fbpx

ABUS MoDrop Quin: lehet egyetlen montis sisak tényleg mindenre jó?

Egyre több bringás jön rá, hogy a valóban élvezetes montizás az össztelós bringákkal kezdődik – leginkább a downcountry gépektől felfelé, ennek köszönhetően pedig soha nem látott választék áll rendelkezésre a 120-160mm közötti rugóúttal rendelkező fullykból, mind analóg, mind e-bike-ok tekintetében. Szerencsére az elérhető védőfelszerelések terén is látszik ezeknek a bringáknak a térnyerése, egyre több a megnövelt védelmet nyújtó sisak a piacon. Ezek közé tartozik az ABUS új agresszív „mindenes” (Do-It-All trail MTB) modellje, a MoDrop.

Kezdésként szeretném elhelyezni a MoDrop-ot az ABUS trail sisak kínálatán belül, hiszen csak ebben a szegmensben (értem ezalatt: fokozott védelmet nyújtó, nem fullface montis sisakok) négy új modell közül tudunk válogatni házon belül, ami zavarba ejtő lehet elsőre. A részletesebb bemutatójukat itt találod:

ABUS AM/Trail, Enduro és DH sisak bemutató

Röviden összefoglalva: a CliffHanger a felsőkategóriás enduro sisak, a tesztben szereplő MoDrop a mindenes/enduro bukó, a Moventor 2.0 a könnyű all-mountain / trail sisak, a MoTrip pedig a belépő kategóriás trail.

Na de mitől is lesz igazán jó egy mindenes montis sisak? A legalapvetőbb kritériumok ezek: legyen könnyű, kényelmes, jól szellőző és nyújtson megfelelő védelmet. Lehessen goggle szemüveggel is használni komolyabb lejtőkön, és nem árthat egy bogárvédő háló, illetve napellenző sem. Ezeken felül a modern sisakoknál egyre inkább elvárás a MIPS, illetve valamilyen automatikus segítségkérő rendszer. A MoDrop papíron ezeket mind tudja (a választott verziótól függően) – de ezek csak technikai paraméterek – az izgalmas kérdés az, hogy a gyakorlatban hogyan teljesítettek mindezek és mennyire tudott az ABUS kiemelkedni a hasonló sisakok kínálatából.

Felépítés
Formáját tekintve meglehetősen kompakt sisakról van szó, első ránézésre alig nagyobb, mint egy klasszikus xc bukó, alaposabban szemügyre véve persze jól látszik a lényegesen masszívabb felépítés és a hosszabb tarkóvédelem. Ez a visszafogott kialakítás esztétikailag is passzol az univerzálisabb felhasználhatósághoz: még egy xc bringán sem fogunk benne furán kinézni.

Ami a tömeget illeti, a saját mérés szerinti 332 grammjával kb. 80 grammal nehezebb egy klasszikus kialakítású top kategóriás xc sisaknál, ami éppen az érezhető, de még messze nem zavaró kategória (persze ez szubjektív), enduros szemmel nézve pedig kifejezetten könnyű darab. Ahogy a lakatoknál, így sisaknál is jó mérőszám a tömeg a biztonságot nézve – ami azt illeti, ez a szám összhangban van az ígért „do-it-all” szemlélettel.

Ami a MoDrop vázát illeti, a jól bevált In-Mold technológia extra erősítéssel rendelkező ABUS verzióját, a Double-Shell In-Mold-ot alkalmazta a gyártó. Ez felel a bukó külső héja és ütéselnyelő habja közötti kapcsolatért, a fokozott biztonság érdekében. A védelmét még nem teszteltem saját fejjel a gyakorlatban, de az EPS hab vastagságából ítélve ezzel aligha lenne probléma.

Extraként alulról is kapott műanyag burkolatot a bukó, ami nem csak jól néz ki, de további védelmet is biztosít az EPS rétegnek a kisebb behatásokkal szemben.

Szellőzők tekintetében kilenc bemeneti és öt kimeneti nyílással látták el a sisakot. Ezek átlagos méretűek, kényelmes tempójú mászásoknál elegendő szellőzést biztosítottak. Én személy szerint sokat használok xc sisakot, ha valaki ilyenhez van szokva nagyobb intenzitású mászások során érezni fogja szellőzésben a különbséget, de ahogy egy 130mm-t mozgó fully sem fog merev karbon géphez hasonlóan gyorsulni, úgy itt se legyenek irreális elvárásaink. A szellőzők méretének, elhelyezkedésének, számának tervezése során a szellőzés mellett a biztonságot is erősen befolyásolja a gyártó az alkalmazott kialakítással. Az általános iskolából jól ismert nyomás = nyomóerő / nyomott felület képlet alapján ugyanis minél több a szellőző, annál kisebb felületen fogja átadni a sisak a koponyánknak az esésből adódó nyomóerőt, így rontva a védelem hatékonyságán. Ilyen szemmel nézve azt mondanám, hogy okosan a célzott felhasználáshoz igazították a szellőzés kérdését a védelemre optimalizálva.

Ha valaki jobban szellőző sisakra vágyik érdemes lehet a Moventor 2.0-t választania, ami inkább AM irányba lett fejlesztve, ahol többet és aktívabban mászunk felfelé mint enduronál. A Moventor 2.0-ról szintén hamarosan olvashattok nálunk.

A sisakok állíthatósága mindig kritikus pont. Ezt két dimenzióban szokták lehetővé tenni a jobb gyártók. Egyrészt állíthatjuk a fejkosár méretet általában valamilyen tekerővel a bukó hátsó részénél, továbbá állíthatjuk ennek a pozícióját is, a fejmagasságunk függvényében – utóbbit hívják az ABUSnál Zoom Ace MTB-nek. Amit kiemelnék ezzel kapcsolatban az egyrészt, hogy nagyon könnyedén, akár menet közben is tudjuk állítani, másrészt pedig nagyon tág határok között, így biztosítva, hogy ténylegesen pontosan a fejformánkhoz igazíthassuk. Maga az állíthatóság jellemző már minden komolyabb gyártónál, de mivel általában csak egy szűkebb tartományon belül lehetséges, ezért sokszor érezhetjük kompromisszumosnak, másrészt az sem könnyíti meg a helyzetet, ha például csavarral állítható ez a tulajdonság, amire szintén láttam már példát.

A pántok a közvetlen érintkezés miatt kritikus részei a sisaknak. A Trivider-nek nevezett oldalirányban állítható, csúszásmentes pántosztók a gyakorlatban is jól pozicionált, stabil darabok. Maguk a pántok is az elvárásoknak megfelelően minőségi anyagból készültek. Nálam a pántok tipikusan a bukó azon részei, amik akkor vannak jól tervezve, ha nem tűnik fel a létezésük, és pontosan ez volt velük a tapasztalatom.

Ami a sisak szivacsozását illeti nem bízták a véletlenre a dolgot: hatalmas felületű, viszonylag vastag darabok. Amellett, hogy hatékonyan növelték a komfortot elképesztő mennyiségű izzadtsággal birkóztak meg, ami nagyon jól jött a meleg nyári napokon, illetve nagyobb intenzitású tekerések során: ez volt az első olyan sisakom, aminél nem izzadtam össze folyamatosan a szemüvegemet mászáskor.

Apró részlet, de a tarkórészen elhelyeztek egy vékony fényvisszaverő csíkot, ami egy tipikusan hasznos plusz sok konkurens sisakhoz képest.

Ami kicsit részletesebb bemutatást érdemel az az ABUS saját fejlesztésű ütközésérzékelő rendszere, a Quin. Ezek a rendszerek véleményem szerint az elmúlt évek legfontosabb fejlesztései sisakfronton, az általuk nyújtott védelem valódi kiterjesztésével. A működési elv röviden annyi, hogy a beépített szenzorok érzékelik a lassulást, így éles helyzetben a telefonnal párosítva segítséget tud kérni az aktuális helyzetünk megosztásával. Sokan ismerhetünk hasonló rendszereket, amik a gyakorlatban kevésbé váltak be, mert túl érzékenyek, és akár egy nagyobb fékezésnél is hajlamosak bejelezni, amiért érthető módon nem arattak osztatlan sikert. Itt ne gondoljunk ilyenre – a Quin esetében öt szenzor elemzi az adatokat, hogy ténylegesen csak baj esetén jelezzen, viszont akkor mindenképp. A töltés sem egy mindennapos probléma: az akksi akár 1 hónapot bír egy töltéssel köszönhetően annak, hogy 5 perc mozdulatlanság esetén automatikusan alvó állapotba kerül a rendszer. A Bluetooth 5.0 technológia segítségével pedig akár 20 méteren belül is tud jelezni a párosított telefonnal – remélhetőleg ennél messzebb azért nem esünk tőle!

Az ABUS ugyanakkor nem állt meg ennél az egyszerű balesetérzékelő- és segítségkérő rendszernél – egy egészen komoly alkalmazást épített köré, ami egy profi tevékenység tracker-hez képest (értsd: ez az alkalmazás párosítható wattmérővel is, ez alapján pedig értékeli a V02 adatunkat is) olyan extra információkkal lát el minket, mint az átlagos gyorsulásunk és lassulásunk, illetve a vészfékezések és sprintek száma. Persze ezeket már nem ingyen, a cikk írásakor havi 1890Ft-ot kértek érte (éves előfizetésnél plusz kedvezménnyel). Engem személy szerint ezek a plusz adatok nem győztek meg az előfizetésről, de aki igazán a számok bűvöletében él, annak izgalmas lehet látni.

Ha valakit, engem aztán nem könnyű meggyőzni arról, hogy használjak plusz egy trackert és töltsek időnként még egy akksit, de valljuk be, sokkal kevésbé fontos dolgokért is bevállaljuk ezt (pl. elektromos váltás), ha pedig ezekért az extrákért megtesszük, a biztonságunkért ez nem is lehetne kérdés, főleg, ha sokat tekersz egyedül. Én voltam már olyan helyzetben, hogy nem tudtam volna egyedül segítséget kérni és ismerősöktől is hallottam hasonló történetet. Ezzel nem állítom, hogy te is leszel, de az biztos, hogy onnantól nem kérdés, hogy szeretnél-e használni ilyen rendszert.

 

Menettapasztalatok
Az első benyomás már az első felvételkor kialakul, nekem pedig ez elég pozitív volt: még egyetlen sisak sem passzolt ennyire jól a fejemre, pedig sok bukóm volt már. Persze ez nem garantálja azt, hogy neked is így lesz, de egy felpróbálást javaslok minden érdeklődőnek legalább emiatt, mert valljuk be, elég jó indítás.

Ami a tesztidőszakot illeti, a do-it-all szemléletben – és azon is túl –indultam vele maratonversenyen, vezettem vele e-bike túrát, enduroztam vele és használtam egész napos túrázós tekerésen is, szóval kipróbáltam minden helyzetben, amire ajánlja a gyártó, és azon kívül is, hogy minél szélesebb körű tapasztalatokat szerezzek vele. A legjobban az ebike all-mountain felhasználáshoz passzolt nem meglepő módon, de ez cseppet sem jelenti azt, hogy ez lett volna az egyetlen terület, ahol remekelt.

Ami a maratonversenyt illeti, abszolút nem erre tervezte a gyártó, mégis érdekelt, hogyan teljesít a javasolt felhasználási körön túl, hogy lássuk a valódi határait. Enduro sisakhoz képest meglepően jó volt vele menni, köszönhetően leginkább az extra nagy szivacsozásnak, hiszen így nem a saját izzadságomban kellett fürdenem, ahogy azt a minimál szivacsozású xc bukóknál már megszokhattam. Ne értsen senki félre: ez a sisak nem erre való, viszont, ha egyszer-egyszer ellátogatsz egy ilyen versenyre a nagyobb rugóutas fully bringáddal, a bukódat nem fogod szűk keresztmetszetnek érezni.
Ebike-os túrázós / all-mountain felhasználásra nehéz jobbat elképzelni, itt tökéletesnek érződött a szellőzés, a védelem mértéke pedig teljes harmóniában volt érzésre is a felhasználással.

Endurozás során dilemma lehet, hogy fullface, vagy nyitott sisakot használjon az ember. Fullface-hez képest össze sem hasonlítható a MoDrop által nyújtott szabadságérzés, de természetesen az általa nyújtott védelem is más kategória. Ebben a kérdésben azt érdemes mérlegelni, milyen nehézségű pályákat látogat az ember, milyen gyakorisággal: a hazai pályák döntő többségére szerintem tökéletes választás a MoDrop, a fullface sisakot elég az igazán nehéz (főleg külföldi) pályákra meghagyni. Az enduros tesztkörök során goggle szemüveggel használtam, ami tökéletesen illeszkedett rá, mászáskor pedig kényelmesen fel lehetett rakni a napellenző alá.

Az alacsony intenzitású, egész napos bringázásnál a legfontosabb dolog a kényelem, amit jó esetben nem lehet pár óra alatt kitapasztalni, ezért a leghosszabb montizásom nettó 15 óra volt vele. Biztosan ismeritek azt az érzést, amikor egy hosszú tekerésnél alig várod a megállóknál, hogy levedd kicsit a sisakot – az, hogy ez mennyire gyakran jön elő jól mutatja, hogy összességében mennyire komfortos a bukó. Én ilyen szempontból kifejezetten meg voltam vele elégedve, simán magamon felejtettem hosszabb megállók során is, és még egy ilyen hosszú nap végén sem volt rá panaszom.

Hiányosságok
A tesztek során a sisak jól teljesített, két zavaró apróság merült csak fel.
Az egyik probléma az volt, hogy a Quin szenzor usb töltőjének a gumi tömítése nem rögzült a tesztsisakon elég pontosan, időnként magától kinyílt, ami elég bosszantó, mert belemehet a kosz, bár azt fontos hozzátenni, hogy így is vízálló a csatlakozó.

Másik észrevétel, hogy sajnos eddig nem találkoztam még olyan sisakkal, ami egyszerre bogárhálós, és egy szemüveget is rá tudunk rakni a szellőzőkbe illesztve, ami mászáskor elég praktikus tud lenni. A MoDrop esetében inkább a bogárhálóval szerelték fel a teljeskörű védelem jegyében, én viszont az előbbi funkciót jobban preferálom. Ezt némileg ellensúlyozza a kiemelkedő szivacsozás, ami miatt jól lehet vele szemüvegben is mászni, illetve, ha goggle szemüveggel használja az ember ez a probléma egyáltalán nem áll fenn, mivel azt ahogy korábban írtam azt fel lehet tenni a napellenző alá.

Konklúzió
Összességében azt gondolom az ABUS tervezői kiváló munkát végeztek az új MoDrop sisakkal: valóban sikerült egy könnyű, akár egész nap kényelmesen viselhető, maximális védelmet nyújtó, minden modern elvárásnak megfelelő bukót alkotni.

Kinek való tehát? Bár az ABUS all-mountain/enduro felhasználásra pozicionálta a sisakot, mivel alig nehezebb egy xc sisaknál, agresszívebb stílus mellett akár már egy 120mm-t mozgó fullyhoz is jó választás lehet (bár erre a felhasználásra hivatalosan még inkább a Moventor 2.0 modell való), és egészen 160mm-ig nem is gondolkoznék másban. Leegyszerűsítve remek választás bármilyen területre, ahová egy xc sisak már kevésnek érződik, de egy fullface még túl sok lenne.

Mindenre ugyan nem lehet jó egy modell sem, akár sisakokra, akár bringákra gondolunk, de mivel elég széles felhasználói réteget fed le ténylegesen kompromisszumoktól mentesen, így nyugodt szívvel kimondhatjuk, hogy ez egy valódi, jó értelembe vett do-it-all trail sisak. Engem meggyőzött.

Jellemzők:
-Double-Shell In-Mold technológia a külső héj és az ütéselnyelő sisakanyag (EPS) tartós kapcsolatáért
-Zoom Ace MTB: szabályozható magasságú állítórendszer
-copf kompatibilitás: a sisak copfot viselőknek is kiválóan alkalmas
-oldalirányban állítható, csúszásmentes TriVider pántosztó
-öntött alsó héj a tartósabb sisakért
-QUIN ready: utólag is beszerelhető QUIN chip lehetőség
-GoggFit: MX szemüveg rögzítési lehetőség
-Szellőzés: 6 légbevezető és 8 levegőkivezető nyílás
-Bogárháló: átfogó védelem a rovarok ellen

Fogyasztói ár:
37335 ft (normál verzió)
44795 ft (MIPS-es verzió)
56000 ft (tesztelt, QUIN verzió)

 

Gondolj a biztonságra, gondolj a sisakodra!🚴‍♀️ Most itt a lehetőség a vásárlástól számított 2 éven belül a megtört ABUS sisakod cseréjére! A részletekért és a feltételekért keresd fel a szakkereskedőt, ahol a sisakodat vásároltad!

  • a  2021-es modellévtől számolva minden Abus sisakra vonatkozik
  • érvényes: 2021. 01.01-től
  • a vásárlástól számított 2 éven belül, érvényes blokkal együtt bemutatva

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo