fbpx

A nagy gravel kérdések: 1 tányér vs 2 tányér, 650b vs 700c?

Nagyon sokszor felmerül a kérdés a gravel bringák kapcsán, hogy egytányéros vagy kéttányéros rendszert válasszunk, illetve, hogy a kisebb átmérőjű, de szélesebb gumis 650b kerékméret vagy a 700c a jobb választás. Hogy utánajárjunk a kérdésnek fogtunk két karbonvázas Merida Silexet, melyek közül az egyik (6000+) egy tányérral és 650b-s kerékkel, a másik (7000) pedig két tányérral és 700c-os kerékkel volt szerelve és kipróbáltuk, hogy melyik mit tud.

A Merida 2020-as újdonságait bemutató cikkemben már utaltam rá, hogy elvittük az új Silexeket egy egész napos körre úgy, hogy közben cserélgettük a bringákat. Így tökéletes lehetőség adódott arra, hogy kipróbáljuk, melyik bringa hol érzi magát igazán elemében. Négyen voltunk, de csak kétféle kerékpárt vittünk, két Merida Silex 7000-et 700c-s kerekekkel és az új kéttányéros Shimano GRX szettel, és két Merida Silex 6000+ 650b kerekű bringát, amin a Sram Force1 egytányéros szettje teljesít szolgálatot. A két bringa ugyanarra a vázra épül, csak a szettekben, a kerékméretekben és minimálisan a kiegészítőkben van különbség, így nincs lényegi elem, ami torzítani tudná a tesztünket, és ennek köszönhetően tudunk a címben szereplő kérdésekre koncentrálni. Egyébként még tömegben is alig van különbség a két kerékpár között, fél kulacsnyi víz tömegét meg szerintem a bringások 99%-a nem vesz észre, köztük én sem.

Mit várhattunk a teszttől?

Volt már pár gravel bringa alattam, köztük egytányéros, kéttányéros, 700c és 650b kerékméretűek is, így nagyjából volt sejtésem, hogy mit várhatok. Elsőként kezdeném a kerékmérettel, a 700c kerekek 622 mm-es felniátmérővel rendelkeznek, pont mint a 29″-os montik, csak ezeknél kisebb a gumi, többnyire 35 és 40 mm közötti, így a kerék teljes átmérője csak 28″. A 650b-s kerekek 584 mm-es átmérőjű felnikre épülnek, amiken általában 42-47 mm-es gumik feszülnek. A matematikát segítségül hívva kiszámíthatjuk, hogy a két felni között 38 mm a különbség átmérőben, ami sugárban 19 mm, ez azt jelenti, hogy azonos méretű gumik mellett ennyivel kisebb sugárban a 650b kerék. A Merida Silex 7000-n 38-622, a 6000+-on 45-584 gumik vannak, ami gumiméretben 7 mm különbség a 6000+ javára. Ha ezt hozzáadjuk a felniátmérőhöz akkor azt kapjuk, hogy a 6000+ 650b kereke még mindig 12 mm-rel kisebb sugárban, mint a Silex 7000-é. Tehát van egy kisebb átmérőjű, de szélesebb gumival rendelkező, és van egy “normál” méretű kerekünk. Mit várhatunk ettől? A Silex 7000 nagyobb méretű kerekeinek a fizika szerint kisebb a gördülési ellenállása, ráadásul keskenyebb gumi van rajtuk, ami jó minőségű úton szintén a könnyebb haladást teszi lehetővé. A Silex 6000+ kerekeinek is van előnye, a szélesebb gumik miatt jobban tapadnak terepen, könnyebben gurulnak át az akadályokon és nem mellesleg kényelemesebbek is, pluszban a kisebb átmérő miatt a kerékpár súlypontja is lejjebb kerül, ami jobb kanyarteljesítményt jelent.

Az elöl egy lánckerék vs két lánckerék kérdés messze nem hat ki annyira a kerékpár tulajdonságaira, mint a kerékméret, de matematikát itt is érdemes segítségül hívni. A Silex 7000-n 48-31-es hajtóművet párosít a Merida 11-34-es sorral, míg a Silex 6000+-on 38-as hajtómű található 11-42-es sorral. A legkönnyebb áttételben nincs jelentős különbség köztük, viszont a legnagyobbnál 2 fokozat is hiányzik az egytányéros rendszernél a másikhoz képest, ami bizonyos lejtőkön hiányozhat, és az egytányéros rendszernél a sorban a lépcsők is nagyobbak, tehát az optimális áttétel megtalálása is nehezebb. Ellenben nagy előnye, hogy nem kell elöl váltogatnunk.

A tapasztalatok

A harckocsi zöld Merida Silex 7000-rel kezdtem. Ami elsőre feltűnt, hogy nagyon könnyű a karbon Silex, és kényelmesebb a váza, mint a tavaly gravel vs cx cikk készítésekor próbált alu verzióé, bár az sem a kényelmetlenségéről volt híres. A németországi kavicsos-, murvás-, földutakon nagyon jól haladt a binga, a GRX hajtómű kisebb lánckerekei is sokkal jobban kihasználhatóak, mintha országúti hajtás lenne a kerékpáron, például tovább tudunk nagytányéron maradni és meredekebb emelkedőkön is fel tudunk vele tekerni (ezekről az áttételekről még fogok cikket írni). Aszfaltra kiérve is szépen lehetett döngetni a Silexszel, a 38-as, viszonylag gyors mintás gumik sokban hozzájárultak ehhez, a lejtőre érve ki tudtam használni a teljes áttételskálát, ami nem kis végsebességet jelent. A Silex még mindig nagyon stabil bringa, már-már egy monti stabilitásával vetekszik, bár ehhez azért elég nagy fordulókör társul, nem véletlenül, valamit valamiért. A Merida Silex 7000 ebben a felállásban egy igazi univerzális bringa, ami könnyebb terepen és aszfalton is nagyon jól elboldogul és nem feltétlenül fogjuk azt érezni, hogy egy kompromisszum bringát hajtunk.

A varázslatos kék színű Merida Silex 6000+-ra átülve egyből megvolt a kontraszt a két kerékpár között, ehhez nagyban hozzájárult az, hogy aszfalton történt a csere. A 650b kerekeken a szélesebb gumik érezhetően jobban tapadtak az útra, ami a nagyobb gördülési ellenállásban megmutatkozott, hiába haladós rajta a mintázat jobban kellett hajtani azonos sebességhez, mint a 700c kerekes változatnál. Ami szintén azonnal feltűnt az az alacsonyabb súlypont, egyrészt könnyebb volt felszállni (a 12 mm az 12 mm), másrészt tekerés közben is érezhető volt, hogy lejjebb van a teljes bringa. Az egytányéros rendszer hátrányai is egyből megmutatkoztak aszfalton, a hátsó soron a túl nagy lépcsők miatt nehéz volt megtalálni az optimális áttételt, hol túl alacsony volt a fordulat, amit hajtani kellett, viszont ha váltottam akkor meg túl magas, bár lehet erre csak én vagyok ennyire érzékeny. A gyors lejtőkbe sem tudtam beletekerni, mert a 38/11 ilyenkor gyorsan elfogyott, egyébként érdemes hozzátenni, hogy ezeken a lejtőkön, ha inkább lehasalunk a kormányra akkor kb ugyanolyan sebességgel tudunk menni, mintha tekernénk.

De mielőtt elvenném mindenki kedvét a Silex 6000+-tól elmesélem, hogy milyen terepre érve. Nem kérdés, hogy az egytányéros rendszer előnyei hegyes-dombos terepen mutatkoznak meg, a nagyobb fokozatkülönbségek ilyenkor nem érezhetőek annyira, viszont végig egy lánckeréken tudunk maradni elöl, nem kell vacakolni az első váltóval, és mint tudjuk az első váltó a komplett váltórendszer leggyengébb pontja. Például amikor sok rövid emelkedőt megyünk fel-le akkor az állandó fel-leváltás nem mindig a legjobb, főleg ha még ráz is hozzá az út. Mondjuk ez már kicsit montis felhasználást feltételez, amitől valójában a Silex 6000+ nem is áll olyan messze. A szélesebb gumik kövesebb utakon is nagyon jól használhatóak, jobban tapadnak, nem ráznak annyira és nem lehet felütni őket olyan könnyen. A 45 mm-es gumi sok helyre elég már terepen, a gyökeres, sziklás ösvényeken is bátran engedtem vele, ha ezt még tubeless rendszerrel kombinálnánk az lenne az igazi álom. Egyébként döngölt utakon is tempósabb haladást engedett a 700c kerék a 650b-vel szemben, szóval tényleg csak rázósabb terepre érdemes választani a 650b-t.

Az írásomból szerintem sokaknak érződik, hogy kerékméretben én a 700c mellett vagyok, számomra annyival több előnyt ad, gyorsabb, univerzálisabb, országúton és gravel utakon is jobb, mint a 650b. Természetesen vannak olyan körülmények, ahová a 650b-t érdemes választani, mint például ha sokat megyünk rázós utakon, ha a hazai viszonyokat nézzük akkor a Mátrában tud jó szolgálatot tenni a 650b, vagy ha esetleg mtb maratonozni támad kedvünk akkor is a szélesebb gumis kisebb átmérőjű kerék lesz a nyerő, nem beszélve a nagy terhelésű csomagos túrákról, ott is jól jöhet a nagyobb gumiméret és a stabilabb, erősebb kerék párosítása.

Az 1 tányér vs 2 tányér kérdésben is az utóbbi felé húzok, mert szélesebb körben használható a klasszikus kéttányéros rendszer, például ha országúton is szeretném használni a bringát akkor nálam egyértelműen az elöl két lánckerék a nyerő. Az egy tányér terepen nyújt előnyt és ott is igazán akkor ha sokat megyünk fel-le. Természetesen a kerékpárhoz kapott fogaskoszorú cserélhető, például az is megoldható hogy elöl egy lánckerékhez tegyünk fel olyan sort, amiben kisebbek a lépcsők és így könnyebben megtalálható vele az optimális áttétel, ez például síkvidéki bringásoknak lehet opció. Ami még fontos lehet, hogy aki alacsony fordulaton szeret tekerni annak is inkább a dupla hajtás javasolt vagy a szimpla esetén érdemes nagyobbra cserélni elöl a lánckereket, mert minél többet fut a kis lánckerekeken a lánc annál gyorsabban kopik a rendszer.

Merida Silex 6000+ vagy Merida Silex 7000? Nekem a 7000-es tetszett jobban, mert sokkal közelebb áll a klasszikus gravel bringákhoz amiket én kedvelek, gyors és univerzálisan használható, viszont a Silex 6000+ sem elvetendő, ha valaki egy erősen montis jegyekkel rendelkező gravel bringát szeretne, amivel a nehezebb ösvényeket is bevállalhatja.

További információk a Merida bringákról a hazai forgalmazó honlapján.

A Merida Silex 7000-ért kattints ide.
Ajánlott fogyasztói ár: 899 000 Ft

A Merida Silex 6000+-ért kattints ide.
Ajánlott fogyasztói ár: 889 000 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.