- Hirdetés -
-Hirdetés-

Fenix BC22R lámpa teszt – A kerékpár lámpa amire vártam

Tavaly decemberben írtunk a Fenix BC22R-ről, a Fenix legújabb kerékpár lámpájáról, ami a márkától megszokott minőség és teljesítmény mellett egy igazi hiánypótló újdonsággal rukkolt elő, melyet azon kerékpárosok biztosan értékelni fognak, akik előrenyúló konzolon használják a komputerüket vagy nem körprofilú kormánnyal rendelkeznek. Ugyanis a Fenix fejjel lefelé is felszerelhető gopro konzolra vagy a kormány alá és közben nem változik a lámpa fénysugara, de az autósokat sem vakítja el.

Az elmúlt három őszi-téli időszakban végig Fenix lámpát használtam saját kerékpár lámpaként, a BC26R anno annyira bevált nekem. Hatalmas (1600 lumen) fényerő, szép terítés, hosszú üzemidő, cserélhető akkumulátor, kb mindent tud amire szüksége lehet egy sportcélú bringásnak. Pontosabban majdnem mindent, mert a kormányra szerelhetősége korlátozott, ugyanis a hozzá járó adapter csak kör csőprofilú kormányra szerelhető fel és közben lett egy olyan kormányom, ami a körtől eléggé messze van. Persze lehet hozzá gopro adaptert kapni amivel a komputer alá fel tudtam rakni, de itt jön a csavar a történetben. A BC26R fénysugara felülről csapott, hogy kevésbé zavarja a szemből érkezőket, azaz nem vakítja ki az autósok szemét a jelenleg piacon található lámpák legalább 90%-ával ellentétben. Viszont a komputer alá a gopro konzolra csak fejjel lefelé lehet feltenni, amivel bizony ez a funkció megszűnik és ugyanúgy világít előre felfelé mint a többi a lámpa. Egyébként ez a kerek kormányoknál is gond, mert ha az ember előrenyúló konzolt használ a komputeréhez akkor a lámpát csak fejjel lefelé tudja használható módon feltenni a komputer vagy a kormány alá), mert ha normál állásban használja akkor a komputer árnyéka egy jó nagy sávot kitakar a megvilágított területből. Persze használható fejjel lefelé is a lámpa, én is így tettem, de úgy a fordított fénysugár miatt nem nyújtja azt a 100%-ot, mint amire tervezték.

Új rögzítés

A Fenix nem véletlenül tartozik a top kategóriás gyártók közé, ők is észlelték ezt a problémát (a felhasználói visszajelzések alapján biztosan), ezért a legújabb kerékpár lámpájuknál már megoldották ezt a problémát, a BC22R rögzítését teljesen áttervezték és innentől a kormány alá-fölé, komputer alá is normál állásban feltehető a lámpa. Teljesen szakítottak az eddigi megoldással, azaz a Fenix BC22R rögzítése nem kompatibilis az eddig lámpákéval (ott minden mindennel kompatibilis volt), hanem a lámpa oldalában sín található, aminek köszönhetően a konzol a lámpa fölé és alá is rakható. Amikor tavaly megláttam a bemutatóját akkor egyből tudtam, hogy ő kell nekem! 🙂

 

Fényerő

De lámpaként térjünk vissza a „fény” paramétereire. A Fenix BC22R-ben egy 50 000 órás élettartamú Luminus SST-40 LED biztosítja a megfelelő fényerőt, mely 5 üzemmódban képes világítani, amiből 4 folyamatos fény üzemmód, 1400 lumen (2,3 órán át), 600 lumen (5,5 órán át), 200 lumen (11 órán át) és 50 lumen (41 órán át). Ezenfelül megtalálható benne egy nappali villogó üzemmód is, ami 50 és 200 lumen között pulzál. Az energiát egy 18650-es 3400 mAh kapacitású Li-ion akkumulátor biztosítja a fényhez, ami cserélhető, így ha hosszabb útra megyünk akkor tudunk magunkkal vinni egyet vagy többet tartalékba. Akkumulátor védelem is található a lámpában, ha csökken a töltés akkor visszavált egy fokozatot a lámpa, hogy elkerülje a gyors lemerülést. Tölteni a lámpatest alján található USB-C csatlakozón keresztül tudjuk, mely közben a lámpa 50 vagy 200 lumenes módban képes világítani, azaz akár powerbankról is tudjuk tölteni menet közben. Kikapcsolt állapotban a teljes töltés kb 3 órát vesz igénybe.

 

Hűtés

A Fenix BC22R-ben túlmelegedés elleni védelem található, ami akkor kapcsol be, ha a lámpa eléri a 60 fokot, ilyenkor az elektronika csökkenti a teljesítményt addig amíg a lámpa vissza nem hűl 60 fok alá. De a lámpatest elején az eddigi Fenix modellekhez képest megnövelt hűtőbordákat is találunk, amik segítenek abban, hogy ne melegedjen könnyen túl a lámpa. Például a BC26R-nél többször előfordult, hogy (egyébként értelmetlenül) 1600 lumenen kis sebességnél használva a lámpa lejjebb vette a fényerőt a melegedés miatt, ezért kerültek a nagyobb bordák a BC22R-re.

Ütésálló kialakítás

A lámpatest eleje edzett alumíniumból, míg a hátulja erős műanyagból készült, melynek köszönhetően 1,5 méterről leesve ütésálló, illetve a jó szigetelésnek köszönhetően víz- és porálló az IP66-os szabványnak megfelelően, tehát esős időben is nyugodtan használhatjuk. Az akkumulátort az alumínium és a műanyag rész szétcsavarásával tudjuk kivenni, szétszedve egy masszív O-gyűrűt láthatunk itt, ami a tömítésért felel. Ezeket látva én biztosan nem aggódnék a beázás miatt.

Menet közben

A kezembe fogva ugyanazt éreztem a BC22R-nél is, mint a többi magasabb kategóriás Fenix lámpánál, az anyagok, a kialakítás, a formavilág, mind minőségi termék hatását keltik, nem pedig egy gagyi lámpáét. A bekapcsológombba épített töltésvisszajelző LED az egyedi logóval is a tervezőket dicséri. A gomb egyébként pont ugyanúgy működik mint a legtöbb Fenix lámpánál, hosszú nyomásra bekapcsol/kikapcsol, rövid nyomásokra pedig az üzemmódok között lépked, a villogó üzemmódot pedig egy közepes hosszúságú (1,2 mp-es) nyomással tudjuk aktiválni. Funkció memória is található benne, mindig ugyanoda kapcsol be a lámpa, mint ahol a kikapcsoláskor volt. És persze a töltésvisszajelző is a gombban található meg, folyamatos zöld, villogó zöld, folyamatos piros és villogó piros jelzik az akkumulátor állapotát.

 

A BC22R felszerelése a kormányra nagyon egyszerű, a konzol kormány felőli része pont olyan mint a többi modellnél, könnyedén, szerszám nélkül feltehető 20 másodperc alatt, mindössze azt kell eldönteni, hogy alulra vagy felülre szeretnénk tenni a lámpát. A lámpatestet pedig egy mozdulat feltenni, illetve levenni a konzolról, így akár hagyományos kézilámpaként is használható. A lámpához jár gopro adapter is szerencsére, így minden extra kiegészítő vásárlása nélkül fel tudtam tenni az országúti kormányom alá is. A kormányom alsó adapteréhez egy kézzel meghúzható csavart kaptam, így annál is teljesen szerszámmentesen tudtam felszerelni a BC22R-t, illetve állítani a szögén. Összefoglalva, mindkét bringámra problémamentesen fel tudtam tenni a lámpát.

A lámpát tovább nézegetve feltűnt, hogy a BC22R-t úgy tervezték a korábbi modellekkel ellentétben, hogy ne lehessen a lámpatestet megfordítva használni, legalábbis ne akarjuk úgy használni. Egy pici perem került a lámpatest felső részére, ami megakadályozza, hogy felfelé menjen a fénysugár, illetve visszavakítson a lámpa. Az alsó részén pedig látszik az optika, ami a lámpát bekapcsolva zavaró lenne ha az lenne felfelé. Tehát a lámpának egyértelműen fix állása van, ami a forgatható rögzítésnek köszönhetően mindig beállítható.

Egy esti gravel bringázással kezdtem a tesztet, a Fenix BC22R-t egy HM61R Amber fejlámpával egészítettem ki a sisakomra, hogy az erdei szűk ösvényeken a kanyarokban is lássak. A fejlámpát egyébként erdőn, terepen kívül nem használom, mert zavarhatja a többi közlekedőt a mindenfelé világító fénye. A városban a BC22R-t 50 lumenen használtam, ami a közvilágítással rendelkező utakon bőségesen elég. Városon kívül kerékpárúton felkapcsoltam 200 lumenre, amivel biztonságban tudtam haladni. Ha csak közlekednék akkor síkon ez a két üzemmód bőven elegendő lenne. A kavicsos utakra kiérve sem éreztem azt, hogy kevés fényem lenne, nagyon szépen, egyenletesen terít a BC22R, így csak a kátyús utakon nyomtam fel 600 lumenre.

A Fenix BC22R 1400 lumenje így néz ki

Őszintén szólva a 600 lumenes üzemmódnál többre az esetek kb 1 %-ban van szükségem, amikor nagyon gyorsan megyek terepen vagy országúton lejtőzöm rossz minőségű úton. A teszt során persze mentem egy-egy gyors kört az erdei edzőköreimen, ahol felnyomtam maximumra a fényerőt, melynek köszönhetően kb nappali körülmények fogadtak az úton. A látótávolságom nagyobb volt, mint amennyire előre szoktam nézni az ösvényen. Szóval tényleg durván sok az 1400 lumen, ha jól terít a lámpa és jó a színhőmérséklet. Az utóbbira visszatérve a lámpa fénye semleges hőmérsékletű, ami nem bántja, zavarja a használója szemét és a mélységérzékelés is megmarad, nem úgy mint pl egy hideg fényű lámpánál.

Ki kellett próbálni azt is, hogy mennyire melegszik a BC22R, illetve mennyire valósak az üzemidőre vonatkozó adatok, ezért szándékosan használtam 1400 lumenen. 25-30 km/h körüli tempónál az őszi estéken tartós használat mellett sem vette vissza az elektronika a lámpa fényerejét (vagy nem igazán tűnt fel), azaz elég jó a hűtése. Az üzemidő kb 2 óra volt 1400 lumenen és utána elkezdte lejjebb venni a fokozatokat, ami azt jelenti, hogy kb tudja mint amit ígér a gyártó. Az üzemidőket mindig optimális körülmények között mérik, a folyamatos max fényerőn való használat viszont nem az 🙂 . 600 lumenen már 5 óra fölött bírja, ami bőven elég egy hosszabb esti bringázáshoz is.

Kinek ajánlom?

Elsőként azoknak ajánlom a Fenix BC22R-t, akik egy minőségi kerékpár lámpát szeretnének venni, amivel a sötét hónapokban is tudnak kint sportolni akár nagy sebességgel terepen, vagy nyáron gyakran mennek éjszaka bringázni, amihez erős fényre van szükségük. Ennél a lámpánál a Fenix megoldotta a kormány alá szerelhetőség problémáját, így azoknak is jó választás, akik a komputer alá a gopro konzolra szeretnék feltenni a lámpájukat, illetve a kormányon csak úgy van helyük, ha a lámpa a kormány alá kerül. Nappali fényként is jól használható a BC22R villogó üzemmódja, de arra a felhasználásra már lehet jobb választás egy egyszerűbb modell.

 

TOVÁBBI CIKKEK
- Hirdetés -
- Hirdetés -