fbpx

Szemüvegkörkép – teszttapasztalatok

Habár a nemrég megjelent Trendelő „tesztkiadás” az éles bevetés során szerzett tapasztalatokat tartalmazza, a modellek egymással való összehasonlítása csakis egy összefoglaló írás keretében lehetséges. Ennek megfelelően a jelen cikk felhasználás és típus szerint csoportokra bontja a tesztelt szemüvegeket, kiemelve azok előnyös és hátrányos tulajdonságait. Remélhetőleg a modern szemüvegtechnikát ismertető és vásárlási tanácsokkal szolgáló írással kiegészítve, az alábbiak alapján az olvasó jobban informálva, céltudatosabban keresheti fel a kereskedést, ahol – ha minden igaz – lecsaphat a számára legmegfelelőbb modellre!

szemcsikorkep_trendelo_mainA szemüvegkörképben szereplő „felhozatal” a magyar piacot figyelembe véve reprezentatívnak mondható. Helyet kapnak benne mind kedvező árfekvésű, mind prémium modellek, a népszerű cserélhető lencsés szemüvegek mellett a korszerű, fényre szűrésfaktort váltó optikát alkalmazók egyaránt. A felhasználás szempontjából pedig lehetőségünk volt kipróbálni az országúti felhasználásra tervezett típusoktól az MTB sport speciális igényeit figyelembe vevőkön keresztül egészen a mindennapos használatra is alkalmas modelleket. Nincsenek merev határok a kategóriák közt, sok az átfedés, mindazonáltal az összehasonlítást és az átláthatóságot a kisebb csoportokra bontás remélhetőleg elősegíti.

Mielőtt még elmerülnénk a részletekbe, egy gyors áttekintést adnánk a tesztelés menetéről, illetve az általános érvényű tapasztalatokról. Minden egyes modellt több órán keresztül és legalább két alkalommal próbáltunk. Egy bő hónap alatt a szemüvegek elkísértek minket az edzésre, túrákra, illetve az egyéb kerékpárral történő közlekedésre. Emellett a lakásban is folyt a tesztelés: a párásodást például hűtőgépbe tárolással, illetve egy kiadós zuhanyzás során összegyűlt párával ellenőriztük, a lencséket cserélgettük, próbálgattuk, és még otthon is viseltük, hogy még több tapasztalatot gyűjtsünk. Destruktív módszereket viszont nem alkalmaztunk, így a tartósság kérdésében kizárólag a már hosszabb ideje saját használatban lévő modellek esetében tudtunk véleményt alkotni.

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
Habár a szemüvegtechnika látványos fejlődésének köszönhetően a tesztelt szemüvegek általában magas színvonalat képviseltek, volt néhány visszatérő hiányosság, amire szerintünk vásárlás során érdemes odafigyelni. Egy igazán idegesítő, felesleges hiba a márkanév vagy a technológia lencsén történő szerepeltetése. Számos modell használati értékét csorbítja, hogy a gyártó a periférialátást ily módon korlátozza, rosszabb esetben a felirat nagyméretű, és a bal lencse alsó sarkába kerül, pontosan oda, amelyen keresztül a forgalomban folyamatosan hátrapillantunk. A gyors és pontos helyzetfelismerés helyett a mögöttünk lévő gépjárművek elmosódottan jelennek meg, távolságul, méretük így nehezebben azonosítható. Természetesen a másik lencsén sem kívánatos a periféria korlátozása, így ha már mindenképpen írni kell valahova, az legyen az orrnyereg felett, mert oda természetes körülmények közt nem nézünk. MTB kerékpározás, utcai viselet és egyéb sporttevékenység esetén a probléma nem annyira súlyos, de vegyük figyelembe, hogy minden kültéri tevékenység bizonyos része a forgalomban történik!

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
A másik vesszőparipánk a keretszín – és nem elsősorban esztétikai értelemben. Minél világosabb a keret vagy az orrtámasz, annál valószínűbb, hogy bizonyos fényviszonyok közt a lencsébe tükröződést okoz. Persze a vékonyabb vagy a lencse síkjából kevésbé kiemelkedő keret vagy a fejlett tükrözésmentes bevonattal rendelkező lencse esetében a probléma lehet akár elhanyagolható, de a keretszínválasztásnál mindenképpen számolni kell az esetleges problémával. Lehet, hogy ez a bolti próba során, esetleg az utcára kilépve a tükröződés még nem jelentkezik, de lesz az a napállás, amikor a látómezőben a keret szellemképét „csodálhatjuk”!

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
A Trendelő sorozat első körképtesztjének további fontos tanulsága, hogy a gyártók által megadott értékeket és technológiai jellemzők nem tekinthetők szentírásnak. A fényszűrés mértéke számos esetben jelentősen eltért a szubjektív tapasztalattól, illetve kaptunk polarizált lencsés modellt, amely alig mutatott a típusra jellemző működést, míg egy nem polarizált modell meglepő mértékben kékítette az eget, és kínált belátást a gépjárművek utasterébe! A fotokromatikus technika esetében pedig a szűrésváltás sebessége, illetve az átfogott fényintenzitás mutat nagy szórást, bizonyos esetben megkérdőjelezve annak valódi hasznosságát. „Caveat emptor” – mondták a rómaiak, vásárló óvakodj!

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
Kezdjük a szemüvegek szisztematikus kivesézését a kerettel. A tesztből során azt a tanulságot szűrtük le, hogy a kerettechnológia-fejlesztésbe érdemes plusz energiát fektetni. Ahol a gyártó törekedett erre, mind a kényelem, mind a stabilitás biztosítása terén jelentős előrelépést tapasztaltunk. A Rudy Project Tralyx esetében ez fokozottan áll: végtelen állíthatósága bárki számára tökéletes illeszkedést és kényelmet nyújt, már-már megszámlálhatatlan szellőzőnyílása a kiváló szemvédelem mellett valóságos huzatot teremt a lencsén belül, megelőzve a befülledést és a párásodást. A Northwave Evolution nemcsak a szárat gumírozta, hanem egyfajta felfüggesztést is alkalmazott, így az illeszkedés mellett a vibráció okozta mozgást is kiiktatja, az állítható orrtámasszal kiegészítve csodálatos illeszkedést biztosít. Érdekes kivágott szármegoldást alkalmaz az UVEX Sportstyle 202, a szár így egyszerre stabil és hajlékony, felveszi a fej formáját, de mégsem nyeklik-nyaklik.

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
A keret négy ponton érintkezik a fejjel, ideális esetben ezek állíthatók, személyre, pontosabban arcra szabhatók. A tesztelt szemüvegek hozzávetőleg fele alkalmaz állítható orrnyerget, viszont a szárvég csak néhány modell esetében formálható. Ennek hiányában a keret egy arcméretre optimalizált, bár ha a szárak hajlékonyak, többféle fejformán nyújthat kényelmes illeszkedést. A rugalmasság hátulütője a stabilitás valós vagy szubjektív hiánya. Ezt a gyártók a keret szerkezeti elemeinek merevítésével, illetve a szár- és orrgumírozás tapadóssá tételével tudják kiküszöbölni. A tesztelt modellek közt van, ahol ez jobban sikerült, máshol kevésbé. A harmadik stratégia, a szár meghosszabbítása, amely szerintünk nem célravezető: a szárvég így gyakran már a fejvédő állítómechanikáján fekszik, többlet tapadást nem biztosít. Az UVEX Sportstyle 202 két keretméretben kapható, így kerülve el a kompromisszumos megoldásokat, a Rudy Project Tralyx pedig kétféle lencseszéleséggel érhető el.

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
Van-e értelme a cserélhető lencsés szetteknek – teszik fel sokan a kérdést. A tesztelt modellek majd’ mindegyike ilyen rendszerű, hozzávetőleg 2/3-a többlencsés kiszerelésben kapható. Edzések vagy napi túrázás során kevesen fognak lencsecserével bajlódni, még akkor sem, ha a fényviszonyok gyakran jelentős változást mutatnak. Montisok sem állnak le minden tisztáson a sötétebb lencsét behelyezni, majd az árnyas ösvényen a sárgát visszatenni. Ez nem életszerű. Bár ha borús-borongós napunk van, akkor eleve nem kell a sötét lencsében gondolkodni, télen sem gyakran kerül elő a „füsttükör” vagy polarizált optika. Következésképpen jó ha a kerethez van legalább egy általános használatú lencse – kerékpározási szokásainkhoz, terephez és szemünk fényérzékenységéhez igazítva. Számomra például ez egy hivatalosan kettes besorolású, enyhén barnás, meleg tónusú, így szubjektív „másfeles” szűrést biztosító minőségi optika. Jól funkcionál az erdőben, borús időjárásban, de ha kisüt a nap, akkor sincs vele komoly gond, ráadásul a színtónust sem befolyásolja zavaró mértékben.

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
A másik kézenfekvő megoldás a fény intenzitásra szűrésfaktort váltó fotokromatikus lencse alkalmazása. A technológiát a bevezető cikkben ismertettük, a kivitelezés viszont nem minden gyártó esetében egyformán hatékony. Egyik tényező a váltás sebessége, a másik az átfogott fényintenzitás. A teszt egyik fotokromatikus lencséje sem mondható sötétnek, a Salice 006CRX a legnagyobb szűrésfaktorral rendelkező, viszont eleve sötétebbről indul, és a működése sem tekinthető különösen gyorsnak. Emellett az UVEX Variomatic, a Casco Vautron, illetve a Rudy ImpactX és a polikarbonát alapú Photoclear technikája az élvonalban van, a Casco régebbi Photomatic+, illetve a Northwave Photochromic technológia viszont kissé elavultnak mondható. A fotokromatikus technika tehát döntően árfüggő, a régebbi megoldások sok előnyt nem jelentenek, legfeljebb MTB használat során jön jól, hogy az árnyas ösvényeken – előbb vagy utóbb – teljesen kivilágosodnak. A Casco esetében a sárgából barnába átívelő meleg tónus mindenképpen dicsérendő.

Visszatérve a többlencsés szettekre: a sportos, kerékpáros használatra optimalizált dizájn és a háromlencsés kiszerelés igen népszerű a gyártók körében. A következő modellek tartoznak ebbe a körbe: UVEX Sportstyle 114, Bikefun Target EL, Merida 861, Northwave Team és Casco SX20. Az ár tekintetében a szórás 9000-18000 ezer forint, amely az optikai minőséget jelentősen befolyásolja. Szerintünk három modell emelkedik ki: a Merida 9000 Ft-ért jó vétel, a 14-ezres UVEX már minőségi optikával rendelkezik, illetve a lencsecsere is pofonegyszerű, viszont egyértelműen a 18 ezret kóstáló Casco SX-20 a kategória győztese: ráadásul fotokromatikus vagy polarizált változatban egyaránt elérhető.

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
Kétlencsés „miniszettben” kaphatók a következő szemüvegmodellek: Salice 006CRX, Salice 006ITARWP, Salice 012RW, Casco SX21 és Casco SX30. Itt az egyik lencse(szett) általában „víztiszta”, amely borús időben, télen, illetve napnyugta után ideális választás – főleg mivel a másik kivétel nélkül jelentős szűrőfaktorral rendelkezik. Ésszerű kombináció a Salice RW+áttetsző „kombó”, nem túl drága, az optikai színvonal magas, ellenben a lencsecsere nem a legegyszerűbb feladat. Hasonlót mondhatunk el a Casco SX-21 esetében, a meleg tónusú lencséknek köszönhetően viszont inkább MTB használatra alkalmas modell.

Az „egylencsés” kínálatban van cserélhető típus és fix, illetve utcai felhasználásra tervezett, montis és vérbeli csúcsmodell egyaránt. Az utóbbinál kezdve, a Rudy Project a cserélhető lencsés opció mellett megadja a lehetőséget a számunkra ideális „felállás” kiválasztására – és a Rudy-nál van is miből válogatni! A kiváló kerete miatt már említett Northwave Evolution lényegében ugyanezt a szemléletet követi: választhatjuk Photochromic vagy kétlencsés kiszerelésben, szerintünk az utóbbi az ésszerűbb. A Bikefun Pole egylencsés, de kétféle szűrésfaktorral kapható. Az UVEX Sportstyle 703, a Rudy Spinhawk, a Salice 014RW és a Casco SX-61 esetében a lencse nem cserélhető, de több változat áll rendelkezésre. Alapjába véve a nem cserélhető megoldás is beválhat, ha egy általános használatra, számunkra optimális lencsét választunk, viszont a csere lehetősége jól jöhet a lencse sérülése esetén, illetve az autógumik mintájára lehet téli és nyári lencsénk!

[divider scroll_text=”teszttapasztalatok”]
Az utcai viseletre tervezett modellek a következők: Salice 014RW, Rudy Project Spinhawk, Bikefun Spy, Casco SX-61, esetleg még a montis UVEX Sportstyle 703 is ide sorolható. Ezek a lencsét teljesen körbefogó keretet alkalmaznak, így a kerékpáros használat a periférialátás szempontjából valamelyest korlátozott – bár a probléma döntően közúti forgalomban jelentkezik. A Bikefun modellt kivéve mindegyik kiváló optikával rendelkezik, általános viseletre, egyéb sporttevékenységekhez bármelyik beválhat, de kizárólag kerékpározáshoz nem ajánljuk. Ha ilyen céljaink vannak, válasszunk kerékpár-specifikus „szemcsit”, mivel az jobban véd, nagyobb perifériát biztosít és általában stabilabban, pontosabban illeszkedik a fejformához.

A a Northwave Evolution korrekciós adapterrel érkezik, amelyhez viszonylag olcsón lehet +/- 2 dioptriás lencsét csiszoltatni...

A a Northwave Evolution korrekciós adapterrel érkezik, amelyhez viszonylag olcsón lehet +/- 2 dioptriás lencsét csiszoltatni…

Végezetül nézzük a dioptriás lehetőségeket: a Northwave Evolution korrekciós adapterrel érkezik, amelyhez viszonylag olcsón lehet +/- 2 dioptriás lencsét csiszoltatni. Fejlettebb és kétségtelenül esztétikusabb megoldás a Rudy Project által biztosított magas szintű dioptriás lencsekínálat.

Mi is sokat tanultunk a Trendelő szemüvegtesztből, reméljük sikerült a tapasztalatok nagy részét az olvasónak átadni! Dióhéjban:

  • a sportszemüveg 20-30 grammig terjedő tömegével nem érdemes foglalkozni, lévén a keret pontos illeszkedése a szó szoros értelmében többet „nyom” a latba,
  • a keretet fejméretünk és -formánk alapján válasszuk ki, az esztétikai szempontok szerintünk másodlagosak,
  • a lencsék optikai tulajdonsága fontosabb, mint az alkalmazott technológia, egy nagy kontrasztot, részletgazdagságot, „ragyogást” biztosító lencse élvezetesebb, mint a szerény tartományban sötétedő fotokromatikus vagy „képeslapkék” eget festő polarizált,
  • figyeljünk a valódi szűrésfaktorra, illetve a lencse tónusára, amely a használhatóságot nagyban meghatározza,
  • a szemüveget boltban válasszuk ki, és ne csak beltérben próbáljuk ki!
A lencseszín általában meghatározza a szűrésfaktort...

A lencseszín általában meghatározza a szűrésfaktort…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.