Hogyan viselkedik a gravity szektorban egyik legjobbnak tartott Zero Suspension egy 29-es kerékméretű, 110 millimétert mozgó trail kerékpáron? Talán ez volt a legizgalmasabb kérdés a Mondraker Factor R mountain bike teszt során.
A nagyobb kerékből adódóan szűkebb hellyel kell gazdálkodni, így egy 29-es összteleszkópos mountain bike-nál eleve nehezebb feladat kialakítani egy jól működő felfüggesztést, mint a 26-osoknál. A Mondraker esetében mindehhez hozzájön a virtuális forgáspontú (VPP) Zero Suspension rendszer, ami a kerék és a középrész között eleve több helyet, vagy több kompromisszumos megoldásokat követel más összteleszkópos mechanizmusokhoz viszonyítva…
A Zero Suspension-nél ugye a rugóstag a felső és az alsó bekötésnél is elmozdulhat a vázhoz képest, ami alul a láncvilla találkozásnál plusz egy linket jelent a hagyományos fő forgásponttal szemben. A mérleg két serpenyőjén tehát az aktív mozgáshoz és a pedálozáshoz is mesésen optimalizálható VPP felfüggesztést találjuk, a másik oldalon pedig a „helyhiányt”. Vagyis honnan csípjünk el millimétereket, hol szakítsunk jól bevált megoldásokkal?
Azt már az elején elárulhatom, hogy a VPP-t működés szempontjából remekül sikerült belőni, és az alumínium váz kidolgozása is első osztályú. Sok műanyag gép fordul meg alattam mostanában és ehhez képest komolyan öröm volt ránézni a gyönyörűen megmunkált alumínium elemekre. A Mondraker Factor vázát alkotó Stealth csövekről azt kell tudni, hogy a négyszögletes profilú keresztmetszetet mindig az adott helyen kapott terhelésnek megfelelően alakítják, ami nyilván más a homlokcső találkozásnál, mint a hátsó papucsnál a láncvillán.
A Factor R-nél is használt Stealth 2.0-ás csövek ennek a továbbfejlesztései, a csövek maguk csavartak, hogy vázra ható nagyobb csavarodást jobban lekövessék és ezáltal az első háromszögnek nagyobb csavarodási merevséget kölcsönözzenek. A profilon kívül változik a falvastagság is, sőt, különböző csöveknél különböző ötvözeteket is használnak, törekedve a minimális súlyra az ésszerűség határain belül. Nem véletlen, hogy – bár sok gyártó kínál már karbonvázat gravity vonalon is – a Mondraker DH-gépe még mindig súlyrekordernek számít, ugyanakkor a spanyolok élettartam-garanciát vállalnak ezekre a vázakra, így a Factor R-re is!
A virtuális forgáspontú (VPP) rendszerek alkalmazása inkább a nagyobb rugóutas bringáknál gyakoribb, lévén ezeknél még markánsabban jelentkeznek az előnyei. Teljesen aktív marad a rendszer fékezésnél, és ha bele kell tekerni keményen a pedálba, azt is sokkal hatékonyabban tehetjük. Egy jól kiegyensúlyozott VPP valóban működik pedálozáskor, és egy össztelósnál ez nagyon fontos szempont.
Bár személy szerint abszolút a „másik oldalról” jövök, országútis gyökerekkel, de azt vallom, egy trail fully legyen fully, nem szeretek lockout-kart kapcsolgatni. Legyen úgy kiegyensúlyozva a felfüggesztés, hogy akkor és úgy mozog, ahogy kell! A Zero Suspension-nel kapcsolatban nagyon jó emléket őrzök, a Mondraker Dune endurót volt már alkalmam tesztelni, és az általában használt kerékpárjaimhoz képest „nagy, nehéz döggel” önfeledt, 4-5 órás bringázásokra emlékszem vissza, nem kevés mászást is abszolválva…
Nos, a már említett „helyhiány” ellenére a Mondraker Factor R felfüggesztését remekül sikerült optimalizálni, egy általános célú fullynak ilyennek kell lennie. Hogy őszinte legyek, teljesen fölöslegesnek érzem a Fox új háromállású CTD LockOutját, amivel – egyszerre kapcsolva a villát és a rugóstagot – választhatunk Climb (mászás), Trail (általános) vagy Descent (lejtőzés) opciók közül. A VPP még a Descent állásban is gondoskodik róla, hogy ne pogózzon a gép, LockOutot pedig ahhoz a stílusú bringázáshoz, amire a Factor R-t tervezték, eszembe nem jutna használni.
Direkt figyeltem a himbát, felfelé még kiállva terhelve sem mozgott be érzékelhetően, lefelé viszont teljesen kihasználja a rugóutat, ami 110 mm. Ráadásul Trail állásban (főleg ebben volt) az apróbb kövekre is érzékeny, ami felfelé is jó érzés. Ha a saját gépemről lenne szó, hátul egy jól beállított, üzembiztos rugóstag teljesítene szolgálatot mindenféle kilógó kábelek nélkül, elöl pedig maximum a villavállon hagynám meg a LockOutot, vagy még ott se. Különben is a hatalmas CTD kar messziről ordítja, hogy: „Ide lőjetek”, vagy máshogy fogalmazva kíváncsi lennék, mi maradna belőle az első nagyobb bukfenc után…
A vázgeometria első blikkre érdekes: kimondottan meredek, 74,5 fokos az ülőcső, ami a VPP-vel és a 620 mm-es felsőcsővel harmóniában támogatja a hatékony pedálozást, sőt még az ekkora (L-es méret) mountain bike-on szokatlan 170 mm-es hajtókar is a pörgetésre sarkall. A homlokcsőszög viszont 69,5 fok, ami már trail-es, elismerésre méltó, hogy a Mondrakernél bátran mernek játszani a szögekkel, és az eredmény sem marad el (kíváncsi lennék a 2013-as nagy durranásra, a Forward Geometry-ra is).
A meredek ülőcsőnek van még egy olyan előnye is, hogy nagyon könnyedén tudtam meredek lejtőkön a nyereg mögé csúszni, és még mozgásterem is maradt az egyensúlyozáshoz. Mindehhez 700 mm széles kormány dukál, 90 mm-es kormányszárral. A csikicsukikon természetesen kijött a nagyobb tengelytáv és a széles kormány hátránya. Elöl a 15 mm-es tengely és a tapered homlokcső, villanyak tökéletes kontrollt biztosít, de ezen a szinten ez már alapkövetelmény.
Mi a rossz? Nevezzük inkább kompromisszumnak, de ahogy említettem már, a Zero Suspension rendszert valahol el kell helyezni, így az ülőcső a Mondrakernél nem folytonos. A középrésznél kialakított dupla link környékén pedig a váz oldalirányú merevsége hagy kívánnivalókat maga után. Nyilván a linkek eleve produkálnak minimális oldalirányú mozgást, ennél a szélességnél (keskenységnél) nem lehet olyan stabilra építeni a mechanizmust, mint egy DH-gépnél, és a tökéletesen merev csapágyazást sem találták még fel…
Ezzel a minimális csavarodással nem is lenne gondom, nagyobb baj, hogy a tagot körülölelő alumínium lemezek is ki vannak téve csavarásnak. Ami ebből adódóan zavaró, hogy – lévén alsó végüknél a hajtókar van, felül pedig az átdobó – megindulásnál a 42-es lánctányér oldalirányban bemozdul az első váltóhoz képest, és a lánc vastagon és messziről hallhatóan hozzáér a terelőlemezhez a keményebb fokozatoknál.
Utóbbi problémára megoldást jelentene az egy- vagy kéttányérosítás, amiért nem kell messze menni: a csúcs Factor, a Factor RR duplatányéros XT-vel érkezik, és egy ezres híján 1 000 000 Ft-ba kerül. A Factor R kétszázezerrel olcsóbb, és ennek megfelelően a felszereltség is szerényebb itt-ott, de őszintén szólva a hajtókarnál jelentkező problémát leszámítva én sehol máshol nem éreztem szükségét eltérő alkatrésznek, nyilván könnyíteni mindent lehet jó pénzért.
Az XT-SLX váltórendszer a Formula RX fékrendszerrel megfelelő párosítás, bár utóbbit nem ismerem, hogyan működik hosszú távon, a teszt során nem jelentkeztek problémák. A jó nevű Easton elérhető árú kerékszettje kimondottan jól mutat, más előnyt nem jelent egy hagyományos fűzött kerékhez képest, de a design nem utolsó szempont! A Kenda Slant Six gumik így a tavaszi olvadós időszakban gyűjtik a sarat, a szárazabb traileken viszont tökéletesek.
Végezetül, a címben és a bevezetőben feltett kérdésekre a válasz: Igen, a Mondrakerben megvan az X-Facor, és ez elsősorban a Zero Suspension-nek köszönhető. Ilyen egy „vérbeli fully”! Ha átülünk róla másféle össztelósra, úgy tudnám leírni a különbséget, hogy annak mindössze „rugózik le-fel a kereke, és ki is lehet merevíteni”…
További képek:
A tesztelt kerékpár 150 000 Ft engedménnyel megvásárolható: KATTINTS IDE!
Videón a nagytestvér, a Mondraker Factor RR 29, (a széria többi kerékpárja IDE KATTINTVA érhető el):
InfoBox:
Forgalmazó: Montik Magyarország (montik.hu)
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Spanyolország
Élettartam garancia a vázra!
Vázméretek: XL, L, M, S
Tesztelt gép mérete: L (48 cm)
Ajánlott fogyasztói ár: 799 000 Ft
Geometriai adatok (L/480 mm):
Fejcsőszög: 69.5º
Ülőcsőszög: 74.5º
Ülőcsőhossz: 480 mm
Felsőcsőhossz (vízszintes): 620 mm
Fejcsőhossz: 115 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Tengelytáv: 1176 mm
Középrész esés: 30 mm
Műszaki adatok:
Váz: Factor 29 Stealth 2.0 alumínium Zero Suspension 110 mm
Rugóstag: Fox Float CTD LV 190×50 mm
Teleszkóp: Fox 32 29 Float CTD Q15 110 mm
Kormánycspágy: Onoff integrált 1-1/8″->1/5″
Kormányszár: Race Face Ride 90 mm
Kormány: Race Face Ride Low Rise 711 mm
Markolat: Onoff Wavem
Nyeregszár: Race Face Ride 31.6mmm 375mm
Nyereg: Mondraker Factor R 29er
Első Fék: Formula RX 180 mm
Hátsó Fék: Formula RX 180 mm
Fékkar: Formula RX
Kerekek: Easton XC 29 Q15/12×142
Külsők: Kenda Slant Six 29×2.20
Hajtómű: Shimano FC-M552 42/32/24T (170 mm)
Középrész: Shimano HollowTech II
Lánc: Sram PC-1031 10s
Első Váltó: Shimano SLX
Hátsó Váltó: Shimano XT RD-M781 GS 10s
Váltókar: Shimano SLX SL-M670-10
Fogaskoszorú: Sram PG-1031 11-36T 10s
Súly (pedálok nélkül): 13.1Kg