fbpx

ABUS AirBreaker teszt: A legjobb választás a nyári kánikulában

Ritka amikor a szerkesztőségünkben egy olyan kerékpáros kiegészítőről vagyunk ugyanazon a véleményen, ami nagyban függ a kerékpáros paramétereitől. Jelen helyzetben viszont ezt történt, egy sisakról – történetesen az ABUS AirBreakerről – mondjuk azt, hogy életünk eddigi legkényelmesebb fejvédője pedig mindegyikünknek más a fejformája és mindegyikünk használt már életében jó pár sisakot. Személy szerint a kényelmen kívül engem még a sisak szellőzése lepett meg (a mostani 40 fokos kánikulában), ami egy 10 fokozatú skálán is minimum 11-et ér. Tudtam, hogy profi versenyzők segítségével tervezték az ABUS top országúti/endurance fejvédőjét, de messze nem számítottam ilyen teljesítményre…

Az ABUS AirBreaker biztosan ismerős sokak számára, mert sok profi versenyző fején láthatjuk, pl Mathieu van der Poel is rendszeresen használja ezt a modellt más ABUS sisakok mellett, de a Movistar versenyzőinek fején is folyamatosan feltűnik, nekem pl a férfiaknál Alejandro Valverde, a nőknél pedig a világ legjobb országúti versenyzőnője Annemiek van Vleuten az AirBreaker arca. Persze az nem feltétlenül jelent sokat, hogy profik használnak egy adott terméket, mert ők is hajlandóak kompromisszumot kötni a bankszámlájuk érdekében, viszont az ABUS meggyőző abban a tekintetben, hogy az új fejvédőket – az AirBreakert is – a Movistar segítségével fejlesztették és alacsonyabb szinteken számos csapat választja az Abust fejvédő beszállítónak.

Technológiák

Hiába gondolják sokan azt, egy kerékpáros fejvédő megtervezése nem könnyű feladat, figyelni kell a megfelelő védelemre, a szellőzésre, a tömegre, a kényelemre, az állíthatóságra és persze a megjelenésre. Sok, sok munka van egy sisak mögött mire az a piacra kerül, és nem feltétlenül csak a gyártási költségeket fizetjük ilyenkor meg, hanem a mérnökök és a marketingesek teljesítményét is. Az ABUS az AirBreakerbe gyakorlatilag mindent beletett, amit egy teljesítményorientált kerékpáros fejvédő bele lehet tenni, technológiák hadát vonultatja fel benne. A sisak In-Mold technológiával készült, ami nem lenne különleges, hiszen a belépőkategóriában is gyártják a fejvédőket, viszont belekerült egy váz az EPS habba, melynek köszönhetően könnyebb és erősebb sisak készíthető, ezt a belső erősítést ActiCage Lite-nak nevezi az ABUS.

Az AirBreaker tervezésekor egy nagyon jól szellőző sisak megalkotása volt a cél, ennek érdekében egy teljes szellőzőrendszert integráltak a fejvédőbe, elöl 11 légbeömlő nyílás, hátul pedig 3 kivezető található rajta. Itt fontos elem a Multispeed felsőrács, ami alacsony sebességnél segít az általában kritikus terület, a tarkó felé irányítani a levegőt, nagy sebességnél pedig aerodinamikai funkciókat lát el.

A sisakpántok sem maradtak különlegesség nélkül, ugyanis szemből kiszélesedő, aerodinamikus formájúvá tervezték meg őket, ami egyrészt jobb légellenállási mutatót produkál, másrészt megakadályozza a pántok behullámzását. FlowStraps névre hallgat ez a technológia az ABUSnál. Ezenkívül semmilyen állító műanyag nincs a fülek alatt, hanem egyszerűen összevarrták a pántokat, ezzel pár grammot spórolva és az Abus tesztjei alapján a legtöbb ember fejével kompatibilis.

A szivacsozás (Floating Padding) is igazán egyedire sikerült, nincsenek benne tépőzárak, helyette kissé merevebbek mint egy átlag szivacs, de lényegében szabadon tudnak mozogni és fel tudják venni a fejünk formáját.

Az állíthatóságért az ABUS AirBreakerhez tervezett Zoom Ace állítórendszere felel, ami 3 dimenzióban könnyedén állítható és a hosszú hajú férfiak és nők is tudják használni a copfkompatibilitásának köszönhetően.

Egy jó sisaktól elvárható, hogy a szemüvegünket is bele tudjuk tűzni amikor azt nem használjuk, az AirBreakert ezért úgy tervezték, hogy előre és hátra is be lehessen tenni a szemüvegünket.

 

Használat közben

A beállítás nem tartott sokáig, kicsit az állítórendszer magasságával kellett játszani és már a fejemen is volt az AirBreaker. A pántok az én fejemen tényleg az optimális helyen futottak, csak a pánt hosszát kellet belőni és becsatolni. Az M-es méret éppen jó volt rám, tökéletesen illeszkedett, de ha valakinek kicsit szélesebb vagy szögletesebb a fejformája neki már biztosan nem lesz jó. Inkább a kissé hosszúkásabb formákhoz passzolnak tökéletesen az ABUS sisakjai. Ezért is mondjuk mindig, hogy úgy vásároljunk fejvédőt, hogy előtte megpróbáljuk, és ha kényelmes és jól néz ki a fejünkön akkor vegyük meg.

Fotó: Tirszin János / BalatonBike365

Tavasz óta használom gyakorlatilag folyamatosan, egyedül a hidegebb napokon mellőztem a viselését, mert akkor majdnem lefagyott benne a fejem. A nyár kezdetével nagyon jó választásnak bizonyult, a mostani forró időjárásban is imádom, van itthon mellette 5 db top kategóriás sisakom és ennek ellenére mindig az AirBreakert választom. Egyszerűen nem tudom hova magasztalni a szellőzését annyira jó és ehhez még az az érzés párosul, mintha semmi nem lenne a fejemen. A szivacsozás is nagyon bevált, bár én olyat nem állítok, hogy nem folyik az izzadság a szemembe, mert az nem lenne igaz, meleg időben izzadok eléggé és a gyakorlatilag kopasz fejem semennyi izzadságot nem tart meg és az mind lefolyik. Viszont azt tudni kell rólam, hogy “eszem” a sisakszivacsozásokat, egyszerűen szétmarja őket az izzadságom, félévente újat szoktam venni, és az ABUSnál nem jelentkezett ilyen probléma, nagyon jól bírja. Ráadásul a szivacsok többségéből az izzadságom hatására olyan anyag oldódik ki, amitől ekcémás kiütéseim szoktak lenni a szemem körül, na ez sincs az AirBreakernél. Egyébként maximum 1 perc alatt szét lehet szedni a sisakot és ki lehet belőle venni a teljes szivacsozást és a pántokat is, amit utána ki lehet mosni külön.

Számomra is fontos, hogy a szemüveget a sisakba tudjam tűzni amikor nem használom, szerencsére ez működik az AirBreakernél is, de főleg hátulra tudtam jól betűzni a Rudy Project szemüvegeimet, elöl már akadtak problémák, a hajlított szárúakat lehetetlen küldetés volt betenni főleg ha menet közben egy kézzel akartam feltenni őket.

Kánikulában versenyen is használtam az AirBreakert, ilyenkor kipróbáltam, hogy tényleg működik a sisak tetején található felsőrács azon funkciója, hogy eloszlatja a kulacsból érkező vizet. Nem működött, ugyanúgy ömlött előre, mint bármelyik másik sisaknál, ami engem pont soha nem zavart. Inkább csak marketingfogásnak tartom, hogy ezt a funkciót kitalálták erre a rácsra.

A tesztet olvasva szerintem senki számára nem kérdés, hogy bevált számomra az Airbreaker, ilyen jól szellőző és kényelmes sisakom még nem volt, valószínűleg a következő nyári sisakom is ugyanez a modell lesz, hűvösebb időre pedig valószínűleg beszerzek egy GameChangert (ami ugyanez a forma csak kevesebb szellőzővel) vagy esetleg egy StormChasert.

Takács Tamás:

Sokféle sisakot használtam már, de még így is tudott meglepetést okozni az ABUS AirBreaker. Sőt, ki merem jelenteni, hogy nem életem „egyik” legkényelmesebb fejvédője, hanem „az” eddigi legkényelmesebb.

Egy felhasználói véleményben a biztonsági fokozatokkal, különböző technológiákkal kapcsolatos tudnivalókat szerencsére elintézhetem annyival, hogy magánszemélyként nem különösebben érdekelnek. Nem mondom, hogy ez a rész marketing-bullshit, de a személyes véleményem az, hogy a komoly gyártók kivétel nélkül adnak magukra annyit, hogy szemetet nem árulnak. Fenntartás nélkül tudok hinni benne, hogy ha például egy ABUS terméket használok, lényegesen nagyobb biztonságban van a fejem, mint nélküle, vagy mint egy gagyi sisakban. (De ugyanezt mondanám bármelyik nagy gyártóra.)

Ami nekem sokkal fontosabb egy fejvédőben, hogy kényelmes viselet legyen tetszetős dizájnnal. Mi járul hozzá ehhez? Például legyen könnyű. Elhiszek bármilyen aero-maszlagot, de egészen addig a pontig egyáltalán nem érdekel, ameddig nem versenyzek olyan szinten, hogy ez érdekeljen… Márpedig a legtöbb aero-költemény nem könnyű. Az én sisakom inkább legyen 200 gramm környékén, az AirBreaker 214 gramm, pipa.

Az is fontos, hogy tudjam pontosan és egyben kényelmesen rögzíteni a fejemen. Az AirBreakernél úgy tudom, hogy a pántoknál azért nincs külön csat a fül alatt, mert megpróbálták úgy tervezni a rögzítőrendszert, hogy a legtöbb fejformához passzoljon a hossza. Az enyémhez passzol, vagyis csak az állunk alatt kell beállítani. A fejkörnél klasszikus tekerentyűvel szorítjuk meg, nekem tökéletesen működik, pontosan, gyorsan tudom rögzíteni. A csat hiányának van egy olyan előnye is, hogy kényelmesebb így a pánt, mintha ott lenne az állkapocsnál egy kemény műanyagdarab. Komfortos, mégis szorosan illeszkedik. Ez a feltétel is kipipálva.

Fotó: Tirszin János / BalatonBike365

Szellőzés. Zseniális. A napokban 40 fokok uralkodtak és konkrétan hihetetlen az ABUS AirBreaker szellőzése, illetve a homloknál lévő szivacsok száradási gyorsasága. Utóbbihoz az is kell, hogy nem közvetlenül az EPS-hez tapadnak, hanem függetlenítették ettől a párnázást. Így a menetszél szárítja folyamatosan. Azt a jelenséget, amikor csöpög a sisakból a homlokodnál az izzadtság, felejtsd el. Ez már önmagában eldönthetné a választást, de mindezt megfejelte az Abus a tarkó fölött található műanyag légterelővel, ami a tarkóra irányítja a menetszelet és kellemesen hűti a fejünk egyik legkönnyebben felhevülő részét. Még egyszer csak azt tudom mondani, hogy zseniális.

A márkaképviselő azt is mondta, hogy ez a műanyag panel szétszórja a kulacsból fejünkre locsolt vizet úgy, hogy a tarkó irányába folyik tovább és nem csöpög előre… Nos, ez így ebben a formában nekem nem sikerült, és csakis azért írom ide, mert rosszindulatú disznó vagyok és szerepeljen itt negatívum is. Szóval amikor locsolom a fejem, tök olyan, mint bármelyik másik sisakban. Mindenesetre a szellőzés így sem sima pipa, hanem orbitális nagy csillaggal ellátott ötös.

Nekem a kényelemhez a szemüveghez való kapcsolódás is hozzátartozik. Oakley modelleket használok, a Radarral és a Jawbreakerrel tökéletes, a Sutróval azt mondom, 95% jó. A szellőzőkbe a szemüvegek biztonságosan beszúrhatók. Fontos az is, ha már nem egy olcsó termékről van szó, őrizze meg sokáig eredeti fényét. Három hónap használat után most megnéztem közelről, nyoma sincs például a tetején karcoknak, vagy a sisak asztalra helyezése nyomán kialakuló mattulásnak. Az UV-sugárzás sem kezdte még ki. A párnázás tökéletes állapotban van, három hónap után először megszagolva közelről mindössze egy mosás fér majd rá.

Hogyan is foglaljam össze röviden? Zseniális szellőzési tulajdonságok és extra kényelem, ebből a szempontból kenterbe ver minden általam eddig használt sisakot. Könnyű és nekem tetszik is. Ha az árát nézzük, a túlárazott konkurenciákhoz képest kimondottan kedvező. „Szakállas tetkósrafás körökben” talán nem annyira menő egyelőre, de Matyi és Sanyi örömmel hordja.

Szerző Péter:

Valószínűleg mindannyian emlékszünk arra az intenzív, döbbenettel és csodálattal kevert érzésre, amikor először ültünk fel egy komolyabb bringára az addig használt olcsó, alsókategóriás gépünk után, még a kezdetekben. Na ez az az érzés, amit nem sokszor érez többször az ember, azon egyszerű oknál fogva, hogy nincs már akkora ugrás a közép- és csúcskategória között, mint az alsókategória és középkategória között.

Nekem most mégis ezt az érzést idézte némileg az első tekerés az AirBreaker sisakban, annak ellenére, hogy jó pár éve használok top bukókat, így abszolút nem számítottam ilyesmire. Igazából maximálisan meg voltam elégedve az eddig használt sisakommal minden tekintetben, ha egy eséssel nem kukáztam volna ki, nem is lehetett volna meggyőzni a váltásról, mivel nem számítottam semmi nagy dologra már ezen a fronton. Így viszont muszáj volt, és mivel az általam tesztelt MoDrop meggyőzött róla, hogy az ABUS sisakok tudnak valamit, amit más gyártók nem, megelőlegeztem a bizalmat az AirBreakernek is, aminél jobb döntést aligha hozhattam volna.

Ez a bukó annyira igényesen és okosan van megtervezve a legapróbb részletekig, hogy nagyon nehéz nála jobbat elképzelni is. Nem részletezném a tulajdonságait már, megtették ezt előttem, egyszerűen egy új etalont teremt az illeszkedés, szellőzés és szivacsozás terén. Kb 2000 km-t mentem benne eddig montival és országútival vegyesen, ezalatt nem jött ki semmilyen gyengesége. Letekertem benne a Salzkammergut Trophy A távját, és hiába volt rajtam reggel 4.15-től este 20.15-ig, felőlem még másnap reggelig is rajtam lehetett volna, annyira kényelmes. Mivel van több bukóm, ezért referenciának tekertem még időnként azokban is – ezután valahogy az összes középszerű modellnek tűnik, pedig nem azok. A mostani nyár extrém meleg időjárásának köszönhetően lehetett alaposan tesztelni a szellőzést is – most mondanám, hogy ennél már tényleg csak akkor szellőzik jobban a fejed, ha nincs rajta sisak, de ez egyrészt nem opció, másrészt az okos légterelése miatt igazából erre sem vennék mérget.

Nem tudok mást mondani, amíg nem próbálja ki az ember saját maga, addig nem fogja tudni elképzelni, milyen pluszt tud adni az Airbreaker, de higgyétek el, hogy tud, nem is kicsit, és szinte mindegy, mennyire jó sisakokat használtál előtte.

 

Ajánlott fogyasztói ár: 82 975 Ft
További információkért kattints ide: https://mobil.abus.com/hu/find?text=AirBreaker

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.