fbpx

Gravelre fel! – Vredestein Aventura teszt

Egy kerékpár mindenhova, ez a gravel bringázás jelmondata. De mi kell elsősorban ahhoz, hogy egy kerékpár elmenjen országúton és terepen egyaránt? A válasz a gumi. Az, hogy van tapadásunk vagy nincs, nagyban meghatározza, hogy képesek vagyunk az adott útviszonyok között bringázni. A jó gravel gumi országúton sem fog vissza, de terepen is rábízhatjuk magunkat. A Vredestein Aventurat is ilyen elvek mentén tervezték, aszfalton alacsony ellenállással gurulhatunk rajta, emellett a józan ész határain belül terepen sem jön zavarba.

Az idei évtől újra elérhetőek a Vredestein kerékpár gumik hazánkban, melynek kapcsán mi is jobban elkezdtünk foglalkozni a márkával, ami mögött ténylegesen egy gumigyár áll óriási tapasztalattal és történelemmel. A korábbi cikkeinkben már ígértük, hogy tesztelni is fogunk gumikat az itthon elérhető Vredestein kerékpár gumi kínálatból. Legutóbb a gyártó jelenleg elérhető, legjobb peremes országúti gumiját, Vredestein Fortezza Senso Superiorét teszteltük, most pedig a gyártó gravel gumiját, az Aventurat próbáltuk ki.

A gravel kerékpározás fénykorát éli napjainkban, mindenki egy bringával akar mindenhova eljutni, már teljesen hétköznapi dolog, hogy koskormányos kerékpárral találkozunk terepen és ugyanilyen kerékpárral kicsit duci gumikkal mennek országúton is. A hazai rossz minőségű utakra szintén a gravel bringa az egyik megoldás. Egyébként már a versenysport is nyitott a szakág felé és rendeznek világbajnokságot is. A Vredestein erre a felhasználási területre tervezte meg az Aventurat, ami a mintázata alapján a klasszikus gravel bringásokat célozza meg. Ezért választottam én is a tesztre ezt a gumit, mert az ilyen gravel külsőket szeretem, amik jól gurulnak aszfalton és földutakon, de száraz időben terepen sem hagynak cserben.

Technológiák

A Vredestein Aventura szövetsűrűsége 120 tpi, ami jól mutatja, hogy nem egy alap, belépő kategóriás gumiról van szó, hanem jó alapra épül ez a külső. A magas szövetsűrűség előnye, hogy alacsonyabb tömegű és szerkezetében tartósabb gumit lehet építeni így, ne meg egy hangyányival alacsonyabb nyomáson lehet használni emiatt ezeket a külsőket. Ami számomra mindig nagyon fontos egy terepen is használatos guminál, hogy tubeless kompatibilis legyen, az Aventura tudja ezt, az összes modell belőle TLR (a tapasztalatoknál még bővebben mesélek róla). A gumiösszetétel is érdekes, háromféle gumikeveréket (TriComp) használ a Vredestein a futófelületen, mellyel elérhető az, hogy ne kopjon el gyorsan a futófelület közepe, de kanyarokban a puhább keveréknek köszönhetően jobban tapadjon.
Elérhető 622-38, 622-44 és 650x50B méretekben és a fekete oldalfal mellett krémszínű változat is kapható a retro imádóknak.

Felszerelés

A dobozból kivéve az első út mindig a mérlegig vezet, a 622-38-as méretre a gyári 450 grammal ellentétben, 447 és 454 grammot mértem, ami még bőven szóráson belül van. A második dolog az oldalfal megtapogatása a gumi felrakása előtt, mert nekem fontos, hogy egy terepen is használt guminak erős oldalfala legyen, az első kő ne szakítsa ki, sőt egy tubelessként használt guminál ez különösen fontos. Bár már a tömegből is sejthető volt, de a tapogatás csak megerősítette, hogy bőven van anyag az Aventura oldalfalában. A gumi felrakása mindig egy kulcskérdés, elsőként egy normál, nem tubeless felnire kerültek fel a fotózáshoz, sokáig nem tartott felrakni, de gumileszedő kellett hozzá, bár ritka ezeknél a gumiknál, hogy kézzel felmennek. Ezután a tubeless felnire tettem fel őket, ez sem volt nagyobb kihívás, mint a másik a felninél. A felfújás már annál érdekesebb volt, gyorsan megtartották a levegőt, de nehezen pattantak a helyükre, konkrétan az egyiket 8 barig fújtam, hogy felugorjon a helyére, de itt megjegyezném, hogy én voltam a hibás, mert használhattam volna valamilyen síkosító folyadékot hozzá vagy legalább bekenhettem volna a peremet defekttömítő folyadékkal és sokkal alacsonyabb nyomáson felugrott volna. Egyébként a levegőt szépen tartják folyadékkal, az első felfújás után összeráztam őket és 2 nap múlva is alig eresztettek valamit, fél bar körüli nyomást vesztettek, ami első használat előtt tubelessként elég jó. A 19-es belső szélességű felniken 3 baron 37 mm-es szélességet mértem a gumikra, ami valószínűleg 21-es felninél már 38 mm lenne, ebben a kérdésben a felni belső szélessége mindig meghatározó.

Menet közben

Mivel kb az összes gravel “túrám” vegyes úton megy, van benne kicsit montisabb terep is, ezért szeretem minimum nyomáson használni a gumikat vagy az alá is bemegyek gyakran, így előre 2,7 bart hátra 3 bart fújtam, ami ennél a méretnél általában működni szokott. Aszfalton nagyon jól haladtak a gumik, érezhető volt, hogy az alacsony, sűrű, nagy minták nem fogják vissza a bringát, pedig elég alacsony nyomáson mentem, 4 baron valószínűleg száguldanék vele. Kanyarban is meglepően jól viselkedett aszfalton, a legtöbb mintás gravel gumi elkezd úszni kanyarban ha jobban megdöntöm, de az Aventura stabilan tartott, valószínűleg ez annak köszönhető, hogy az oldal minták is nagy felülettel rendelkeznek és tartják a gumi O-profilját, ezáltal kicsit olyanok, mint egy egy országúti gumi. A földutakon ugyanazt tapasztaltam, amit aszfalton, jól gurul és kanyarban is tart. Amíg kemény, vagy legalábbis nem nagyon mély a talaj, addig jól tart az Aventura, utána meg már tudni kell hozzá bringázni, de alapvetően nem is arra tervezték, oda már mtb kell vagy valamilyen nagyon mintás gumi, ami viszont cserében nem gurul jól aszfalton. Én is azok közé az őrültek közé tartozom, akik ilyen gravel gumikkal mennek az átlag felhasználó számára durvább terepen és azért ezekkel is megoldható nagyon sok minden (jó, sárba tényleg nem ajánlom).

A TriComp technológia a tapasztalataim alapján működik, nem kopik gyorsan a gumi, tényleg csak minimális kopás látszik az aszfalthasználatok után, egyedül az oldalmintákon látszik a használat, de ott is inkább attól, hogy terepen az éles kövek kicsit megszaggatták. Egy defektem sem volt vele a teszt során, vagy legalábbis nem tűnt fel, mert a folyadék eltömítette, és felütni sem sikerült, pedig néha leért a felni, ami jól mutatja, hogy elég anyag került az oldalfalba és a perembe.

Kinek ajánlom?

A Vredestein Aventura azok számára jó választás, akik sokat mennek aszfalton, de szeretik a földutak és a terep adta szabadságot is élvezni, és nem szeretnének minden egyes túra előtt gumit cserélni. Emellett a tubeless “hívők”-nek is jó döntés lehet az Aventura, mert a Vredestein belső nélküli technológiája megbízhatóan működik, nincs többé defekt és kiélvezhető az alacsony nyomás nyújtotta extra kényelem és jobb tapadás.

További információkért kattints ide:
https://msphalozat.hu/gravel/223030-kerekpar-kopeny-700x38c-38-622-28-aws-3-5-bar-450g-black-black-tlr-gravel-aventura-vredestein.html

 

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo