fbpx

Mit mond Nibali, Boonen vagy Voigt az országúti tárcsafékekről?

A turistáknak lehet 4,5 kilós bringájuk, nekünk nem? (…) Ha engedélyezik a tárcsaféket, akkor mindenki menjen tárcsafékkel! (…) A versenyzőknek meg kell tanulni a tárcsafék helyes kezelését…

focus_izalco_max_disc

A fenti szavak elismert profi bringásoktól származnak, cikkünkben most főleg a leginkább érintettek véleményére koncentrálunk, hiszen ismét slágertéma a tárcsafékes országúti kerékpárok használata a profi mezőnyben. Miután az UCI korlátozás nélkül kiterjesztette a tesztperiódust a teljes 2016-os évre, nem csak a WorldTourban, de a másod- és harmadosztályban, valamint a női versenyekre is, többen is megosztották, mit gondolnak erről.

Friss hír – amiről már pletykáltak az ősszel – hogy a Campagnolo is kijön jövőre a tárcsafékes szettel, így természetesen az Astana Team bringásai is tesztelik majd az új technikát. Vincenzo Nibali nemcsak napjaink egyik legjobb profi kerékpárosa, a legerősebb GT-menők közül egyvalamiben ő a legjobb: kijelenthetjük, hogy nála ügyesebben senki nem kezeli a kerékpárt a nagy körversenyek dobogóesélyesei közül. A Cápa nem ellenzi az új rendszerek elterjedését, a Cyclingnewsnak nyilatkozott erről:

Úgy gondolom a kerékpársport és a kerékpárok fejlődésének része a tárcsafékek megjelenése. Soha nem próbáltam az országúton a tárcsafékeket, számomra is újdonság lesz. A mountain bike-on nagyszerűek a tárcsafékek, de országúti versenyeken használni ezeket más tészta. Nedves időben jók lesznek, de ami megkérdőjelezi a bevezetésüket, az a tömegbukásokban rejlő veszély, amit konkrétan a felhevült tárcsafék okoz. Szerintem apró változtatásra van szükség, például védő elemre. Azt is figyelembe kell venni, hogy a versenyzők különböző stílusban fékeznek. A fékek is különböznek, az egyik az elején fog erősebben a másik később. Egy jó tárcsafékkel nagy a veszélye, hogy blokkol a kerék és a bringákon nincs ABS. Ha megáll a kerék, csúszol és eleshetsz. Sima útfelületen a tárcsafékkel többször blokkolhat a kerék, így a gumik anyagának is nő a jelentősége. A versenyzőknek meg kell tanulni a tárcsafékek helyes kezelését, hogyan adagolható a fékerő. Az egész megszokás kérdése.

Nibali kerékpárkezelési képességeinek is köszönhette Tour-győzelmét

Nibali kerékpárkezelési képességeinek is köszönhette Tour-győzelmét

Nézzük két nagy öreg, a még mindig aktív legenda, a belga Tom Boonen (Omega Pharma-Quick Step), valamint a tavaly búcsúzó Jens Voigt véleményét, Tomeke a Velonewsnak a következőket mondta az országúti tárcsafékekről:

Nem használtam még soha, kivéve mountain bike-on. Szeretném kipróbálni edzésen és versenyen is. Szerintem megvannak az előnyei – tudjátok milyen félelmetes egy lejtmenet fék nélkül, vagy gyakorlatilag fék nélkül… A karbonfelnikkel az a baj, hogy a fékerő fele rögtön elszáll amikor elkezd esni az eső, tehát lehet jó döntés, ha engedik a tárcsafékek használatát. Elkeserítő, hogy sok új technológiát pont mi – a világ legjobb kerékpárversenyzői – nem használhatunk. A turistáknak lehet 4,5 kg-os bringájuk, a miénknek majdnem 7 kilónak kell lenni és van még pár ilyen dolog. A fékek kizárólag a biztonságot szolgálják, szóval igazán nem értem, miért ne lehetnének jobb fékeink. Minden más sportágban ahol gyorsan mennek és sok múlik a sebességen – például a motorsportokban – sok múlik a fékeken is. A féknek köszönhetően gyorsabb is lehetsz és egyben nagyobb biztonságban is vagy.

Tom Boonen négy Roubaix-t nyert, természetesen tárcsafék nélkül

Tom Boonen négy Roubaix-t nyert, természetesen tárcsafék nélkül

A német Jens Voigt (Trek Factory Racing) véleménye mint mindig, ezúttal is megszívlelendő:

Miért ne? Ha megállítod az idő kerekét, az visszalépés. Nem gátolhatod a fejlődést örökké. Miért ne legyünk nyitottak rá? Azonban azt gondolom, ha engedélyezik a tárcsafékeket, akkor a teljes mezőnynek tárcsafékeket kell majd használni, vagy senkinek. Ha keverednek a tárcsafékes és nem tárcsafékes bringák, nő a kockázat, különösen esőben!

Taylor Phinney (BMC Racing) bővebben is kifejti ezt:

Szárazon nem annyira, de nedves körülmények között nagyon más a fékerő. Ha például a mezőny 30%-ának nincs tárcsafékes bringája és mész lefelé egy vizes lejtőn, fékezni kell egy kanyarban, de az előtted lévő sokkal nagyobb erővel, sokkal hatékonyabban fékez, neked pedig nincs tárcsaféked, akkor egyszerűen beleszállsz hátulról.

Ellenzők is akadnak, például a holland Thomas Dekker (Garmin-Sharp):

Szerintem ez nagy változás lenne, mert megszoktuk a jelenleg használt fékeket, amiket teljes erőből húzunk végig. Ha ugyanígy használsz egy tárcsafékes bringát, egyből elesel. Teljesen át kell állítanod az agyad hozzá.

Korábbi cikkünk a témában IDE KATTINTVA olvasható.

Ti mit gondoltok az országúti tárcsafékek teljes körű elterjedéséről?

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.