Nemrég váltak publikálhatóvá a Shimano 2012-es újdonságai, meg is jelent ennek örömére itt nálunk a montis fejlesztések egy részét ismertető cikk. Ezúttal az aszfaltra (országúti sport- és versenysport) szánt fejlesztések ismertetése következik. A legfrissebb újdonságok lényegét talán így lehet összefoglalni: hatalmas nagy durranás nem igazán lesz, sokkal inkább az elmúlt évek fejlesztéseinek a modellpalettán lefelé való csorgatásáról van szó, emellett pedig sok-sok szérián kívüli okosság kerül képbe, benne számtalan valóban hasznos dologgal. Utóbbiról azonban majd csak a következő részben szólok.
A 2011-12-es újdonságok sajtóbemutatója rendhagyóra sikeredett. Egyrészt a korábbi évek gyakorlatával ellentétben nem volt alkalmunk kipróbálni az új szetteket, másrészt az előzetes hivatalos információk sokkal szűkszavúbbak, mint azt megszokhattuk. Éppen ezért, akinek a beszámolót olvasva hiányérzete támad, az ennek a számlájára írja mindezt.
Egyébiránt az összbenyomásom az volt, hogy a japánok termékpalettájának mérete és sokszínűsége évről-évre egyre zavarba ejtőbb lesz, brutális mennyiségű alkatrész és alkatrész-variáció érhető el. Továbbá a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően egy bizonyos felhasználási területre szánt alkatrésznek minduntalan újabb és újabb mutációi jelennek meg, így végül ember legyen a talpán, aki el képes igazodni a típusok és kompatibilitási rendszerek útvesztőjében. No, de lássuk a nóvumokat, alulról felfelé!
Tiagra: 10 fokozat és új arculat
Teljes átdolgozás tekintetében ezúttal a Tiagrára került a sor, így meglehetősen radikálisan nyúltak hozzá a pillanatnyilag 9 fokozatú szetthez. Selymes ezüst felületkezelés (hivatalosan: „égszinkék ezüst”) váltja a jelenleg polír ezüstöt, a 7800-as Dura-Ace szett lágy formavilágát idéző külső helyét a 7900-as által kijelölt keményebb vonalak veszik át, a fokozatszám 10-re növekszik, és teljes értékű egyenes kormányos fitnesz-családdá is alakíthatjuk ezentúl a Tiagránkat. Mindehhez új logó is dukál, amiről nehéz eldönteni, hogy rosszabb-e a korábbinál, avagy jobb. Maradjunk politikailag korrekt megfogalmazást alkalmazva inkább annyiban, hogy más…
Az ST-4600-as fékváltókar alapjában véve a 7800-as Dura-Ace szett által 2004-ben kijelölt nyílt váltóbowden-vezetésű formavilágot követi, megfejelve egy bowdenfeszesség állító csavarral, ami praktikus lehet ugyan, de a kar megjelenését nem javítja. Az aktuális fokozatot továbbra is kis kijelzőn követhetjük figyelemmel.
Három hajtómű-variációt kínál az új szett, mindegyik kizárólag egy fogszám-variációban lesz elérhető. A normál furatkörös 52/39, a kompakt 50/34, míg a tripla 50/39/30 felállást kínál majd. A szokatlan kiosztású tripla variációról az új felületkezelésű Ultegra szett kapcsán írok részletesen. A karok egyébiránt integrált tengelyes kialakításúak, de nem üreges szerkezetűek.
A hátsó váltó rövid- (RD-4600SS) és hosszúkanalas (RD-4600SGS) változatban egyaránt kapható lesz. Mindkét kanálhosszal képes kezelni a váltó a hátul 30 fogas legnagyobb lánckereket, ezen túlmenően a rövidkanalas összesített kapacitása 34, míg a hosszúkanalasé 38 fog.
Két első váltó típus lesz elérhető: az FD-4600 a dupla tányéros hajtóműveket, míg az FD-4603 a triplát szolgálja ki. Ennek megfelelően előbbi 16, míg utóbbi 20 fog kapacitással bír. Természetesen mindkettő elérhető majd bilincses és konzolos változatban egyaránt.
A féktest BR-4600 névre hallgat, és feliratától valamint bowden állító csavarjától eltekintve nem sokban különbözik elődjétől a BR-4500-tól. Gondban is volt a gyártó, hogy milyen szlogent húzzon rá a termékre. A végeredmény a marketingszlogenek műfajának egyik talán legvidámabbika lett, hogyaszondja: „Enough braking power” – amit „elegendő fékerő”-nek lehetne talán fordítani…
A rendszerhez a CS-4600-as tízfokozatú sort és a CN-4601-es szintén a 10-es rendszerhez kifejlesztett láncot illeszthetjük. Előbbi három, a szokásosnál szélesebb áttételtartományt átfogó fogszám-variációban lesz elérhető: 11-25; 12-28 és 12-30. A felhasználási terület ismeretében mindhárom kombináció telitalálat lehet.
A Tiagra 2012-ben azok számára is nyújt alternatívát, akik nem koskormánnyal képzelik el az országúti suhanást. Az ő kegyeiket 10 fokozatú Rapidfire váltókarral (SL-4600/4603) és a hozzá tartózó fékkarral (BL-4600) kívánják keresni.
Amikor a prezentáció során az új 4600-as Tiagra agypár képe vetült a falra, nem mertem sokáig odanézni, inkább kínomban firkálni kezdtem a papíromra. Ezzel szemben az egyik újságíró kolléga átszellemült monológba kezdett… Valami olyasmi volt a mondandójának a lényege, hogy a kerékpáralkatrészek tervezése hihetetlen színvonalra emelkedik mostanság, némely komponens státuszszimbólum-jellege pedig lassan egy Armani zakó szintjét karcolgatja. Nem szó szerint ez hangzott el, de az adott szituációban hasonlóképpen nem volt értelme, hiszen éppen két – igen finoman fogalmazva – spártai küllemű alkatrész időzött a kivetítőn. Feltekintve csupán ennyit tudtam a dologhoz hozzátenni: „Ez most egész konkrétan a Tiagra agyakról jutott az eszedbe?” Mert valóban… A Shimano szettben kapható országúti agyainak formavilága – a Dura-Ace-től eltekintve – az utóbbi 6-7 évben példátlan mélységeket járt meg. Igazából nem is értem, minek vesződnek vele, lassan már nincsen gyártó- és ember, aki ebben a kategóriában – meg úgy általában véve – fűzött kerekekkel bajlódik, akik meg mégis (például olyan rebellisek, mint jómagam), azok nem az alsó- közép kategóriából választják az agyat a projekthez. Ergó én a helyükben gyártanék Dura-Ace-t, meg egy középkategóriás szetten kívüli párost, amelyik aztán bármelyik csoport mellé társítható. Persze ez az én magánvéleményem, csak gondoltam színesítem vele a prózásított műszaki adathalmazt…
Ultegra 6700-as széria: már „fényes szürkében” – avagy feketében – is
Nem tudom, ki hogyan van vele, de nekem a 6700-as Ultegra felületkezelése, és ezzel együtt a szett megjelenése nagyon nem tetszik. Ez persze szubjektív meglátás, így nem mennék bele az okok feszegetésébe. Akik velem értenek egyet, azoknak azonban itt a feloldozás: 2012-ben megjelenik a 6700-as szett fényes/matt fekete változata is, amit a cég ugyan fényes szürkeként definiál (Glossy Grey), az viszont nem kérdéses, hogy nagyon ütősre sikeredett. Megjelenésében abszolút a nagytesót idézi, más kérdés, hogy annak a kinézete is erősen megosztóra sikeredett, de ezt most hagyjuk… Nézzük inkább végig szépen sorjában az egyes alkatrészeket, és lássuk, milyen műszaki paraméterekkel bírnak!
Az új színben/felületkezeléssel pompázó szettet ugyanaz a fékváltókar szolgálja ki, mint a korábbi, világos szürke verziót, ezért ennek a bemutatásától most eltekintenék. Akit érdekel, az a sima 6700-as szett bemutatóját ide kattintva olvashatja el. Az új felületkezelésű alkatrészeket sorozatszám tekintetében egy „G” betű különbözteti meg a korábbi, az újjal párhuzamosan kapható variációtól.
A hajtómű három változatban készül majd: normál furatkörös (FC-6700 G – 53/39; 52/39 fog), kompakt (FC-6750 G – 50/34 fog) és egy szokatlan áttételezésű tripla (FC 6703 G -50/39/30 fog). Mindhárom variáció négyféle hajtókarhosszal lesz rendelhető – 165, 170, 172,5 és 175 mm -, továbbá a nagytányér mindegyiknél Hollowglide rendszerű. Érdekes, hogy a kompakt hajtóművek ellenére még mindig van létjogosultsága a tripla változatnak, logikus felvetés azonban, hogy ha valakinek szükséges a 30-as lánckerék előre, akkor nem biztos, hogy emellé 52-essel szeretne hasítani. Ebből azonban az is következik, hogy mivel a tripla hajtómű két legnagyobb lánckerekének 130 mm-es a furatköre, ezért az 50-es tányérral egyedivé tehetünk akár egy normál furatkörű, dupla lánckerekes darabot is, így létrehozhatunk akár egy gyárilag nem létező 50/39-es felállást. Hogy arról már ne is beszéljünk, mi van akkor, ha a matt világos szürke felületkezelésű Ultegránkat egy fekete (avagy sötétszürke, ki hogyan szeretné nevezni) Ultegra lánckerékkel tuningoljuk, vagy netán fordítva… Gondolatkísérletek rovatunkat azonban ezennel be is zárnám.
Megjelenés tekintetében hasonlókat lehet elmondani a hátsó váltóról is, mely rövid és hosszú kanalas változatban egyaránt elérhető lesz. A RD-6700-SS G rövidkanalas változat 16 fog maximális első fogszám különbséget tolerál majd (ez nem újdonság ugyan, de csak úgy a rend kedvéért számoljunk csak egy kicsit: ez mondjuk egy 39/55-ös felállás használatát is lehetővé teszi, már aki ilyesmire vágyik), és összkapacitása 33 fog lesz.
Ebben a színben a FD-6700 G első váltó kifejezetten Dura-Ace-es megjelenésű lett. Két változatban létezik majd, a 6700-as sorozatszámú a kéttányéros hajtóműveket hivatott kiszolgálni, míg a FD-6703 G a tripla verziót. Az új trendeknek megfelelően a terelőkeret ennél a modellnél sem bontható.
A BR-6700 G féktest is minden tekintetben a világos szürke változatot követi, erényei között az új fékpofa anyagösszetételt, a rugóerő állítási lehetőséget, az új Super SLR kialakítást és a minden irányban szögben állítható fékpofákat említi a gyártó. Persze ezek a dolgok Ultegra szinten már rég nem számítanak újdonságnak, csak megerősítést kap az ember afelől, hogy az új felületkezelés mellett a korábbi mechanikai erények is megmaradtak.
Pedál tekintetében színben passzoló darabot kap a szett a PD-6700-G személyében. Sokkal érdekesebb azonban, hogy PD-6700-C néven karbon kompozit testtel rendelkező modell is vásárolhatunk ezentúl Ultegra szettünk mellé, mely 260 grammos páronkénti súlyával a PD-6700-G-nél mintegy 54 grammal lesz karcsúbb.
Dura-Ace Di2: új szatelit kapcsoló
Korábban már szóltunk róla, hogy új, kifejezetten sprintereknek szánt szatelit kapcsolóval bővült a Dura-Ace Di2 kiegészítőinek sora. Most ezt megtekinthettük élőben is. Az SW-7972 néven futó kütyü két kapcsolót tartalmaz, és mindkettő a hátsó váltót kezeli. A jobb oldalra szerelhető segítségével lefelé lépdelhetünk a soron, míg a bal oldalival felfelé. Bővebben erről a kiegészítőről itt olvashattok. Friss hír amúgy, hogy a Di2 trófeagyűjteményében immár a Párizs-Nizza is helyet kapott Tony Martin (HTC-Highroad) jóvoltából.
Kerekek
Öt új országúti kerékszettet kínál a közeljövőben a japán óriás. Ezek közül némelyik egy-egy korábbi verzió újra dizájnolt változata, míg akad néhány újdonság is.
Az előzőekben ismertetett 6700 G szett mellé vásárolhatunk megjelenésben passzoló kerékszettet is akár, ez lenne a WH-6700 G. Az elöl 16 radiális, hátul 20 db két keresztre fűzött küllőből felépített kerékszett kompatibilis belsővel szerelt és belső nélküli országúti rendszerekkel egyaránt.
A középkategóriás közepes profilú szegmensben a WH-RS80-A-C24, a WH-RS30-A, a WH-RS20-A és a WH-RS10-A jelenti a friss kínálatot. Olykor a fehér szín is elérhető opcióként, míg újítások terén néha csupán olyan apróságok szerepelnek, mint az új matrica dizájn, vagy az újraformált porvédő.
Kifejezetten időfutam avagy triatlon gépekre ajánlják a WH-R501-es sorozatszámú kerékszettet és változatait, mely opcionális 30 mm-es felni profiljával az alsó kategóriában nyújt alternatívát a stopperóra elleni küzdelem szerelmeseinek (olykor szeretek sportújságírós közhelyhalmazokkal élni, ezért a perverziómért elnézést kérek).
Ennyi volt hát az első országúti merítés. A következő részben a szérián kívüli alkatrészekről és a komfort kategóriás termékekről válogatok.
A Shimano termékek hazai fogalmazója: www.paul-lange.hu
Szöveg: HBalage
Fotó: Shimano