Az 1994-ben bemutatott Alivio hobbi MTB alkatrészcsalád az elmúlt 20 év során egyértelműen bizonyította, hogy az alacsony árszegmensben is lehet megbízható, pontosan működő és tartós alkatrészeket gyártani. A harmadik X-be lépve a teljesen megújított Alivio szett változatlan árszinten tesz újabb lépést a középkategória irányába.
Nemcsak a megújult Alivio alkatrészekre érdemes figyelni, hanem a koncepcióra, amely az XT, SLX, LX és a Deore családok esetében a Shimanónak már bevált: az egyetlen modellnév alatt forgalmazott szett valójában kettő, a megcélzott felhasználás függvényében többféle hajtómű, hátsó és első váltó, fékrendszer vagy kezelőszerv kapható. Tehát 2014 őszétől az Alivio elérhető lesz MTB-specifikus és trekking-orientált kiszerelésben, a kettő tetszőlegesen kombinálható, a permutációk száma jelentős.
Először nézzük, miképp fest egy 2015-ös (de már minden bizonnyal idén ősszel kapható) Alivióval szerelt MTB masina! Ha nem tudnánk kibetűzni a szett feliratát, egész biztosan egy Deore vagy SLX szettel szerelt bicajra asszociálnánk. A hátsó váltó lényegében azonos a magasabb szintű alkatrészcsaládokban szereplő modellekkel, Shadow technológiát alkalmaz, alacsony profilos kialakítást kap, tökéletesen megfelel az agresszívebb kerékpározást folytatók igényeinek. Mivel megnövelt rugófeszességgel és egyetlen forgásponttal rendelkezik, a lánc kevesebbet ugrál, így ideális az egyenetlenebb talajra, azaz vegytiszta MTB XC felhasználásra is. És mivel a modern montik döntő része ma már 650b vagy 29-er „nagykerekű”, így az áttételtartományt is ennek függvényében alakították a tervezők: az új Alivio hajtómű 40-30-22 fogszámú első lánctányérokat kapott, az MTB-specifikus első átdobó is ezekre optimalizált. Az új szett megalkotói az első váltó tekintetében arra is figyeltek, hogy a hátsó kerék felé ne nagyon nyúljon ki, így még a legrövidebb láncvillás, modern 29-er geometriával rendelkező vázak esetében is biztosított a kompatibilitás. Szerencsére továbbra is 9-fokozatú marad az új Alivio: lássuk be, hogy egy bizonyos árszint alatt a bicajos jobban jár egy könnyen karban tartható, tartósabb váltórendszerrel, mint a további egy darab hátsó lánckerékkel! A következő áttételi lehetőségek állnak rendelkezésre mind az MTB-, mind a trekking vonalon: 11-28 fog, 11-32 fog, 11-34 fog, illetve 12-36T fog.
Az irányítást is újragondolta a Shimano, így mind a fék, mind a váltókar, illetve ezek integrált változata megújult, az átdolgozott bowdenkivezetés praktikusabb, szebb vonalvezetést biztosít, illetve jól kombinálható az Aliviótól eltérő alkatrészekkel is. Az optikai fokozatkijelző jól látható, de mégis diszkrét: pontosabban fogalmazva nem hozza zavarba a kezdő montisokat, de szerencsére nincs „kocabicajos” megjelenése. A váltókar Mega9lite/Rapidfire Plus típus, kétirányú kioldást biztosít, így a kezelés gyors és intuitív. A Shimano gondolt az egy lánctányért használókra is, következésképpen az Alivio opcionálisan ilyen kiszerelésben is kapható lesz, és természetesen „felemásan” is tetszetős elrendezést mutat a kormányon. Az Alivio modell mellett a szérián kívüli hidraulikus tárcsafékszettek is okosabbak lettek 2015-re, bármelyikük tökéletesen kiegészítheti az új alsó-középkategóriás családot. Az új M506 modell I-spec és Servo-wave rendszerű (mint a Deore és magasabb szintű családok esetében), továbbá a karbantartás (az olajfeltöltés és a légtelenítés) egy irányból, lényegesen egyszerűbben elvégezhető. M355 néven pedig a korábban a középkategóriában szereplő modell lesz a palettán, mostanra már rendkívül kedvező árfekvésben.
Mivel az elmúlt 20 évben a legtöbb kerékpáros szilárd burkolaton használta az Alivio alkatrészeket, tehát célszerű volt egy komplett, tökéletesen erre hangolt változatot is biztosítani. Az montis igényekhez képest itt mind az elvárások, mind az alkatrészek ideális tulajdonságai eltérőek: elengedhetetlen a csendes, leheletfinom működés, az egységes, letisztult megjelenés. Az Alivio-trekking szett majdnem minden alkatrésze eltér az MTB változattól: a hajtómű 48-36-26 vagy 44-32-22 fogszámmal rendelkezik, nadrágszárvédővel is kapható lesz, a tengelyrögzítés pedig mindkét esetben Octalink rendszerű. Az első átdobó a jól bevált, szélesebb forgáspont-kialakítású típus, a hátsó váltó pedig a hagyományos low-normal húzásirányú, finom kezelést lehetővé tevő rugófeszességgel rendelkező, kétforgáspontos modell. Természetesen az ergonómiára is figyeltek a tervezők, így a váltó és a fékkar a kényelmesebb test-, illetve karhelyzet mellett működik megfelelően: a váltás Tapfire Plus ST-rendszerű, továbbá a 3-ujjas fékezés lehetősége is biztosított.
Így néz ki 2015-ben egy belépő szintű alkatrészcsalád, amely olyan magas technikai színvonalat képvisel, amiről 20 évvel ezelőtt a kerékpárosok még álmodni sem mertek!