fbpx

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész

A jövőbe látni mindig kicsit bizsergető érzés. Bár még alig léptünk be a 2011-es évbe, már el is kápráztattak minket a 2012-ben piacra kerülő fejlesztésekkel. A Shimano utolsó nagy dobása a 10 sebességes Dyna-Sys rendszer bevezetése volt, de a fejlesztés ezzel nem állt meg. Ahogy sejthető volt, ezt a fejlesztést is csorgatják lejjebb a palettán, ezzel párhuzamosan az olcsóbb alkatrészcsaládok is megkapnak egy-két, a felsőbb csoportokban már szokványos tulajdonságot, nem is beszélve az esztétikai jellegű megújulásokról. 2012-re úgy tűnik, megtartja a nagy S a lendületét, sőt, mi azt éreztük, hogy felvette a kesztyűt a konkurens cégekkel szemben. Lássuk, mire is számíthatunk!

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: RD-M390 - megújult Acera hátsó váltó

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: RD-M390 - megújult Acera hátsó váltó

Bár az Acera alkatrészcsalád nem a japán cég felső szegmensét képviseli, viszont azon szettek egyike, amelyek teljes, átfogó megújuláson estek át. A változások mind a technikai szintet, mind pedig a külcsínt erőteljesen érintették.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: SL-M390 - az új Mega-9 Acera váltókar

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: SL-M390 - az új Mega-9 Acera váltókar

Technikai oldalról nézve befigyelt a Mega-9, tehát immár a középkategória alatt is 9-et kapcsolgathatunk hátul, másrészt olyan megoldásokat alkalmaz jövőre, mint a váltó forgáspontjainak „wide-link” kialakítása. Esztétikai téren pedig kifejezetten meglepő az ugrás mértéke, hiszen személyes véleményem szerint a szett a Deore szintjére ugrott, ha nem túlzás, még talán a felette lévő Alivio szettet is átugorva. Formavilágában, kidolgozásában is a Deore-t idézi. Tényleg valamennyi komponense nagyon dögös lett. És persze mindez választható ezüst és fekete színben is…

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: FC-M391 - az újrafésült Acera hajtómű

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: FC-M391 - az újrafésült Acera hajtómű

Kapott a szett egy új hajtóművet is, mely továbbra is Octalinkes, csak az eddigieknél sokkal szebbre, komolyabbra sikerült. Továbbra is acél tányérokkal szerelik, elérhető a 22/32/44-es és 26/36/48-as verzióban is, ezüst és fekete színben egyaránt. A Mega-9 rendszer lejjebb szivárgásához kapcsolódó hír, hogy még az inkább belépő szintű montikra szerelt ST-EF65-ös fékváltókarok is elérhetők immár 9-es rendszerekhez.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BR-M375 – a kedvező árú mechanikus tárcsafék

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BR-M375 – a kedvező árú mechanikus tárcsafék

Ahogy az utóbbi években már megszokhattuk, a Shimano a középkategóriás alkatrészcsaládoktól lefelé nem kínál annak nevét viselő fékrendszert. Már ebben a szegmensben is megadják a V-fék mellé az alternatívát a tárcsafékhez, akár mechanikus, akár hidraulikus változatát preferálja annak a vásárló.

A középkategóriás mechanikus tárcsafékek terén a BR-M375-ös jelölésű típus az újdonság, mely az eddigieknél kompaktabb (például csökkentették a féktest oldalirányú kinyúlását), tetszetősebb megjelenés mellett több apró, ám annál okosabb újítást vonultat fel. Változtattak például a fékpofák mozgásán, aminek eredményeképpen a pofák alaphelyzetben a tárcsáktól mindkét oldalt 20%-kal távolabb helyezkednek el. Ez jelentősen csökkenti a tárcsa minimális torzulása esetén hallható ciripelést.

A másik okos változtatás a fékbowden bevezetése terén történt, mely közelebb került a fékkonzol felső részéhez, mintegy jobban hozzásimulva ahhoz. Ennek a változtatásnak a fő oka az lehetett, hogy egyre több esetben a láncvillán helyezik el a vázgyártók a fékkonzolt, ami miatt hagyományos srégen felfelé történő bowden bevezetés esetén a kábel nagyon esetlen és felesleges íveket vetett. Persze az új megoldás a papucs felső részén, a támvillán történő elhelyezéskor is szebb összképet jelent, nem is beszélve a kábel kisebb sérülékenységéről.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BR-M446 – a kedvező árú hidraulikus tárcsafék

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BR-M446 – a kedvező árú hidraulikus tárcsafék

A hidraulikus vonalat ezen a szinten a BR-M446-os – a BR-M445 módosított verziója – testesíti meg, mely a nagytesókhoz hasonlóan megkapta a „One way bleeding” tervezést, azaz a fékfolyadék egyetlen nyomon halad át a féktesten, mellőzve mindenféle zsákutcát, érzékelhetően könnyítve a fékrendszer feltöltését és légtelenítését. A már ismert fékkarokat társítják hozzájuk, melyek akár 3 ujjas kivitelben is elérhetők, főleg a trekking felhasználásra gondolva. A féktest és a fékkarok választhatók fekete-, ezüst- és fehér színben egyaránt.

És ha már új tárcsafékek, akkor legyen új tárcsa is. Az SM-RT30-as természetesen Center lockos, és ahogy az ilyen kategóriájú fékszettekhez szokták specifikálni, ez is műgyantás fékpofákkal kompatibilis.

Az új fékekhez, tárcsához persze új agyak is dukálnak. A belépő szintű montikhoz több új/megújult agyat ajánl a gyártó. A tárcsafékes verzió a HB/FH-RM66-os agypár, mely továbbfejlesztett tömítésekkel ígér megnövelt élettartamot, illetve a még kedvezőbb árú HB/FH-RM35-ös agypár, mely így a piac legolcsóbb Center lockos agyszettje lesz. Utóbbi fekete- és ezüst színben is választható lesz. Aki pedig továbbra is a jól bevált V-fékhez ragaszkodik, a japának azt is megörvendeztetik egy megújult agypárral, a HB- / FH-RM70-es jelölésűvel, melynél szintén a továbbfejlesztett tömítéseket találjuk.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: CS-HG51 lánckeréksor

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: CS-HG51 lánckeréksor

A japán gyártó egy egész sor új kazettát kínál jövőre MTB/trekking kerékpárokhoz, 7-es, 8-as, 9-es és 10-es rendszerekhez egyaránt. Közös jellemzőjük, hogy valamennyi típusnál érezhetően faragtak a tömegből, ami pontosan 8-18% tömegcsökkenést jelent típustól függően. Ezt a lánckerekek anyagának nagyobb mértékű kidolgozásával, több könnyítő furattal érték el, esetenként pedig mindezt megspékelték egy plusz tartóbak közbeiktatásával is – például a CS-HG51-esnél.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: CS-HG20-9 lánckeréksor

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: CS-HG20-9 lánckeréksor

Az eddigi legolcsóbb 9-es sor lesz a CS-HG20-9 típus. Az új sorok természetesen számos fogszám-kombinációban megvásárolhatók lesznek.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: WH-MT55 MTB kerékszett

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: WH-MT55 MTB kerékszett

A Shimano szemmel láthatólag próbál nyitni az elérhetőbb áru kerékszettek felé. Az MT55 típus határozottan tetszetősre sikerült: a fekete mellett nagyon látványos fehér színű változata is lesz. A gurigák jellemzője az egyenes fejű küllőzés, a cégtől megszokott 24 küllős rendszerben. Az első kerék az E-thru verzióban is kapható lesz (WH-MT55-F15). A Center lockos tárcsarögzítés már természetesnek számít.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: A WH-MT15 kerékszett új ruhában

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: A WH-MT15 kerékszett új ruhában

A másik egy még olcsóbb kerékszett, az WH-MT15, mely most új designt kapott, beleértve egy új fehér felnis opciót is. Természetesen továbbra is Center lockosak, viszont itt már 28, hagyományos, hajlított fejű küllőt találunk.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BR-M666 - az új SLX fék

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BR-M666 - az új SLX fék

Az SLX alkatrészcsalád egy új, az XTR fék kialakítását követő féket kapott (BR-M666) ugyanazzal az ICE Technologies rendszerrel, mint a nagytesó. Tehát a hűtőbordás fékpofákkal. Ezen kívül A „Servo wave” megoldásnak köszönhetően messzebb helyezkedhet el a pofák a tárcsától, csökkentve ezáltal a fék esetleges cicergését. Az új fék természetesen egyirányú olajátfolyásos – „One way bleeding” – kialakítású. Érdekes, hogy a hivatalos Shimano közleményben az előző generációs XTR fékhez mérték a fékerejét, melynél az új SLX fék 25%-kal harapósabb.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BL-M666 - az új SLX fékkar

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BL-M666 - az új SLX fékkar

Az XTR-re hasonlító fékkar nagyon kompakt megjelenésű, karja igen rövid, hivatalosan 2 ujjas. Bilincse zsanéros, így végre a markolat bontása nélkül cserélhető, valamint „Ispec” kompatibilis, ami azt jelenti, hogy a szintén Ispec kompatibilis Shimano váltókar rögzíthető hozzá – mintegy a SRAM Matchmaker megfelelője -, így a két kar egyetlen közös bilinccsel rögzülhet a kormányon, javítva annak zsúfolt kinézetén és megkönnyítve a karok ergonomikus elhelyezését.

Új tárcsa is jár a szetthez, az SM-RT67, mely szintén a nagytesó tulajdonságait örökölte. Az „ICE Technologies” ez esetben azt jelenti, hogy a tárcsát egy ötágú alu csillagra szegecselték, és szerkezete három rétegű – acél-alu-acél. A belső alu mag a jobb hőelvezetést szolgálja. A fékfelület kiképzése a jó sárlepergetést és a hatékony hűlést szolgálja.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: Új trail pedál, a PD-M530

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: Új trail pedál, a PD-M530

A Shimano egy keretes trail pedállal is megörvendeztet minket, a PD-M530-assal. A jókora keret biztonságosabb cipő-pedál kapcsolatot tesz lehetővé abban az esetben is, ha nem vagyunk bekattintva a rögzítő mechanikába. A pedál fekete és fehér színben lesz elérhető, és van hozzá tömegadatunk is: 456 grammról szól a hivatalos infó…

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: RD-M593 Deore Dyna-Sys hátsó váltó

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: RD-M593 Deore Dyna-Sys hátsó váltó

A másik jelentősebb változtatáson áteső alkatrészcsalád a Deore. A nagytesókhoz hasonlóan megkapta a Dyna-Sys rendszert, tehát 3×10 elméleti sebességfokozat lehetőségünk van mostantól. A váltótesteken is finomítottak kicsit a japánok, még ha ez nem is olyan szembetűnő.

Az első váltón is finomítottak, a lánckalitka ívét igazították a 42-es nagytányérhoz. Hasonlóan kis különbség fedezhető fel a váltókarokon, kisebb esztétikai beavatkozás történt, illetve ez is 10-es rendszerrel kompatibilis. A szetthez az új CN-HG54-es 10 sebességes HG-X lánc jár, mely a leírás szerint kifejezetten MTB használatra lett optimalizálva.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BL-M596 Deore fékkar

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BL-M596 Deore fékkar

A Deore szintén megkapta az „XTR rendszerű” fékkar kialakítást, mely szintén Ispec kompatibilis – egyszer majd lesz hozzá Ispec kompatibilis váltókar is –, szintén az okos zsanéros bilinccsel rögzül.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BR-M596 Deore fék

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: BR-M596 Deore fék

Apróbb módosításon esett át a féktest is, az új, a „One way bleeding” rendszer szinte már természetes. A külső nem nagyon változott. A hivatalos közlés szerint kicsit megnövelték a fékerejét is.

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: Új Deore Dyna-Sys hajtómű

Shimano 2012: MTB újdonságok – 1. rész: Új Deore Dyna-Sys hajtómű

A Deore hajtókar első ránézésre szintén nem sokban különbözik elődjétől, ám értelemszerűen megkapta a Dyna-Sys rendszer 10 sebességes lánchoz passzoló lánckerekeit a 24/32/42 fogszám-kombinációval együtt, akárcsak a középső kompozit-acél kombinált tányért is, illetve a kistányért is alaposan kifurkálták. Ezek miatt kicsit biztosan könnyebb lett a cucc.

Ezzel azonban még közel sem ért véget a Shimano montis újdonságainak sora, a következő adag április közepén várható.

További információk:
http://www.shimano.com
http://www.paul-lange.hu

Szöveg: Gajdov Géza
Fotó: Shimano

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.