fbpx

Shimano XT Di2 teszt: mint a villám csak más

Aki olvasta tavaly az XTR Di2 tesztünket, az láthatta, hogy egy elektromos vezérlésű alkatrészcsalád komoly vizsgálata nem párórás művelet. Éppen ezért inkább villámtesztnek nevezném az új XT Di2 kipróbálását, hiszen a Eurobike Media Days keretei belül csak 2 órám volt ismerkedni vele.

Illett a bringához a szett. Vagy fordítva?

Illett a bringához a szett. Vagy fordítva?

Szerencsére alapvetően az XTR-re épül az XT Di2 is, így nagyon sok mindent már ismerősként köszönthettem. Részletesen beszámoltunk már az XT Di2 szettről áprilisban, így a technikai paramétereket ott olvashatod. A tesztalany egy CUBE Stereo 140 C:62 volt, amit hosszabb rugóúttal teszteltünk már tavaly, nem véletlen, hogy a sorból (vagy tucatnyi különböző monti sorakozott a Shimano standján tesztelésre várva) őt vettem ki, így a bringára nem kellett figyelni menet közben, elegendő volt a szettre fókuszálni.

Egy lánctányéros hajtómű 11-es DynaSys lánckerékkel

Egy lánctányéros hajtómű 11-es DynaSys lánckerékkel

Teljes értékű tesztnek nem csak az idő rövidsége miatt nem lehet nevezni, hanem azért sem, mert szimpla tányéros volt a rendszer. Első blikkre semmilyen különbséget nem tudtam érzékelni az XTR Di2 és az XT Di2 között. Persze ez nem volt meglepő, hiszen annak idején a Dura Ace Di2, és az Ultegra Di2 között is csak súlybéli különbségek voltak. Nem látok a mélyére a Shimano fejlesztéseinek, de meglepődnék, ha a léptető motorok különbözőek lennének, ugyanis a vezérlő egység, a junction box, és a váltókarok is kísérteties hasonlóságot mutatnak. Persze egy kis lekerekítés itt, más rovátka ott, de szerintem sokat nem izzadtak a „downsizing”-on. És ez jó hír a vásárlóknak, bár hazai mércével nézve nem lesz olcsó az XT Di2 szett sem, de az XTR kvázi megfizethetetlen szintjéhez képest azért tutira kedvező lesz az ára. A vásárlók többsége úgyis komplett bringában fogja megvásárolni, és jól is teszik, hiszen a külön részekből való összelegózása nagy hozzáértést igényel majd itt is, akárcsak az Ultegra Di2 esetében. Számtalan levelet kapok azóta is, hogy segítsek összelegózni innen-onnan a komponenseket, de ezeket továbbra is tisztelettel vissza fogom utasítani, mivel tucatnyi buktatója van a már meglévő bringán való cserélgetésnek, és főleg látatlanban nem fogom tűzbe tenni a kezem egy-egy mondatért. Ezért vannak a felkészült bringaboltok (vannak?) akikhez beviszed, és tudni fogják hány centis kábelszett kell, melyik junction box, és akkor sem esnek kétségbe amikor összedugod a rendszert és mégsem működik, ugyanis mondhatni az még csak a nulladik lépés.

Nem sok eltérés látszik az XTR Di2-hoz képest, csak a mérleg lenne a megmondhatója

Nem sok eltérés látszik az XTR Di2-hoz képest, csak a mérleg lenne a megmondhatója

Na ennyit az elmélkedésről. A gyakorlatban elég lenne annyit írni, hogy ugyanolyan Fa$$a mint az XTR Di2, de nyilván ennyivel nem lehet lerázni az olvasókat 🙂 A váltási érzet nagyjából ugyanaz, és tökéletesen ugyanazt azért nem írok, mert már egy év telt el az XTR teszt óta, így nem lehetek 100 %-ig biztos benne. De gyanús. Az idő rövidsége miatt nem tudtam laptopot rákötni és megnézni milyen beállításokkal kaptam meg a bringát, de vélhetően ugyanaz az e-Tube szoftver vezérli mint a Dura Ace, Ultegra, XTR, és Alfine Di2 szetteket, tehát majdnem minden működési paramétert fogsz tudni állítani.

Egyelőre protoítpus volt, de igazából nullszériás, szinte kizárt hogy a kinézete változzon őszig!

Egyelőre protoítpus volt, de igazából nullszériás, szinte kizárt hogy a kinézete változzon őszig!

A szett ugyanúgy képes a váltókarok folyamatos nyomva tartására a felprogramozott módon léptetni. Akár kettesével, akár négyesével, akár folyamatosan. Ez utóbbi volt a teszt beállítás, és annak idején én magam is ezt választottam, mert eléggé kézenfekvő. Kíváncsi lennék Julian Absalon milyet használ világkupákon.

A 11-40-es sor a kapható legjobb kiosztású

A 11-40-es sor a kapható legjobb kiosztású

Ugyan a szimpla lánctányér miatt kipróbálni nem tudtam, de tudja a Synchronized Shift üzemmódot is, azaz folyamatosan trimmel az első váltó miközben hátul váltasz, így nem fog zörögni a lánc az első láncterelőkön keresztbe váltáskor sem. Sőt, automata mód is beállítható, akár kétféle váltástérképpel, és akkor a bal oldali váltókar elhagyható, a helyére pedig fel tudod szerelni a lockout kart és/vagy a dropper post vezérlőjét.

A Koryak stucni/kormány szett Di2 kábel kompatibilis.

A Koryak stucni/kormány szett Di2 kábel kompatibilis.

A kijelző egyébként teljesen harmonizált a fekete bringával és a stucni/kormány találkozásánál eléggé védett helyen is van, nem kell félni, hogy esésnél megsérül. Mivel egy hosszú rugóutas fullyval voltam épített bikepark trail-en, ezért ki lehetett próbálni mennyire tartja a láncot az első lánckerék. Egyszer sem sikerült lerázni róla a láncot, így én biztosan nem tennék fel láncterelőt legalábbis XC felhasználásra. Enduro bringán, főleg ha elindulsz egy-két versenyen is már célszerű lehet, főleg biztos ami biztos alapon. A legrázósabb szakaszon is pontosan váltott, nagyon határozott a szervómotor működése, és persze a hangját is imádtam!

A vezérlőegység lapos, kis méretű, és informatív.

A vezérlőegység lapos, kis méretű, és informatív.

Érdemes még szót ejteni két dologról, ami ugyan nem kizárólag az XT Di2 része. Az egyik a lánckeréksor, ami 11-40-es kiosztású, és 11 sebességes. Szerintem a létező legjobb áttétel, az egyetlen hátránya, hogy szimpla hajtóművel azért erősnek kell lenned a komolyabb hegyeken. Sosem cserélném el egy XX1 Eagle-re. A másik a Koryak stucni/kormány kombó volt, ami kompatibilis a Di2 kábelezéssel, így belül lehet elvezetni a kábeleket, ami sokkal szebb kinézetet biztosít a bringának.

Egyelőre a pontos árakat nem tudjuk még, de valahol a mechanikus XT és a mechanikus XTR között lesz, valószínűleg közelebb az utóbbihoz. Viszont reális alternatíva lehet a Di2 fanoknak főleg komplett bringában megvásárolva.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo