fbpx

Merida teszttábor Budai-hegység 2013. – A Teszt Centerek jövő évi gépeit próbáltuk

Kellene egy jó kerékpár! Gyakran hallom ezt ismerősöktől és sokszor merül fel bennem is hasonló gondolat. De milyen szempontok alapján rangsoroljunk, hogyan találjuk meg a számunkra megfelelő bringát? A legegyszerűbb megoldás, ha lehetőségünk adódik kipróbálni a kiszemelt modelleket és saját tapasztalataink alapján tudunk választani. Ilyen téren a legjobb ingyenes szolgáltatást hazánkban a Merida Teszt Centerek nyújtják, ahol akár több különböző típus tesztelése után, szakértő boltosok segítségével hozhatjuk meg a döntést.

Idén 6. alkalommal került megrendezésre, a már hagyományosnak mondható őszi Merida teszttábor. A sajtósok és a tesztprogramban résztvevő kereskedők ebben az évben a Budai Sport Hotel vendégszeretetét élvezhették.

A szálloda szobájából ilyen kilátás volt a Budai-hegységre

A szálloda szobájából ilyen kilátás volt a Budai-hegységre

A program egy hegyibringás körrel kezdődött. Miután mindenki kiválasztotta a számára leginkább érdekes kétkerekűt, Nagykovácsi felé vettük az irányt.

Merida tesztbringák sora várta, hogy kipróbáljuk őket

Merida tesztbringák sora várta, hogy kipróbáljuk őket

Nekem egy Big Ninety Nine 29”-es kerékméretű össztelós gépre esett a voksom. Arra voltam kíváncsi, meg tud-e győzni ez a konstrukció, egy olyan megrögzötten merevfarú kiskerekű kedvelőt, mint én.

Merida Big Ninety Nine 1500

Merida Big Ninety Nine 1500

Röviden, igen! A 17”-es vázméret nekem tökéletes volt, nem éreztem egyáltalán traktorosnak az irányítást sem. Nagyon technikás ösvényeken nem volt alkalmam kipróbálni, de egy ilyen bringa nyergében valószínűleg vakmerően mennék bele olyan helyzetekbe is, amit a saját kerékpárommal nem feltétlenül vállalnék be. Más oldalról megközelítve a dolgot, bátran ajánlom azoknak, akik kellő magabiztosság és tapasztalat hiányában még nem élvezik az MTB szakág szépségeit. Az általam is próbált 1500-as modell, alumínium vázzal, Fox CTD villával és rugóstaggal, továbbá szinte teljes Shimano SLX felszereltséggel rendelkezett.A 2014-es SLX szett hibátlanul működött, passzolt a géphez a 38-24-es lánctányér kombinációval rendelkező 2 tányéros hajtómű is a 11-36-os lánckeréksorral. Ha valamit ki kéne emelnem az alkatrészek közül, akkor a fékeket említeném, ugyanis az SLX mind fékerőben, mind adagolhatóságban kiváló, jó pár drágább konkurens modell gyártója elszégyellheti magát.

Merida Big Ninety Nine 1500 - SLX hajtómű és Fox tag

Merida Big Ninety Nine 1500 – SLX hajtómű és Fox tag

A rugózással is meg voltam elégedve, nyitott állásban sem mozgott feleslegesen a hátsó traktus, a tagot lezárva, kiállva sprintelésnél meglepően merev volt. Legfőbb negatívum a gyorszáras első agy, ebben a kategóriában már kellene a 15 mm-es átmenőtengely előre a merevségért. Mivel ilyen kerékpárok is szerepelnek a tesztprogramban, aki szeretné, próbálja ki mire képes egy nagykerekű fully.

Nagykovácsiba érve eleredt az eső, ami elől átmenetileg egy cukrászdába menekültünk. A szállásra visszafelé menet azért még megpróbálkoztunk a János-hegyi Erzsébet-kilátóba vezető technikás mászás abszolválásával, de ez a csúszós gyökerek és kövek között csak Buruczki Szilárdnak sikerült. A hotelbe visszaérve lehetőségem adódott részletesen is megvizsgálni a jövő évi tesztgépeket.

Merida One Forty B

Merida One Forty B

A One Forty B igazi élménybringa lehet, 140 mm-t mozog hátul és 27,5”-es kerekeket fogad. A Giant Maestro rendszeréhez hasonló VPK kialakítás bíztatóan néz ki, Fox rugóstaggal kellemesen érzékenyen mozoghat. All-mountain gépeknél már-már megszokott extra a leereszthető nyeregcső, amit mostanság kifejezetten megkedveltem.

Korábban már beszámoltunk a 27,5”-es kerékpárok térhódításáról, sőt az Eurobike kiállításon is látszott, hogy a Merida is komolyan gondolja a 650B irányvonalat. Ennek ékes bizonyítéka, hogy a hardtail tesztgépek közé a Big Seven is bekerült, rögtön két különböző felszereltséggel.

Merida Big Seven Team Issue

Merida Big Seven Team Issue

Az alumínium vázakban a csöveken belül futnak a vezetékek, a fejcső kúpos (tapered) kialakítású a nagyobb merevség érdekében, továbbá az első váltó konzolos rögzítési lehetőséget kapott.  A hátsó kerék 12mm-es átmenő tengellyel rögzül, míg az első kerék a Team Issue változat esetében 15 mm-es átmenő tengelyt, az 1500-as verzióban hagyományos gyorszáras villát kap.

Merida Big Seven Team Issue - belül vezetett kábel

Merida Big Seven Team Issue – belül vezetett kábel

Az örök vita sem marad nyitott kérdés továbbá, miszerint a Shimano vagy a SRAM váltórendszerei jobbak, ugyanis mindkét gyártó szettjével felszerelt gép elérhető tesztbringaként, így a vásárló tudja eldönteni azt is, neki melyik szimpatikusabb.

Természetesen az is kipróbálható, hogy a merev MTB-k közül a 650B vagy a 29”-es illik jobban stílusunkhoz, mivel a Big Nine is a tesztpaletta szerves részét képezi. Azért, hogy ne az eltérő szereléket lehessen okolni a tapasztalatokért, a nagykerekűek pontosan ugyanolyan változatokban vihetőek majd el tesztre, mint a Big Seven.

Merida Big Nine Team Issue

Merida Big Nine Team Issue

Buruczki Szilárd 2012-es Big Nine versenygépének nézegetése közben, a szuperkönnyű karbon Ritchey alkatrészeken kívül az tűnt fel, hogy itt bizony elöl csak egy tányér van. Méghozzá az is 36-os, a hátul 11-36-os lánckeréksorhoz. A lánc leesését egy konzolos rögzítésű MRP láncterelő hivatott meggátolni.

Merida Big Nine Team - Buruczki Szilárd kerékpárja

Merida Big Nine Team – Buruczki Szilárd kerékpárja

A vacsora utáni sajtótájékoztatón, a hazai forgalmazó Bikefun Kft. képviseletében Kovács Tamás ismertette a jelentős újdonságokat a jövő évre nézve. Kiemelte, hogy a tajvani cég idéntől a WorldTour versenyeken szereplő olasz Lampre gárdáját támogatja kerékpárokkal, így gyakorlatilag a világ legjobb országúti versenyzők tesztelik a bringákat, és segítenek fejlesztésükben. A televíziós közvetítések által rengeteg emberhez eljut a Merida márkanév és a hegyeket szimbolizáló új logó. A mountain bike szektorban óriási jövő elé néz a 27,5”-es kerékméret, a belépő kategórián és a freeride gépeken kívül mindenhol átveszi az eddigi 26”-os bringák szerepét. A bemutatón részletesen megtudhattuk az új méret előnyeit, számokkal, statisztikával alátámasztva, mégis, aki tényleg szeretné megtapasztalni a különbséget, annak azt ajánlom, próbáljon ki egy 650B MTB-t.

Az elmaradhatatlan torta, háttérben a "modellel"

Az elmaradhatatlan torta, háttérben a “modellel”

Az ügyvezető úr, Sipiczki Róbert kezdeményezésére a boltosok kifejtették véleményüket és tapasztalatukat a tesztprogrammal kapcsolatban. Érdekes, elgondolkodtató beszélgetésnek lehettem szem- és fültanúja, ami érintette a magyar vásárlók szokásait, a piaci viszonyokat és a jövőben várható trendeket. Summaként az fogalmazódott meg bennem, hogy átlag vevőként manapság képesek vagyunk az interneten található, néhol kétes információk alapján választani, anélkül, hogy akár bármilyen személyes tapasztalatunk lenne a termékről. Így sokszor rossz vázméretet sikerül „kifogni”, nem olyan kerékpárt kapunk, amire számítottunk. A tesztcenterekben viszont ki lehet próbálni a bringákat, felső-középkategóriás szettekkel, össze lehet hasonlítani 2 vázméretet, így biztosan nem ér csalódás a vásárlás során.

Dicséretes, hogy a kereskedők nagy többsége mind eljött a táborba, személyesen is kipróbálta a gépeket, így első kézből képes információkat nyújtani az érdeklődőknek. Amit ennél is fontosabbnak tartok, hogy mindegyikükön látszott, hogy a bringákkal való foglalkozás nem szimplán pénzkereseti lehetőség, hanem szerelem, első számú szabadidős tevékenység is.

A tesztprogramban résztvevő kerékpárok:

A fővárosban négy, míg vidéken összesen kilenc szaküzlet biztosít lehetőséget vásárlóinak, hogy kipróbálhassák a tesztprogramban szereplő kerékpárokat. A rendelkezésre álló bringákról és azok méreteiről a forgalmazó oldalán részletes információ található.

A tesztprogramban résztvevő települések:

  • Budapest
  • Gyöngyös
  • Győr
  • Miskolc
  • Páty
  • Pécs
  • Salgótarján
  • Székesfehérvár
  • Veszprém

Végül, de nem utolsó sorban jöjjenek a csemegék!

A második nap reggelén a Hármashatár-hegy felé vettük az irányt. Már előző este kinéztem magamnak az új, csúcs karbon Big Seven CF gépet, 2014-es Sid villával, XX felszereltéggel és Fulcrum kerekekkel. A reggeli után izgatottan szereltem fel a pedált, majd kisvártatva el is indultunk.

Merida Big Seven Team CF

Merida Big Seven Team CF

Ez halad! Ez merev! Ez agilis és iszonyatosan gyorsítható! Azt kaptam, amit vártam. Mintha egy 26”-os bringán ülnék, csak megtanultam volna jobban kezelni kicsit a „vasat”. Más, mint a tegnapi Big Ninety Nine, máshogy jó. Csak az a fránya gyorszáras első agy ebben is. De itt legalább megértem, hiszen 8,8 kg a komplett gép tömege. Sprinteljünk csak még egyszer! Ez a hidraulikus lockout-tal rendelkező Sid tökéletesen zár. Hoppá, ketten maradtunk Szilárddal, pedig reggel még alig bírtam kikelni az ágyból. Félreértés ne essék, természetesen munkával töltöttem az éjjelt. Nem gond, amíg a többiek utolérnek, megnézem részletesebben a vázat. A monocoque szerkezetben integráltan futnak a kábelek, mindent tud, amit egy csúcs váznak illik: BB30, Tapered homlokcső, 12 mm-es átmenő tengelyes papucs, konzolos első váltó.És ott a nyeregcső bilincs, ami szintén karbon, egyik kedvenc részletem a gépen. Fulcrum kerekekhez most volt először szerencsém, ránézésre lenyűgözőek.

Merida Big Seven Team CF - A Fulcrum első agy nagyon tetszetős darab

Merida Big Seven Team CF – A Fulcrum első agy nagyon tetszetős darab

A hátsó agy kicsit kotyogott, de ez valószínűleg a csapágyakat szorító imbuszcsavar meghúzásával pillanatok alatt orvosolható. Menet közben igazság szerint tökéletesen illik a váz karakteréhez. Megint egy mászás, ismét Szilárd társaságában találom magam. Megtudom tőle, hogy a cyclocross szezonra készül, jelenleg alapozó és erősítő edzéseket végez. Ja, már értem, azért az egy tányér elöl. Néhol nekem még a kistányér csörlő sem esik jól, de ő ott is vígan tiporja a 36-36-ot.

Az össznépi megállás során megfigyelem a csúcs Big Ninety Nine modellt, ha eggyel kisebb méret lenne, valószínűleg azt viszem ki előző nap. El sem tudom képzelni milyen potenciál rejtőzik abban, úgy, hogy 29”-es össztelós létének ellenére 10,6 kg.

Merida Big Ninety Nine Team CF

Merida Big Ninety Nine Team CF

A tegnapi technikás mászást sikerül kitekernem, a többiek is felérnek, így egy rövid lejtőzés után mindannyian kellemesen fáradtan, de remek élmények után ülünk le az ebédhez.

Miért nem mentem országútival? Hamarosan erre is fény derül, addig pár részlet a Lampre által is használt csúcs Scultura típusról.

Merida Scultura SL Lampre elektronikus Dura Ace szettel

Merida Scultura SL Lampre elektronikus Dura Ace szettel

Zárszóként mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki a 2014-es Merida bringákat, aki új kerékpár vásárlása előtt áll. Legjobb a saját tapasztalat.

„Előbb próbáld ki, aztán dönts”– hirdeti a szlogen is

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo