Lévén a Merida rendszeresen februárban tartja a legérdekesebb 2014-es kerékpárok bemutatását, hajlamosak vagyunk azt gondolni az Eurobike előtt, hogy már láttuk a lényeget. Ez azonban csak a csúcsmodellekre igaz. A hazánkban rendkívül népszerű gyártó ugyanis a megfizethető kategóriákban idén óriási változásokkal rukkolt elő a kiállításon!
A legfontosabb változás a mountain bike palettát érinti, a Merida elsők között vállalta fel, hogy bizonyos kategóriákban teljesen lecseréli a 26-os kerékméretet 27,5-esre. Ráadásul ezt a legkeresettebb kerékpárok, az XC, maraton, sport, túra mountain bike-ok esetében teszi, de például az all-mountain célra tervezett One-Fourty bringák kereke is nagyobb lesz másfél collal.
Az előbb felsorolt népszerű kategóriákban természetesen marad a 29-es kerékméret is. Ami jó hír a legszélesebb magyarországi vásárló rétegnek, hogy a Big Nine modellek közül már 100 000 Ft-nál alig drágábban is választhatunk kerékpárt (139 900 Ft a mechanikus tárcsafékes Big Nine 20 vagy Big Seven 20), tehát nem kiváltság többé a nagykerék. A 26-os méret az extrém és gravity vonalon, valamint alap szinten, gyermekkerékpároknál marad csak.
A 29-es Big Nine mountain bike szériák kiforrtak, karbon vagy alumínium, merev vagy össztelós bringa is választható. Jól látszik a törekvés a letisztult palettára, ugyanis eltűntek a hátul 120 mm-t mozgó 26-os kerekű bringák, hiszen a 29-es, hátul 106 mm rugóutat kínáló Big Ninety-Nine hasonló (vagy inkább nagyobb) biztonságot ad a lejtőkön.
A Big Ninety-Nine bringákból csak a Team marad elől 100 mm-es telóval, az összes többi már 120 mm-es lesz elöl. Hátul 106 mm a hivatalos út, de ez nagy kerékkel párosulva nagyon jó érzést garantál technikás terepen is. Aki all-mountain stílusban másképp szereti tenni-venni a bringát, az választhatja a 27,5-es kerékméretű One-Fourty modellek valamelyikét.
A paletta a Big Nine és a Big Ninety-Nine mountain bike-ok esetében nagyon széles, A legdrágább karbontól a könnyített alumínium csövekből épített „Lite” szérián keresztül az egyszerűbb, szintén alumínium vázas TFS modellekig terjed (össztelósból nem gyártanak alapmodelleket, mert a nagyobb méret miatt ezek már nagyon nehezek lennének, és aki működő fullyt szeretne, az általában nem az olcsóbb alkatrészekkel szerelve képzeli el azt).
És a lényeg: az új 27,5-es kerékméretű mountain bike-ok ugyanazt a spektrumot lefedik, mint a Big Nine kerékpárok. A Big Seven modellek karbon-, könnyített alumínium-, hagyományos alumínium vázzal érhetők el, a felszereltség a SRAM XX szinttől a Shimano Tourney-ig terjed.
Ezzel a kerékpárokhoz kevésbé értő vásárlók számára is egyszerűsödik a kérdés, hogy milyen Meridát válasszanak: 180-185 centitől felfelé 29-est, alatta 27,5-est. A speciális női geometriájú bringák választéka is a 27,5-es kerékméretben szélesedett, ráadásul a Julietek most több vállalható designnal készülnek.
Februárban már sokat foglalkoztunk a 2014-es csúcsmodellekkel, így ezeket most nem mutatnánk be újra, de jó volt látni, hogy a karbon Big Seven például full XT szettel is kapható lesz, és szintén üdvözítő együttműködés lehet a Merida-Fulcrum szövetség. Érezhetően több a Rock Shox villa is a bringákban és teljesen eltűntek a könnyű de sokak szerint nagyon karbantartás-igényes DT-k.
A könnyebb alumínium Big Seven Lite bringák hozzák az arany középutat a kidolgozás minősége, a súly és az ár szempontjából, adott árszinten ezekkel nem lehet nagyon mellélőni. Nekem tetszenek a „teljes szettes bringák”, a Big Seven sorozatból a Shimano SLX-szel szerelt mountain bike-ot emelném ki, amit szerintem több évig használhat majd a tulajdonosa, különösebb gond nélkül, és akár maratonokon is bevetheti.
Még mindig mountain bike vonalon maradva, a 160 mm-es enduro bringa, a One-Sixty új, vidám színeket kapott. A virtuális forgáspontú felfüggesztéssel készülő fully tavaly debütált, és sokaknak elnyerte tetszését, ami nagyon fontos volt a Merida számára, lévén az enduró egy rohamosan fejlődő szakág.
Átvezetésképpen ejtsünk szót a cyclocrossról is. Profi cyclocross versenyzésre alkalmas karbon kerékpárt nem fog gyártani a Merida jövőre, amit azzal magyaráznak, hogy főleg a ProTourra koncentráltak most, de 2015-re új koncepció születik. A kínált modellek mutatós alumínium vázra épült tárcsafékes hobbi crossgépek, de rossz minőségű utakon, edzésre országútiként is beválhatnak, megfelelő gumival, sárvédő, csomagtartó felszerelésének lehetőségével. Túrabringákhoz, téli edzőgéphez is jó alapot adhatnak.
Az országúti palettát egyértelműen meghatározza a profi országúti istállóval kötött házasság, és nem csak a Lampre-Merida színek köszönnek vissza, de műszaki szempontból is világszínvonalúak a kerékpárok. A csapat által használt gépek közül a Scultura profiknak szánt verzióján is finomítottak, az időfutam kerékpár, a Warp pedig teljesen új. Hasonló szintű kronógépet eddig nem láthattunk a Merida kínálatában.
A Lampre-Merida által használt Sculturát és az időfutam gépet korábban már bemutattuk, de a Sculturával kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy kétféle lesz: fullcarbon (CF) jelzésű, háromféle karbon vázzal (SL, Pro, vagy Comp), de Scultura néven jön az eddigi Race Lite utódja is, az új aluvázas oúti Merida, az új alumínium váz a már meglévő karbon jegyeit, formáját örökölte.
A Ride széria Párizs-Roubaix-t is megjárt Team verzióját az Eurobike-on láthattuk először. A profi kerékpársportban a kockaköves klasszikuson reklámozzák az úgynevezett komfort országútikat, ezek a váz kialakításából adódóan jobban csillapítják az úthibákat.
Más a felhasznált karbon, íveltek a tám- és láncvillák, hogy elnyeljék a rezgéseket, jobban, mint ahogy egy átlagos országúti váz. Van hely a szélesebb gumiknak, és más a geometria is. A geometria is más, adott felsőcsőhöz magasabb homlokcső társul, kissé laposabb villaszög, ezek is a biztonságot és a kényelmet fokozzák.
A Merida Ride karbon vázzal és Ultegra szettel a nem kimondottan versenyszerűen sportolók minőségi országúti kerékpárja lehet, ami ráadásul remekül tolerálja a rosszabb minőségű utakat is. Hát és derékfájósoknak is érdemes kipróbálni mindenképpen egy ilyen bringát, ha lehetőségük van rá, mert lehet, hogy pont ez hiányzik, hogy igazán élmény legyen az országútizás.
Megújult a Reacto kerékpár is, amely elsősorban Filippo Pozzato nevéhez köthető. Ez egy aerodinamikus bringa, alacsony homlokcsővel, lehetővé teszi, hogy a kerekes igazán befeszüljön a kormány mögé. Abszolút versenyzésre hegyezték ki, Pozzato igényeinek megfelelően, ezt a régi vágású, alul fogott kormánnyal közlekedő kerekesek is szeretni fogják.
A Reacto Evo tulajdonképpen az a gép, amely a Lampréval való házasságot szimbolizálja, per pillanat a Merida zászlóshajója. Nem csak egyszerűen aerodinamikus a formája, hanem időfutam bringákon látható jegyeket is hordoz magán, például a hátsó féket a középrész mögött helyezték el, nem is beszélve a vázon belüli kábelezésről vagy a kivágásról a hátsó kerék mentén.
Végezetül nyitva hagynánk egy kérdést, amiről egy későbbi cikkünkben írunk majd. A Merida is bemutatott egy hidraulikus tárcsafékkel szerelt országútit, de nem is SRAM Red, nem is Shimano került a gépre. Hamarosan jelentkezünk a részletekkel…
Merida kerékpárokról további információk a forgalmazó oldalán: KATTINTS IDE!
(x)