázba és a villába is, amivel már elég komoly terepre is kivihető a Van Rysel GRVL AF. Elég csak arra gondolni, hogy 25 évvel ezelőtt a MTB-okban ennél kisebb gumik voltak a megszokottak. A vázat és a villát is úgy tervezték, hogy lehessen rá csomagtartót és sárvédőt is rögzíteni, illetve a villán vannak táska és kulacstartó rögzítő szemek is. A gyári adatok szerint M-es méretben 1870 grammot nyom a váz és a komplett kerékpár tömege 10,5-11 kg között van, bár ennél a felhasználási területnél nem a súly az elsődleges szempont.
Teljes 2×12 sebességes Shimano GRX szettet kapott ez a modell, ami az árcímkéhez mérten kellemes meglepetés. A 46-30-as hajtókar a 11-36-os sorral párosítva síkon országúti módban és terepen a hegyekben is megállja a helyét, univerzálisan használható. A fékek természetesen hidraulikusak és a fékváltókarokat úgy terveztek, hogy nemcsak alsó fogásban lehet kényelmesen fékezni velük, hanem felső fogásból is hatékonyan meg tudjuk állítani velük a kerékpárt, azaz igazi gravel fékek.
A kormány is teljes mértékben a felhasználáshoz lett optimalizálva, 16 fokkal nyílik ki oldalirányba, melynek köszönhetően stabilabb irányíthatóságot kapunk alsó fogásban. A kormányszár a modern trendeknek megfelelően rövidebb a kényelmesebb üléspozíció elérése érdekében.
Kerekekből igazi strapabíró modellek járnak a GRVL AF-hez, a felnik belső szélessége 27 mm, amire már nyugodtan felrakhatjuk a szélesebb gumikat is (sőt MTB gumikkal is kompatibilis csak férjenek be a vázba), ellenben a gyártói ajánlás hozzá a minimum 35 mm. Gyárilag 40-es Continental Terra Trail gumikat kapunk hozzá, melyek átszerelhetőek tubelessre is (szerintem érdemes).
További információkat a Decathlon honlapján találtok.
Van Rysel GCR Sram Rival AXS gravel kerékpár
A Van Rysel GCR egy karbonvázas gravel bringa, amit a teljesítményorientált kerékpárosok és a hobbi gravel biciklisek is szeretni fognak. A GCR váza nagyon könnyű, még nehezebb alkatrészekkel is 9 kg körüli kerékpár építhető belőle, az M-es váz a gyári adatok szerint mindössze 1058 gramm, melyhez egy 442 grammos villa párosul. A geometriáját tekintve sportos, melyet az országútiról átülők fognak értékelni, a GCR-rel komoly tempót lehet tekerni akár aszfalton is, persze megfelelő gumit használva. A Van Rysel GCR a speed gravel kategóriát erősíti, melyet alátámaszt, hogy maximum 42 mm-es gumi fér el a vázban. A karbon vázat úgy tervezték, hogy a terep által okozott rezgéseket és ütéseket tompítsa, melynek köszönhetően a kényelmes váz kategóriába tartozik, ezt biztosan minden felhasználó fogja szeretni a GCR-ben.
A kerékpár nevéből már tudhatjuk, hogy teljes Sram Rival AXS szettel szerelték, mely 1×12 sebességével jól használható a legtöbb körülmény között. A 38-as első lánckerék hátul 10-44-es sorral párosítva a meredek emelkedőkön is elegendő, míg a lejtőkön sem fog gyorsan elfogyni. Ezzel a szettel a vezeték nélküli elektromos váltás előnyeit is megkapjuk, sehol nem találkozunk kábelekkel a fékcsöveken kívül, ami letisztult kinézetet kölcsönöz a Van Rysel GCR-nek, na és persze bovdenszakadásunk sem lesz 🙂 .
Fulcrum Rapid Red 900 tárcsafékes kerekeken gurul a bringa, melyek rendkívül jól bírják a strapát a felhasználáshoz mérten. A felniken 40 mm-es Continental Terra Speed gumik feszülnek, amik gyárilag belső nélküliek, csak tubeless folyadékot kell öntenünk beléjük az első használat előtt és máris élvezhetjük a rendszer előnyeit.
Az irányítópultnál is gondosan figyeltek a részletekre, a kerékpár méretének megfelelő szélességű kormányt és hosszúságú stucnit kapunk, azaz méretenként változnak ezek a paraméterek. Természetesen gravel bringaként egy 16 fokban nyíló gravel kormány jár a GCR-hez, amivel a nehezebb lejtőkön is stabilan le tudunk menni.
További információkat a Decathlon honlapján találtok.
Triban GRVL 900 titánvázas gravel kerékpár
A Decathlon alumínium- és karbonvázas gravel bringák mellett titán vázas modellt is kínál a Triban GRVL 900 személyében. A titán a mai napig egzotikus vázanyagnak számít a nehéz megmunkálhatósága miatt, viszont sok kedvező tulajdonsága van amiért a kerékpárosok jellemzően szeretik. A titán vázak kényelmesek, könnyűek és tartósak, nem korrodálódnak, mint az acél, azaz nagyon sokáig lehet őket használni. A GRVL 900 vázát a Deddacciai olasz csőgyártóval közösen tervezték, az utóbbi céget valószínűleg keveseknek kellene bemutatnunk olyan történelemmel rendelkezik a kerékpárgyártásban. A geometria táblázatot nézegetve szembetűnik, hogy a Triban GRVL 900 váza is sportos geometriával rendelkezik, ezt is inkább az országúti vonalról érkezők fogják kedvelni. Az átlagos decathlonos méreteknél egy hangyányival nagyobbak ezek a bringák, ezért mindenkiképpen érdemes jobban megnézni a honlapon található ajánlást a vásárlás előtt, vagy menni vele egy kört az áruházban. Az első villa karbonból van, ami segíti a precíz irányítást és tovább javítja a kerékpár kényelmét.
A tervezők a Shimano klasszikus, gravel felhasználásra fejlesztett szettjét az 1×11-es GRX-et választották a GRVL 900-ra. A GRX már sokszor bizonyított, jól működik és széles áttételtartománnyal rendelkezik, melynek köszönhetően síkon és hegyen is egyaránt használható. Akárcsak a fenti karbonvázas modell úgy a GRVL 900-ban is a Fulcrum Rapid Red 900 kerekei találhatóak, ugyanúgy tubeless kivitelben, amik szintén sokat tesznek a kényelemért és az extra tapadásért. Ezt a modellt a Hutchinson Touareg gumijaival szerelték 40 mm-es méretben, melyek plusz defektvédelemmel rendelkeznek, hogy a világból is ki lehessen tekerni a GRVL 900-zal. A kormánynál és a nyeregnél is fontos szempont volt a kényelem, ezért egy 16 fokban nyíló gravel kormány került előre, nyeregből pedig egy kényelmes darabot választottak a kerékpárra. Ahogy már megszokhattuk a kormány szélessége és a kormányszár hossza ennél a modellnél is méretenként változó.
További információkat a Decathlon honlapján találtok.
Van Rysel NCR CF Shimano Tiagra országúti kerékpár
A Decathlonnál ez az a bringa, amit tipikusan „első karbon országútim”-nak terveztek, kifejezett jó ár-érték arányú és ennél modellnél megtapasztalhatjuk a karbon vázas bringák előnyeit. Aztán ha később elkapná az embert a gépszíj akkor akár a profik által használt országútik közül is válogathat többszörös áron. NCR, azaz Neo Racer, melynek a nevében is benne van, hogy ez egy sportos országúti, melynek a tervezésekor a mérnökök nagy hangsúlyt fektettek a teljesítményre, mindamellett a kényelem is fontos szerepet játszott. Akár versenyezhetünk is vele, de mivel a 35 mm-es gumi is elfér a vázban ezért nem feltétlenül vagyunk vele az aszfalthoz kötve, gyakorlatilag egy allroad kerékpárról beszélünk. A váz tömege a gyári adat szerint M-es méretben 1200 gramm, míg a villa 413 grammot nyom, a komplett kerékpár pedig 9 kg körüli.
Fontos megemlíteni, hogy XXS-es méretben is elérhető az NCR CF, így akár gyerekeknek is jó választás lehet országúti vagy triatlon versenyekre.
A kedvező ár megtartása érdekében tárcsafékes Shimano Tiagra 4700 szettel szerelték ezt a modellt (elérhető magasabb kategóriájú szettel is), ami egy 2×10 sebességes, megbízható szett. A hajtómű 48-34-es, míg hátul egy 11-32 sor található, mellyel a meredek hegyeken is fel lehet menni problémamentesen. Piros pont jár a Decathlonnak azért, hogy a kisebb méreteknél (XXS és XS) 165 mm-es hajtókarokat épített az NCR CF-be, ezt a gyerekek és az alacsonyabb nők szeretni fogják mindenképpen. Ugyanez igaz a kormány és a kormányszár választásra is (bár ezek könnyebben cserélhető alkatrészek), méretnek megfelelővel szerelik az NCR CF-et. A kerekeknél sincs olcsósítás, mint más gyártóknál, márkás kerekeket választott a Decathlon ebbe a modellbe, Mavic Aksium kerekeken és 28 mm-es Hutchinson Perf Black gumikon gurulhatunk, mindkét alkatrész jól bírja a strapát, az utóbbira ráadásul 4000 km feletti futásteljesítményt ígérnek. Lehet már említeni sem kellene a fenti gravel bringák után, de az NCR CF felnije és gumija is tubeless kompatibilis, egyszerűen át tudjuk alakítani belső nélkülivé a hozzákapott szeleppel.
További információkat a Decathlon honlapján találtok.
Van Rysel EDR CF Shimano 105 országúti kerékpár
Az endurance kerékpárok sem hiányoznak a Decathlon kínálatából, melyre jó példa a Van Rysel EDR CF, amit azoknak készítettek, akiknek a kényelem és a sebesség egyformán fontos. Az EDR CF váza karbonból készült, melynek köszönhetően nemcsak könnyű és hatékony, hanem meglepően kényelmes is. A hegyekben országútizók biztosan kedvelni fogják, de sík, dombos terepen is jól teljesítenek az EDR CF kerékpárok. A gyári adatok szerint a váz M-es méretben 890 gramm, a villa 382 gramm, a komplett kerékpár súlya pedig 8,2 kg, ami ebben az árkategóriában eléggé versenyképes. A vázba maximum 28-as gumik férnek el, ezért kijelenthető, hogy az EDR CF-fel valószínűleg nem fogjuk elhagyni az aszfaltozott utakat, mert ez egy kifejezett országúti kerékpár.
Shimano 105 R7000 tárcsafékes szettel szerelték ezt a modellt, ami egy kifejezetten jó ár-érték arányú szett, majdnem ugyanazt tudja, mint a top kategóriás alkatrészcsaládok, persze kicsit nehezebb, de cserében jóval kevesebbet kell érte fizetnünk. 2×11 sebességes a rendszer, melyhez elöl 52-36-os lánckerekeket, hátul 11-28-as sort kapunk, ami a hazai emelkedőkre bőven elegendő. Kerékből a Fulcrum Racing 7 tárcsafékes verzióját kapjuk hozzá, ami elsősorban szintén a jó ár-érték arányával emelkedik ki, az árához képest könnyű, de tartós darab. A Hutchinson Fusion 5 Performance gumijait szerelték a kerekekre 25 mm-es méretben, amik magas futásteljesítmény mellett jó tapadást és jó gördülést kínálnak. Említettem, hogy 28 mm-es gumikkal is kompatibilis a váz, én azokra cserélném a gyári gumikat miután elkoptak. A kormány, kormányszár, nyereg, nyeregcső mind a Van Rysel Racing családjából került ki, ezek a kedvező áruk mellett könnyű, tartós és kényelmes darabok.
További információkat a Decathlon honlapján találtok.