fbpx

Fenix BC26R kerékpárlámpa teszt: Nappal az éjszakában

1600 lumen mire elég? Gyakorlatilag mindenre, egy picit eltúlozva nappali fényviszonyokat csinál az éjszakában, akár száguldhatunk országúton 60 km/h-val vagy mehetünk vele a legsötétebb erdőben, egyik esetben sem lesz olyan, hogy azt mondjuk nincs elég fényünk. Ráadásul Fenix minőségben, egy okosan tervezett lámpa testéből kapjuk ezt a fényerőt és az üzemidővel sem lesz problémánk.

Májusban írtunk arról, hogy megérkezett a Fenix új, nagy fényerejű kerékpárlámpája, a BC26R, ami elég impozáns adatokkal rendelkezik. A cikkünk megjelenése után többen kérdezték, hogy ekkora fényerőre miért van szükség egy kerékpárlámpában, egyáltalán ki lehet-e használni. Most megválaszoljuk!

A Fenix márkanév biztos sokak számára ismerősen cseng, ugyanis nagyon sokféle lámpát gyárt ez a cég magas minőségben, olyan helyeken mint a katonaság (több ország hadseregének beszállítója) vagy a rendőrség is megtalálhatóak a Fenix lámpák. Ez jól mutatja, hogy olyan technológiát és teljesítményt képes biztosítani a Fenix, ami a legmagasabb szinten is megállja a helyét, gondoljunk csak arra, hogy egy katonánál milyen végzetes lehet ha éppen nem működik a lámpája, tehát egyszerűen működnie kell és működni is fog. Ezt a tudást a Fenix átülteti más területek lámpáiba, így a kerékpárlámpákba is, mellyel jól járunk mi bringások.

A Fenix BC26R-ben egy modern Luminus SST-40 led a fény forrása, ami a speciális reflektoron keresztül 100 fokban szórja a fényt. 5 üzemmódot tud a kerékpárlámpa: 1600 lumen, 600 lumen, 200 lumen, 50 lumen és villogó 50-600 lumen. Az energiát egy 5000 mAh Li-ion 21700-as akkumulátor biztosítja, mellyel a gyári adatok szerint 1600 lumenen 3,5 órát, 600 lumenen 9,5 órát, 200 lumenen 18 órát, 50 lumenen 65 órát képes működni a lámpa. A maximális hatótávolsága a BC26R-nek a gyári szabvány mérés szerint 169 méter, ami azt jelenti, hogy az ekkora távolságban lévő ponton 1 lumen fényerőt lehet még mérni, természetesen jóval messzebbre elvilágít a lámpa (kb kilométerekről is látszódhat), de ott már alacsonyabb fényerő mérhető.

A lámpán egy gombot találunk, ezzel tudjuk be-, illetve kikapcsolni és az üzemmódok között váltani. Hosszú gombnyomással be- és kikapcsolhatjuk, rövid gombnyomással a négy folyamatos üzemmód között válthatunk, két gyors gombnyomással pedig a villogó üzemmódba válthatunk át. A gomb közepében található egy led, ami az akkumulátor töltöttségét mutatja, folyamatos/villogó zöld lámpánál 50% fölött van a töltés, míg 50% alatt pirosra vált. Kikapcsolt állapotban egy rövidet nyomva a led pár másodpercig mutatja az akku töltöttségét. Ezenfelül memóriafunkció is található a Fenix BC26R-ben, a villogó üzemmódot kivéve mindig abba az üzemmódba kapcsol vissza ahonnan kikapcsoltuk. Tölteni USB-C csatlakozón keresztül lehet, akár menet közben is, de ebben az esetben csak az 50 lumenes üzemmódban tudjuk használni.

A kormányra egy egyszerűen felszerelhető konzollal rögzül, ami 22-32 mm-es kormányokkal kompatibilis, az extra gumibetéttel a retro 22 mm-es kormányokhoz, míg a betét nélkül a 31,8-asokkal. A konzol belül végig gumírozott, így garantáltan elég stabilan tartja a kormányt. A lámpa egy mozdulattal tehető fel és vehető le a konzolról, felrakáskor csak rá kell húzni, míg levételkor a kart le kell nyomni és ezután könnyedén lehúzható a konzolról. A gyári konzol csak a kerek kormányokkal kompatibilis, viszont lehet kapni hozzá olyan konzolt, amivel az aero kormányokra is feltehető (ugyanezzel a konzollal sisakra is), illetve létezik gopro kompatibilis konzol is hozzá (talán az utóbbi a legpraktikusabb országúti kormány esetén ha komputert is használunk). A Fenix BC26R a kormányról levéve zseblámpaként is használható, jó a fogása és a gomb is pont kézre esik, szóval nem egy furcsa formájú csak bringán használható lámpát kapunk, ha megvesszük, hanem egy többfunkciós lámpát.

Menet közben

Először egy éjszakai fotózás során használtam a Fenix BC26R-t, ahol az erdő szélén, sötétben kellett felszerelnem a kormányra lámpát a konzollal együtt, kb 1 perc alatt sikerült, ami sokat elmond a bonyolultságáról… nagyon egyszerű. Kifejezetten tetszett, hogy nem merev a konzol, ezért a bovdeneknél könnyű átbújtatni, utána pedig csak be kell akasztani a menetes szárat a konzol másik felébe és meghúzni az anyát. Ezután tényleg egy mozdulat feltenni a lámpát, aminek nem csak függőlegesen tudjuk a kormányon való forgatással állítani a fényét, hanem kb 30 fokot lehet oldalirányban mozgatni, ami a visszahajló kormányoknál lehet fontos.

Esőben is nagyon messzire lehet vele látni

A fényerőt nehéz szavakba önteni, az 1600 lumen brutális, én a 600 lument is többnyire elégségesnek érzem ha látnom kell, sőt alacsony tempónál, például felfelé, a 200 lumen is elég, az 50 lumen és a villogó mód pedig kb arra elég hogy lássanak minket a sötétben. Nem mondom, hogy szükségtelen az 1600 lumen, sőt nekem új távlatokat nyitott meg a lejtőkön, nagy tempónál soha nem árt, hogyha látunk, például 60 km/h fölött ritkán mertem lejtőzni az eddigi lámpáimmal, de a Fenix BC26R-rel bátran merek lefelé menni, nem érzem azt, hogy a semmibe tartok, kb úgy látok mintha az autó fényszóróját felkapcsolnám 🙂 . A Fenix nem füllentett, amikor a 100 fokos szórási tartományt mondta a BC26R optikájára, nagyon szélesen világít a lámpa, élesen látszik vele az út széle. Kanyarban kifejezetten hasznos, hogy ennyire szélesen világít, mert így látjuk, hogy éppen hova fogunk kanyarodni, és nem csak “sejtjük” a kanyar ívét hanem ténylegesen látjuk is, én pl ezért nem is használnék hozzá fejlámpát országúton. A színhőmérséklettel sincs gond, nem túl hideg, a Fenix nappali fehérnek nevezi, jól érzékelhetőek vele a tereptárgyak mélységei.

100 fokban teríti a fényt

A Fenix egy túlmelegedés elleni védelemmel is ellátta a BC26R-t, amire szükségünk lehet ha sokat megyünk lassan 1600 lumenen, ugyanis hiába az alumínium ház, könnyen felmelegszik a lámpa ha maximumon használjuk és nem kap elég menetszelet. Ha eléri a 60 fokot a lámpa hőmérséklete akkor az intelligens védelem automatikusan lejjebb veszi a fényerőt amíg a lámpa nem hűl vissza. Sikerült elérnem, hogy bekapcsoljon a védelem, amikor a szobában kapcsoltam fel max fényerőre egy idő után felmelegedett és automatikusan visszább vette a fényerőt. Kint is melegszik, de ha tempósan közlekedünk vagy hűvös, esős idő van akkor kap elegendő hűtést 1600 lumenen, de egyébként minek ekkora fényerő ha éppen lassan megyünk. A többi üzemmódban nem melegszik úgy, hogy a védelemnek be kelljen kapcsolnia.

Az üzemidőt nem volt könnyű tesztelni, mert csak 600 és 1600 lumenen használva tudtam lemeríteni, ráadásul az előbbinél már elég sokat kellett vele menni, hogy lemerüljön, ezért a szobában is teszteltem, hogy mennyit mennek el adott üzemmódban. Meglepő, de hozta a gyári adatokat a BC26R, 1600 lumenen kb 3,5 órát ment el míg magától levette a fényerőt, 600 lumenen pedig kicsivel 9 óra fölött teljesített. A merüléssel kapcsolatban még az is fontos infó, hogy alacsony töltöttség mellett folyamatosan kapcsol vissza kisebb a fényerejű üzemmódokra és nem is enged nagyobb fényerőre váltani, ezzel megvédve az akkumulátort a teljes lemerüléstől. Kb 4 óra alatt tölt fel a nulláról maximumra.

Nappal is ennyire látszik a fénye

Amit még kiemelnék a tesztben és nem hangzott el a technikai infók között az az, hogy erős alumíniumból készült a BC26R teste, elég ipari érzetet kelt, már a megjelenése is minőség érzetét kelti az emberben. A masszívságát mutatja, hogy a gyári adatok szerint ütésálló 1,5 méterről leesve, elég sokat kibír. IP68 vízvédelme van (szárazföldön használva vízálló), én is mentem vele szakadó esőben, és egyáltalán nem hatotta meg.

Kinek ajánlom?

Mindenkinek, aki szereti a nagy fényerőt, a hosszú üzemidőt, a minőséget és a megbízhatóságot. A Fenix BC26R jó választás azoknak, akik rendszeresen tesznek meg sötétben nagyobb távokat, pl edzenek, munkába járnak, vagy túráznak, egy nyári 24 órás verseny éjszakai szakaszát is végig lehet vele menni egy töltéssel (600 és 1600 lument váltogatva), akár többnapos bikepacking túrákra is ajánlható, ahol éjszaka sem pihen a bringás, ez a lámpa zokszó nélkül fogja bírni ezeket a megpróbáltatásokat.

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo