Aki kicsit is érdeklődik az enduro szakág iránt, az biztosan hallott már Nicolas Lau-ról vagy a CUBE Action Team-ről. Konkrétan az ő bringájukat kaptam meg kerékpártesztre, mivel a team replica CUBE Stereo 160 Super HPC Action Team néven simán kapható a boltokban. Karbon váz, 160 mm-es rugóút, full Shimano XTR szett, FOX telók. Kell ennél több a boldogsághoz?
Nem mondhatjuk, hogy hazánkban óriási hegyek lennének, enduro versenyből pedig konkrétan nulla darabot jegyez a hazai versenynaptárunk, sőt a magyar hosszú rugóutas össztelós eladások sem adják ki a forgalom 1%-át, mégis ezt a gépet vártam a legjobban a BikeMag MegaTeszt keretein belül. Miért? Egyrészt mert magam is efelé a kategória felé tendálok, másrészt mert a ritka alkalmak egyike hogy ennyire komoly kerékpárt tesztelhessek.
Mikor ezt a videót megnéztem már láttam, hogy sokszor annyit tud a Stereo, mint amit én ki fogok tudni belőle hozni, hiszen sem enduro világkupákon nem indulok, és a környező hegyek nem hasonlíthatók mondjuk Whistler csúcsaihoz, vagy a Finale Ligure pályáihoz. Bár azért a Paklenica Nemzeti Park kitett magáért!
A Stereo váza monocoque eljárással, karbonból készül, Advanced Twin Mold technológiával, Agile Ride Geometry-vel, és négy forgáspontos Efficient Trail Control lengőkarokkal. Azért egy mondattal ne intézzük el a váz kérdését, ami alapjában véve a bringázási élmény minimum 80%-ért felel! A monocoque felépítés azt jelenti, hogy a fő vázháromszög egy darabból készül így sokkal könnyebb és merevebb egységet képez mint az apró darabokból, csövekből összelegózott vázak. Ez a technológia is a Forma1-ből érkezett, elsőként 1984-ben a McLaren használt monocoque vázszerkezetet autóiknál.
Az Advanced Twin Mold eljárás lényege hogy a lehető leghosszabb karbonszálakat használják fel építéskor hogy ne legyen „törés” a szálak folytonosságában, illetve minden egyes darabnak pontos helye van a „sütőformában”, nem pedig az „AS” (ahogy sikerül) szabvány szerint kerülnek bele mint az olcsó karbon vázak esetében.
A Stereo 160 650B-s kerekekkel készül, ezért szükség volt az Agile Ride Geometry alkalmazására, hogy ugyanazt a fordulékonyságot, pontos kezelhetőséget és agilitást kapjuk meg mint anno a 26”-os kerekekkel. Ez tökéletesen sikerült is, de erről később.
A fejcső tapered, a hátsó fék konzolja közvetlen Post Mount méghozzá adapter nélkül 180mm-es tárcsához illeszkedve. A lengőkarok és a himbakar is karbonból készült, nem véletlenül full merev oldalirányban, illetve mindezek mellett még jól is néz ki.
Egy enduro bringán kritikus pont a hátsó tengely és a váltófül kialakítása. 12 mm-es átmérőjű tengellyel szerelték fel a vázat, de ennek ellenére sem kellett agyon CNC-zett váltófület felrakni ami már attól letörik, hogy megfújja a déli szél! Könnyen cserélhető és véleményem szerint töréskor képtelen kárt tenni a karbon vázban, amire azért már láttunk példát sok gyártónál…
Ennyi pozitívum mellé azért csúszott be negatívum is. Az egyik ilyen a kábelvezetés. Ami nem a vázon belül fut. Vagyis nem mind. A váltók bovdenezése patent módon kivitelezett, miközben a Reverb dropper post vezérlője, illetve a hátsó tárcsafék kábele is kívül fut a vázon. Kár volt ezért. A működést nem befolyásolja, mégsem szép na! Egy ilyen vázra kulacstartót rakni legalább annyira bénaság mint kormányszarvat, a lehetőség azonban megvan, ellenben a kábelek miatt nem mindenféle lesz rá jó.
Az alkatrészekről a „non plus ultra” jut eszembe. Teljes Shimano XTR szettet kapott a Stereo. Nincsen spórolás! A váltórendszer, a hajtás, és a fékek is az XTR-től származnak. Ez utóbbi a trail modell azaz 9020-as szériájú és Ice-Tech hűtőbordás betétekkel szerelték. Kakukktojás viszont a féktárcsa, ami valamilyen oknál fogva nem XTR hanem XT. Jobban örültem volna a 180-as Ice-Tech Freeza XTR tárcsának főleg a hűtés miatt.
A stucni és a kormány egyaránt a Syntace-től származik, a két cég kapcsolata már hosszú évekre nyúlik vissza. Mi csak nyerhetünk ezen, mert a Syntace cuccok kiválóak, a 780 mm széles kormányon sem érezni semmilyen rugalmasságot. A nyeregcső a piac egyik legjobbja a Rock Shox Reverb személyében és 125 mm-rel csökkenthető a magassága a kormányról.
Elől-hátul FOX rugóstagok csillapítják az út felől jövő ütéseket. Érdekesség hogy a FOX 36-ban az első tengely már nem a gyorszáras, hanem a 20-as átütőtengelyes DH villákhoz hasonló módon 2-2 imbusszal rögzíthető. A villán nem csak a levegőnyomás és a visszaút csillapítás állítható, hanem a kis és nagy sebességű kompresszió is! Hátra Float CTD-s tag került Boost Valve szeleppel, állítható csillapítással, és 3 fokozatban belőhető platform csillapítással. Mindkét telón Kashima felületkezelésű becsúszárak vannak a finomabb mozgás és a tartósság érdekében.
Nem kellett a német nyelvterületnél messzebb menni a kereknél sem, mivel DT-Swiss EM 3.7-es tubeless ready-k mentek a gépbe 28 küllővel, amire Schwalbe Hans Dampf és Rock Razor gumik lettek felhúzva. A kerekek egyedileg a CUBE-nak lettek gyártva, a DT katalógusban nem is találod meg külön!
De most jöjjön ami a legfontosabb! Milyen volt menet közben? Ha két szóval kellene elintéznem, akkor brutálisan jó! Ki kell jelenteni, hogy egy 160-at mozgó enduro bringával lehet élvezetesen tekerni, túrázni is terepen, ha a súlya nem nehezebb 13 kilónál! És a Stereo majd fél kilóval ez alatt van! A mi mérésünk szerint a 12 440 grammot nyom, ami kiváló érték.
Aki kicsit is a nulla fölötti erőnléttel rendelkezik, az fölfelé is fog tudni haladni a Stereóval, főleg úgy hogy mindössze 200 grammal nehezebb mint egy átlagos merev aluvázas 400 000 Forint körüli monti! A BikeMag MegaTeszt alatt a terep általában a köves, és a durván köves között változott, ezért még fölfelé sem használtam a rugóstag CTD kapcsolóját ami a „climb-trail-descend” csillapítási módokat változtatja. Itthon már célszerű valamelyik kompresszió csillapított állást választani ha mászol vele, mert a sima talajon azért 160 mm be tud mozdulni főleg kiállva tekeréskor. Ellenben a 3 fokozatú platform csillapítás nagyon hatásos, a nyeregben ülve már trail módban is hatékony a pedálozás!
66,5 fokos fejcsőszögével technikás emelkedőn is könnyű mászni, nem viselkedik freeride/downhill géphez hasonlóan „eldőlősen” kormányzáskor. A 2×11-es XTR szett áttételtartománya bőven elegendő a meredek hosszú emelkedőkhöz. Ha már kemény lenne az áttétel egyesben is, akkor nem a géppel van a hiba, hanem az erőnléteddel. A 11-40-es sor a 36-26-os első tányérokkal maximálisan harmonizál a felhasználási területtel. A bovdenes új XTR szett pedig úgy vált mint az álom. Villámgyors, és mindegy neki a pedálfordulat vagy a terhelés mértéke.
Rock Shox Reverb nyeregcsöve a legjobbak egyike, csak a FOX D.O.S.S. jobb nála, de azt ára miatt én még széria bringában sosem láttam. A becsúszószárnak van ugyan egy minimális elfordulása oldal irányban, de ez nem zavaró menet közben. A visszaállás gyorsasága állítható, de a leggyorsabb állás sem olyan mint a Specialized Command Postnál ami szétveri a golyóidat ha nem figyelsz….
Az XTR fékek brutál módon fogtak nagyjából bármilyen tempóról kellett is megállni. Kiválóan adagolhatóak, nem gond velük a nose wheelie sem. Egy dolgot nem bírtak, mégpedig a Paklenica kanyon lejtőjét ahol folyamatosan húzni kellett őket pihenő(hűtés) nélkül. Lehet hogy a Freeza tárcsák 1-2 perccel elhúzták volna a nyomáspont elvándorlását az olaj felmelegedése miatt, de nem hiszem hogy nagyban változott volna az összkép.
Sajnos ki kell mondani hogy az XTR Trail féket nem enduróra tervezték. Jómagam XT féket használok ugyanezekkel a tárcsákkal, és sosem volt ilyen gondom. Persze az is igaz hogy az itthoni hegyek között nulla alkalommal tudod így túlterhelni a fékeket, mivel egyszerűen nincsen ilyen hosszú, meredek és technikás lejtő. Ha viszont bike parkozol, vagy cross alp túrákra mennél vele, akkor előjöhet a dolog. Az igazsághoz az is hozzátartozik, attól hogy felmelegedett az olaj és kijjebb fogott a fékkar, a fékerő nem változott igazán!
Azt kell mondani, nagyjából nincsen olyan köves terep amit nem tud kimozogni a Stereo. A menetirány ebből a szempontból mindegy. Lefelé elegendő az ideális nyomot kiválasztani, a többit a telók elintézik. 160 mm ma mindenre elég amit halandó ki tud bringázni magából. Ha komoly szinten lejtőzöl, akkor baromi gyors leszel vele, ha kezdő vagy, akkor számtalanszor „meg fogja menteni a seggedet” mivel a futómű sokkal többet tud mint te. Mivel ismeretlen utakon teszteltem, sokszor volt „pain mode” egy nagyobb leléptetés, árok, vagy kőtenger miatt. Mindent megoldott a Stereo. Bolondbiztos, mint Land Rover Defenderrel menni a Hosszú-hegyi úton a Pilisben.
Sejtettem, hogy többre képes a bringa mint amit az átlagos ösvények követelnek, ezért elmentem vele egy „csoki kupa” downhill versenyre. Itt már nagy szerepet kapott a profin belőhető villa és rugóstag. A kétféle pályára más-más beállítás kellett, ezért jól jött a villán a kis és nagy sebességű kompresszió csillapítás elkülönített szabályozhatósága. A 3-4 méteres ugrások pont semmilyen nehézséget sem jelentettek a Stereónak, mint ahogy a letörések sem. Elmondható hogy amatőr rider alá hazai viszonyok között downhill versenyzésre is alkalmas.
Mindezek tekintetében egyáltalán nem tartom túlzónak az 1.599.000 forintos vételárat. Egy nagyon könnyű, karbon vázas, XTR szettes enduróért a konkurensek simán kérnek akár 2.000.000 fölötti árat is. Persze rengeteg pénz ez a hazai viszonyok között, de montizni tényleg egy csúcskategóriás mindenes. Ugyanúgy elindulnék vele maraton hosszútávon mint egy downhill versenyen vagy egy több napos Alpok átkelésen.
InfoBox:
Forgalmazó: Velobike Kft.
Elérhetőség: www.cube-bikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia:
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 16”-18”-20”-22”
Ajánlott fogyasztói ár: 1.599.990 HUF
Műszaki adatok:
Váz: Super HPC Monocoque Advanced Twin Mold Technology, ARG, ETC 4-Link, AXH
Villa: Fox 36 Float 27,5 RC2 FIT, 15mm-es tengely, tapered, Kashima coated, 170mm
Első váltó: Shimano XTR 11-sebesség
Hátsó váltó: Shimano XTR 11-sebesség
Váltókar: Shimano XTR 11-sebesség
Fékek: Shimano XTR M-9020
Hajtómű: Shimano XTR 36/26T 11-sebesség
Középcsapágy: Shimano XTR press-fit
Fogaskoszorú: Shimano XTR 11-40T 11-sebesség
Kerekek: DT CSW EM 3.7
Külsők:Schwalbe Hans Dampf Kevlar 2.35 + Schwalbe Rock Razor Kevlar 2.35
Kormány: Syntace Vector Carbon Riser, 780mm
Kormányszár: Syntace Megaforce 2, 31.8mm
Kormánycsapágy: CUBE I-t integrated, top 1 1/8″, bottom 1 1/2″
Nyeregcső: Rock Shox Reverb Stealth
Nyeregcső-bilincs: CUBE Screwlock 34.9mm
Nyereg: SDG Circuit MTN Ti
Markolat: CUBE Fritzz
Tömeg: 12,5kg
Geometria (M-es méret):