fbpx

Napszemüveg imádóként egy másodpercig nem gondolkoztam azon, hogy elvállaljam-e a Shimano Equinox kerékpáros szemüvegének tesztelését, azonnal igent mondtam a kérésre. Érdekelt, hogy mit tud a japán óriás optikai terméke, valóban hozza-e azt a minőséget, mint a váltószettjei vagy kiegészítők terén a ruházata. Egy jó sportszemüveg képes nekem olyan izgalmat okozni, mint egy fullos, top szettel szerelt országúti bringa, és ehhez még hozzájött, hogy soha nem használtam Shimano napszemüveget, így duplán vártam a tesztet. Vajon csalódni fogok vagy tetszik majd a szemüveg? A választ lejjebb megtaláljátok!

Kerékpározáskor a szemüveget sokan alulértékelik, pedig egy nagyon fontos kiegészítője ennek a sportnak, véd a fénytől, a menetszéltől, a portól, a rovaroktól és más tárgyaktól, plusz a látásunkat is javíthatja a különböző technológiáknak köszönhetően, és nem mellesleg öltöztet, egy dizájnos napszemüvegben jobban érezhetjük magunkat. Sokszor látni mindenféle hamis szemüvegeket a bringázók fején (sőt még ajánlgatják is, hogy honnan rendelték őket), ami egyáltalán nem szerencsés megoldás, mert oké, hogy a fénytől ezek a kínai vackok általában megfelelően védenek, de optikailag torzak, amik rontják a látást, az egyensúlyt, fejfájást okozhatnak, és eséskor sincs garancia arra, hogy éppen nem szúrja ki a szemünket az eltörő keret (sajnos láttam már olyat, hogy a gagyi keret komoly sérüléseket okozott). Az a gond, hogy ezek nem csak az “ali-s” szemüvegekre igazak, hanem megesik márkás szemüvegeknél is, hiszen sokan csak matricáztatják a katalógus modelleket. Jobb esetben ezeknek a kerete és a lencséje már nem fog veszélyesen törni, de optikailag biztosan rossz teljesítményt nyújtanak, sőt nem egy nagyobb márka szemüvegével találkoztam már, ami a borsos ára mellé számomra vállalhatatlan minőségű lencsével rendelkezett. Szóval még az sem garancia ha valamelyik nagyobb márka szemüvegét vesszük, mert kb csak egy maréknyi gyártó képes igazán jót gyártani. Ezzel a bekezdéssel nem feltétlenül az volt a célom, hogy a szemüveg márkákat “köpködjem”, hanem hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy a márkanéven és a dizájnon kívül a technológia is nagyon fontos. Bár jól mutatja a vásárlók/kerékpárosok hozzáállását, hogy a dizájnt jellemzően a funkció és a technológia elé helyezik (pedig ha belegondolunk a teljesítményünk vagy a szemünk épsége múlik rajta) és a gyártók ennek megfelelően ontják a kerékpározáshoz nem igazán alkalmas kerékpáros szemüvegeket, amikben gyakran profi versenyzőket is látunk bringázni 🙂 . Ha a Shimanora gondolok akkor egyáltalán nem az jut az eszembe, hogy ők a funkciót feláldoznák a dizájn oltárán, de most félig mégis egy divattermékről van szó, így a teszt előtt kérdéses volt számomra, hogy vajon jó lesz-e a szemüveg, meg hát az is beugrott, hogy biztos nincs szemüveglencse gyára a japán márkának (de lehet tévedek és mégis van?), ezért valahonnan vennie kell, amiből szintén lehetnének problémák.

Na, de most már tényleg belevágok a tesztbe. A Shimano Equinox (CE-EQNX4-RD) modelljét kaptam tesztelésre, ami egy könnyű, félkeretes kerékpáros szemüveg Ridescape RD lencsével, amiben az RD (road) az országúti felhasználásra utal. A keret a sportszemüvegnél elterjedt grilamid TR90-es anyagból van, ami erős, tartós, könnyű és töréskor sem lesz hegyes vagy éles (bár eltörni sem egyszerű). Keretet gyakorlatilag csak felül találunk, amibe egy egy darabból álló Ridescape cserélhető lencse illeszkedik. A lencse különlegessége, hogy poliamidból van, ami azonkívül, hogy 19,6%-kal könnyebb, mintha polikarbonátból lenne, tisztább képet biztosít és javítja a kontrasztot. Ezenfelül a lencse egy víztaszító bevonatot kapott, aminek köszönhetően az eső és az izzadtság sem fog könnyen rátapadni. Jár még hozzá egy transzparent (színtelen átlátszó) lencse is, ami éjszakai használatra vagy extrémen borús időre alkalmas.

Az orrnyereg sem egy megszokott darab, pedig ránézésre úgy tűnik, de a szemüveg leírásából és a dobozban található tartalék darabból kiderül, hogy okosan megoldotta a Shimano a különböző orrformákhoz való illeszkedést. Ugyanis le lehet húzni a gumit a műanyagról és fordítva fel lehet tenni, amivel tudjuk változtatni a szemüveg orrnyergének a szélességét, a gyári gumi S és L méretet tud, a tartalék pedig M és XL méretet, szóval a legtöbb orra jól “beállítható a Shimano Equinox. A szárakon vastag gumiborítást találunk recékkel, amik stabil rögzítést biztosítanak.

A dobozból kivéve egyből rátettem a mérlegre, 27 grammot mutatott alatta, ami elég jó adat, de őszintén szólva a szemüveg az, amin legkevésbé számít nekem a tömeg, inkább lássa el maximálisan a funkcióját és hajlandó vagyok érte +10 grammot is feláldozni. A Shimano Equinox formavilága egyértelműen sportos, nem az a szögletes, egész fejet eltakaró dizájn, ami mostanában egyre népszerűbb (gyártó legyen a talpán, aki tényleg jó szemüveget tud gyártani ilyen dizájnnal). A sportosság egyébként nem meglepő hiszen ez egy sportszemüveg 🙂 .

Az első dolog, amivel le szoktam tesztelni a bringás szemüvegeket, hogy felveszem őket és bringás pózba előrehajolok és előre nézek, mintha bringáznék. Ilyenkor ha a minimálisnál jobban belóg felül a keret a képbe vagy netalán kilátok a szemüveg fölött akkor egyértelműen kijelenthető, hogy az a szemüveg nem az én szemüvegem (mondhatnám azt is hogy divatszemüveg). Na ilyen a Shimano Equinoxnál nem volt, szépen, minden zavaró tényezőtől mentesen láttam előre, piros pont a gyártónak. Aztán az is fontos még, hogy jó orrnyereg beállítás mellett beleér-e az arcom a lencsébe vagy a homlokom a keretbe, mert ezek is mostanában gyakran előforduló problémák. Ezzel sem volt gond a Shimano Equinoxnál, S-es orrnyereg beállítással tökéletesen állt az arcomon és nem mellesleg a sisakomba sem ért bele sem a keret, sem a szemüveg szára. A keret és a lencse ergonómiája nálam ötösre vizsgázott (és ekkor még egy métert sem tekertem benne 😉 ).

A lencse szokott a legtöbb gyártónál a kritikus pont lenni, mert ahhoz kell az igazán jó technológia és a tapasztalat. Rengeteg szemüvegnél már a próba során megmondom, hogy jó-e a lencséje vagy nem. Felvétel után mozgatom benne a szemem, nézek mindenfelé, és ha ilyenkor érzek szédítő hatást vagy alacsonynak érzem magam akkor már el is bukott az adott lencse. Aztán még kicsit messzebbről a szemüveget mozgatva nézek át a lencsén és ha ilyenkor a tér erősen változik (vagy éppen a színek) akkor szintén búcsút intek az adott szemüvegnek. A Shimano Equinox mindkét teszten simán átment, optikailag tiszta és tűéles képet látok benne és egyáltalán nem zavaró viselni. A lencse most nyáron kicsit világosnak tűnt a 21%-os fényáteresztő képességével az általam használt 10% körüli lencsékhez képest, ellenben a lilás árnyalata kellemes, de erről még írok egy kicsit később. A Természetesen az is fontos, hogy a tükörbe belenézve hogyan áll a fejemen, nálam ebben nem kapott maximális pontot, de ez tényleg egyéni ízlés dolga, én jobban szeretem a szögletesebb formákat a széles arcomhoz, meg aztán kis japán ízlésvilágot vélek rajta felfedezni, ami tőlem eléggé távol áll dizájnban.

Bringázás közben kényelemből kb 10-ből 8 pontot adnék rá, egyedül azért vonnék le pontot, mert a lencse teteje nem szellőzik annyira jól, mint a saját szemüvegeimé, és én izzadósként a szellős lencséket szeretem, különben nagyon kényelmes, nem nyom sehol.

A lencse nagyon jó, egyértelműen javítja a kontrasztot és a mélységérzékelést, gyönyörűek benne a színek, a zöldet nagyon szépen kiemeli és emiatt én bátran ajánlanám montizni is, mert nem annyira durván sötét, erdőben is használható napközben. Optikailag nagyon rendben van, egyáltalán nem tudok belekötni, pedig a világsztár top márkába is rendszeresen szeretek belerúgni párat 🙂 . A félkeret miatt nem lóg bele a keret a látómezőbe, ezért olyan mintha nem is lenne szemüveg az ember fején.

Természetesen nem bírtam ki, hogy ne szedjem szét a szemüveget, még akkor sem ha nem akartam használni az átlátszó lencsét. A használati útmutató nem igazán segített benne, de a logika már annál inkább, kb 15 mp alatt ki lehet venni a lencsét és kb ugyanennyi idő berakni a másikat, így egy lencsecsere fél perc alatt megvan, plusz a törölgetés ideje amíg eltakarítjuk az ujjlenyomatainkat a lencséről. Az orrnyereg szintén nagyon könnyen levehető és visszarakható, nem kell vele trükközni semmit és levételkor sem szakad szét.

Kinek ajánlom?
Elsősorban azoknak, akik szeretnének egy tiszta képet biztosító, jó minőségű lencsével ellátott, kényelmes, könnyű kerékpáros szemüveget használni. Ezen belül országútra azoknak, akik nem csak a pusztában bringáznak erős fényben, hanem időnként erdőben is kerékpároznak, ahol nem annyira jók a fényviszonyok, ők biztosan nagyon fogják szeretni a 21%-os fényáteresztésű lencséket, amik sokféle fényviszony között megállják a helyüket. Montisoknak is jó választás lehet, ha nagyon sötét erdőben nem bringáznak, a lencse nagyon szépen adja vissza a zöld környezet színvilágát és a kontrasztot is javítja. És természetesen túra felhasználásra is jó lehet all-rounder szemüvegként. A sötétebb lencséket szeretők is megtalálják a számításukat a Shimano szemüvegek között, a Twinspark, Aerolite P, Aerolite, S-Phyre modellek elérhetőek Ridescape ES és HC lencsékkel, melyeknek 13% a fényáteresztő képessége.

Ajánlott fogyasztói ár: 42 990 Ft

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo