A jövőbe látni mindig kicsit bizsergető érzés. Bár még alig léptünk be a 2011-es évbe, már el is kápráztattak minket a 2012-ben piacra kerülő fejlesztésekkel. A Shimano utolsó nagy dobása a 10 sebességes Dyna-Sys rendszer bevezetése volt, de a fejlesztés ezzel nem állt meg. Ahogy sejthető volt, ezt a fejlesztést is csorgatják lejjebb a palettán, ezzel párhuzamosan az olcsóbb alkatrészcsaládok is megkapnak egy-két, a felsőbb csoportokban már szokványos tulajdonságot, nem is beszélve az esztétikai jellegű megújulásokról. 2012-re úgy tűnik, megtartja a nagy S a lendületét, sőt, mi azt éreztük, hogy felvette a kesztyűt a konkurens cégekkel szemben. Lássuk, mire is számíthatunk!
Bár az Acera alkatrészcsalád nem a japán cég felső szegmensét képviseli, viszont azon szettek egyike, amelyek teljes, átfogó megújuláson estek át. A változások mind a technikai szintet, mind pedig a külcsínt erőteljesen érintették.
Technikai oldalról nézve befigyelt a Mega-9, tehát immár a középkategória alatt is 9-et kapcsolgathatunk hátul, másrészt olyan megoldásokat alkalmaz jövőre, mint a váltó forgáspontjainak „wide-link” kialakítása. Esztétikai téren pedig kifejezetten meglepő az ugrás mértéke, hiszen személyes véleményem szerint a szett a Deore szintjére ugrott, ha nem túlzás, még talán a felette lévő Alivio szettet is átugorva. Formavilágában, kidolgozásában is a Deore-t idézi. Tényleg valamennyi komponense nagyon dögös lett. És persze mindez választható ezüst és fekete színben is…
Kapott a szett egy új hajtóművet is, mely továbbra is Octalinkes, csak az eddigieknél sokkal szebbre, komolyabbra sikerült. Továbbra is acél tányérokkal szerelik, elérhető a 22/32/44-es és 26/36/48-as verzióban is, ezüst és fekete színben egyaránt. A Mega-9 rendszer lejjebb szivárgásához kapcsolódó hír, hogy még az inkább belépő szintű montikra szerelt ST-EF65-ös fékváltókarok is elérhetők immár 9-es rendszerekhez.
Ahogy az utóbbi években már megszokhattuk, a Shimano a középkategóriás alkatrészcsaládoktól lefelé nem kínál annak nevét viselő fékrendszert. Már ebben a szegmensben is megadják a V-fék mellé az alternatívát a tárcsafékhez, akár mechanikus, akár hidraulikus változatát preferálja annak a vásárló.
A középkategóriás mechanikus tárcsafékek terén a BR-M375-ös jelölésű típus az újdonság, mely az eddigieknél kompaktabb (például csökkentették a féktest oldalirányú kinyúlását), tetszetősebb megjelenés mellett több apró, ám annál okosabb újítást vonultat fel. Változtattak például a fékpofák mozgásán, aminek eredményeképpen a pofák alaphelyzetben a tárcsáktól mindkét oldalt 20%-kal távolabb helyezkednek el. Ez jelentősen csökkenti a tárcsa minimális torzulása esetén hallható ciripelést.
A másik okos változtatás a fékbowden bevezetése terén történt, mely közelebb került a fékkonzol felső részéhez, mintegy jobban hozzásimulva ahhoz. Ennek a változtatásnak a fő oka az lehetett, hogy egyre több esetben a láncvillán helyezik el a vázgyártók a fékkonzolt, ami miatt hagyományos srégen felfelé történő bowden bevezetés esetén a kábel nagyon esetlen és felesleges íveket vetett. Persze az új megoldás a papucs felső részén, a támvillán történő elhelyezéskor is szebb összképet jelent, nem is beszélve a kábel kisebb sérülékenységéről.
A hidraulikus vonalat ezen a szinten a BR-M446-os – a BR-M445 módosított verziója – testesíti meg, mely a nagytesókhoz hasonlóan megkapta a „One way bleeding” tervezést, azaz a fékfolyadék egyetlen nyomon halad át a féktesten, mellőzve mindenféle zsákutcát, érzékelhetően könnyítve a fékrendszer feltöltését és légtelenítését. A már ismert fékkarokat társítják hozzájuk, melyek akár 3 ujjas kivitelben is elérhetők, főleg a trekking felhasználásra gondolva. A féktest és a fékkarok választhatók fekete-, ezüst- és fehér színben egyaránt.
És ha már új tárcsafékek, akkor legyen új tárcsa is. Az SM-RT30-as természetesen Center lockos, és ahogy az ilyen kategóriájú fékszettekhez szokták specifikálni, ez is műgyantás fékpofákkal kompatibilis.
Az új fékekhez, tárcsához persze új agyak is dukálnak. A belépő szintű montikhoz több új/megújult agyat ajánl a gyártó. A tárcsafékes verzió a HB/FH-RM66-os agypár, mely továbbfejlesztett tömítésekkel ígér megnövelt élettartamot, illetve a még kedvezőbb árú HB/FH-RM35-ös agypár, mely így a piac legolcsóbb Center lockos agyszettje lesz. Utóbbi fekete- és ezüst színben is választható lesz. Aki pedig továbbra is a jól bevált V-fékhez ragaszkodik, a japának azt is megörvendeztetik egy megújult agypárral, a HB- / FH-RM70-es jelölésűvel, melynél szintén a továbbfejlesztett tömítéseket találjuk.
A japán gyártó egy egész sor új kazettát kínál jövőre MTB/trekking kerékpárokhoz, 7-es, 8-as, 9-es és 10-es rendszerekhez egyaránt. Közös jellemzőjük, hogy valamennyi típusnál érezhetően faragtak a tömegből, ami pontosan 8-18% tömegcsökkenést jelent típustól függően. Ezt a lánckerekek anyagának nagyobb mértékű kidolgozásával, több könnyítő furattal érték el, esetenként pedig mindezt megspékelték egy plusz tartóbak közbeiktatásával is – például a CS-HG51-esnél.
Az eddigi legolcsóbb 9-es sor lesz a CS-HG20-9 típus. Az új sorok természetesen számos fogszám-kombinációban megvásárolhatók lesznek.
A Shimano szemmel láthatólag próbál nyitni az elérhetőbb áru kerékszettek felé. Az MT55 típus határozottan tetszetősre sikerült: a fekete mellett nagyon látványos fehér színű változata is lesz. A gurigák jellemzője az egyenes fejű küllőzés, a cégtől megszokott 24 küllős rendszerben. Az első kerék az E-thru verzióban is kapható lesz (WH-MT55-F15). A Center lockos tárcsarögzítés már természetesnek számít.
A másik egy még olcsóbb kerékszett, az WH-MT15, mely most új designt kapott, beleértve egy új fehér felnis opciót is. Természetesen továbbra is Center lockosak, viszont itt már 28, hagyományos, hajlított fejű küllőt találunk.
Az SLX alkatrészcsalád egy új, az XTR fék kialakítását követő féket kapott (BR-M666) ugyanazzal az ICE Technologies rendszerrel, mint a nagytesó. Tehát a hűtőbordás fékpofákkal. Ezen kívül A „Servo wave” megoldásnak köszönhetően messzebb helyezkedhet el a pofák a tárcsától, csökkentve ezáltal a fék esetleges cicergését. Az új fék természetesen egyirányú olajátfolyásos – „One way bleeding” – kialakítású. Érdekes, hogy a hivatalos Shimano közleményben az előző generációs XTR fékhez mérték a fékerejét, melynél az új SLX fék 25%-kal harapósabb.
Az XTR-re hasonlító fékkar nagyon kompakt megjelenésű, karja igen rövid, hivatalosan 2 ujjas. Bilincse zsanéros, így végre a markolat bontása nélkül cserélhető, valamint „Ispec” kompatibilis, ami azt jelenti, hogy a szintén Ispec kompatibilis Shimano váltókar rögzíthető hozzá – mintegy a SRAM Matchmaker megfelelője -, így a két kar egyetlen közös bilinccsel rögzülhet a kormányon, javítva annak zsúfolt kinézetén és megkönnyítve a karok ergonomikus elhelyezését.
Új tárcsa is jár a szetthez, az SM-RT67, mely szintén a nagytesó tulajdonságait örökölte. Az „ICE Technologies” ez esetben azt jelenti, hogy a tárcsát egy ötágú alu csillagra szegecselték, és szerkezete három rétegű – acél-alu-acél. A belső alu mag a jobb hőelvezetést szolgálja. A fékfelület kiképzése a jó sárlepergetést és a hatékony hűlést szolgálja.
A Shimano egy keretes trail pedállal is megörvendeztet minket, a PD-M530-assal. A jókora keret biztonságosabb cipő-pedál kapcsolatot tesz lehetővé abban az esetben is, ha nem vagyunk bekattintva a rögzítő mechanikába. A pedál fekete és fehér színben lesz elérhető, és van hozzá tömegadatunk is: 456 grammról szól a hivatalos infó…
A másik jelentősebb változtatáson áteső alkatrészcsalád a Deore. A nagytesókhoz hasonlóan megkapta a Dyna-Sys rendszert, tehát 3×10 elméleti sebességfokozat lehetőségünk van mostantól. A váltótesteken is finomítottak kicsit a japánok, még ha ez nem is olyan szembetűnő.
Az első váltón is finomítottak, a lánckalitka ívét igazították a 42-es nagytányérhoz. Hasonlóan kis különbség fedezhető fel a váltókarokon, kisebb esztétikai beavatkozás történt, illetve ez is 10-es rendszerrel kompatibilis. A szetthez az új CN-HG54-es 10 sebességes HG-X lánc jár, mely a leírás szerint kifejezetten MTB használatra lett optimalizálva.
A Deore szintén megkapta az „XTR rendszerű” fékkar kialakítást, mely szintén Ispec kompatibilis – egyszer majd lesz hozzá Ispec kompatibilis váltókar is –, szintén az okos zsanéros bilinccsel rögzül.
Apróbb módosításon esett át a féktest is, az új, a „One way bleeding” rendszer szinte már természetes. A külső nem nagyon változott. A hivatalos közlés szerint kicsit megnövelték a fékerejét is.
A Deore hajtókar első ránézésre szintén nem sokban különbözik elődjétől, ám értelemszerűen megkapta a Dyna-Sys rendszer 10 sebességes lánchoz passzoló lánckerekeit a 24/32/42 fogszám-kombinációval együtt, akárcsak a középső kompozit-acél kombinált tányért is, illetve a kistányért is alaposan kifurkálták. Ezek miatt kicsit biztosan könnyebb lett a cucc.
Ezzel azonban még közel sem ért véget a Shimano montis újdonságainak sora, a következő adag április közepén várható.
További információk:
http://www.shimano.com
http://www.paul-lange.hu
Szöveg: Gajdov Géza
Fotó: Shimano