fbpx

Mondraker Foxy XR – minden hegyen lényeg a lejtő

Végre egy tesztkerékpár, amivel kapcsolatban nem kell egy percig sem gondolkozni, miben különbözik lényegesen hatvankét hasonló konkurensétől. Ráadásul a Mondraker Foxy XR all mountain bicó ezt nem a felsőcsövén vagy bárhol máshol értelmezhetetlen kacskaringónak köszönheti, nem is egy 26,66” méretű keréknek, hanem egy jól definiálható mezsgyén, talán valóban korszakalkotó újításnak: a Forward Geo-nak.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Mondraker Foxy XR kerékpárteszt

Hasonló élménnyel kevés kerékpár ajándékozott meg eddig. Először is, nagyjából minden összeállt néhány kellemes menethez: Beköszöntött a jó idő, felszáradtak a trailek, közben tesztelésre kaptunk egy Mondraker all-mountain bringát, a Foxy XR-t. A Mondraker újítása 2013-ra, a Forward Geometry számomra eddig egy katalógusban szereplő innováció volt, amire természetesen kíváncsi voltam. A Mondraker Zero Suspension felfüggesztés viszont már személyes kedvencem lett korábban, szubjektív vagy sem, de összességében a legjobb általam próbált fully-rendszernek tartom. Szóval már ennyi is elég lett volna a jókedvemhez, de végül a Forward Geometry nem csak a habot jelentette a tortán, hanem sokkal többet…

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Mondraker Foxy XR kerékpárteszt

Mit jelent számomra most a Forward Geometry?

Kezdeném azzal, hogy az össztelós mountain bike kategóriák evolúcióját rugóút szerint eléggé lineárisnak tartottam mindig, talán csak a slopestyle-ra használt kisebb rugóutas fullyk lógnak kicsit ki a sorból. Értem ezalatt, hogy nagyjából a rugóút növekedésével „lineárisan változik”, mire való a bringa, XC, maraton, all-mountain, enduro, downhill… Ennek megfelelően változik, hogyan teljesít XC-n, kicsit durvább, kövesebb, vagy egyre meredekebb terepen, eközben hogyan mászik, akár meredek vagy lankásabb emelkedőkön. A sor két végén már egyáltalán nem alkalmasak a fullyk az ellenkező oldal elvárásainak kielégítésére, tehát DH bringával nem lehet cross-country túrázni és egy xc-fullyval sem lehet downhillezni. Evidens.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

A homlokcső tövében látható Forward Geo jelzést reméljük, sok bringán láthatjuk még…

A „középen” elhelyezkedő all-mountain és enduro kategóriákkal kapcsolatban viszont már lehet vitatkozni. A legtöbb gyártó katalógusában azokat az agyonkoptatott sémát olvashatjuk, hogy „na, ez mindenre jó, igazi mountain bike feeling, fel lehet vele menni a hegyre, nem is olyan nehéz, eltúrázgathatsz a nyergében egész nap az Alpokban, lefelé pedig, mint a DH-gép”, blablabla… Kétségtelenül találunk ezek között baromi jó bringákat, de őszintén szólva a „mindenre jót” mindig lehet úgy is fordítani, hogy „semmire nem jó”, mindez hozzáállás kérdése.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Nullás – azaz pontosan 10 mm-es – stucni

Távol álljon tőlem, hogy osszam az észt a 140 mm-en túl létező világban, de egy kérdést feltennék: ti ismertek élő „all-mountain ridert”? Ez jutott eszembe, miközben háttéranyagokat olvasgattam a teszttel kapcsolatban. Lehet az én hiányosságom, de én ismerek xc-seket, dh-sokat, dirt-ösöket és ismerek olyanokat, akik eljárnak bringázni, hogy kisebb nagyobb letöréseket adjanak be, vagy nyugodtan túrázgassanak a hegyekben. És az elvárt élményhez igazítják a bringákat. Az all-mountain gépeket viszont úgy tűnik, a gyártók álmodták meg (legyen valami az enduro kategória alatt is…), hiszen nagyon jól hangzik, hogy egy bringával magas szinten megtapasztalhatod a mountain bike-ozás sokféle élményét, de őszintén szólva ez eléggé fals.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Mondraker Foxy XR és a jól bevált Zero Suspension virtuális forgáspontú felfüggesztés

Talán a Mondrakernél is hasonlóan gondolkoztak, és fel mertek vállalni valamit, ami egy innovációban nyilvánult meg: A Miguel Pina-Cesar Rojo duó kimondta, hogy ők nem egy mindenben jó (bocsánat, inkább közepes) bringát szeretnének alkotni, hanem egy olyat, ami az igazi kerékpáros élményt a lejtőn adja, akár komolyabb lejtőn is, nyíltan erre van kihegyezve. Mellesleg fel lehessen vele tekerni bárhol. Egyszerűen hangzik, igaz? És az is. Menet közben kiderült, hogy bár a „köztes tulajdonságok” rovására, de sikerült ezt nagyon jól megvalósítani.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Igényes kidolgozás a felfüggesztés elemeinél

A Foxy XR nem ajándékoz meg mindenhol a mountain bike-ozás élményével… Nem élmény vele haladni a szintúton az erdőben. Nem élmény a kormányzás a síkon, mert a nullás stucni borzasztó ideges. Nem is túráznék vele sosem. ELLENBEN: lefelé kihozza a vadállatot belőlem is, aki sosem tartozott a gravity-szakágak művelői közé. Már az első tesztelés során azon kaptam magam, hogy közel négy órát bringáztam a Hármashatár-hegy környékén. Szinte egy métert sem mentem síkon, nem is akartam. De sikerült vele felmenni végig a kövesen a Yoko mellett, vagy bárhol máshol, ahol az átlag hegyikerékpáros XC-géppel is elakad. Mondanom sem kell, úgy elfáradtam az első bringázás végére, mint egy hosszú maratonon… És a hangsúly végig a lejtőkön volt, nem valami definiálhatatlan „all mountain érzésen”, mindig azért mentem vissza fel a hegyre, hogy utána lejöhessek. Minél többször. Pont.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Váltó és fékkábelek elvezetése

És akkor a lényeg a szögekkel, milliméterekkel kapcsolatban:

A meghosszabbított tengelytávval (egy átlag all-mountain géphez képest plusz 60-70 mm, a tesztelt M-es gépnél ez 1200 mm-t jelent) stabilabbá tették a bicót nagyobb sebességhez is. Viszont nem a villaszöget lapították, hanem a vízszintes felsőcsőhosszt változtatták extrém hosszúra, a tesztbringán (ugyanennél az M-es, 42-es váznál) ez 645 mm, ami – csak az adatokat olvasva – tudom, hogy nagyon vadul hangzik… A villaszög maradt „normális” 67 fokos, viszont nullás (pontosabban 10 mm-es) stucnit kapott a gép, aminek két szempontból is fontos szerepe van.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

az aszimmetria jegyében

Egyrészt a nullás stucni nagyon pontos irányítást tesz lehetővé. Hiába húz papíron nagyobb íveket egy nagyobb tengelytávú bicó, annyira pontosan és agresszívan lehet ráhúzni ezekre az ívekre nagy sebességnél is, hogy olyan érzésed van, mintha egy kisebb bringán ülnél. Nagyon igaz, hogy arra megy, amerre akarod! Nem tudom máshogy mondani, nagyon közvetlen a kapcsolatod az első tengellyel, én ilyen „jó szögből” még életemben nem kormányoztam az első kereket. Ha az első tengely és a stucni pozícióját nézzük, tulajdonképpen jobban is hasonlít egy DH-bringához, mint egy „klasszikus all-mountain”-hez, soha nem volt olyan érzésem, hogy átbukhatok a kormányon.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Maxle tengely, robusztus papucs

Ugyanakkor a DH-géphez képest meredek villaszög gyorsabb, agresszívabb kormányzást biztosít, nekem ez különösen fontos volt, mert a DH-kerékpárok csopperes fejcsőszöge már nem az én világom. Ráadásul a legtöbbször a súlypontom is inkább középen volt, mint amikor félve a nyereg mögé húzódok egy hagyományos geometriájú bicón, és így pontosabban érzi az íveket az ember. Eszembe jutott, mennyire állat lenne hóban próbálni a gépet, letett lábbal driftelgetve is biztosan nyerő ez a súlyelosztás.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Tubeless felni, Hans Dampf gumik

A nullás stucninak nyilván abban is szerepe van, hogy „elérjük” a kormányt és pont ez a zseniális, hogy itt „körbeérnek a szálak”. Ugyanis normál esetben egy M-es vázhoz tartozó 580 mm-es vízszintes felsőcsőhosszal rendelkező bringára szerelt 90-es stucnival már cross-countryzni is lehet. A Foxy XR pedig közel ezt a távolságot adja a nullás kormányszárral, ráadásul a Fox Talas villát leültethetjük 120 mm-re, amivel a szögek is változnak a mászást segítve.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

fekete-arany-fehér

Mellesleg egy királyi kidolgozású vázzal van dolgunk…

A Mondraker Stealth csövekből épített alumínium vázaival kapcsolatban most nem fogok áradozni, a spanyolok középkategóriától felfelé kimagasló minőséget produkálnak, ez a Foxy XR 6061-es alumíniumból készülő vázára is igaz. Itt ejtsünk szót a designról is, a fekete vázon az arany és fehér díszítések szemet gyönyörködtető harmóniában vannak egymással, beleértve a teló becsúszószárának felületét, a Crank Bros. kerékszettet, sőt, a Fizik Gobi nyereg fehér betétje is pont a megfelelő helyen van. Meg kell nézni élőben és akkor majd egyetértünk, hogy csak ránézni, végigsimítani is más érzés, mint a tucatmárkák termékeit.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Race Face hajtókar – illik az összképbe

A Zero Suspension felfüggesztés hátul 140 mm-t mozog, a virtuális forgáspontú rendszer előnyeit most nem ecsetelném a cikkben külön, nemrég, a 29-es trail bringa kapcsán ezt már megtettem. Természetesen a forgáspontok, a himba, a linkek is hozzák az etalon Mondraker minőséget. Az előző Mondraker tesztnél felmerült, hogy nem védi semmi a sártól, kavicsoktól a rugóstagot, nos, opcionálisan létezik egy karbon védő, amit az átdobó csavarjával lehet rögzíteni.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Fox Talas állítható karakterisztikával (CTD) és 120/160 mm rugóúttal

Nyilván, ahogy haladunk felfelé a rugóútban, mások a prioritások, a Foxy XR-nél a szokásos 25%-os beüléshez képest puhábbra fújtam a tagot és viszonylag gyors csillapítással használtam. A Fox CTD (Climb, Trail, Descent: mászás, terepezés, lejtőzés) három állását továbbra is nehezen tudom értelmezni, hosszasan biztosan el lehetne vele játszani, hogy mindhárom állásban különbözőképpen ideális karakterisztikája legyen, de mégsem így tettem. Inkább Trail állásban belőttem megfelelőre, a Zero Suspension rendszer pedig elvégezte a többit, kiállva nem pogózott zavaróan, lefelé pedig szépen kimozgott mindent. Továbbra is azt mondom – pláne nagyobb rugóútnál – egy ilyen kiválóan kiegyensúlyozott felfüggesztésbe, mint a Zero Suspension, felesleges a háromállású tag.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Arany XO…

Elöl a „sima” Foxy all-mountain gépektől eltérően nem egy 140 mm-es villát szereltek a 140 mm-t mozgó vázba, hanem egy 120/160 mm-es állítható Talas-t. Ez is illeszkedik az elvbe, miszerint lényeg a lejtő és hogy jussunk fel a tetejére önerőből, a bringázás köztes válfajai pedig irrelevánsak. Természetesen a Talas is megkapta a CTD rendszert, lévén itt nincsen külön felfüggesztés, jobban kijönnek a különbségek. A tapered villanyak és a 15 mm-es átütőtengely sztenderd.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Arany küllők, aranykerék…

Ha már a tengelyeknél tartunk, következzenek a kerekek, az egyedi küllőzésű Crank Brothers Iodine 3  kerékszett különleges mind a teleszkóp szerű – középen centrírozható – küllők, mind a küllők felnihez kapcsolódása szempontjából. Mellesleg a felnik gyárilag tubeless kialakításúak, de a bringa belsőkkel és széles, 2,35-ös Schwalbe Hans Dampf külsőkkel érkezik. A markáns mintázat valósággal harap a talajba. A 26-os kerék hegemóniáját egyébként ebben a kategóriában talán már nem fenyegeti veszély, a nagyobb kerék könnyebb gördülését „helyettesíti” a 160 mm-t mozgó teló, a kis kerék pedig jobban gyorsítható, könnyedebben irányítható.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

kezelőszervek

Az alkatrészek megfelelnek egy 1,2 milliós kerékpártól elvárható szintnek, az áttételválaszték (2×10: elöl 38-24, hátul 12-36) számomra ideális volt, a Formula The One fékek is elegendőnek bizonyultak a hazai terepeken. Ráadásul a fékek és a hátsó váltó is „arany kiadás”, passzolva a kerékpár színvilágába. ugyanez a 740-es kormányról is elmondható. A 10 mm-es (fent többször nullásnak nevezett) stucni érdekessége, hogy ha állítani akarjuk a kormány magasságát, vágni kell a villanyakat és játszani a spacerekkel. A pilótafülke gyengéje a markolat, vaskos kesztyűvel adja csak az igazit, legalábbis nekem nem jött be. A másik érintkezési ponton a Fizik Gobi nyereg annál inkább, és itt már valóban van értelme a Crank Bros. pneumatikus nyeregcsőnek, bár némi rakoncátlankodásából kiindulva hosszú távon nem lehet túl üzembiztos darab.

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

A pneumatikus nyeregcső itt már megállja a helyét

Kinek ajánlom?

Magamnak mindenképpen. Szerintem rohamosan „megindulnék a lejtőn”, ha lenne egy ilyen gépem is. Érdekes, hogy sosem az „all mountain” szó jut eszembe a Mondraker Foxy XR-ről, inkább valami mini DH-gép, amivel mellesleg relatíve könnyedén fel lehet tekerni a hegyre is (el is felejtettem említeni az alig több mint 13 kilós súlyát). Minőségi szórakozás jó pénzért, de ha nagyon sokat használjuk, előbb utóbb visszahozza a felvonóbérletek árát és még erősödünk is 🙂

Mondraker Factor XR kerékpárteszt

Hamarosan te is kipróbálhatod!

Teszteld te is!

Akinek a leírtak alapján nagyon forradalmi újításnak tűnik a Forward Geometry, jó hír, hogy pár hét múlva Eplényben, az XCO futamnál lévő tesztelésen maga is összehasonlíthatja a hagyományos vázgeometriákkal. A Forward Geometria által nyújtott előnyöket a Foxy XR, míg az előző tesztünkben bemutatott Sero Suspension működését 29-es kerekekkel pedig a Factor R modelleknél próbálhatod ki.

A Forward Geo-t Fabien Barel mutatja be az alábbi videón:

Forward Geometry Mondraker 2013 from Mondraker on Vimeo.

InfoBox:

Forgalmazó, információ: Montik Magyarország (montik.hu)
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Spanyolország
Élettartam garancia a vázra!
Vázméretek:  M (tesztelt), L
Ajánlott fogyasztói ár:  1 249 000 Ft

Geometriai adatok (M):

Váz:     Foxy Stelth alloy 6061 T6 Zero Suspension System 140mm
Rugóstag:     Fox Float CTD LV Boost Valve Kashima 200x57mm
Teleszkóp:     Fox 34 Float Talas CTD FIT Kashima Qr15mm 160mm-120mm Tapered
Kormánycsapágy:     FSA Nº57 1-1/8″->1/5″
Kormányszár:     Onoff Stoci FG 10mm
Kormány:     Mondraker Foxy XR custom design 31.8 740mm
Markolat:     Onoff Diamond lock-on
Nyeregszár:     Crankbrothers Kronolog 31.6mm 350mm Remote
Nyereg:     Fizik Gobi XM
Első Fék:     Formula The One S 180mm
Hátsó Fék:     Formula The One S 180mm
Fékkar:     Formula The One S
Felnik:     Crank Brothers Iodine 3 wheelset
Küllök:     Crank Brohters
Első Agy:     Crank Brothers Iodine 15mm
Hátsó Agy:     Crank Brothers Iodine  12×135 w/ Rock Shox Maxle axle
Külsők:     Schwalbe Hans Dampf 26×2.35
Hajtómű:     Race Face Turbine 38/24T
Középrész:     Race Face X-Type
Lánc:     Sram PC-1031 10s
Első Váltó:     Shimano XT FD M-786-10D Direct mount
Hátsó Váltó:     Sram X0 középkanalas 10s
Váltókar:     Sram Trigger X-9
Fogaskoszorú:     Sram PG-1050 12-36T 10s
Súly (pedálok nélkül):     12,9 kg
Ajánlott Fogyasztói Ár     1,249,000

Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 67 fok
Ülőcső-szög: 74 fok
Ülőcső-hossz: 420 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 645 mm
Tengelytáv: 1200 mm
Láncvillahossz: 430 mm
Kormányszár-hossz: 10 mm
Középcsapágy-magasság: +6 mm

Fotók: Vanik Zoltán

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.