Ha választanom kellene, hogy milyen kerékpárral versenyezzek jövőre, és a piszkos anyagiaktól eltekinthetnék, valószínűleg egy Open lenne a befutó. Mi ennek az oka? A hideg profizmus, ami minden egyes ilyen gépből sugárzik. Nem a divatos színek miatt kezdi el nézni az ember, nem az óriásplakátok és egyéb reklámok adják el, hanem a finoman kidolgozott, végletekig optimalizált részletek. Nézzük, mi a különleges ezeken a bringákon!
Az Open márka mögött két, kerékpáros körökben nagyra becsült ember áll. Gerard Vroomen a Cervélo társalapítója, aki a kerékpárok tervezésétől kezdve, a marketing tevékenységen keresztül a kiskerekedői hálózat felépítéséig mindenben részt vett a mára méltán elhíresült országúti márkánál, valamint Andy Kessler a BMC egykori vezérigazgatója. A cég a „könyörtelen egyszerűség” jegyében működik, egy vázat gyártanak csak, különböző felszereltségekkel. Kerülik a hagyományos reklámokat és a szponzorációt. Bevallásuk szerint így több idő marad a legfontosabb dolgokra, a kerékpárok tervezésére és az érdeklődőkkel történő személyes kommunikációra.
A legkedvezőbb árú Unlimited modellt volt szerencsém kipróbálni az Eurobike tesztnapon, közel tökéletes élményben volt részem. Félreértés ne essék, az olcsóság itt nem Acera szintet jelent, hanem SRAM X.0 felszereltséget és 9,1 kg-os össztömeget, ami egy 29”-es MTB esetén igen baráti. Igazából jobb nem is kellene, de ha már álombringáról beszélünk, ne érjük be ennyivel.
A friedrichshafeni expón ki voltak állítva a csúcsmodellek is, így ez a kérdés könnyen megoldódott. A váz, mint említettem minden típus esetén azonos, a tesztben részletesen bemutattam tulajdonságait. Az 1.0 és 1.1 jelzésű vázak közötti súlykülönbség csak abból adódik, hogy utóbbi festett. Azt azért fontos elmondani, hogy ez a világ legkönnyebb széria váza, ami L-es méretben 875 grammot nyom. Karbon monocoque kialakítású, ahol nemcsak a „csövek” átmérője és formája lett a terhelésnek megfelelően kialakítva, hanem az eltérő igénybevételű helyeken különböző karbonszöveteket használtak a gyártásnál.
A Limited AXX1 változat gyakorlatilag kizárólag non plus ultra alkatrészekből áll. A név magért beszél, hiszen az AX, az AX Lightness kerekekre és kiegészítőkre utal, míg a hajtásért a SRAM 1X11 sebességes XX1 szettje felel. Utóbbi úgy gondolom, nem igényel különösebb bemutatást, már bizonyította létjogosultságát. Az Open esetében, az ovális lánctányérjairól elhíresült Rotor, kifejezetten MTB felhasználásra fejlesztett REX 1 egytányéros hajtókarja felel az erőátvitelért. Fékek terén sem aprózták el Vroomen-ék a dolgot, a Magura MT8 egyike a legkönnyebb tárcsafék szetteknek. Az AX Lightness alkatrészek igazi kuriózumnak számítanak még a sokat látott újságírók körében is. A német cég karbon specialistának számít, termékei nagy része kézzel készül. Nemcsak kerékpár kiegészítőket gyártanak, hanem az autósport számára is készítenek alkatrészeket. Úgy gondolom jó ajánlólevél, hogy három F1-es csapat mellett a német túraautó-bajnokság (DTM) beszállítói.
Az AXX1 modellhez használt Zeus kormányszár tömege kb. 70 gramm, köszönhetően a karbon konstrukciónak, a titán csavaroknak és a 25,4-es befogónak. Az ehhez passzoló Hera kormány 680 mm-es szélességben is 100 gramm alatt marad. Az Europa nyeregcső sem nehéz, mérettől függően 95- és 165 grammot nyom a mérlegen. Ilyen nyeregrúdhoz 76 grammos Leaf nyereg dukál, karbon ülőfelülettel, anatómikus kivágással. Ezek a kiegészítők mind súlyhatárosak, 85 kg fölötti testsúllyal rendelkező felhasználók jobb ha nem ilyenre költik felesleges pénzük.
A kerékszett is különleges. Az AX Lightness Tubeless felnik és a Tune agyak között Aerolite DT küllők és alumínium küllőanyák biztosítják a kapcsolatot. A szett tömege 1200 gramm környékén alakul. Attól függően, hogy szobadísz vagy használati tárgy lesz, Racing Ralph vagy Furious Fred gumik tehetik teljessé a képet.
Nem véletlenül hagytam a végére a Lefty-t. Az eredetileg a Cannondale által kifejlesztett teleszkóp etalonnak számít. Könnyű, merev, egyedi és a legjobban mozgó villa, amit valaha próbáltam. A karbon XLR típus 100 mm-es úttal rendelkezik és tökéletesen illik a Limited AXX1 gépbe.
A végeredmény egy 7,3 kg-os (pedál nélkül) 29”-es 9000 $ fölötti árcédulával. Túl nehéz lenne? Arra is van megoldás!
Az neonzöld ORA Ltd. modellből mindössze 10 darab készül. Tömege az országúti kerékpárokra vonatozó 6,8 kg-os limit alatt van, 6,4 kg-t nyom. A mountain bike-okra viszont nincs ilyen jellegű határérték, így használható akár versenyzésre is. A rendkívül alacsony tömegben szerepe van az átmenő tengelyes Whisky merevvillának. Érdekesség, hogy a fékkábel a villán belül fut, így teljesen letisztult kinézet érhető el hasznlatával.
Egy prototípus is feltűnt az Eurobike kiállításon. A Lola néven futó változat legnagyobb újdonsága a Lauf villa. Az izlandi szörnyszülött mindössze 990 gramm, emellett 60 mm mozgásra képes. Vannak árnyoldalai is használatának, hiszen kialakításából adódóan csillapítás nincs benne, és akkor a kinézetről még nem is beszéltünk…
De az Unlimited AXX1, az bizony nagyon kéne!
Képek: Takács Tamás, Open, slowtwitch.com