Karbon országúti, Ultegra szettel a hatszázezer forintos álomhatár alatt! Az ár-érték arány bajnok ROSE egy új modellel bővíti a gran fondo kínálatot.
A hazánkban is népszerű német cég évről-évre bővíti felhozatalát, amivel minél szélesebb vásárlói réteget próbálnak megcélozni. A hagyományos forgalmazói hálózat elhagyásának köszönhetően a megrendelt kerékpárok árai meglehetősen versenyképesek a vetélytársakhoz képest. Egyes modellek (Bike Now), mint például a tesztünkben szereplő Pro CGF nem konfigurálhatóak, viszont a felszereltséget igényesen válogatják össze, így juthatunk ár-érték arányban kiemelkedően jó gépekhez. A rendeléses rendszertől sem kell tartani, ugyanis a cég segítőkész és szakmailag felkészült magyar képviselettel, bemutatóteremmel és szervizzel is rendelkezik.
Vázszett:
Ugyanilyen geometriával és kinézettel egy piacilag feljebb pozícionált (Xeon Team CGF) változat már évek óta elérhető, úgy tűnik mostanra érkezett el oda a technológia, hogy a Nyugat-Európában belépő szintnek számító modell is karbon vázzal készülhessen.
Technikai részletek terén nem találunk semmi kivetnivalót, a trendekkel abszolút lépést tart a Pro CGF. A középcsapágy Press Fit rendszerű, a kábelek a vázon belül futnak, a hátsó féket a láncvillákon találjuk, így a támvillák formájával szabadon rendelkezhetett a tervező, valamint a merevítő fékhidat is el lehetett hagyni. Apróság, de igényes részlet a felsőcső vonalába simuló nyeregcső bilincs.
Nem újdonság az 1-1/4” – 1-1/8” átmérőjű kúpos villa sem, ennek filigrán felépítése egyrészt meglehetősen alacsony tömeget, másrészt jó rezgéselnyelő képességet tesz lehetővé.
A korábban tesztelt CGF Team változathoz képest nagyságrendileg 120 grammal nehezebb a váz, ami a felhasznált alapanyag és a lay-up eltéréséből adódik. Míg a Pro CGF kizárólag T30-as karbonból készül, a Team verzió egyes pontokon jobb mechanikai tulajdonságokkal bíró T40-es kompozit anyagot is használ. Hogy a T számok pontosan mit jelölnek, sajnos nem tudjuk, viszont nyilván kikövetkeztethető, hogy az alacsonyabb szám (T30) alacsonyabb szakítószilárdságot sugall, tehát hasonló merevségi mutatók eléréséhez az adott anyagból többet kell használni, ezért nehezebb lesz a váz. Más gyártókkal ezeket a számokat nem érdemes összehasonlítani, ugyanis előfordulhat, hogy találkozunk T1100 vagy hasonlóan magas jelzésekkel, de ezek önmagukban semmit nem jelentenek. Tehát példa kedvéért a T1100-as alapanyag nem 35-ször jobb a T30-nál, alapból a jóság definiálása is a felhasználástól (szálirány, lay-up) függ. Másrészt a szálak szakítószilárdsága önmagában nem jelent semmit, ugyanis a névből is adódóan kompozit anyagról beszélünk és a gyanta összetétele és minősége is legalább olyan fontos, amiről általában semmilyen információt nem osztanak meg a gyártók.
A karbon vázak előállítási költségeinek jelentős hányadát adja az operátorok bére, ugyanis a gyártási folyamat meglehetősen munkaerő és időigényes. A gyártósablonból kikerülő vázaknál legtöbb esetben előfordulnak felületi egyenetlenségek, amiket fényezés előtt kigittelnek. Nyilván egy 750 grammos váznál minimális ilyen procedúra engedhető csak meg a tömeg specifikáción belül tartása érdekében. Tehát vagy nagyon jó minőségű sablont és jól képzett (drága) munkaerőt használnak, vagy pedig nő a selejt aránya, ami szintén jelentősen megdobja a költségeket. Ugyanez igaz a fényezésre is. Egy 1000 gramm fölötti, viszonylag egyszerű formájú modellnél, mint a ROSE Pro CGF minimálisra csökkenthető a hibaráta, továbbá nem készül trendi áttetsző, a karbon réteget csak egy vékony lakkal fedő változat sem, tehát a festéssel sem kell század mikron pontosságúnak lenni.
Mit érez ebből a vásárló? Menet közben tulajdonképpen semmit, amit úgy kell érteni, hogy ugyanolyan menettulajdonságokat, mint a drágább modell esetében. A mérlegen persze látható a különbség, viszont vegyük úgy, hogy emiatt eggyel magasabb felszereltséget, mondjuk 105 helyett Ultegrát engedhet meg magának, vagy azonos specifikációt megtartva belefér egy horvátországi/olaszországi bringás nyaralás.
A geometria a kényelmesebb üléspozíciót nyújtó endurance gépek közé kategorizálja a Pro CGF modellt, a felsőcső meglehetősen szembetűnően lejt. Példának okáért 53-as méret esetében 527 mm-es vízszintes felsőcsőhöz meglehetősen rövid 475 mm hosszú nyeregvázcső párosul. Szögek tekintetében egy jól használható kompromisszum született, nyilván nem a legagilisabb kritériumbringa a piacon, de vérbeli országútiként viselkedik a kanyarokban, meglehetősen stabil és kiszámíthatóan irányítható. A fejcső viszonylag hosszú minden modell esetében, így legalább nem kell hézagoló hegy a kormány alá vállat és felsőtestet jobban kímélő felegyenesedettebb üléspozícióhoz.
Felszereltség:
A tesztelt modell specifikációja becsületére válna a drágább konkurenseknek is.
A 2×11 sebességes mechanikus 6800-as Ultegra szettről már sokszor sokan leírtuk, hogy nem találunk igazán kifogásolható pontot rajta. A fékváltókarok formája tökéletesen kézre áll, működésére a japánoktól megszokott krémesen finom átmenetekkel operáló precíz kapcsolási érzet jellemző.
A gépet, a meredek alpesi emelkedőkhöz készítették fel a tesztflotta felelősei, a hajtóművet 50-34-es tányérokkal szerelték, míg a lánckerék sor 11-32-es áttételtartománnyal rendelkezett. Az igazat megvallva az álmatlanul átutazott éjszakát követően a Kitzbühel Horn emelkedőjén ezt cseppet sem bántam.
Elöl hagyományos rögzítésű patkóféket találunk, míg hátul a láncvillákra rögzített „Direct Mount” egység gondolkodik a lassításról. Ennek előnyei, hogy a fék alapból olyan helyre kerül, aminek merevnek kell lenni a hajtás okozta erők miatt, másrészt a támvillákkal szabadon „játszhat” a tervező, így aerodinamikusabb és/vagy kényelmesebb bringát lehet tervezni. Egyoldalú lenne a hátrányokat elhallgatni, így meg kell jegyezni, hogy az állítás nehézkesebb, könnyen koszolódó helyre kerül az egység és sokszor a nem megfelelő minőség miatt hajlamosabb beleérni a felnibe vagy nem biztosít elegendő fékerőt. Örömteli hír, hogy ezen a kvázi láthatatlan helyen sem spóroltak a németek és a szetthez méltó Ultegra féket választottak. Talán sok olvasónak magától értetődő ez, azonban a kerékpáriparban, kifejezetten a kedvező árú tömegmodelleken, akár dollár centeken is képesek a gyártók spórolni.
A tesztbringázás egy előre nem tervezett összehasonlításhoz is vezettet, ugyanis Tufi épp 2016 egyik leginkább felkapott tárcsafékes svájci csodagépével abszolválta az 1000 m szintet tartalmazó lejtőt. Nekem tulajdonképpen csak a fékszagot kellett követnem, ugyanis a 140-es tárcsák kevésbé tolerálták az erőltetett lejtmenetet. Talán nem véletlen, hogy az UCI is 160 mm-es tárcsák mellett döntött a neutrál kocsiknál. Hozzáteszem két évvel ezelőtt pont itt gurultam le 15-tel a szakadó esőben elgémberedett ujjakkal, mert felnifékekkel öngyilkosságnak tűnt a nagyobb tempó.
A kerekek ROSE saját márkás egyszerűbb darabok. Elöl, 24 húzott (J-fejű) küllőt találunk radiális fűzéssel, míg hátul 28 ugyanilyen került befűzésre mindkét oldalon két kereszt mintát követve. A keskeny és közepes magasságú profillal rendelkező alumínium felni miatt tömeggel nincs gond. Mivel a Pro CGF egyedi ajánlatnak minősül a németek kínálatában, a konfigurátor nem engedte ezeket változtatni, így személy szerint használnám, amíg lehet, majd ezt követően gondolkodnék el esetleg a fejlesztésen.
A gumik az abszolút csúcskategóriát képviselik, a Continental GP 4000 S II a versenyzők által is kedvelt típus.
A kiegészítőket a Ritchey szállítja, a 27,2-es átmérőjű karbon nyeregcső a kifejezetten sloping geometriás vázban plusz komforttal kecsegtet. A kormányszár és kormány egyszerűbb darabok, viszont utóbbi felső része enyhe hátrahajlással rendelkezik, ami a gyakorlatban kifejezetten kényelmesnek bizonyult. Nyereg tekintetében a Selle Italia SLS Flow modelljére esett a termékmenedzserek választása.
Menet közben:
Komplett kerékpárok esetében sajnos vaktesztre nincs lehetőség, pedig kíváncsi lennék az eredményekre. A Kitzbühel környéki próbakör abszolút bebizonyította, hogy egy átlagos bringásnak nincs szüksége ennél jobb gépre.
Bár az osztrák utak nem a kátyúkról híresek, komfortosság szempontjából remekül vizsgázott a gép. Nem rideg a hátsó háromszög és nem pattog vagy vibrál rázós úton a villa sem. Mászásnál leginkább egy kiegyensúlyozott egyenletes tempóra érdemes ráállni vele, ahogy az alpesi emelkedőkön szokás, az alacsony össztömeg miatt hatékonyan hagyhatjuk magunk mögött az emelkedőt. Az endurance geometria felegyenesedett testhelyzete a hát- vagy nyakfájósoknak is kibővíti a lehetőségeket, gyorsabb és/vagy hosszabb edzőkörök abszolválhatóak kellemetlenségek nélkül. Megindulásoknál és Ricco stílusban támadott hegymeneteknél érezni azért, hogy nem versenygép, de a célcsoport nyilván nem kritérium versenyekre fogja használni. A szett tökéletesen működik, nincsenek apró nyekergések vagy zajok sem, egyedül a kerekeket éreztem kicsit rangon alulinak az összképhez, plusz 25-ös helyett 28-as gumikkal szerelném, ha sajátom lenne.
A 105-ös szettel szerelt változattal további 250 € spórolható meg, így kicsit több mint félmillió forintért 7,5 kg körüli karbon országútihoz juthatunk. Mindenképpen elgondolkodtató ajánlat!
Infobox:
A ROSE kerékpárok forgalmazója: ROSE Bikes Hungary
www.rosebikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 10 év
Vázméretek: 50 (tesztelt)-53-55-57-59-61-64 cm
Alkatrész-garancia: 2 év
Ajánlott fogyasztói ár: 1890€
Specifikáció:
Váz: Rose Pro CGF karbon T30 – kb. 1030g
Villa: Rose ASR II 1-1/8″ – 1-1/4″ tapered karbon
Hajtómű: Shimano Ultegra FC-6800 kompakt 50-34
Fékváltókar: Shimano Ultegra ST-6800 2×11 sebesség
Átdobó: Shimano Ultergra FD-6800 konzolos
Hátsó váltó: Shimano Ultegra RD-6800 GS (közepes kanál)
Lánc: Shimano CN-HG700
Első fék: Shimano Ultegra BR-6800
Hátsó fék: Shimano Ultegra BR-6810 direct mount
Kerekek: Rose RS1550 Pro
Gumik: Continental GP 4000S II 25mm
Nyeregcső: Ritchey 2B Carbon Comp
Nyereg: Selle Italia SLS Flow
Kormányszár: Ritchey 4 Axis WTD
Kormány: Ritchey Road Streem II
Bandázs: Xtreme Gel komfort
ROSE Pro CGF a webshopban