fbpx

Egy könnyű e-gravel nyergében: CUBE Nuroad Hybrid C:62 Race teszt

Akkor segít amikor kell

A koskormányos e-bike-okat sokáig fenntartásokkal fogadtam, hiszen ezeknek a kerékpároknak a nem motoros változatával jellemzően a 25 km/h-s rásegítési határ feletti átlagot szoktam rendszeresen tekerni, akkor meg minek válasszak belőle pedelecet, ami nehezebb és kevésbé hatékony. Ez a helyzet a könnyű e-bike-ok megjelenésével kezdett változni, mint például a mostani cikkünk alanya, a CUBE Nuroad Hybrid C:62, ami a teszt során igazi meglepetést okozott a könnyű kezelhetőségével és a síkon önerőből elérhető nagy utazótempójával.

Az e-bike-ok a MTB, trekking és városi vonalon gyorsan meghódították a piacot és átvették a vezető szerepet a normális kerékpároktól, de a koskormányos kerékpároknál (országúti és gravel) szenvedősre sikerült a piacra lépés, több gyártó bele is bukott egy-egy ilyen modellbe. Ennek az oka nemcsak abban rejlik, hogy az említett kerékpárokat általában bőven 25 km/h-s átlag felett hajtják és ennek köszönhetően a rásegítés nem sokszor kapcsolna be, hanem a probléma az, hogy a kezdetekben a nagy tömeg és esetenként a furcsa geometria esetlenné tette az elektromos koskormányos bringák irányítását, plusz a motor belső ellenállása is visszafogta a tempót 25 km/h fölött. Azóta sokat fejlesztettek a gyártók, rájöttek, hogy ebben a szegmensben nem a nagy nyomatékról, a nagy akkukról és hozzá a nagy tömegről szól a történet, hanem arról hogy minél könnyebb, kezelhetőbb és a hagyományos kerékpárhoz hasonló érzést nyújtó e-bike-okat fejlesszenek. Ebben partnerek voltak a rásegítést gyártó nagy márkák is, akik egyre könnyebb rendszereket terveztek, sőt kifejezetten ilyen igényekhez terveztek motorokat. Így jutottunk el oda, hogy a CUBE-nak már van 13 kg alatti e-gravel kerékpárja (Nuroad Hybrid C:62 SLX), ami alig nehezebb, mint egy alsó-középkategóriás normál gravel bringa 2 db 7,5 dl-es kulaccsal. Tesztre nem ezt kaptuk, hanem egy szerényebb felszereltségű (elérhetőbb árú) változatot a Nuroad Hybrid C:62 Race Fe-t, ami a vázban és a rásegítést végző rendszerben megegyezik, így közel azonos élményt nyújt, bár tömegben a sárvédők miatt azért láthatóan több, de még bőven a könnyű kategóriába tartozik.

Nézzük, hogy miből épül fel a CUBE Nuroad Hybrid C:62 Race Fe 400X!

A karbon váz már alapeleme a könnyű e-bike-oknak is, sehol nem látunk alu változatokat ha a súlyról van szó, a Nuroad Hybrid C:62 váza is karbonból készül, stílusosan C:62 karbonból, ami a gyártó sok más modelljénél is már bevált. Nem ez a csúcs karbonszövet, de azt jellemzően csak a versenyzésre tervezett modelleknél használja a német gyártó. Szinte minden integrált már a vázon, a bovdenek belül futnak, a nyeregcsőbilincs is a vázban található CUBE módra (szeretem ezt a megoldást), UDH váltófül és kb minden a legmodernebb szabvány szerint van ezen a vázon. A geometria táblázatra ránézve láthatjuk, hogy majdnem minden részletében megegyezik a normál Nuroad C:62-ével, csak a láncvilla kicsit hosszabb a motor miatt, nincs megemelt középcsapágy, nincs csuklóbuszos fejcsőszög, hanem egy igazi gravel geometriát kapott a pedelec változat is. Számomra a gumiférőhely a legmeglepőbb, az 50-es gumi is minden gond nélkül elfér a vázban, ráadásul úgy, hogy még a sárvédőnek is van mellette hely, szóval gyakorlatilag egy retro 29×2,1-es MTB gumi is befér.

A motornál nincs meglepetés, a Bosch Perfomance SX rendszere biztosítja a rásegítést, ami nagyban segíti a kerékpár tömegét alacsonyan tartani. 55 Nm nyomatékot tud és egy 400 Wh-s akkumulátort párosítottak hozzá, ami nekem már más e-bringáknál is bevált ezen a tavaszon (ez a 3. bringa zsinórban nálam, ami ezzel a motorral és ekkora akkuval megy). A kormányra egy egyszerű távirányítót tettek, amivel lehet az üzemmódok között váltani és a lámpát bekapcsolni. A töltöttség visszajelzőjét és a rendszer bekapcsoló gombját pedig a felsőcsövön találjuk. A motor felett található a töltőcsatlakozó, aminek a fedele mágneses, így biztosan nem fog kinyílni terepen, illetve nem fogjuk elhagyni.

A Nuroad Hybrid C:62 Race-re kapunk egy teljes 1×12 sebességes Shimano GRX szettet, gyakorlatilag ugyanolyat – a hajtókart leszámítva – mint amit egy nem elektromos változatra szerelnek. Hátul egy 10-51-es MTB sor van, amit elöl egy 42-es lánckerékhez párosítottak, mellyel így egy nagyon komoly áttételtartományt kapunk, ami lejtőn elég nagy sebesség kitekeréséhez is elég, illetve felfelé is kb bárhova elég ahová épeszű ember gravellel fel akar menni, akár még a motor segítsége nélkül is.

Kerékből is könnyű, de jó ár-érték arányú típust választottak a kerékpárra, a Newmen Performance X.R. 25 kerekeket én már jól ismerem az alacsony tömegű teljesítményorientált bringákból (a csapatunkban van egy pár). Tényleg jól működő darabok, sokat kibírnak és ehhez képest könnyűek. Gumiból egy igaz allrounder gravel modell került a Nuroad Hybrid C:62 Race-re a Schwalbe G-One Allround személyében, tavaly teszteltem a saját bringámon ezt a típust és nagyon szerettem. Ezt a kerékpárt a 45 mm-es változattal szerelték, ami biztosan sokat dob a kényelmen.

A kiegészítők egytől egyik saját márkás alkatrészek, ami valamelyik márkánál hátrány, de a CUBE-nál biztos nem az, sőt sok kifejezetten kiegészítő márkát lenyomnak az ACID termékek. Nekem például személyes kedvencem a bandázs és a nyereg az összeillő zöld színével.

Menet közben

Egy e-bike teszt nálam jellemzően úgy kezdődik, hogy felviszem a kerékpárt a lépcsőn a 2,5. emeletra a lakásba, ez általában jó sok káromkodás mellett szokott zajlani 🙂 , de idén már volt egy kivétel amikor gond nélkül felvittem a bringát, ez a CUBE Kathmandu Hybrid C:62-nél fordult elő és most a Nuroad Hybrid C:62-t sem volt nehéz felvinni (jó, egy fele ilyen tömegű országútihoz képest nehéz, de még bőven cipelhető súlyban van). Itt már éreztem, hogy valószínűleg nem leszünk ellenségek és szívesen leviszem majd tesztelni.
Ezután kapott egy pár taposópedált (mert az e-bike-osok sokkal kisebb arányban használnak SPD cipőt, mint a normál bringások), plusz beállítottam a nyerget és már vittem is az első körre.

Az első pár száz méter után el sem akartam hinni, hogy egy e-gravel van alattam… oké, fellökött 25 km/h-ra a motor induláskor, de utána lekapcsolt és így is normálisan lehetett vele haladni. Könnyű volt mozgatni, jól kanyarodott, pont mintha egy motor nélküli gravel bringán ültem volna, és nem okozott gondot a 25 km/h fölötti tempó sem. Ezt kissé nehéz volt megemészteni, az e-bike-oknál nem ehhez szoktam hozzá, általában mindegyik „beleáll a falba” abban a pillanatban ahogy lekapcsol a motor. Aszfalton gyakorlatilag csak induláskor és emelkedőkön kapcsolt be a motor. De mivel a gravel bringa kavicsos, murvás utakra termett, ezért azokon sem ártott kipróbálni. A 45-ös G-One Allround-ok nem csak aszfalton gurultak jól, hanem kavicsos utakon is. Leengedtem őket 2 barra és így elég jól kisimították az utakat. Kell gravelre is a széles gumi, nem véletlen, hogy a CUBE is ekkora helyet hagy neki. Egyébként érdekes volt, mert itt is alig kapcsolt be a rásegítés, ha nincs emelkedő akkor nincs igazán szükség motorra, a bringa megy magától (és tőlem) olyan gyorsan. Persze a kicsit meredekebb emelkedőkön aktiválta magát a motor és gond nélkül tartottam vele így a 25 km/h-t. Kicsit másvilág, mint egy hagyományos gravel, nem lassulok meg annyira a rásegítésnek köszönhetően. Annyiban érdekes a Bosch SX motorja, hogy induláskor magasabb fokozatban egy óriásit tud lökni a bringán, viszont menet közben egyáltalán nem rángat, hanem finoman elkezd „tolni” és lekapcsoláskor sem azt érezzük mintha behúztuk volna a féket.

Kipróbáltam azt is, hogy milyen úgy vele menni ha nincs rásegítésünk. Síkon és lejtőn nem volt vele probléma, de az emelkedőkön érezhető volt, hogy nagyobbat lassulunk, mint egy motor nélküli gravellel, azok a plusz kilók nem maradhatnak büntetlenül, de hát erre van a motor. Amikor hoztam haza autóval a tesztbringát akkor pont azon gondolkoztam, hogy egy ilyen e-gravel biztos lassabb lehet alattam a szezonnyitó Etyek Gravel Magyar Kupán (persze a sárvédőt és a lámpákat levenném róla), mint a saját bringám, hiszen ott 25 km/h fölötti az átlagsebességem, de a teszt közben már nem voltam róla meggyőződve, hogy ez így van. Annyi a kérdés, hogy tudja-e ellensúlyozni az emelkedőkön a motor azt, hogy síkon és lejtőn a rendszer belső ellenállása nagyobb, mint egy normál gravel kerékpárnál. A jelenlegi gyenge formám mellett szerintem gyorsabb lennék ezzel a CUBE e-gravellel, mint a saját gravel bringámmal (ez nem derülhetett ki, mert a szabályzatot úgy raktuk össze, hogy e-bike-kal nem lehet indulni ezeken a versenyeken). Persze egy erősebb embernél már jóval kevesebbet hoz a rásegítés, akinél gyakorlatilag csak egy-egy pillanatra kapcsolna be a motor. Ez általánosságban elmondható a Nuroad Hybrid C:62-ről (meg kb az összes e-bike-ról), hogy azok érzik meg jobban a segítséget, akik kevésbé vannak jó fizikai állapotban.

De térjünk még vissza a kerékpározási élményre, a Nuroad Hybrid C:62 Race-t nagyon jól összerakták (ezek alapján a következő gravel bringám esélyes, hogy egy új CUBE Nuroad C:62 lesz), a bringa stabil, de egyben jól irányítható, olyan mint amilyennek egy modern gravel kerékpárnak lennie kell. A 12 sebességes GRX szettet én szeretem, kényelmesek a fékváltókarok, fékváltókarfogásból is jól lehet velük fékezni és mivel MTB sor kompatibilis a hátsó váltó így kb bárhol fel lehet vele menni.

Kinek ajánlom?

Mindenképpen azoknak, akiknek valamilyen okból szüksége van egy kis plusz segítségre a gravel bringázások során, például sokat megy nagy szinteket meredek emelkedőkön vagy csomagos túrázik, egy Alpok átkeléshez graveles életérzéssel (és nem motorozni akar egy nagy e-MTB nyergében) vagy egy szintes dalmát sziget körbetekeréséhez (saját példám) is jó választás. Természetesen idősebbeknek, betegséggel küzdőnek vagy a sportolást újrakezdőknek is jó döntés lehet egy ilyen bringa beszerzése, illetve pároknál is hasznos eszköz tud lenne ha a pár valamelyik tagja jelentősen gyengébb, mint a másik. Azzal viszont számolni kell, hogy a Nuroad Hybrid C:62 sportosabb geometriával rendelkezik, ezért azoknak nem biztos, hogy kényelmes lesz, akik eddig egyenes háttal ültek egy trekkingen, nekik inkább egy e-trekking való, amit szintén lehet találni a CUBE kínálatában.

További információk a CUBE honlapján.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo