A Shimano mindig hatalmas standdal képviselteti magát az Eurobike-on, ráadásul a legelőkelőbb helyen. Az idén sem volt ez másképp, és jókora mennyiségű friss termékkel jött ki a japán óriás. Igazából végignézni is kicsit fárasztó volt. Az új váltószettek – XTR, Alivio, 105 – mellett most a ruházat, a cipők valamint az új sportszemüveg kollekció is terítékre kerül. Ráadásul mindenki örülhet, hiszen a csúcs és az elérhető árú kategóriákban is komoly újdonságok érkeznek 2015-re!
Az új XTR nagy újdonsága a 11-es hátsó sor, így adva meg az 1×11, 2×11, sőt akár a 3×11 fokozat lehetőségét is. A komplett új alkatrészcsaládot már bemutattuk részletesen a tavaszi Shimano termékbemutató alkalmával: https://bikemag.hu/magazin/hirek/shimano-xtr-m9000-uj-alapokon-a-legkorszerubb-technikaval
Az 1×11-es szettről sokat beszélgettünk összevetve a konkurens két éve kapható rendszerével és felvetődött, hogy máris vannak előnyei, például a 11-40-es sor fogkiosztása annak ellenére lényegesen finomabb a 10-42-nél, hogy első ránézésre nincs nagy eltérés (11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40). Természetesen a grammok tekintetében is méltó versenytárs, amihez ha hozzávesszük az új XTR szingós kerékszettet (1,3 kg 29-es méretben), a Shimano nem csak a működés szempontjából jelenti a topot.
Az XTR elektromos verziója igazi úttörő, hiszen más még nem dobott piacra elektromos MTB váltószettet. Erről itt számoltunk be: https://bikemag.hu/magazin/hirek/shimano-xtr-elektronikus-valtas-2015-ben A váltórendszert a Demo Day-en ki is próbáltuk, amiről hamarosan bővebben beszámolunk itt a Bikemagon.
Az új Alivio szett – bár tudom ez meglehetősen szubjektív dolog – marha ütősre sikerült. A tetszetős világosszürke felületkezelés elég egyedi kinézetet kölcsönöz neki a Shimano palettán belül is. A hajtókar érdekes formavilága mellett megkapta végre az integrált tengelyt, ami sokat dob rajta. A szett ugyanakkor megmaradt a 9 fokozatnál, ami a véleményem szerint egyáltalán nem baj, inkább egy kiforrott 9-es rendszer, mint egy olcsósított 10-es annak minden kompromisszumával. A hátsó váltó külcsínre szerintem übereli a drágább nagytesóit is, de a fék is nagyon ütős dizájnt kapott. Itt mutattuk be részletesen: https://bikemag.hu/magazin/hirek/shimano-alivio-2015-ujabb-lepes-a-kozepkategoria-iranyaba
A 105-ös szett is szerepelt már bemutatónkban. Nem véletlen, hogy most rengeteg kerékpáron láttuk. Komoly kinézete, a nagytesóktól örökölt funkciók (pl négykaros hajtómű és 11-es hátsó sor), a választható kétféle felületkezelés és az ezekhez mérten kedvező ára népszerű alkatrészcsaláddá teszi az aszfalt világában. A tavaszi Shimano termékbemutató kapcsán már őróla is beszámoltunk részletesen:
https://bikemag.hu/magazin/hirek/11-fokozatos-hidraulikus-shimano-105-os-szett
Ami fontos a szettek pozícionálása szempontjából, hogy a 105 végre ismét a helyére került. A tavaly bemutatott Ultegra ugyanis annyira jól sikerült, hogy szinte ugyanazt tudja, mint a Dura Ace, így azonban kialakult egy szakadék mögötte, ráadásul lentebb a Sora is erősödött. A régi 105 közelebb állt a Sora/Tiagra szinthez, most viszont úgy tűnik, helyére kerültek a dolgok, ahogy az új 105 fékváltókar szárazon kapcsolja a váltókat, érezhető a minőségi ugrás. Igaz ez a fékekre is és persze a design-ra, az új Shimano 105 újra rendkívül népszerű család lehet Magyarországon is.
Vannak új országúti kerekek is a palettán, ilyen a felső kategóriás, részben karbon RS81 típuscsalád, melynek tubeless-es verziója is lesz. Ezeket itt mutattuk be részletesen: https://bikemag.hu/magazin/hirek/shimano-orszaguti-kerekkinalat-2015-ben
Ahogy évről-évre egyre fontosabb szegmens a trekking vonal, úgy bővül a trekking alkatrészek kínálata is. A japán óriás sem maradhat ki az elektromos hullámból, és nem is fog, ezt elég erőteljesen demonstrálta is. A „STEPS” (Shimano Total Elerctric Power System) hajtásrendszerrel egyből nagyot dobott a Shimano, és az e téren eddigi legnagyobb Bosch komoly vetélytársra számíthat. Újdonságot jelentenek a minden eddiginél kisebb és könnyebb agydinamók, az újra átdolgozott agyváltók is. Mindezek részletes bemutatóid itt olvashatod:
https://bikemag.hu/magazin/hirek/shimano-tura-es-komfortkategorias-fejlesztesek-2015-re
Nagyot lép a cég a hátizsákok terén. Enduro táskájukról már írtunk:
https://bikemag.hu/magazin/hirek/mtb-enduro-hatizsak-a-shimanotol-2015-ben
De a békésebb tekergésekhez is lesz hátitatyó, sőt kifejezetten urban feeling futárzsák is profi hátkialakítással, amibe kevésbé izzadhatunk bele, mint az oly népszerű, egyszerűbb műbőr társaiba manapság.
Pedálok és cipők terén a pár éve bemutatott Click’R rendszer felfuttatása kapott egyértelműen hangsúlyt. Egyre többféle cipőmodell elérhető ebben a szegmensben (a képen láthatók mind új modellek), melyek kinézetre már tényleg nagyon messze állnak a hagyományos értelemben vett bringás cipőktől. Jellemzőjük, hogy a tervezésüknél a viselési kényelem prioritást kapott a hajtáshatékonysággal szemben, így a sportmodellekhez képest sokkal rugalmasabb, a természetes járást lehetővé tevő talpat kaptak, némelyik cipő felsőrésze természetes bőrből készült, és hagyományos fűzője van. Mind férfi, mind női típusok megtalálhatók a kínálatban.
Rengeteg új országúti és MTB sport és túra cipőmodellt is dob most piacra a Shimano, ezért inkább csak párat emelnék ki közülük. Több típusnál növelték a cipők mérettartományát, így némelyik már 52-es méretig is elérhető lesz a nagylábúak örömére.
Országúti vonalon új a ProTour szintű csúcsmodell, az SH-R321-es modell. Tervezésénél már a légellenállás is szempont volt, ennek eredménye például az új csat forma vagy a cipő orrvédő műanyag rész formája. A lábfejre formázható Custom Fit kialakítás természetesen alap, de megtalálható benne az üreges szupermerev karbontalp, az új „Surround” elnevezésű felsőrész kialakítás, mely azt jelenti, hogy a cipő felsőrésze két irányból öleli át a lábfejet, ami sokkal finomabb illeszkedést tesz lehetővé, és egy új, rendkívül vékony és finom műbőr anyag alkalmazásával együtt nagymértékben javítja a viselési kényelmet miközben masszívan tart. Tömegére is odafigyeltek: párja 489 gramm 40-es méretben.
XC vonalon az egyik új típus az SH-XC51. A hivatalos besorolás szerint ideális belépő szintű versenycipő. Üvegszál erősítésű poliamid talppal, alacson profilú, finom beállítást lehetővé tevő csattal, ellentétes irányú tépőzárakkal, és strapabíró szintetikus felsőrésszel rendelkezik.
Lényegében teljesen új az Enduro-Trail vonal, hiszen csupa új típusokat találunk itt, melyek közül a csúcsmodell az M200-as. A főbb jellemzői között szerepel az új fejlesztésű Torbal talpkialakítás, mely a saroknál hagy némi csavarodási lehetőséget, hogy természetesebb legyen a láb mozgása, mely jobb irányítást tesz lehetővé extrémebb terepviszonyok között. A talp elülső részén továbbra is megmarad a talp merevsége a hatékonyság érdekében. A talp amúgy karbon, a rögzítésért gyorsfűző rendszer és egy lapos formájú csat felelős, a sarokrész aszimmetrikus, hogy védje a bokát, az eddigi SPD cipőkhöz képest megnövelték a stopli rögzítésnél a hosszirányú állíthatóság lehetőségét, ráadásul minél nagyobb a cipő, annál nagyobb mértékben. Mindezeket egészíti ki a srtapabíróra tervezett erős, szintetikus felsőrész és az opcionális széles verzió, mely a széles lábfejűek kényelmét szolgálja.
Ruházat terén irányváltás tapasztalható a Shimano-nál. A sportosabb vonalat úgy tűnik átengedik a házon belül működő Pearl Izumi márkának, ők meg a cipőknél a Click’R névvel fémjelzett irányban mennek el, ami a városi közlekedős, fitnesz bringás, akár nem is annyira bringás, hanem inkább utcai kinézetű ruhák határvidékét jelenti. Elsőre szokatlan is a határozottan utcai megjelenést kölcsönző a galléros felsők és lezser nadrágok látványa, de ahogy a városi kerékpározás rohamosan terjed, úgy nő az igény az ilyen kicsit hagyományos kinézetű, ám közben mégis technikai ruházat iránt. Marad ugyan pár sportosabb ruhadarab Shimano logóval jövőre, de a meghatározónak ez az irányvonal tűnik.
Esőruházat Shimano módra. Kifejezetten esős időre tervezett összeállítás Dryshield nevű anyagból, mely strapabíró, valamint nagyon jó lélegző és vízállósági képességekkel is rendelkezik.
Kesztyűk terén is rákapcsol a nagy S. Az anatómiailag gondosan megtervezett Advanced széria igazán kényelmes viseletnek ígérkezik. Érdekessége, hogy a rögzítő tépőzár más irányban áll, mint a megszokott, így szabadabb mozgást tesz lehetővé a csuklónak, és nem zrikálja a tépőzár széle a csukó felső részét. A tenyérrészen természetesen megtaláljuk az ergonómiailag elhelyezett párnákat is elkerülendő az tenyéren lévő idegvégződésektől induló zsibbadást.
A Shimano a kerékpáros szemüvegek terén is erősít, és igen méretes palettával jelentkezik jövőre. Mindegyik típus többféle színkombinációban számos féle lencsével – köztük polarizált és fotokromatikus lencsékkel is – lesz elérhető. A szemüvegek alapvetően egy országúti (R-series) és egy MTB felhasználásra optimalizált (X-series) lesznek sorolva. Míg előbbi könnyebb és aerodinamikusabb formájú, addig utóbbi erőteljesebb védelmet biztosít és strapabíróbb kialakítású. A szemcsik közt többféle méretű típus lesz (akad majd típus kétféle méretben is), hogy mindenki megtalálhassa a fejére illőt. Az országúi vonal új modellje az S71R, mely 10 féle színben lesz kapható. Fontosabb jellemzői: könnyű és erős Grilamid TR-90 keret anyag, cserélhető páralerakódás gátló és karcolásálló bevonattal ellátott víztaszító lencsék, különböző méretű cserélhető orrpárna.
A montis vonalon újak az S41X ( a képen a fekete) és az S22X modellek (a narancs színű) masszívabb kerettel. Természetesen ők is számos színben kaphatók majd, és szintén megkapják a páralerakódás gátló és karcolásálló bevonatot a lencsékre.
A japán mérnökök persze nem állnak le a fejlesztéssel, és már be is mutatták egy fejlesztés alatt álló felső kategóriás alkatrészcsalád, a Metrea koncepcióját, melyet kifejezetten a korszerű sportos városi kerékpárok számára terveznek. A Metrea lehet, hogy egy teljesen új irányvonalat indít el a Shimano kínálatában, melyet majd más alkatrészcsaládok bevezetése fog követni. Már most kíváncsian várjuk a következő kiállítást…
Bővebb Shimano-információ Magyarországon: http://www.paul-lange.hu/
Szöveg: gg
Fotó: gg
(x)