fbpx

Milyen kerékpárt vegyünk a gyereknek?

A mai magyar kerékpárpiacra, illetve a vásárlók szemléletére jellemző, hogy a figyelem központjában – egy-két kivételtől eltekintve – nem a gyermekeknek szánt kerékpárok állnak. Pedig ennek pontosan az ellenkezője lenne kívánatos: ha több tízezer forintos babakocsit vagy autóban használatos gyerekülést vásárolunk, ha drága játékokkal halmozzuk el szeretett sarjainkat, akkor miért nem jár nekik egy rendes gyermekkerékpár?

A kerékpárpiac szereplői és a szülők további ostorozása helyett inkább megmutatjuk, hogy valójában mit talál a vásárló a hazai kerékpár-kereskedésekben, elmagyaráznánk, mire érdemes figyelni, mekkora méretű kerékpárt célszerű vásárolni, és mely modellek tartoznak a használat, illetve a biztonság szempontjából a legjobbak közé. Ezzel elkerülhető lenne, hogy a gyermek nem a testméretének megfelelő bicajt hajtsa, mechanikailag kifogásolható kerékpáron üljön, így esetleg – pont e két tényező miatt -, balesetet szenvedjen. A kerékpárokat kerékméret szerint különítjük el, melyhez egy hozzávetőleges korajánlást teszünk.

Miért ne áruházit?

Minőség tekintetében a gyártók itt nem kényeztetik el a vásárlót: a csapágyazások gyengék, gyakran, hamar tönkre szoktak menni, egyes helyeken pedig egyszerűen elhagyják ezeket. Az eredmény, hogy a gyermek nem tud hatékonyan (gyorsan) haladni, mely akár tekinthető biztonságfokozó tényezőnek is. Viszont, ha bicajjal szeretnénk bölcsibe, oviba menni, már nem mindegy, hogy mekkora tempóra képes a gyermek, és mennyire fárad el az út során. Semmiképpen ne vásároljunk olyan kerékpárt, mely nem rendelkezik pneumatikus gumival (felpumpálásra való szelep legyen rajta), illetve ellenőrizzünk, hogy a bicaj kontrafékes-e, és az alkalmas-e a szerkezet megállítására. A kézifék lehet tartozék, de ebben a korban a gyermeknek még akkor sem lenne elég ereje a hatékony fékezésre, ha a fékrendszer a felnőtt kerékpárokon megszokott minőségű lenne.

Mit tegyünk vásárlás után?

Vásárlás után célszerű a bicajt rendesen összeszerelni, vagy a kereskedésben összeszereltetni (a gyárban nem biztos, hogy ezt a feladatot lelkiismeretesen elvégezték), a pótkerekek helyzetét pedig mindenképpen úgy kell beállítani, hogy néhány fokos dülöngélést engedjen, de ne lehessen a szerkezetet súlyáthelyezéssel feldönteni. Később, amikor a gyermek már egyre jobban tud egyensúlyozni, a pótkerekek leszerelhetők, néha pedig pont a véletlenszerű elvesztésük tudatja a szülővel, hogy többé már nincs rájuk szükség.

Hogyan tanítsuk meg kerékpározni?

A két keréken történő kerékpározás elsajátítását nem fontos a gyermekre, azaz a természet rendjére bízni: ezt tanítani is lehet. Erre a legkevésbé célszerű módszer a sokat látott seprűnyeles vagy a magyarázós/szaladós technika. Sokkal jobb, ha leszereljük a pedált, olyan magasságba állítjuk a nyerget, melynél a lábak még pont leérnek, és hagyjuk, hogy a gyermek így használja a masinát. A „Frédibénis” hajtás arra kényszeríti a gyermeket, hogy a hatékonyság érdekében páros lábbal hajtson, ami egész hosszú, csakis egyensúlyozással megoldható gurulásokat eredményez. Ráérez a két keréken történő haladás technikájára, és amikor a pedálokat visszaszereljük, ezt hajtással egybekötve is meg fogja tudni oldani. Ha már ez is jól megy, fokozatosan feljebb lehet emelni a nyerget.

gyerek_2

Kifejezetten ilyen tanításra kifejlesztett gép a cseh AZUB gyártó Fík típusú kerékpárja, amely gyárilag pedál nélküli, nyeregcsöve széles tartományban állítható, így gyermekünk legelső kerékpárja lehet. Kiválóan alkalmas arra, hogy a pár éves csöppség megtanuljon bringázni. Olyan ez, mint egy futkosó, annyi különbséggel, hogy két kereke van és valódi bringás alkatrészekből épül fel. Nem kell többet az inkább féloldalas helyzetre szoktató kitámasztókkal bajlódni, hiszen a Fik kiváló tanító, de egyben szórakoztató eszköz is. Megvásárolható a forgalmazónál az AM Bringa kerékpárüzletben Budakalászon, www.ambringa.hu

16″-os kerékméret

A háromkerekű triciklikkel nem foglalkozunk, így az első olyan méret, mely a kerékpár-kereskedésekben megtalálható, megbízható és tartós, egyértelműen a 16″-os típus. (Az eggyel kisebb, 12″-os kerékméretben csak játékszernek szánt modelleket találunk, melyek utcai használatra nemigen alkalmasak.) A 16″-os gyermekbicajokat általában oldalsó támasztó kerekekkel szerelik. Ennek hiányában célszerű ilyet szereltetni rájuk, mivel a másféltől négy éves korosztálynak készülnek, így kicsi az esélye, hogy a használat megkezdésekor a gyermek már tud két keréken hajtani. Az ilyen masinák vázátlépési magassága is a lehető legkisebb, a pedálok alacsonyan helyezkednek el, mely tovább könnyíti ebben az életszakaszban a fel- és leszállást.

Általában jól látható, hogy a gyermek mikor növi ki a 16″-os kétkerekűt. Vagy a nyerget nem lehet már tovább emelni, vagy azt látjuk, hogy túl kicsi a nyereg/kormány távolság a hatékony hajtáshoz. (Ül, mint majom a köszörűkövön…) Ilyenkor nincs más hátra, mint venni egy nagyobb méretű masinát…

20″-os kerékméret

Általában már 3-4 éves kortól használható az ilyen kerékmérettel készült gyermekkerékpár, ez egyébként a leggyakoribb méret. Mivel kereke megegyezik a BMX kerékmérettel, ez egyben a leghosszabb ideig használható típus: egészen 7-8 éves korig kényelmes marad. (Gondoljunk arra, hogy 20″-os BMX-eket felnőttek is hajtják!) Ez az életszakasz egyben a motorikus fejlődés egyik legfontosabb állomása, tehát sok múlik azon, hogy ebben az időszakban mennyit hajt, következésképpen mennyit ügyesedik a gyermek. Egy megbízható, jól működő, testmérethez passzoló masina sokat segít abban, hogy a gyerkőc motivált maradjon…

Mivel ebből a típusból sokat adnak el, mind a választék, mind a minőségi szórás szélesebb. A hipermarketekben találunk igen olcsó, de lényegében használhatatlan modelleket, jobb kerékpár-kereskedésekben viszont akár felnőtt kerékpárokon is fellelhető, igényes alkatrészekkel szerelt kerékpárokkal is találkozunk. Persze az sem jó, ha egy gyártó gépiesen lemásolja az egyik MTB kerékpármodelljük felszereltségét: a 20″-os méret korosztálya még nem rendelkezik akkora kézmérettel, mely egy felnőtteknek készült fékkart biztonságosan tudjon használni, illetve – ha van a gépen váltókar – annak is tekintetbe kell venni az anatómiai korlátokat. Hasonlóképpen a hajtókar legyen 20 mm-rel rövidebb, azaz 150-155 mm hosszú, az áttétel pedig olyan, melyet a gyengébb lábak is hatékonyan tudnak hajtani.

A vázméret tekintetében nincs túl sok variációs lehetőség: legfeljebb a felsőcső-kialakítás szokott változni, mely, ha alacsonyabb, könnyebb fel- és leszállást biztosít. Ennek általában csak az szab korlátot, hogy a fiúk nem szeretnék, ha lánybiciklinek néznék szeretett kétkerekűjüket. Fontos még, hogy a középcsapágy-magasság ne legyen túl nagy. Régebben sajnos gyakori volt a BMX-utánzat gyermekbicaj, ahol ezt a tényezőt nem vették figyelembe, így a gyereknek vagy nem ér le a lába (potenciálisan igen veszélyes lehet), vagy zsugorban teker, mely nemcsak a hatásfokot rontja, de nem tesz jót a fejlődésnek és alapjába véve igen kényelmetlen. Ma már szerencsére ez a gyermekkerékpár-típus kezd kimenni a divatból, és jól használható típusok váltják fel.

Ha már a BMX-utánzásnál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a bütykös köpeny divatos mountain bike megjelenést sugall, de ha nem terepen használja a gyermek, akkor rontja mind az irányíthatóságot, mind a hatékonyságot. Ahogy a gumikat szétfékezte, cseréljük simább futófelületűre. A fékezés tekintetében ennél a kerékméretnél már két megközelítés közül választhatunk. Egyesek úgy tartják, hogy a gyermeknek ideje megtanulni a kézi fékezést, így a 20″-os modellekre általában ilyet szerelnek. Mások a biztonságot helyezik előtérbe: a gyermek lábereje még mindig jobb fékhatást biztosít, és ezt legfeljebb egy jól működő első kézifékkel érdemes kiegészíteni. Persze ha váltós kerékpárt választunk, akkor a kérdés fel sem merül: a gyermek tanuljon meg abroncsfékkel közlekedni! Ebben az esetben még fokozottabban figyeljünk arra, hogy a fékkar mérete a kéz méretével összhangban legyen, az állítható fékkar-távolságú típusok esetében hangoljuk/hangoltassuk össze a kettőt.

A fokozatváltó nem létszükséglet, legfeljebb abban az esetben, ha gyakran kell emelkedőket leküzdeni. Mindenképpen válasszunk minőségi váltórendszerrel szerelt gépet (Shimano, SRAM vagy SunRace emblémát keressünk!), máskülönben a rossz működés miatt a gyermek úgyis egysebességesként fogja használni a kerékpárt. A váltó használatát meg kell tanítani a gyermeknek, ami megint csak a szülő feladata lesz. Mint láthatjuk, sok érv szól a váltó nélküli modellek mellett, ráadásul még olcsóbbak is, azonos ár mellett pedig minden bizonnyal megbízhatóbbak.

Mint a 16-os típus esetében, itt sem árt rendesen összeszerelni vagy – szereltetni az új kerékpárt. A nyeregmagasságot úgy állítsuk be, hogy eleinte minkét cipőorr leérjen, majd később emelhetjük annyira, hogy csak az egyikkel tudjon biztosan megtámaszkodni. Ha a kormány magassága állítható, emeljük addig, hogy a gyermek felsőteste maximum 45 fokban dőljön előre, de a 20-30 fok lenne az ideális. A kerékpárt forgalommentes környezetben próbáltassuk ki a gyermekkel, és a hiányosságokat mihamarabb orvosoljuk. Ha 7-8 éves kor környékén úgy látjuk, hogy gyermek már nagyobb kerékpáron is biztonságos tudna hajtani, látogassunk el egy kerékpár-kereskedésbe, és döntsük el, hogy szükség van-e az átmeneti méretnek tartott 24″-os kerékméretű masinára, vagy már egy kis vázmérettel rendelkező mountain bike lesz a lassan tinédzserré váló gyermek következő gépe…

24″-os kerékméret

Ez a méret hasznos, ha egy kis vázmérettel rendelkező monti még túl nagy, de a lurkó már „nagybiciklire” vágyik. Az esetek többségében viszont a 24″-os kerékpár kihagyható: egy kicsit kinőtt 20″-osról egy 14-15″ vázmérettel rendelkező szabványos kerékméretű MTB már elfogadható kompromisszumot jelent. Érdemes ezen a ponton leszögezni, hogy a rossz méretválasztásnak számos hátulütője van, bizonyos esetekben pedig egyenesen balesetveszélyes a túl nagy kerékpár. A szülők gyakran vásárolnak a gyermeknek azzal a felkiáltással, hogy „Majd belenő!” Ez minden bizonnyal így lesz, de mi van addig? Egy számmal nagyobb cipő vagy kabát nemigen okozhat balesetet, de egy olyan kerékpár, amiről a gyermek nem tud megálláskor biztonságosan leszállni, vagy nem tudja átlépni annak vázcsövét, komoly veszélyforrás lehet. Erre mindig ügyeljünk!

E dörgedelem után foglalkozzunk a 24″-os kerékméret sajátosságaival. A régebben gyártott kerékpároktól eltekintve itt már kizárólag többsebességes, fokozatváltós modelleket találunk, általában a nagybicajokon használt abroncsfékekkel. Ezek a gépek már csak a kerék- és vázméretben térnek el MTB rokonaiktól. Vásároljuk őket úgy, ahogy magunknak vennénk egy kerékpárt. Mi milyet hajtanánk szívesen? Természetesen egy megbízható, pontosan működő, könnyű gépet, és ezt minden bizonnyal tinikorban lévő gyermekünk is megérdemli. A beállítás tekintetében pedig érdemes ismét a fékkarral kezdeni a testre hangolást: állítsuk be úgy a fékkar kormánytól mért távolságát, hogy azt egy természetes mozdulattal, gyorsan el lehessen érni. A kormány magassága, kinyúlása pedig mindig a hatékonyság és a kényelem közti arany középutat célozza meg!

5 hasznos tipp:

1. Nem érdemes a legsilányabb bicajt venni a gyereknek (még akkor se, ha azt pár év alatt kinövi), mivel ez elveszi a kedvét a kerékpározástól.
2. Figyeljünk oda a megfelelő méretű kerékpár kiválasztására, és ne bízzunk abban, hogy jövő hétre a gyermek belenő a kezdetben kissé nagy kétkerekűbe.
3. A kerékpárt megvásárlás után állítsuk vagy állíttassuk be, mivel a gyermek nem tudja, hogy számára mi a legjobb (ezt nekünk kell biztosítani számára)!
4. Legyünk mellette kezdetben, biztassuk, biztosítsunk neki sikerélményt!
5. És nem utolsósorban a gyermeknek magyarázzuk el a közlekedés alapvető szabályait, továbbá mindig viseljen bukósisakot!

Néhány ajánlott termék:

gyerek_3

A 16″-os Mali Hornet gyermekünk első kerékpárja lehet, melyet használhat szinte attól a kortól, amikor már biztosan szaladgál. Az egyensúlyról a pótkerekek, megállásról patkó és kontrafék gondoskodnak. A gép ráadásul egy igazán kedvező áru modell ebben a kategóriában. Ára: 19.900 Ft

gyerek_4

Gepida Bolia 200: A Magyarországom kapható egyik legfejlettebb 20″-os gyermekkerékpár, találhatunk belőle kislányoknak és kisfiúknak készített vázformát egyaránt. A kerékpárban megtalálhatók a kategóriában legjobbnak számító alkatrészek, mint a Shimano dinamós első agy, késleltetős hátsólámpa és egyéb extrák – mindez elérhető áron. Ár: 58.900 Ft

gyerek_5

Merida Dakar 624: Egy hétvégi családi tekerés, vagy iskolai túrázás meghatározó élmény lehet az ember életében. A Merida 24″-os gépe segít abban, hogy ez a gyereknek valóban túra és ne tortúra legyen. A könnyű Matts alucsövek, az igényes alkatrészválasztás, mind azt segíti, hogy a gyermek végleg megszeresse a kerékpározást. Ára: 59.900 Ft

Eredetileg megjelent a Bikemag 2008-as “Kerékpározz velünk!” különszámában.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.