fbpx

ABUS Moventor 2.0 sisak teszt

Az ABUS az idei évre újította meg a népszerű montis sisakját a Moventort, a Moventor 2.0 újratervezett és modernizált formájába belegyúrták az összes új fejlesztést, amit a német cég ma a sisakok terén felvonultat és kiemelkedővé teszi a kategóriájában. Elődjéhez hasonlóan a Moventor 2.0 is egy all-mountain sisak, de az új modell minden téren többet kínál az elődjénél, amellett, hogy bár szubjektív, de sokkal jobban néz ki.

Egy sisaknál a biztonság a legfontosabb, melynek alapja a minőségi anyaghasználat, technológia és a precíziós gyártás, ami az ABUS-nál adott, hiszen vezető német biztonságtechnikai cégként a századmilliméter pontosság náluk az alapértelmezett. A Double-Shell In-Mold technológia,mellyel a Moventor 2.0 sisakok készülnek az egyik legmodernebb fejlesztés, ahol két külső héjat rögzítenek az ütéselnyelő EPS habra, azok tartós kapcsolatáért, ahogyan ez a gyári videó elején látszik, az alsó héj teljesen körbeveszi a sisakot alulról, ami így sokkal tartósabb és kevéssé sérülékeny, ráadásul hosszabban lenyúló tarkóvédelmet kínál. A technológia másik előnye, hogy nagyon könnyű sisakok készülhetnek vele, a teszt sisak M-es méretben 311 g mért tömegével nagyon könnyűnek számít a kategóriájában, az extra tarkóvédelemmel, silddel (34 g), a QUIN rendszer tartójával és a tetején levő pánt-tartóval együtt is alig 100 grammal nehezebb a topmodell Airbreaker országúti sisaknál…

A Moventor 2.0 modellek természetesen rendelkeznek az összes biztonsági tanúsítvánnyal és a töréstesztek során kiválóak, a biztonságuk azonban még fokozható az opcionálisan választható MIPS belső héjjal és az ABUS saját fejlesztésű ütközésérzékelő rendszerével, a Quin rendszerrel, amelyben az 5 beépített szenzor érzékeli a lassulást, így éles helyzetben a telefonnal párosítva segítséget tud kérni az aktuális helyzetünk megosztásával, ahogyan azt a Modrop sisak tesztjében bemutattuk, a teszt sisak ezekkel az “extrákkal” nem rendelkezik.
A közlekedésbiztonságban segít, hogy a sisak mindkét oldalán hátul fényvisszaverő csíkokat kapott a sisak.

Az ABUS Moventor 2.0 már európai fejformára tervezett sisak, ugyanis az európai népesség körében gyakoribb az oldalt laposabb, hosszúkás fejforma, míg az ázsiaiaknál, inkább kerekded, krumplihoz hasonlítóbb fejforma a jellemzőbb felülnézetből. Méretproblémánk nem lehet, mert a Moventor 2.0 sisakok három méretben (S-M-L) elérhetők, a tesztalany M-es, amit 54-58 centis fejkörfogathoz ajánlanak. Az 58 centis fejméretem és a tojásdad fejformám mellett, a Moventor az első sisak az utóbbi 28 év 9 sisakjából, ami tökéletesen passzol, mintha egyedileg az én fejemre gyártották volna.

A tökéletes beállítást a fejformánkhoz, a Zoom Ace MTB állítórendszerrel két irányban is finomhangolni tudjuk. Egyrészt a vékony műanyag pántokból álló fejkosár állítható, hogy hol helyezkedjen el a tarkón föl-le irányban, a fejünk magasságunknak megfelelően. A függőleges pozíció beállítása után, a sisakot felvéve, hátul egy feszítőkerékkel fixálhatjuk a sisakot a fejünkön, nagyon finoman, sűrű fokozatonként. Az állítórendszer miatt, a sisak kényelmesen viselhető copffal, ha a fejkosarat hátrafelé teljesen leengedjük, de a kopaszoknak is hasznos lehet a copf kompatibilis beállítás, mert hűvösebb időben, a sisak alá fejkendőnek felvett csősál végét is kidughatjuk rajta, így sokkal kényelmesebb, mert nem gyűrődik meg a racsnis rész alatt. Ha mindent beállítottuk, a sisak úgy illeszkedik a fejünkhöz, hogy az alsó pántok becsatolása nélkül, a sisakban előrehajolva, az nem mozdul meg és nem csúszik le a fejünkön, közben olyan lazán van rajta, hogy alig érezzük.

A sisak pontos illeszkedése mellett a Moventor 2.0 pántjainak már tényleg csak eséskor van dolguk, szerencsére alig vesszük észre a pántok Y alakú kialakítása miatt. A TriVidernek nevezett pántrendszer oldalirányban állítható pánt kialakítás, ami fix távolságban tartja a fülünk körül a pántokat. A háromirányú rögzítések nekem a gyári beállításban tökéletes pozícióban voltak, így nem is állítgattam, mert a pántrendszer szorosan tartja a pántokat, így azok nem mozdulnak el, fülnél az eddigi legkényelmesebb kialakítást nyújtják, nem véletlen, hogy más top sisakokon is látni hasonló megoldást.

Felejtsd el a sótól fehér, büdös sisakpántokat, a pántokat ki tudjuk fűzni a sisak habjába süllyesztett rögzítőkből, egy kis fém stift kiszedésével, így a pántok eltávolíthatók, moshatók, tisztán tarthatók. A pántrendszer csatja könnyen bepattintható műanyag csat, amin kívülről egy kis gumi rögzítőpánt vigyáz, hogy ne csípd oda a “tokád”, és ne “lifegjen” a sisak pántjának kilógó vége. A kis gumi rögzítő is spéci kialakítású, az egyik felén apró gumi pöttyök segítenek csúszásmentesen tartani és nem hozzá izzadni.

A kényelem másik forrása a sisak kiváló szivacsozása, ami valójában nem is szivacs, mivel a Moventor 2.0 szivacsbetétje nem egy, hanem két eltérő anyagból készül, melyet a szélén összesütnek és mindkét oldalának más feladata van. A fejjel érintkező oldal egy sima felületű anyag, ami elvezeti az izzadságot a másik oldal, a sisak belseje felé. A belső oldalon egy a tépőzárak a bolyhos feléhez hasonló anyagot használnak, ez remek páraleadó felületet képez, a sisak légbeömlői és az homlok résznél kialakított rések bevezetik alá a levegőt, így az izzadság ezen a felületen nagyon gyorsan el tud párologni. Ha a keresztmetszetét nézzük a betétnek, inkább gömbölyű formája van, mint hasáb, így kisebb felületen fekszik fel és érintkezik a fejjel és jobban tud szellőzni, amellett, hogy kellemesen rugalmas, ahogy körbe öleli ívesen a homlokunkat és a fejtetőn is kényelmes.

A prémium szivacsozás eredménye, hogy a legnagyobb nyári kánikulában se fordult elő, hogy “cuppog a sisakom” a hegytetőn, mászás után, vagy izzadság megfolyás lett volna az arcomon vagy a szemem környékén. Ha átmeneti vagy szeles időben kendővel vagy csősállal viseljük, a szivacs nedvesség elvezetése ugyanúgy működik, a szivaccsal érintkezésnél nem nedvesedik a kendő, kipróbáltam hidegebb időben,kapucnis bringás kabátot vettem alá, és a kapucni ugyanúgy száraz maradt… (Annyira ügyes ez a szivacsozás, hogy igazán megérdemelne a marketingesektől egy 3-4 betűs mozaikszót, amin nevén szólíthatnánk…)

Ha nem lenne fullos a sisak szellőzése, nem tudna így működni a szivacsozás, ezért a szellőzésről összesen 21 szellőző nyílás gondoskodik, szemből 12, hátul 6, a tetején pedig 3 nagyobb szellőző nyílást alakítottak ki. Nagyobb tempónál érezhető, hogy a sisak átszellőzése kiemelkedően jó, ráadásul a sild föl-le állításával, mint egy légterelővel szabályozhatjuk, hogy inkább a fejtetőre vagy pedig a előre, a homlok részre érkezzen a több levegő, ami hasznos, ha google/mx stílusú szemüveggel viseled enduro jellegű felhasználásnál. A légbeömlők kialakítása monti specifikus, mivel terepen gyakrabban lesz alacsonyabb a tempó, mint az országúton ezért nem csak a keresztül áramló levegő a fontos, hanem az is, hogy a fejünk teteje ne főjön meg egy hosszabb, lassabb emelkedő felfelé, ezért találunk a sisak tetején hosszabb és nagyobb szellőzőket.

A Moventor sildje, formázása miatt tökéletes bevezetője a légbeömlőknek, kicsit nagyobb méretű, ahogyan a modernebb all-mountain és enduro sisakoknál jellemző. A sild fel-le irányban 4 fokozatban állítható, vízszintes alaphelyzetben jó napellenző, 1-2 fokozattal feljebb hajtva pedig eltűnik a látótérből, így megszűnik a látóteret felfelé szűkítő, “szemellenzős baseball sapka” érzésünk, amit sokan nem szeretnek az átlag montis sisakok sildjében. Teljesen felhajtva a sildet, a google/mx stílusú pántos szemüvegek feltolhatók alá, amit pluszban segít, a fejtetőn található kis “cápauszony” formájú pánt-tartó, megakadályozva, hogy a google szemüveg pántja el, vagy lecsússzon. A sild könnyen állítható menet közben is, a beállításai közötti reteszek könnyen tapinthatók, de nem laza, magától nem mozdul el, ha pedig leszerelni vagy megszorítani szeretnénk, akkor szerszám nélkül könnyen megtehetjük.

Ami hiányzik nekem az ABUS Moventor 2.0 sisakjából, az a Modrop sisakból ismert bogárháló, bár úgy tűnik, hogy a felsőbb kategóriás sisakokba a nagy gyártók nem építenek bogárhálót, pedig a top sisakokban bicajozókat sem kerülik ki a bogarak és a darazsak…

Összességében a Moventor 2.0-t a legkényelmesebb sisak, amit valaha próbáltam, könnyű, kényelmes és biztonságos. Nagyon jól szellőzik, és rengeteg állítási lehetőséggel rendelkezik a sildnél és a rögzítő rendszerben. Komoly választás azoknak, akik a normál XC sisaknál többre vágynak tarkóvédelemben és modernebb formában, de nem akarnak egy nehezebb enduro sisakot. Az alap modell kiváló ár-érték arányú, míg a MIPS és QUIN extrákkal felszerelt modellekért a plusz technológia miatt kicsit mélyebben kell zsebbe nyúlni.

Ajánlott fogyasztói árak:
– 46 190 Ft normál modell
– 57 740 Ft MIPS modellek
– 69 290 Ft QUIN modellek

További információkért kattints ide

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo