A Shimano legújabb kerékpáros szemüvege érkezett hozzánk tesztelésre, mely jelenleg a japán gyártó szemüveg kínálatának csúcsán helyezkedik el. Az S-Phyre SL gyakorlatilag egy keret nélküli sportszemüveg, mely hatalmas látómezőt biztosít a felsőkategóriás lencséjén keresztül, ezenfelül szuperkönnyű az egész szemüveg, részben környezetbarát anyagból készülnek a kerékpárspecifikus szárai, az orrgumija változtatható méretű és még sok hasznos és praktikus technológiával van felvértezve.
Először 2 évvel ezelőtt nyáron teszteltem Shimano kerékpáros szemüveget, akkor az Equinox meggyőzött pedig elég kényes vagyok a szemüvegekre, sőt végül a teszt után nálunk maradt, mert a barátnőm lecsapott rá, hogy kell neki 🙂 . A tapasztalatom az volt, hogy a Shimano a szemüvegeknél is hasonló elvet követ mint a váltórendszerek tervezésekor, azaz a funkcióját maximálisan ellátó, átgondolt termékeket fejleszt. Egyébként a cipőknél és az egyéb ruházatoknál is ugyanez a koncepció, például a tavaly tesztelt Shimano S-Phyre RC903 országúti cipő is a legmagasabb szintet képviselte. Legutóbb pedig az újdonság S-Phyre SL érkezett hozzánk, mely jelenleg a szemüveg kínálat csúcsát jelenti a Shimanonál.
Nézzük a Shimano S-Phyre SL-t!
Bár csak egy szemüvegről van szó, a Shimano oldalán bőven találunk információt az S-Phyre SL-ről. Kezdjük a lencsével! Az S-Phyre SL is természetesen Ridescape lencsével érkezik, mely a megszokott polikarbonát helyett poliamidból készül, ami a 19,6 %-os tömegnyereség mellett a Shimano állítása szerint tisztább képet és jobb kontrasztot biztosít. Többféle Ridescape lencse létezik, a tesztelt modellben az OR (Off-road) található, melyet a nevéből adódóan terephasználatra fejlesztettek ki, a 36 %-os fényáteresztésének köszönhetően erdőben is jól láthatunk vele. Emellett még elérhető az S-Phyre SL országúti (RD) és gravel (GR) lencsével, melyek mindketten a fény 22 %-t engedik át, de másféle terepviszonyokhoz fejlesztették őket. A Ridescape lencséken kívül-belül megtalálható egy oleophopic bevonat, ami víz és kosztaszító, melynek köszönhetően nehezebben tapad meg a szennyeződés a lencséken, azaz tovább lesznek tiszták használat közben. Ezenfelül szintén kívül-belül karcálló réteg is található a lencséken, persze ez nem jelenti azt, hogy nem lehet őket megkarcolni például ha végighúzzuk őket az aszfalton. Azt persze már mondani sem kell szerintem, hogy UV400 védelemmel rendelkeznek és törésállók ezek a lencsék.
A keret sem hétköznapi, ugyanis az alapanyaga a Rilsan Clear G850 Rnew, ami egy bio alapú poliamid, mely kevesebb petróleumot tartalmaz, azaz kevésbé környezetszennyező. Bár az előbb keretről beszéltem, valójában csak két szárról és egy orrnyeregről van szó, ami a lencséhez rögzül, mert az S-Phyre SL-nek valójában nincs kerete, melynek köszönhetően az átlagnál nagyobb látásmezőt biztosít. A szárak az átlagnál rövidebbek annak érdekében, hogy véletlenül se érjenek bele a sisak állítómechanikájába vagy a hátsó részébe, amire más szemüvegeknél szokott példa lenni (nekem is vannak ilyen jellegű tapasztalataim). Az orrnyereg, akárcsak az Equinoxnál, megfordítható, mellyel csökkenthető vagy szélesíthető a mérete. Gyárilag egy S/L van benne, de a dobozában a törlőkendő mellett még egy M/XL méretűt is találunk. Ezzel gyakorlatilag bármilyen orr mérethez beállítható az S-Phyre SL (praktikus megoldás). A szárvégeken gumiborítás található, mely szintén a szemüveg stabilabb illeszkedését hívatott szolgálni (nem fog lerepülni sprint közben, mint egy-két divatmárka modellje).
Menet közben
A szemüvegteszt nálam mindig a lakásban kezdődik, először a keretet ellenőrzöm, majd a lencséket és csak utána kezdem el használni. Az S-Phyre SL elsőre passzolt a fejemre, nem kellett az orrnyereghez nyúlni, stabilan a fejemen volt, bár a széles arcomhoz szerintem kicsit keskeny, nekem általában az extrán nagy szemüvegek illeszkednek tökéletesen a fejformámhoz, de sehol nem láttam ki mellette. A fejemet megrázva stabilan ült az arcomon, illetve a kerékpáros fejtartást felvéve (előrehajolok és felfelé nézek) sem láttam ki felette. A lencseteszt egyszerűen megy a szobában, ha nem szédülök benne, ha nem érzem hogy torzít, ha nem színváltós a szemem mozgására akkor maradhat. A Ridescape lencse nem meglepő módon átment a vizsgán, 2 évvel ezelőtt is azt tapasztaltam, hogy nagyon rendben van a Shimano lencséje így most sem vártam tőle mást. Mehetett az éles teszt.
Mivel egy OR (Off-road), terepre tervezett lencséről van szó ezért az erdőbe vittem, persze amíg kiértem az erdőbe azért bőven voltak nyílt, napfényes területek. Az elején kicsit furcsa volt az erős fényben a 36 %-os fényáteresztésű lencse, de viszonylag gyorsan megszoktam és egyáltalán nem volt zavaró, simán használható napfényes, nyílt területeken is. Viszont a sötét erdő volt az, ahol eljött a lencsék ideje, a zöld lomboknak nagyon szép árnyalatot adott, illetve tényleg sokat javított a kontraszton, minden akadályt jobban láttam mint szemüveg nélkül, arról nem beszélve hogy mennyivel jobb, mint egy sötét lencse. A viselése kényelmes volt, szinte észrevehetetlenül ült az arcomon, amiben a keret hiánya is nagy szerepet játszhatott, hiszen nem volt ami belelógott volna a képbe. Azt nem fogom hazudni, hogy nagyon szellős volt alatta minden, mert akkor nem védené a szememet pl a portól, de tényleg nem fülledtem be alá és nem kezdett el azonnal párásodni amikor lelassultam. A lencse középső felső részén található egy szellőzőnyílás, ahol biztosan érkezik be valamennyi levegő, ami lenyomja a párát, meg eleve mint már említettem párszor nincs keret, így minden irányból szelősebb viselet.
A rövid szárak tényleg jók, nem érnek bele egyik sisakomba se, viszont bizonyos sisakokba nem lehet emiatt stabilan beletűzni a szemüveget.
Sokat nem volt alkalmam hordani az S-Phyre SL-t, mert barátnőm gyorsan „lenyúlta” ezt is, hogy szerinte neki jobban áll, nekem úgyis kicsit keskeny a fejemre, ezért inkább ő használja. 😀 Van benne igazság, szerintem is jobban áll neki mint nekem (a nők is bátran választhatják a Shimano szemüvegeit), sőt ő szereti a világosabb lencséket, míg nekem elég fényérzékenyek a szemeim. Neki maximálisan bevált gravel kerékpározáshoz, erdőben bringázáshoz és terepfutáshoz is. Annyi, hogy ő nem vigyáz úgy a szemüvegeire mint én, de a teszt időszak alatt nem sikerült összekarcolnia a lencséket. 🙂
Kinek ajánlom?
Bárkinek, aki egy igazán jó minőségű kerékpáros szemüveget szeretne magának nem elszállt áron. A lencse jól szellőzik, a szemüveg maga szinte észrevétlen viselet az alacsony tömegének és keret nélküli felépítésének köszönhetően. A Ridescape RD lencsével jó választás országúti használatra, az OR lencsékkel az erdőben gravelezők és terepen bringázók fogják szeretni, sőt még van kifejezetten GR lencse is gravel felhasználásra. Ezenkívül terepfutásra is tökéletesen alkalmas.