A Shimano az MTB hidraulikus tárcsafékrendszerek elterjedésében kulcsszerepet játszott egy évtizeddel ezelőtt, 2014-re az országúti kerékpárokon is elérhető lesz a lehető legfejlettebb féktechnológia. Több év fejlesztőmunka előzte meg a mai sajtóbejelentést, felül kellett kerekedni az összes nehézségen, amely az országúti kerékpárok kialakításából, illetve használatuk módjából ered.
A Shimano hisz abban, hogy a jövő az elektronikusan vezérelt fokozatváltásé, illetve a gépjárműiparban egyeduralkodó és a mountain bike kerékpárokon is igen elterjedt hidraulikus tárcsafékrendszeré. Az utóbbi több előnnyel kecsegtet az aszfalton kerékpározók számára is: állandó, kiszámítható, az időjárástól független fékhatás, a fékerőt kevésbé befolyásolja a kerékpáros súlya, illetve működése könnyebben személyre szabható, mint a ma elterjedt abroncsfék-rendszerek esetében. A BR-R785 sorozatszámú új modell 140 mm-es tárcsákkal lesz kapható, Shimano Ultegra teljesítményszinten kínál alternatív megoldást mind az országúti, mind a ciklokrossz szakág számára.
Az országúti kormányos kerékpárok mindez idáig döntően bowdenes tárcsafékrendszerrel voltak csak használhatók, bár egyes kisebb cégek – látván az erre irányuló igényt – kifejlesztettek átalakítóegységet, amely hagyományos fékváltókarok bowdenműködését, hidraulikus rendszerre alakította át. Ezt a felesleges, túlzottan bonyolult és nagy tömegű technikai megoldást váltja fel az új országúti hidraulikus alkatrészcsalád. Az olajtartály a fékváltókar belsejében kapott helyet, lényegében a váltómechanika helyén, mivel az új szett természetesen Di2 rendszerű, azaz elektronikus váltásvezérlést alkalmaz.
A fékváltókar-forma megegyezik mind a mechanikus Ultegra, mind a Di2 Ultegra változattal, semmivel sem szélesebb vagy hosszabb a markolat. A kar távolsága, a nyomáspont, a dugattyúműködés mind testre szabható, minimális kézerőt igényel a fékezés, ezzel megvalósul a könnyen kezelhető, egyujjas fékezés országúti kormányos kerékpárokon is. Hosszú lejtmenetekben ez óriási előnyt jelent, főleg hideg időjárásban, amikor a kerékpáros kezei nem tudnak elegendő erőt kifejteni.
Az országúti hidraulikus tárcsafékrendszer kifejlesztésének egyik fő nehézsége a hatékony hőelvezetés. Az ok többrétű, kezdve a tömegorientáltság miatt korlátozott méretű féktárcsával, a manapság elterjedt karbon vázalapanyag rossz hővezető képességével, amelyet az aszfalton található hosszú lejtmenetek csak fokoznak. Az utóbbi években megfigyelhető volt, hogy a Shimano fejlesztőmérnökei nagy hangsúlyt fektettek az MTB hidraulikus fékrendszerek jobb hőelvezetésére, megalkotva az ICE-technológiát (bordázott féktest, speciális fékbetétlap, stb.), illetve a FREEZA szendvicstechnológiát alkalmazó tárcsakialakítást az XTR és XT alkatrészcsaládok esetében. Jól látható, hogy a mostani fejlesztés egy tudatos, előre eltervezett folyamat gyümölcse, sok évnyi munka fekszik benne.
Az új Ultegra-szintű hidraulikus fékrendszer minden eddigi hidraulikus tárcsafék-fejlesztést maradéktalanul kiaknáz: ICE, FREEZA, illetve a speciális, jobb hőelvezető képességű tárcsabak is szerepet játszik abban, hogy a rendszer ne hevülhessen túl, még a leghosszabb lejtőkön a legsúlyosabb kerékpárosok alatt sem. Ennek ellenére a legnagyobb igénybevételre a mérnökök meghagyták a fejleszthetőség lehetőségét, így a rendszerhez opcionálisan kapható 160 mm-es tárcsa is, amely tovább fokozza a fékhatást, illetve a hőelvezető képességet.
A tárcsák természetesen Center Lock rendszerrel kapcsolódnak a kerékagyhoz, ez utóbbi is a rendszer részét képezi, kapható lesz mind agyszettként, mind gyárilag fűzött kerészettként (WH-RX31). Ezek 11-fokozattal kompatibilis típusok, használhatók mind aszfalton, mind a ciklokrossz versenypályákon.
Sokan rögtön a súlyadatokra kíváncsiak, lévén ez az egyik fő ellenvetés, amelyet a kritikusok a hidraulikus fékrendszerek ellen szegeznek. A teljes fékrendszer 1066 grammot nyom, amíg a WH-RX31 kerékszett párban 1795 gramm. Alább részegységenkét is elolvashatjuk a súlyadatokat:
fékvátókar: 515 g
féktestek: 263 g
vezetékszett: 61,5 g
olaj: 21,5 g
féktárcsa (140 mm): 205 g
Lehet vitatkozni a hidraulikus tárcsafékek létjogosultságán országúti használatra, mint ahogy azt az elektronikus váltásvezérlés kérdésében néhány éve oly sokan tették, de a Di2 rohamos elterjedése nem a kritikusokat igazolta. Meglátjuk, hogy a fékezés terén is ilyen gyors lesz az „őrségváltás”, illetve a kerékpáripar, és főleg a vázgyártók mennyire lesznek partnerek egy jól kialakított kerékpárszerkezet nagymértékű áttervezésére.
Az azonos időben bejelentett 2014-es Shimano Ultegra országúti alkatrészcsaládok bemutatóját itt olvashatod!
Szöveg: Németh Balázs
Képek: Shimano, Németh Balázs