A Shimano a nagy alkatrészgyártók közül elsőként jelent meg elektronikus vezérlésű váltórendszerrel. A Dura Ace Di2 2008-as bemutatása óta a technológia óriási sikert könyvelhet el: nemcsak a hivatásos kerékpárosok használják előszeretettel, hanem idén már minden második felső kategóriás (Ultegra és Dura Ace) kerékpár elektronikus váltórendszerrel kerül a boltokba. Kiforrott rendszerről van szó, könnyű kezelhetőség, pontos, megbízható működés jellemzi. Az Ultegra szintű szett megfizethetőnek mondható, akár még honi országúti hobbikerékpárosok számára is.
Az új Ultegra Di2 (közkedvelten Ui2) a 2011-es új, minden eddiginél fejlettebb, tökéletesebb Dura Ace 9000-es széria összes fejlesztését megkapja, így a hajtómű aszimmetrikus négykaros, hátul 11 fokozat áll rendelkezésre, speciális áttételes mechanikát alkalmazó fékszettel lassíthatjuk a bringát (természetesen minden eddiginél hatékonyabban), illetve a Sil-Tec lánc zajmentesen fut, és villámgyorsan váltja a fokozatokat. A két Ultegra változat között a váltásvezérlésben van csak különbség: a 6870-es elektronikus vezérlésű, míg a 6800-as mechanikus, nem mellékesen a Dura Ace 9000 új váltómechanikájával felvértezve.
A 6770-es, előző generációs Ultegra Di2-höz képest számos előrelépést tapasztalhatunk. Ilyen a könnyebben kezelhető, kézreálló kialakítású fékváltókar, az ergonomikusabb, illetve az eltérő textúrával rendelkező váltókarok (pontosabban kapcsolók). A rendszer kiegészíthető időfutamkormányhoz tervezett váltókapcsolókkal, mind könyöklő végén felszerelhető típussal, mind fékkarnál elhelyezett gombokkal. A váltómechanikák kisebb méretűek, kevésbé állnak ki a váz síkjából, és nem utolsósorban könnyebbek, mint az előző generáció azonos alkatrészei. Érdekes továbbá a hátsó váltó mechanikus védelme: ha ütést kap, villámgyorsan befele mozdul, így elkerülhető, hogy bukás során jelentős sérülést szenvedjen.
Az új áttételezésekkel párhuzamosan a hátsó váltó fogszámtartománya is módosult: a rövid kanalas változat 28, míg a hosszú kanalas akár 32 fogszámig használható. Kompakt lánctányéros hajtóművel rendelkező országúti kerékpáron az utóbbi váltótípussal 34/32-es, azaz majdnem 1:1 áttételt kapunk, amellyel bárki, bármilyen aszfaltborítású emelkedőn fel tud kapaszkodni. (Három első lánctányér esetén 1:1 alá is mehetünk!)
A hátsó váltó programozása tartalmazza a Dure Aca Multi Shift funkciót, így egyetlen gombnyomással az egész sor végigváltható. Természetesen ezt ízlés szerint megváltoztathatjuk 2-es vagy 3-as maximális váltássorozatra. A váltás gyorsasága is személyre szabható, 5 fokozatban állíthatjuk a lassútól a villámgyorsig, az előbbivel kímélve a láncot és a sort, az utóbbi értelemszerűen versenyhelyzetben nyújthat előnyt. A programozás az új E-tube szoftverrel történik, természetesen számítógépen keresztül.
Az E-tube nem csupán játékszer: később, az újabb alkatrészfejlesztések során számos funkciót firmware-frissítéssel át lehet vinni a régi alkatrészmodellbe, ezzel emelve annak funkcionalitását és értékét. Rendelkezésre állnak továbbá beállítássémák is: például ha a Párizs-Roubaix verseny egy részét szeretnénk bejárni, a E-tube rendszerből kiválaszthatjuk ezt a felhasználástípust, amely az összes váltásparamétert átállítja, pontosan úgy, ahogy a profi versenyzők használták a Di2-t az idei „Észak pokla” viadalon!
Az Ultegra 6870 (elektronikus) súlyadatai:
- fékvátókar: 295 g
- hátsó váltó, rövid kanalas: 250 g
- hátsó váltó, hosszú kanalas: 260 g
- első átdobó, konzolos: 155 g
- vezetékszett, akku és vezérlőegység: 142 g
A korábban bejelentett Shimano hidraulikus tárcsafékes országúti alkatrészcsalád bemutatóját itt olvashatod!
Szöveg: Németh Balázs
Képek: Shimano, Németh Balázs