A 2015-ös Shimano 105-ös szett fejlesztése során a mérnökök felettébb lusták voltak: fogták a 2014-es Ultegrát annak minden technikai vívmányával, és továbbpasszolták a művészeti részlegnek egy felületkezelés-felújításra. Persze a felszabaduló idejükben nemcsak Gót játszottak, hanem megalkották a mechanikus váltással kombinált „hidrós” tárcsafékrendszert!
Mit kapunk az idén júniustól megvásárolható új Shimano 105-ös szettben? Természetesen 11-fokozatú mechanikus váltórendszert, a Dura Ace-nél és az Ultegránál már bizonyított fantasztikus új fékváltókar-mechanikát és bowdenvezetést, aszimmetrikus négykaros Hollowtech 2 hajtóművet, a szimmetrikus kérforgáspontos fékszettet plusz féktestvariációkat aerodinamikára optimalizált vázakhoz, könnyed működtetésű első átdobót, minden eddiginél finomabban és csendesebben futó láncot… azaz mindent, ami a versenyeken bizonyított két felső kategóriás szett felvonultat. Mit spóroltak ki a fejlesztők? Semmit. Mi ebből a tanulság? Sznob vagy agyalágyult az, aki jövőre nem a 105-ös szettel szerelt új országútit választja!
A 105-ös szett komoly múltat tudhat maga mögött. Voltak legendás sorozatai, mint a 80-as évek végi, 90-es évek eleji „pezsgő” változat, voltak kisebb hullámvölgyei, amikor a fejlesztők technikailag inkább a középkategóriába pozícionálták. Az országúti kerékpárok népszerűségének növekedésével, illetve és teljesítménytúrázás elterjedésével egyre nagyobb az igény a magas technikai szintet képviselő megfizethető árú alkatrészek iránt. A mai kerékpárvásárlók egyre kevésbé sznobok: nem feltétlenül azt keresik, amit a profi versenyzők hajtanak, pragmatikusak, a kerékpározás szeretetét helyezik előtérbe a versenyek iránti rajongás helyett. Nem mellesleg ott az egyre bővülő távol-keleti piac, ahol a profi versenyzés tradíciója csak nyomokban lelhető fel, ellenben a kerékpározás, illetve a technika imádata genetikailag kódolt.
Az új 105 technikai jellemzőit nem is kell részleteznem: elég ha belinkelem az idei Ultegra leírását kiegészítve az aktuális áttételválasztékkal: a hajtómű esetében 34, 36, 39, 50, 52 és 53 fog bármilyen kombinációban, illetve hátul 12-25, 11-28 vagy 11-32-es sor. A féktestben elfér a 28 mm-es külső is, a lánc pedig az új SIL-TEC bevonatot kapja. Ismétlem, a szett 2014 júniusában már kapható!
Akkor pedig lépjünk tovább egy vadiúj technikai megoldás ismertetéséhez, amely valóban fontos mérföldkő a Shimano-fejlesztések idővonalán. Tavaly a japán gyártó bemutatta az országúti használatra szánt hidraulikus tárcsafékrendszerét, amely a Di2/Ui2 szettekhez volt elérhető. A fékváltókar tartalmazza a hidraulikus dugattyút, illetve az elektronikus váltásvezérlést. Emellett több éve a palettán szerepel az országúti használatra optimalizált mechanikus tárcsafék, amelyet a mechanikus váltórendszerrel használhatunk. Mint a fenti bemutatóból látható, a 105-ös 2015-ben nem lesz elektronikus változatban kapható, de a fejlesztők nem akarták ezzel elvenni a hidraulikus fékezés lehetőségét. Épp ezért kapható lesz egy új fékváltókar ST-RS685 kódszámmal, amely hidraulikus dugattyút, illetve mechanikus váltásvezérlést tartalmaz. Ez a modell kompatibilis lesz bármelyik 11-fokozatú szettel, így megduplázva a tárcsafékes bicajok felszereltségének lehetőségeit.
A hidraulikus tárcsafékek országúti alkalmazása még alig indult útnak, de már látható, hogy egyértelműen ilyen irányba mozdul a kerékpározás eme szegmense is. Bármilyen időjárásban vagy útviszonyok közt azonos, kiszámítható, jól modulálható fékhatást élvezhetünk, a kerékabroncsokat végre nem a fékezés szempontjait figyelembe véve kell megtervezni, ezek lényegesen könnyebbek lehetnek. Végre eljött a karbonszálszerkezet tömeges alkalmazásának ideje az abroncsok terén is. A féktárcsák hűtésének kérdést a FREEZA-technológiával a Shimano egyszer és mindenkorra megoldotta, 140 mm-es méretben sem lehet az olajat felforralni a dugattyúban. Az alábbi táblázat szemlélteti az országúti szettek és a tárcsafékrendszerek kompatibilitását.
Mindkét prototípuskerékpár kipróbáltuk: a mechanikus 105-ös nagyon tetszett, egyetlen részletébe se lehet belekötni, még a tömegébe sem, mivel az mindössze néhány grammal több, mint az idei Ultegra. A hidraulikus-mechanikus rendszer is tökéletes összhangban van, a fékhatásnál már csak adagolhatósága lenyűgözőbb. Az új ST-RS685 fékváltók 2014 szeptemberétől elérhetők, szerintünk fontos fejlesztés, minden bizonnyal népszerű modell lesz. További információ a forgalmazó honlapján várható.
.