fbpx

Salzkammergut Trophy: 15 tipp, hogy célbaérj!

A Salzkammergut Trophy maratonversenyt nem kell bemutatni, több mint 15 éve a “Nagy Megmérettetést” jelenti a magyar montisoknak is. Akik idén indulnak először, azoknak összegyűjtöttük azokat a hasznos tanácsokat, amelyek döntőek lehetnek a célbaéréshez.

Várallyai László és Vock Balázs osztja meg veletek tapasztalatait egy szerkesztett interjúban, akik 8-9 alkalommal már rajthoz álltak a verseny 200 kilométer feletti extrém távján, de tippjeik hasznosak lehetnek a bármelyik távon indulónak.

salz_ajanlo_1

1. Hogyan válassz távot és mennyi edzés kell az extrém táv teljesítéséhez?
Ha magyar fejjel akarjuk elképzelni a távokat, akkor egy Szilvás Maraton után, ha letekersz egy Duna Maratont, meg még egy kicsit, az úgy kb. stimmel az extrém távhoz. A verseny itt igazán a hallstatti sóbányától kezdődik, ahol 140-150 km után a 27%-os emelkedő elvégzi a „szelekciót” és utána a hazai maraton mennyiségű extra kemény mászás. Fizikális és mentális formában is fontos, hogy felkészült légy, mivel szintidők vannak a pálya egyes szakaszaira, amelyet ha túllépsz leszólítanak a pályáról. Edzettnek kell lenni a teljesítéshez, a heti 5-6 órás edzések mellett nem fog sikerülni az extrém táv, annál sokkal komolyabb felkészülést igényel. Aki itthon képes egy hosszútávot a középmezőnyben teljesíteni, az kellő felkészüléssel meg tudja csinálni és élvezni fogja a B távot, az extrém távhoz azonban mindenképpen kell 5 órán belüli idő a hazai maratonokon, aki ezt nem tudja itthon, az ott sem fog tudni csodát tenni.

2. Csak kifogástalan műszaki állapotú bringával indulj el!
A versenyen a kerékpárod olyan intenzív terhelést kaphat akár 10-15 órán keresztül, amit normál használatban egy félév alatt sem, ezért nem szerencsés ha a bicikli bármely része féltávnál adja fel. Célszerű úgy számolni, hogy egy garnitúra új gumi, új fékbetétek és új lánc, szükséges a versenyhez, emellett rendben kell lennie a teleszkópnak, felfüggesztésnek, és a váltórendszernek.

salz_ajanlo_5

3. Tudnod kell mit felvenni és levenni, a ruházat életmentő lehet!
Az időjárás szó szerint élet-halál ura lehet, és a magashegyi körülmények között bármilyen idő előfordulhat: a 2009-es verseny előtti napon, a nevezésnél 30 fok volt árnyékban, délután jött egy fekete felhő, szakadó eső, estére 8 fok. Reggel 5 órakor a rajtnál 4 fok volt és 130 km-nél lefújták a versenyt, teherautóval mentették le a hegyről az embereket a hóviharban. Konkrét fagyási sérüléseket szereztünk, rövid ujjas kesztyűben… Ezért összehajtható esőkabát, mellény, rövid és hosszú kesztyű szó szerint életmentő lehet. A karmelegítő elfér a karodon letűrve, a lábmelegítő a mez zsebeiben. Mi nem szoktunk hátizsákot használni, a mez zsebbe pakolunk, de egy könnyű hátizsákot használva érdemes esőruházatot vinni, ha a fő cél a teljesítés. Az eső, víz, sár és patakátkelés amúgy is gyakori a versenyen, érdemes erre készülni ruhával, és az egész napos esők sem ritkák, egy vízálló kamásli ezért sokat jelenthet. A hosszú távon az élmezőny megy 10-11 órát, az amatőrök ennél órákkal többet, ennyi idő alatt nagyon sokat tud változni az időjárás, ezzel érdemes számolni.

4. Legyen nálad a túlélőkészlet!
A frissítő és szervízpontokon minden rendelkezésedre áll, de jó, ha van nálad láncbontó, patentszem, imbuszkészlet. A defekt lehetőségét célszerű minimalizálni, amiben segítenek a különböző feltöltő folyadékok, amit mi is használunk tubeless vagy tubeless ready gumikkal. 2 tartalék belső jó, ha van nálad, amit a stucnira szoktunk ragasztani alul-felül vagy a nyeregcsőre rögzítve visszük. A frissítő és szerviz állomásokon akár kompresszorral is segítenek a defektben, ettől függetlenül pumpa és patronos pumpa mindig van nálunk.

salz_ajanlo_2

5. Legyen társad, menjetek csapatban!
A versenyen lehetőség van csapatként is nevezni, 3 fő alkothat csapatot, amely nagy segítség lelkileg és fizikailag, hiszen együtt tudtok menni, figyeltek egymásra, másrészt nem csak magadért, de a csapatodért is tekersz. Egyik évben 160 kilométernél tönkrement a hátsó agy, úgy, hogy vitte magával a láncot – meséli Balázs. Széjjel futottam egy bringás cipőt akkor, mivel a hátralévő több mint 50 kilométert lánc nélkül teljesítettem. A felfeléken futottam, a lejtőkön gurultam, síkon meg rollereztem, de szintidőn belül akkor is végignyomtam, részben a csapatért, meg azért, mert fel nem adom.

6. Ne legyen B verziód!
Ne hagyj magadnak kibúvó lehetőséget, ha eldöntötted, hogy teljesíted és alkalmas vagy rá.
Több mint 200 kilométert és 7000 feletti szintet senki nem csinál végig holtpontok és fájdalmak nélkül. A verseny szlogenje a „Pain has a Name!” Ha úgy indulsz neki, hogy csak megpróbálod és vagy sikerül vagy nem, akkor nem fog sikerülni. Sohasem lesznek ideálisak a körülmények egy reggel 5-kor rajtoló hosszútávú maratonon. Volt velünk olyan, aki úgy gondolta, hogy az esőt kivárja egy farakás alatt, aztán hideg lett, aztán defekt és mindig jött valami, ami elvitte odáig, hogy feladta, mert már úgysem érne be. Mindig túl hideg lesz meg túl meleg, amiket el kell fogadni és továbbmenni, mert nincs B terv, csak az, hogy végigmégy. Tavaly a közel 700 indulónak a 40 százaléka nem ért célba, pedig a rajtnál csupa Terminátorból állt a depó…

salz_ajanlo_4

Finisher póló 2004-ből.

7. Csak „energiakajával” nem fogsz tudni végigmenni!
Felejtsd el, hogy csak energiaszelettel, zselével és izotóniás itallal végignyomhatsz 10-16 órát, mert a gyomrod felmondja a szolgálatot. Fontos, hogy a frissítőállomásokon fogyassz „szilárd” ételeket, amikből bőséges a választék. Egy-egy szendvics, sajt, de a meleg leves és a tészta is elérhető, amit elejétől enni kell, mert ha sajnálod az időt az evésre, a végén százszorosan fizeted meg. Nem fogsz tudni menni, ha elfogy az energia, eléhezel, begörcsölsz és nagyon megbánod azokat a pillanatokat amikor elmentél a finom ételek mellett. Ha a mezőny végén vagy, készülj fel és tartalékolj az itatóhelyeken ételt, mert jártunk már úgy, hogy az utolsó hegyen nagyon kirabolták az itatót és kénytelen vagy citromkarikával beérni, meg csokipapírt turkálni a földön, hátha eldobott valaki egy kis maradékot…

8. Figyelj a holtpontokra!
A pálya hetvenedik kilométere környékén van egy néhány kilométeres szakasz, ahol látszólag indok nélkül sok baleset történik. Széles murvás út, amiben semmilyen nehézség nincs, de nagyon lehet gurulni rajta, mégis itt szinte kilométerenként áll orvos és mentő. Valószínűleg itt lanyhul először úgy a versenyzők figyelme, és ezért történik baleset ott, látszólag semmi nem indokol. Kontroláld magadat folyamatosan és ha fáradt vagy, inkább állj meg egy rövid időre.

salz_ajanlo_3

9. Pihenj előtte!
A verseny előtt levő 1-2 napot mindenképpen ott kell tölteni, hiszen a verseny rajtja reggel 5 órakor van, amihez 3 órakor illik felkelni, amihez előző nap és este fontos pihenni. A verseny előtti napokon, héten már érdemes csökkenteni az edzésmennyiséget, inkább úgy menjünk oda, hogy kiéhezett legyél a biciklizésre.

10. Figyelj a hidegre és a forróra is!
A frissítőpontokon főleg hidegebb időben gyakran kínálnak forró teát, amivel ugyanúgy tönkrevághatjuk a torkunkat, mint a hideg itallal. Az eredmény ugyanolyan tüdőgyulladás lehet, mint a hideg frissítővel, ezért bánj óvatosan az innivalókkal, amiből extra sok kell a nap során.

salz_ajanlo_6

“Apát frissítem!”

11. Legyen segítőd!
Ahhoz, hogy Te tényleg a versenyre koncentrálhass, nagy segítség, ha van segítőd. Aki rendezi a csomagjaidat, felszerelésedet, vár a célban, drukkol , felad valamit, vagy odaadhatsz neki felesleges ruhát, sorban áll a mosónál verseny után, hoz kaját és innivalót a célban és támogat arról nem beszélve, ha bármi baj van.

12. Köss biztosítást!
Egy olyan versenyre nevezel, ahol, ha baleset ér, a normál biztosításaid nem biztos, hogy fedezik, mondjuk egy helikopteres mentés vagy műtét és kezelés milliós költségeit, amire minden versenyen van példa. Kötni kell egy mindenre kiterjedő biztosítást, nem spórolósan, ami egyúttal kabalának is jó, hogy ne történjen semmi. Nem szokták reklámozni, de a környező kórházak komolyan tele vannak a verseny végére, ahogyan ezt Lacival 2010-ben megtapasztaltuk. Ott azért egy nagyon más arcát látod a versenynek, minthogy megjöttek a bajnokok, meg ünneplés… A helyi kórházakba meg percenként tolnak be egy kulcscsont- vagy lábtöréses indulót. Ahol elindul 4000 ember egy ilyen versenyen, ott azért egy-két-háromszázan kikötnek a kórházban.

salz_ajanlo

Vock Balázs és Várallyai László

13. Nem szégyen leszállni!
Vannak a pályán komoly leléptetők, lépcsősorok a Pokol útja, ahol meredek és folyik sár, van egy két komolyabb letörés is, olyanok, amiket hazai maratonok útvonalába nem tesznek be. Ha nem vagy 100% biztos benne, hogy ott le tudsz menni, ne itt kísérletezz, főleg ha nedves, csúszós kövekről van szó. Másrészt vannak olyan emelkedők, amiken nem feltétlen lassabb, de biztosabb felszaladni. Technikai képzést nem ezen a versenyen kell szerezni, fölöslegesen kockáztatva, különösen a szakadékok melletti útvonalakon.

14. Oszd be az erődet, ne kezdj be nagyon!
Egy amatőr számára borotvaél, hogy elég gyorsan menj, nehogy kicsússz a szintidőből, de ne vállald túl magadat. Jó taktika lehet a Hasenfratz Péter által követett „önkéntes pulzuslimit”, ami megakadályozza, hogy korán kihajtsd magadat. Ezért nagyon fontos az edzettség, hogy meg tudd találni és tartani azt a tempót és pulzust, amit végig tartani tudsz, de nem túl lassú ahhoz, hogy időben beérj.

hagan_lodge4

Szálláshelyen szépidőben

15. Utazz ki korábban edzeni!
Erre a versenyre nem igazán tudsz itthon felkészülni! Ha megnézed a szintrajzot láthatod, hogy 15-20 kilométeres folyamatos emelkedők vannak, melyek meredeksége 10% feletti, de akár 15-17% is lehet. Ez azt jelenti, hogy versenytempóban is 1,5 – 2 óra felfelé, ami itthon egész egyszerűen egyszerre nincsen. És nem ugyanaz, mint háromszor félóra mászás, vagy négyszer háromszáz méter, hanem jóval combosabb. Ezért jobban teszed, ha a verseny előtti hetet kiveszed szabadságnak és a Salzkammergutban töltöd. A környék a világ egyik legszebb régiója, amit többször bemutattunk már, családi nyaralásra is kitűnő. Így tudsz akklimatizálódni, hiszen a települések is 600 – 700 méteren vannak és fel lehet mászni kétezresekre. Így naponta tudsz 3 órákat kényelmesen edzeni, szokni a nagy emelkedőket és akklimatizálódni. Ez bevált dolog versenyzőknél, da amatőröknél is teljesen jól működik. Észrevehető a teljesítménykülönbség, aki ott áll az évben először nagyhegy mellett, és aki ott edzett, még hasonló erőnlét, életkor és tapasztalat mellett is.

Jó felkészülést és sikeres teljesítést kívánunk!

A Salzkammergut Trophy honlapja magyarul is itt! 

Szállásajánlatunk: https://bikemag.hu/magazin/hirek/alpesi-idill-altausse-szelen-a-hagan-lodge

hagan

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.