Az aero sisakokkal izzadósként mindig kicsit hadilábon állok a gyengébb szellőzés miatt, plusz ehhez még hozzájön, hogy kevésbé praktikusak mint a klasszikus országúti fejvédők, viszont tavaly a Lazer Z1 jó benyomást tett rám, ezért pozitívan álltam a Ventohoz is, a gyártó csúcs aero fejvédőjéhez. Nem kellett csalódnom, ezt a sisakot is jól összerakta a Lazer, található benne pár olyan extra, amiért az aero sisakokkal szemezőknek mindenképpen érdemes ránézni erre a fejvédőre.
A Lazer sisakokat valószínűleg már nem kell bemutatni a rendszeres olvasóinknak, mostanában minden évben tesztelünk belőlük és a sisak körképünkben is szerepeltek nagy létszámmal, régebben pedig még „céges” sisakként is a márka termékeit használtuk a szerkesztőségünkben. Arról nem beszélve, hogy aki a versenysportot követi az biztosan rendszeresen látja őket, hiszen a top márkák közé tartozik országúton, cyclo-crossban és pályakerékpárban egyaránt.
Most már jó ideje berobbantak az országúti kerékpársportba az aero sisakok, melyek minimálisan is, de aerodinamikai előnyt jelentenek a hagyományos, sok szellőzővel ellátott sisakokkal szemben. A Lazer is gyorsan fejlesztésbe kezdett és megalkotta a saját aero modelljét, a Bullet-et, aztán a Bullet 2.0-t, melyek több innovációt is tartalmaztak. 3 évvel ezelőtt viszont megjelent egy új védelmi technológia, a KinetiCore, a Lazer fejvédőkben, ami annyira bevált, hogy a Lazer lecserélte a teljes sisakkínálatát, így jött létre a Vento, ami a gyártó állítása szerint mindenben túlszárnyalja a Bullet 2.0-t.
A KinetiCore védelmi technológiának az a lényege, hogy az EPS habban törészónákat alakítanak ki, melyek ütés hatására összenyomódnak, deformálódnak, eltörnek (hasonlóan mint az autókban a törészónák) ezzel csökkentve az ütés erejét. Az EPS hab önmagában elég jól véd az egyenes irányú ütésektől, ennél a technológiánál viszont a bordák miatt képes jobban deformálódni, azaz több energiát felvenni az ütközésből. Ezenfelül a forgás irányú erőket is képes tompítani, ugyanis a bordák oldalirányban is képesek deformálódni, törni, ami szintén csökkenti a fejünket ért behatásokat. A mérések alapján jobban szellőzik, mint a klasszikus MIPS, amit nem nehéz elképzelni, mert annál egy komplett műanyag héj található a fejvédőben, ami nem igazán engedi úgy áramolni a levegőt, mint ahogy a sisak tervezői tervezték, ellenben a KinetiCore-nál, ahol eleve ehhez tervezték a sisakot, plusz a bordák között tud áramlani a levegő. Persze a MIPS-nek is van már könnyű verziója, ami egyértelműen jobb, mint a klasszikus megoldás. MIPS kapcsán egyébként többen vitatják a nagy gyártók közül, hogy megfelelő tesztprotokollt használtak-e annak a bizonyítására, hogy extra védelmet ad, de ez már az, amit én nem fogok tudni megmondani. A lényeg, hogy a Lazer Vento a KinetiCore technológiájával 5 csillagos (legmagasabb) értékelést ért el a Virginia Tech tesztjén.
Nézzük meg közelebbről a Lazer Ventot!
Szerintem említenem sem kellene, hogy inmold technológiával készült a Vento (mert már nagyítóval kell keresni azokat a modelleket amik nem így készülnek), a külső héjat összesütötték a belső habbal. A kidolgozását tekintve nagyon szép, sehol kilógó hab vagy nem tökéletesen illeszkedő héj, látszik, hogy ez egy felsőkategóriás sisak. A belsejében láthatjuk a KinetiCore sok bordáját, a fejvédő egész belső felülete ezzel van tele. Ezenkívül még a zöld szivacsokról tudhatjuk, hogy ez egy KinetiCore-os fejvédő, mert mindegyikben ilyen van, persze a színnek semmi szerepe nincs benne, de márkázás szempontjából jó húzás. A szivacsok természetesen kivehetőek és tisztíthatóak, és nem mellesleg jó tapintásúak. Ami nekem még fontos bennük, hogy antiallergének, mert a legtöbb szivacstól idővel ekcémás kiütéseim lesznek, míg a Lazer KinetiCore szivacsaitól nem. És ha már itt járunk akkor érdemes megemlíteni, hogy egy átlyuggatott műanyag lapra rögzülnek a homlokszivacsok, melyek így gyorsabban tudnak száradni használat közben.
A szellőzést többségében az elöl lévő két hatalmas szellőzőnyílás biztosítja, de ezt nagyon okosan oldotta meg a Lazer, használva a KinetiCore bordákat is benne. A középen beáramló nagy mennyiségű levegőt oldalra vezeti a sok borda és ezáltal a teljes homlokunk hűtést kap, plusz felül végigáramlik a levegő a sisakon belül egészen a tartkónkig. Ezenfelül még oldalt található két szellőző bemeneti nyílás, ezeknél a fejünk oldalsó részének hátsó fele kap hűtést, de itt tényleg nem áramlik be óriási mennyiségű levegő. És ha már ezeknél a nyílásoknál járunk akkor fontos megemlíteni hogy ide tudjuk bedugni a szemüvegünk szárait ha éppen nincs rá szükségünk, de nemcsak maga a nyílás tartja a szemüveget, hanem egy gumiborítást is kapott a sisaknak ez a része, hogy jobban tapadjon. Visszatérve az aerodinamikára és a szellőzésre, a Lazer mérései szerint 5,4 %-kal jobb a Vento hűtése, mint a Bullet 2.0-é volt és 2,3 %-kal aerodinamikusabb az új sisak. Úgy tervezték a Ventot, hogy 15 fokban előre megdöntve legyen a legkisebb a légellenállás, pont mintha sprintelnénk vele.
A rögzítő rendszert tekintve a Lazer egyedi megoldást alkalmaz. A Ventoban a ScrollSys névre hallgató rendszer található, ami megegyezik a már tesztelt Lazer Strada KinetiCore-ban működővel, a Vento és Strada több szempontból testvérek, elég csak ránézni a két sisak formájára. Természetesen ez a rögzítő rendszer is 3 dimenzióban állítható, viszont nem a tarkón található gombbal lehet állítani a fejkörméretet, mint a legtöbb gyártónál, hanem egy óriási „gomb” van a sisak tetejének hátsó részén, aminek a tolásával lehet szűkebbre vagy bővebbre állítani. Egy-két kivételtől eltekintve a Lazer mindig is ehhez hasonló rendszert használt a magasabb kategóriás sisakjaiban és bevált a felhasználóknak, jellemzően jobban fogja a tarkót mint a klasszikus rendszerek. A tavaly tesztelt Lazer Z1-gyel ellentétben a Ventonál állítható a pántok hossza, aminek azok biztos örülni fognak, akiknél a Z1 gyári pánthossza nem volt optimális. 3 méretben készül a Vento, S (52-56 cm), M (55-59 cm), L (58-61 cm), melyből a gyári adatok szerint az M-es 290 gramm, a mérlegen mérve viszont 299 gramm, ami egy extra védelemmel rendelkező aero sisakhoz mérten még mindig jó súly. Extraként rakható rá Lazer hátsó lámpa, bár kérdés, hogy egy ilyen fejvédőnél ki használ ilyet, a lényeg, hogy az opció megvan.
Menet közben
Kezdjük a dizájnnal, kissé furcsa a Vento megjelenése, elsőre szokatlan mint a legtöbb aero sisak, de nekem sikerült hozzászoknom és talán nem is áll bután a fejemen, sőt nálunk a csapatban tetszik a lányoknak, szóval lehet tényleg jó. 🙂
Nem mostanában volt olyan sisak nálam, amin a pántokat is lehetett állítani, ezért pár percet eljátszottam vele, hogy minden a megfelelő hosszúságú legyen, cserébe sokkal jobban személyre szabható volt, mint a Z1-nél, ahol a fülem előtt mindig kicsit laza a pánt. A Ventonál viszont teljesen be tudtam állítani. Egy dolog volt szokatlan, hogy az elöl futó pántok nem közvetlenül a fej mellett csatlakoznak a sisakhoz, hanem kijjebb, így nem tudom eldönteni, hogy a szemüveg szára a pánton belül vagy kívül legyen (tudom, komoly probléma 🙂 ). A többi részt már pillanatok alatt beállítottam, egyébként az a tapasztalatom, hogy a Lazer rendszere nem annyira érzékeny a tarkómagasságra, mert 3D-ben „szorul” rá az ember fejére, ezért nem is kell vele annyit játszani mint más márkák rendszereinél. A nagy gomb a sisak tetején gumis tapintású és lyukak találhatóak rajta, hogy könnyebb legyen mozgatni. Jól szabályozható vele a fejvédő szorossága, de inkább állás közben javasolnám, mert bringázás könnyen annyira nem könnyű finoman mozgatni (a Z1-nél egyszerűbb menet közben). Bár azt is hozzátenném, hogy nem engedi, hogy túlzottan rászorítsuk a fejünkre a sisakot, tehát egyfajta védelmi funkció van benne. Felvéve abszolút kényelmes volt, sehol sem éreztem hogy valahol nyomna vagy húzná valamerre a fejem.
Először Horvátországban viseltem, ahol 20 fok körüli hőmérséklet volt. A parti utakon 30 km/h sebesség mellett rendesen jött befelé a sisakba a levegő, egyáltalán nem éreztem melegnek, sőt kifejezetten szellős érzetet biztosított a két nagy szellőzőnyílás. A hegyekben viszont már kijött, hogy az izzadós fejem jobban szeretne egy igazi szellős sisakot, a meredek emelkedőkön, ahol a fehér sziklák verték vissza a fényt és a komputerem 30 fok feletti hőmérsékletet mutatott a 8-10 km/h tempó mellé már meleg volt benne, bár egyszer sem volt az, hogy le akartam venni. Persze biztos van, akinek ilyen időben sem meleg, de mint már mondtam én eléggé izzadós vagyok.
Mondanám, hogy biztos nagyon aero, mert lefelé sikerült egy-két KOM-ot gurulnom, ami évek óta nem jött össze itt, de ilyet nem merek csak a sisakra fogni. 🙂
A májusi „télben” használtam utána itthon. A 15-20 fokos hőmérsékletben optimális viselet volt, olyan mintha nekem erre találták volna ki. Nem izzadtam át a szivacsokat, nem fázott benne a fejem, de nem is volt benne melegem. A nyári hőségben én már nem viselném, csak tempós versenyekre venném fel, ahol számít az aero sisak, illetve az őszi-téli szezonban cyclo-crossozni lehet nagyon jó választás.
Amit gyorsan megszerettem a Ventoban az a szemüvegtartó, nagyon egyszerűen fel lehet tenni a sisak elejére a szemüveget és viszonylag stabilan tartja (a Z1 stabilabban, de az nagyon stabil a sisakok között) és ami fontos, hogy úgy van fent a szemüveg, hogy nem takarja el a szellőzőnyílást. Az integrált lencsés gyártóknál szoktunk azon mosolyogni, hogy a lencsét az első szellőzőnyílásokra lehet feltolni, ami megöli a sisakok szellőzését (biztos remek érzés hegynek felfelé… ). Visszatérve a Ventora, többnyire a vékony egyenes szárú szemüvegekkel kompatibilis a szemüveg dokkja. Az is jó még benne, hogy a mostanában divatos, nagy méretű szemüvegek kerete nem ér bele a sisak aljába. Amit még mindenképpen kiemelnék, hogy rendkívül kényelmesnek éreztem, nyomáspont szempontjából kb észre sem vettem, hogy a fejemen van, hasonló érzet, mint a Z1-nél. Feljebb írtam, hogy hőmérséklet szemszögéből cyclo-crossozni optimális lehet, ugyanez igaz a stabilitására és a kényelmére is, rázkódó terepen is nagyon stabilan ül az ember fején, egyáltalán nem zavaró.
Kinek ajánlom?
Annak, aki egy gyors, kényelmes, praktikus, megnövelt védelemmel rendelkező sisakot szeretne országútra, gravelre vagy cyclo-crossra.