fbpx

Országúti tárcsafék: zúgolódik a kerékpársport, de minek?

Az elmúlt napokban rendesen felkavarta a kerékpáros fórumokat az országúti tárcsafékek megjelenése WorldTour-kerékpárversenyen. Egyesek örülnek, de heves ellenzők is akadnak, nézzük, mi szól mellette és ellene.

A WorldTourban a lengyel körversenyen debütáltak a tárcsafékek, a Team Sky is kipróbálta

A WorldTourban a lengyel körversenyen debütáltak a tárcsafékek, a Team Sky is kipróbálta

Mellette legfőképpen az újra való törekvés, a kerékpárgyártók akarata, a fogyasztói társadalom törvényei, s persze néhány gyakorlati előny is szól. Mielőtt azonban taglalni kezdenénk ezeket, emlékezzünk vissza a tizenegynéhány évvel ezelőtti időkre, amikor ugyanígy vitatkoztunk a mountain bike-okon, főleg a cross-country mountain bike-okon használt tárcsafékek létjogosultságán…

Ha azt nézzük, valóban szükség van-e rá, még terepen sem egyértelmű a válasz, hiszen jó minőségű fékezőfelületen egy jó V-fék száraz időben bőven kiszolgálja egy maratonista mountain bike-os igényeit. És mennyivel könnyebb, mennyivel egyszerűbb – hangoztatták anno az ellendrukkerek, sőt, még profi versenyzők is ragaszkodtak sokáig a V-fékhez, csak hogy a legismertebbet említsük, Julien Absalon 2004-ben olimpiát nyert felnifékkel, pedig már javában terjedtek a tárcsák.

Aztán telt-múlt az idő, forgott a pénz a gépezetben, egyre tökéletesebbre fejlesztették, miniatürizálták a hidraulikus tárcsafékeket, és azt hiszem manapság már körberöhögnék, aki a múltat kívánná vissza. A hidraulikus tárcsafék kitágította a mountain bike kerékpár kezelésének határait, és ami bő egy évtizede még „megfelelt”, azt  mára már nyűg lenne használni.

cyclocrossban már bizonyított

cyclocrossban már bizonyított

A gyártók persze hogy erőltetik a tárcsaféket, hiszen új vázakat, kerekeket, alkatrészeket lehet fejleszteni, miután ezeket eladják, a régiekhez már nem nyúlhatnak vissza a vásárlók kompatibilitási problémák miatt. És lássuk be, a fogyasztói társadalom is felelős a történetben, hiszen az emberek mindig vevők az újra, valami coolra. A designerek pedig meglehetősen ütős koncepciókat tettek le az asztalra mostanában tárcsafékes bringákra, egyszerűen menők, nem feltétlenül a profi versenyzői körökben.

Ha az országúti bringák fejlesztésének főbb irányait nézzük, nem is kérdés, hogy szükség van a tárcsafékekre. Eleve felső középkategóriától fölfelé egyértelmű, hogy a karbonfelniké a jövő, személy szerint pedig nem mentem még esőben is jól fékezhető karbonfelni-felnifék kombinációval. Tárcsással már igen. Tehát a karbonkerekeket érdemes ebbe az irányba fejleszteni, ráadásul könnyebb felniket eredményezhetnek ezek a fejlesztések hosszú távon.

Nem beszélve egy másik trendről, miszerint egyre szélesebbek a gumik, ami alacsonyabb nyomás használatát feltételezi. A szkeptikusok ugye sokszor mondják, hogy az elhagyható fékezőfelület hiába tenné lehetővé könnyebb karbonfelnik használatát, amikor a 10 bar körüli nyomás miatt nem lehet túl vékony a fal illetve perem vastagsága, mert nem bírná a terhelést. Ha viszont 28 mm-körüli gumikban gondolkozunk, már rögtön lemegy 6 bar környékére az a 10 bar.

A tárcsafék itágítja az országúti és a gravel bringák határait is.

A tárcsafék itágítja az országúti és a gravel bringák határait is.

És most nyilván nem egy országúti időfutamra kell kisarkítani a dolgot, hanem egy átlagos sportoló bringájára, aki előszeretettel használna 28-as gumit. A belső nélküli rendszerek szintén fejlődnek és alacsonyabb nyomáson kimondottan kedvezőbbek a gördülési tulajdonságaik, vagyis az ilyen irányú fejlesztéseknek mindenképpen van létjogosultsága.

A felni-gumi kérdés pedig szorosan összefügg a tárcsafékekkel, és a profi mezőnyt is érinti. Gondoljunk csak a Paris-Roubaix-ra és más kockaköves klasszikusokra, ahol sokat jelent, ha egy-egy barral kényelmesebb a kerék, vagy valódi fékhatást lehet produkálni sárban, mielőtt kontrollálatlanul belecsapódik valaki egy már földön heverő kupacba.

Cyclocrossban is kezd elterjedni a tárcsafék, pedig aki látott már profi cx versenyt tudja, hogy Nysék szinte lassítás nélkül beadják a legtöbb pályát még sárban is. A fejlesztés irányaként azonban a tárcsás bringákat jelölték ki a gyártók és már szélmalomharc ezzel szembemenni. A kérdés tehát nem az, hogy kell-e a tárcsafék országúton, hanem az, hogy mikorra sikerül megoldani a vele kapcsolatban felmerülő problémákat, mert azok akadnak még bőven…

Engem esőben, nedves úton meggyőzött a tárcsafék egy átlag 10%-os szerpentinről lefelé

Engem esőben, nedves úton meggyőzött a tárcsafék egy átlag 10%-os szerpentinről lefelé

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo