Elsők között próbálhattuk ki a teljesen megújult Scott Spark fullyt az Eurobike Media Days-en. Ráadásul egyből a World Cup modellt egyéb 2017-es újdonságokkal.
A Scott cross country felhasználásra szánt kerékpárjai az utóbbi években összeforrtak Nino Schurter nevével. 2012-ben a svájci versenyző volt az első, aki 650B kerékméretű géppel nyert világkupát, az akkori Scale tulajdonképpen az ő győzelmének köszönhetően robbant be a köztudatba. A londoni olimpián az utolsó kanyarban szálltak el a győzelmi esélyek, Rióban viszont egyértelmű a cél: aranyérem. Ennek érdekében a kerékpárszponzor mérnökei sem tétlenkedtek és bemutatták az új Spark szériát.
Többször többen leírtuk már, hogy napjainkban az XCO pályák lejtői rendkívül gyorsak és technikásak, a gyökeres, köves, sokszor épített sziklakertekkel tűzdelt szakaszok komoly próba elé állítják a versenyzőket és a technikát is. Az új Spark alkalmazkodik az új kihívásokhoz, sőt annak érdekében, hogy minden felhasználó megtalálja a neki legjobban passzoló gépet a svájciak 3 különböző modellt kínálnak a szérián belül. A Spark 700 Plus a manapság teret nyerő 650B+ kerékméret előnyeit ötvözi, az RC modell dedikáltan versenyzésre szánt 100 mm rugóúttal és egytányéros hajtóművekkel, míg a hagyományos Spark 120 mm-t mozog és kompatibilis kéttányéros hajtóművekkel is. A választási lehetőségeket tovább bővíti, hogy utóbbi kettő elérhető 27,5”-es és 29”-es kerékméretben is.
Elsőként a Nino Schurter által is használt Spark 900 RC modellt vetettük próba alá. A World Cup felszereltség sok más egyéb 2017-es újdonságot is tartogatott, mint például a 12 sebességes X01 Eagle szett vagy az új Fox Step-Cast villa.
Váz
Az előző generációs Spark 2012. óta volt kapható, így igencsak elkelt már a frissítés. A fejlesztés gyakorlatilag a nulláról indult, így az idén bemutatott modell tulajdonképpen csak nevében hasonlít elődjére.
Az első vázháromszög esetén azonnal szembetűnő a változás, a rugóstag bekötési pontja a felsőcsőről az alsócsőre költözött. A Scott mérnökei az új metrikus rugóstag szabvány alapján tervezték meg a vázat, méghozzá ezek közül a Trunnion Mount fantázianévre hallgató megoldást választották. Mi ennek az előnye? Bár a tag szemtávolsága marad 165 mm a rugóstag becsúszó szárának lökete 38 mm-ről 40/45 mm-re nő (100/120 mm-t mozgó hátsó háromszög esetén). Ezt úgy érték el, hogy a rugóstag, a Scott esetén alsó, bekötési pontja gyakorlatilag keresztülmegy magán a tagon. További előny, hogy a főforgáspont csapágyazása is szélesebb, így merevebb és strapabíróbb rögzítés érhető el. A fejjel lefelé beépített tagnak köszönhetően a lockout kábel bekötése is kifejezetten rendezett, továbbá a tömegközéppont is lejjebb kerül. Az alsócső középcsapágy körüli része amúgy is jelentős megerősítést igényel a hajtáshatékonyság érdekében, a rugóstag bekötési pontjai miatt fellépő anyagtöbblet sokkal kevésbé jelentős, mintha a felsőcsövet kellene megerősíteni, amit így át tudtak tervezni, jelentősen csökkent az átlépési magasság is.
Szintén szignifikáns változás, hogy a hátsó vázháromszögből eltűntek a forgáspontok. Az előző modell esetében 18 darabból készülő egységet 3 darabbal helyettesítették, aminek köszönhetően 130 grammot spóroltak meg. Egy egységként karbonból készül a hajtás oldali lánc-és támvilla, ugyanez a tárcsafék oldalán, továbbá egy minimalista alumínium fékkonzol. A mozgást a támvillák elasztikus deformációja adja.
A teljesen átdolgozott felfüggesztés miatt a himbakar mérete és tömege is jelentősen csökkent, a 2016-os Spark esetén az alumínium himba 145 grammot nyomott, míg az új modell tömege 114 gramm (a karbon verzióé 77 gramm).
Az általam próbált RC változat kizárólag egytányéros hajtóművekkel kompatibilis. Ennek köszönhetően a láncvillák keresztmetszete megegyezik hajtás és fék oldalon, ami növeli mind a hajtásirányú, mind pedig a laterális merevséget. Az előnyöket tovább fokozza, hogy az új Spark már a 148 mm-es sarutávolságú, 12 mm-es átmenő tengelyt fogadó, Boost szabványnak megfelelő papucsokkal készül.
A váz már természetesen integrált kábelvezetéssel készül, a PressFit középcsapágy és a kúpos fejcső sem jelentenek újdonságot.
A Scott évek óta elsők között van a pehelysúlyú karbon vázak gyártásában, ezt a tudást a Spark esetén is felhasználták. 29”-es kerékméret esetén a HMX-SL karbon-kompozit váz tömege taggal együtt 1779 gramm. Ez az eredmény a részletes végeselem analízisnek köszönhető, amivel pontosan meghatározható volt az erőhatásoknak megfelelő lay-up.
A technikailag teljesen új váz geometriája is eltér az elődtől. A 68,5°-os fejcsőszög pár évvel ezelőtt még a az all-mountain és enduro bringák sajátosságának számított. Annak érdekében, hogy megmaradjon a versenyzős üléspozíció a nyeregvázcső-szög meredekebb lett, egészen pontosan 73,8°. Az RC modellek esetén a teljesítményorientált bringásoknak kedveztek, csökkent a stack és nőtt a reach, tehát az alacsonyabb kormánypozícióhoz sem kell extrém negatív kormányszár, viszont a trendeknek megfelelően rövid stucnival adja ki jól a geometria (M-es méret esetén 70 mm). 29”-es fullyhoz képest meglehetősen rövidnek számítanak a 435 mm-es láncvillák, ami jó hatással van a kezelhetőségre.
A World Cup változat fekete-fluo színkombinációja szerintem remekül sikerült, jól mutat az alapból letisztult vázon.
Felszereltség
Mivel 2017-es modellről van szó egyes alkatrészeket is ezen a bringán teszteltünk először.
Újdonságnak számít a FOX Float 32 Step-Cast villa. A súlycsökkentés érdekében teljesen újratervezték a külsőségeket, új a villanyak és a láb is. Elsőre avatatlan vizsgálódóknak nem szembetűnő a változás, de közelebbről nézve feltárulnak a részletek. A tervezés során a koncepció alapja az volt, hogy XC felhasználásra felesleges 2,3”-as guminál szélesebb, így a becsúszószárak közelebb kerülhetnek egymáshoz. Ennek köszönhetően filigránabb nyakrészt készítettek, amit jelentősen ki is könnyítettek a terhelésben nem kritikus helyeken. Annak érdekében, hogy ez megvalósítható legyen valamit lépni kellett a láb kialakításában is, viszont cél volt a 110 mm-es sarutávolságú Boost agyakkal való kompatibilitás is és a 32 mm-es átmérőjű becsúszószárakat sem akarták feláldozni, így született meg a Step-Cast kialakítás. Ezt úgy oldották meg, hogy az átmenő tengelytől kb. 10 cm távolságig a láb keresztmetszete leginkább egy félkörre hasonlít egy másik apró félkör formájú dudorral, amiben a csillapítás és a levegős egység nyomórúdjai futnak. Mivel a becsúszószár úgysem ér el odáig egyik teleszkópban sem, ötletes a megoldás, de emiatt maximum 180 mm-es tárcsát szerelhetünk fel a villára. Az új Fox Step-Cast legfőbb előnye a tömege, 29”-es kerékméret mellett mindössze 1380 grammot nyom a minimál kialakítású Kabolt tengellyel.
Belsőségek tekintetében nincs nagy változás, a Fox FIT4-es rugózási és csillapítási rendszerét örökölte a teleszkóp. Három fokozatba kapcsolható a kompresszió (firm-traction/medium-open), továbbá nyitott állásban tovább játszhatunk a beállítással. A jobboldali szárban található csillapítóegység aljára került a visszaút csillapítás tekerője, a konkurenciához hasonló piros tekerővel állíthatjuk. A levegős szárban kiegyenlítő szelepet találunk a pozitív és negatív légkamrák között, valamint a rugózási karakterisztikát változtathatjuk hézagolók (Volume Spacer) ki- és behelyezésével, amivel növeljük, vagy csökkentjük a kamrák térfogatát.
A Fox Nude rugóstag kifejezetten a Spark modellekhez lett kifejlesztve és remekül együttműködik a villával. A rugózási karakterisztikát a forgáspont nélküli hátsó háromszöghöz igazították, az érzékeny mozgás a rugóút 2/3-a környékén fordul át progresszívvé. A tag szintén három fokozatban állítható (Open 100 mm – Traction 70 mm – zárt), ezt a Scott bringákon évek óta megtalálható TwinLoc kapcsolóval vezérelhetünk. Külön öröm, hogy egyben ez zárja a villát is és mivel első váltót nem is szerelhetünk a vázra a kapcsoló a váltókar helyére került, ami ergonómia szempontjából telitalálat.
A World Cup felszereltség az új 12 sebességes X01 Eagle szettel kerül a boltokba, amit eleinte kissé szkeptikusan fogadtam, de a menetpróba során abszolút meggyőzött. Aki a korábbi XX1 Eagle tesztünket olvasta mindent tud a róla, az X01 változat működésre teljesen megegyezik, egyedül a súlybeli különbségek indokolják a kedvezőbb árat. Apropó árak, nemrégiben a kezembe került egy OEM katalógus és a SRAM meglehetősen agresszív üzletpolitikát folytat ezen a téren, nem csodálkoznék, ha az Eurobike kiállításon jó pár csúcs XC és enduro gépet látnánk Eagle szettel szerelve.
A váltókar formája kissé változott a 11 sebességes alkatrészcsoporthoz képest, de nincs számottevő különbség. A váltás határozott, a karok kézre esnek. A hátsó váltó az 1×11-es modellekhez hasonlóan X-Horizon kialakítású, 14 (narrow-wide) fogas kialakítású görgőkkel van szerelve a lánc stabilan tartása érdekében. A Cagelock új helyre került, ahol kevésbé van útban a kanálnak a gigászi áttételtartomány váltása közben.
A rendszer lelke a 12 sebességes sor, ami XD kazettatest kompatibilis. Tulajdonképpen a korábbi 10-42-es sort toldották meg egy 50 fogas lánckerékkel, így akinek az XX1 és később bevezetett kedvezőbb árú változatai bejöttek annak az Eagle is remek választás lehet. A 12 sebességes lánc és a patentszem szintén új fejlesztés a lekerekített oldallapoknak köszönhetően remélhetőleg kevésbé lesz jelentős a kopás.
Hajtómű tekintetében az X01 Eagle is karbon karokkal készül, de 30 grammal nehezebb az XX1 változatnál, ugyanúgy csillag nélküli Direct Mount tányérokat fogad. Érdekesség a Shimano lemaradása ezen a téren, akik továbbra is kitartanak az alumínium alapanyag és a 24 mm-es tengely mellett. A tradíció már csak ilyen, a Campagnolo is annak idején az utolsó (utáni) pillanatig húzta a négyszögtengelyes hajtóműveivel.
A lassítást Shimano XTR fékekre bízták a Scott termékmenedzserei. Alapvetően kedvelni szoktuk, ha valaki ilyen alaposan kiválogatja a legjobbnak vélt alkatrészeket a kerékpárra, a probléma ott kezdődik, hogy itt valószínűleg téves hipotézis alapján jártak el. A 9000-es szériába tartozó fék véleményem szerint messze alulmúlja a korábbi XTR féket, sőt a 785-ös XT is nagyságrendekkel jobb nála. Míg a japánoknál fék fronton hanyatlás mutatkozik, addig az amerikaiak az új Level és Guide szériával kifejezetten meggyőző termékeket dobtak piacra.
A Syncros kerekek a Scott saját márkás termékei, túlságosan sok érdekességet nem lehet elmondani róluk, bár gyári kerékhez képest meglehetősen könnyűnek számítanak. Az agyak DT Swiss mechanikával rendelkeznek és már Boost sarutávolsággal készültek, a felnik napjainkban viszonylag keskenynek számító, de tubeless ready Syncros típusok, míg a küllők szintén a DT-től származnak. A Schwalbe Rocket Ron gumikra viszont tényleg nehéz kifogást találni.
A kormány, kormányszár, nyeregcső hármas Ritchey WCS termékek akárcsak Nino Schurter világbajnoki gépén. A kormány és a nyeregszár karbonból készülnek, utóbbi a több hajlongást biztosító Link Flexi modell, de a 31,6 mm-es átmérő miatt, főleg egy össztelós gépben ebből vajmi keveset éreztem.
Az egyéb kiegészítők mind Syncors logót viselnek, kényelmes volt a titán sínes nyereg és a gumi markolat is.
Menet közben
Az előző Spark széria nem tartozott a kedvenceim közé, így kíváncsian vártam mivel készültek a svájciak a 2017-es modellévre.
Azt már az első métereken érezni lehetett, hogy egy kifejezetten jó gépet sikerült tervezniük, ami abszolút megfelel a napjainkban XC fullyk-tól elvártaknak. A tesztkör aszfaltos szakasszal indult, lockoutot bekapcsolva meglehetősen hatékonynak érződött a gép a sík szakaszokon. Az emelkedőn ez abszolút megerősítést nyert, a villát és a tagot lezárva zéró mozgás, vagy oldalirányú nyeklés tapasztalható, kifejezetten hatékony és jól gyorsítható a gép. Az aszfaltos mászást murvás út váltotta, így lehetőség adódott tesztelni a felfüggesztés hatékonyságát traction és nyitott állásban is. Remek munkát végeztek a Scott mérnökei, pedálozás hatására sem mozog jelentősen a hátsó háromszög, viszont érzékeny marad, az emelkedőben levő apró köveket könnyedén kimozogta. A csúcsra vezető út közben alkalmam volt próbálgatni az Eagle szettet és váltási érzet kifejezetten meggyőzött. Továbbra is érezhető a SRAM-os kattanós kapcsolás, de finom és precíz módon működik, tényleg műszerként viselkedik a váltókar. A lánckeréksor ugrásai nekem abszolút elfogadhatóak (sokat használtam 1×11-es Force1 szettet), nyilván nem időfutamon indul vele az ember, így kevésbé jelentős a folyton azonos pedálfordulat vagy tempó. Egyetlen kételyem a láncfeszességre vonatkozott, de megfelelő lánchosszal úgy tűnik, ezzel sincs probléma, a kis lánckerekeken is megmarad a váltó precizitása. Azt hozzá kell tenni, hogy a tesztkör után beszélgettem a szerelővel, aki elmondta, hogy a szett iszonyú akkurátus beállítást igényel, minden próba előtt pontról pontra átnézik, kipucolják és finomhangolják a váltót.
Felfelé tehát patent, nézzük, mit tud lefelé. A Lisi Osl trail szűk, kanyargós ösvénye XC pályákhoz hasonló, abszolút hazai pálya tehát az új Spark-nak. A rugózás itt is bizonyított, érzékeny megindulás majd a rugóút vége felé felkeményedő mozgás, pont ahogy kell. Egy dolgot viszont nem kedveltem meg. Szerintem XC bringához képes a fejcsőszög túl lapos. A lassú, szűk kanyarokban ez kifejezetten megmutatkozott, az agilis kormányreakció helyett inkább ívre döntésekkel volt irányítható a bringa. Itthon a számokat visszanézve ez abszolút megerősítést nyert, Thommey a Scalpel Si esetén hasonlóra panaszkodott, pedig ott 69,5°-os fejcsőszög mellé 55 mm-es villa előrenyúlás (offset/rake) tartozott. A Scott esetében ez 68,5°, 51 mm-es ofszettel, tehát a trail egyértelműen nagyobb, ami ugyan nagy tempónál jól jön, de a szűk fordulókban meglehetősen kellemetlen.
Konklúzió? Az új Scott Spark nagyságrendekkel jobb kerékpár, mint elődje volt, hajtáshatékonyság szempontjából remekel, a lejtőkön is jól teljesít az új felfüggesztés. A jól összeválogatott World Cup felszereltséggel elképesztően könnyű. Lefelé pedig úgy tűnik meg kell tanulnom jobban bringázni, a nagy tempó mindent megold!
A SCOTT bringákat keresd a K2 Bike Shop-ban!
Geometria
Specifikáció
Váz: Spark RC HMX karbon, 1x specifikus, karbon himba, Boost 148
Villa: Fox 32 Step-Cast Float FIT4 Performance Elite Air, 100 mm rugóút, Boost 110
Rugóstag: Fox Nude Trunnion
Lockout kar: Scott TwinLoc
Kormánycsapágy: Syncros FL1.5 Drop In, 1 1/8″ – 1,5″
Hátsó váltó: SRAM X01 Eagle 12 sebesség
Váltókar: SRAM X01 Eagle Trigger
Hajtómű SRAM X01 Eagle GXP Boost 32 fogas tányérral
Középcsapágy: SRAM GXP PressFit
Lánc: SRAM PCX01 Eagle
Lánckeréksor: SRAM XG1295, 10-50T
Fékek: Shimano XTR BR-M9000, 180mm/160mm tárcsák
Kormány: Ritchey WCS karbon, 720 mm szélesség, 9°hátrahajlás
Kormányszár: Ritchey WCS C-220, 31.8-as befogó, 70 mm hossz
Nyeregcső: Ritchey WCS karbon, 31,6×400 mm
Nyereg: Syncros XR1.5, titán sínes
Első agy: Syncros XR RC Centerlock, 15×110
Hátsó agy: Syncros XR RC Centerlock, 12×148
Küllők: DT Swiss Aero Comp
Felnik: Syncros XR RC, 28 furat, tubeless ready
Gumik: Schwalbe Rocket Ron EVO 2.25″