Ha elmész bringázni két-három órát a ROSE XEON Team CGF nyergében, csak egy szempontból határozza meg a napodat: sportoltál egy jót. Utána nem maradsz fáradt, végezheted a kerékpározást követően tovább a munkád, vagy tervezhetsz bármilyen esti programot.
A ROSE XEON Team CGF egy komfort országúti, a legjobb fajtából, remek felszereltséggel. a versenygeometriához képest kevésbé terheli a felsőtestet, a villák kiválóan csillapítják az úthibákat, a recegős útfelületet, de még a kisebb kátyúkat is. Nálam ez úgy nyilvánult meg a gyakorlatban, hogy ha elmentem bringázni, eleve kellemes élmény volt, semmi „edzéskényszer”, majd hazaérve azt vettem észre, hogy egyáltalán nem fáradtam el, sőt, felfrissültem, ami a hosszabb ideig tartó görnyedt testtartás után nem így szokott lenni… Vagyis nyugodtan folytathatod a napodat, a sportolás – ahogy kell – a kikapcsolódásról szólhat, nem arról, hogy kiütöd magad.
Ránézve a fehér karbonvázra ambivalens érzésem van. Egyrészt nekem nagyon tetszik a festés, a fehéren a fekete díszítések, fekete felirat, és a kevés zöld, ami megbolondítja kicsit. Másrészt a kerékpár formája furcsa a szememnek, kicsit olyan, mintha egy hagyományos geometriájú nagyobb méretű bringa nyergére rámértek volna egy jókora ütést egy jókora gumikalapáccsal, és berogyott volna az egész. Ez a kicsit fura forma azonban a kényelemről gondoskodik, a hajlításoknak a tám és a láncvillán, az ereszkedő felsőcsőnek mind szerepe van az úthibák eltüntetésében, mint ahogy a felhasznált karbonszövetnek is. A magas homlokcső és az ehhez képest rövid felsőcső a felsőtest kényelmesebb helyzetét biztosítja.
A váz menet közben remekül kezeli le az olyan rossz minőségű útfelületet, ahol egy mezei karbon-, pláne egy aluváz elpattog tekerés közben. Sokszor növeli a bringa hatékonyságát tekerés közben, hogy az ilyen rosszabb útfelületeken anélkül is áttekerhetünk, hogy koncentrálni kelljen a recegős felület kimozgására is testből. Aki az utóbbit megszokta, annak is kényelmesebbé teszi a haladást, aki viszont újonc országútis esetleg idősebb korában, annak új kapuk nyílhatnak meg a bringázásban, megnőhet az egy nap alatt letekerhető táv is a komfort miatt. Mindemellett a középrész és a homlokcső környéke nagyon merev, minden munkánkat közvetíti a kerekekre.
A hegymenet például az előbbi tulajdonságok összeadódásának köszönhetően kimondottan élvezetes és hatékony, remek érzés, hogy beforgatod az áttételt, és a nálunk nem túl jó minőségű hegyi utacskákon nem fékeznek meg a folyamatosan bekapott apróbb útegyenetlenségek, hanem működik egyfajta csillapítás. Hozzátenném, hogy a vázon kívül a villát is a komfort jegyében tervezték, Az ASR (Active Stress Reduce) karbonnyakas villa kényelmes és könnyű. Ha már szóba került a súly, maga a váz is egy kilogramm alatt marad, pedig egyes részleteiben még aerodinamikus formájúnak is nevezhető.
Nem szóltam még az egyik legfeltűnőbb részletről, ami mostanában szintén inkább az aerodinamikus kerékpárokra jellemző: a középrész mögé szerelt fék. Egy komfort kerékpáron ez a megoldás annyiban járul hozzá a csillapításhoz, hogy elhagyható a támvillák közötti fékhíd, ami így nem tölt be merevítő funkciót. A bringán egy directmount rögzítésű Ultegra féket találunk, de hagyományos rögzítésű féket és hidraulikus féket is szerelhetünk fel. A váz ilyen szempontból univerzális, mint ahogy azt is megválaszthatjuk, hogy elektromos vagy mechanikus működtetésű váltórendszert akarunk.
Ha már belemegyünk az apró részletekbe, pont a kábelezésbe kötnék bele, a bowdenek és vezetékek be- és kimenetei nem szép kidolgozásúak, erre nem fordítottak elég figyelmet a tervezők. Ellenben például a más ROSE kerékpárokra is jellemző nyeregcső-bilincs megoldás szemet gyönyörködtető és stílusos. A külcsín szempontjából jó hír, hogy több színváltozatban is kapható a CGF (lásd: RoseBikes Hungary – ide kattintva), és persze a kiegészítők színét is ennek megfelelően variálhatjuk a konfigurátorban.
A felszereltségre a teszt szempontjából pont azért nem is érdemes különösebb hangsúlyt fektetni, mert a ROSE webshopban a konfigurátor segítségével mindenki saját íze szerint alakíthatja a bringát. Ennek ellenére az elektromos Ultegra szetten nem változtatnék, köszönöm, nagyon szeretem, a teljes körű kényelemhez semmi más nem járulhatna hozzá jobban. A szettből a direct mount fékhez nem volt még szerencsém, de a hatékonysága minden igényt kielégítő, minimum olyan erős, mint a hagyományos Ultegra. Ebben tényleg szerepe lehet, hogy a fékfelfogatás helye – a nagyon merev középrész – valóban javítja a fékerőt a támvillák között lévő fékhídhoz képest.
A Mavic Ksyrium SLS kerékszettet már próbáltam idén a ROSE XEON CRS 3000 kerékpárban tavasszal, a CGF-be is a Mavic könnyű, univerzális modellje került, ami ráadásul még illik is a túlnyomórészt fehér összképbe. Arra azért figyelni kell, hogy „granfondo”-használatra ne 11-25-ös sort szereljünk, ez Budapest környékén jól használható, de azért a 10%-os emelkedőkön a célcsoportba tartozó bringások rendesen megküzdenének vele. A kormány, kormányszár és nyeregcső a szokásos könnyű Ritchey WCS, amit nincs értelme upgrade-elni, de persze a lehetőség adott a konfigurátorban, ahogy a nyereg vagy a bandázs esetében is.
A menettapasztalatok engem meggyőztek, azt kapjuk, amit várunk, egy kényelmes, szerethető bringát, ami a fentebb már felsorolt tulajdonságainak és kimondottan könnyű összsúlyának köszönhetően hegymenetben nagyon erős. Hosszabb távok teljesíthetők vele úgy, hogy kevésbé fárad el a test (és most nem a lábakra gondolok). Amiben gyenge, az a sprint, kiállva lószolgatás – a geometriát nem erre találták ki. Egy mondatban a ROSE XEON Team CGF egy minden igényt kielégítő, szinte luxusfelszereltségű országúti hobbikerékpár.
És egy jó hír a végére: már most a 2015-ös bringák vannak fent a webshopban (http://www.rosebikes.hu/), melyek ráadásul 3-400 EUR-val kedvezőbb árakon kaphatóak 2014-es megfelelőikhez képest.
További képek:
Infobox:
A Rose kerékpárok forgalmazója: ROSE Bikes Hungary
Web: www.rosebikes.hu, a kerékpár IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 10 év váztörésre
Vázméretek: 50 – 62 cm
Alkatrész-garancia: 2 év korlátozás nélküli garancia
Ajánlott fogyasztói ár: 2.948 EUR
Műszaki adatok:
Váz: ROSE XEON Team CGF T30/T40 HOC karbon
Villa: ROSE ASR – Active Stress Reduce Fork, 1 1/8″- 1 1/4″
Fékek: Shimano Ultegra 6800/6810 Direct Mount
Lánc: Shimano Ultegra 6800 11s
Hajtómű: Shimano Ultegra 6800 53-39
Középrész: Shimano Pressfit
Első váltó: Shimano Ultegra 6800 Di2
Hátsó váltó: Shimano Ultegra 6800 Di2
Fékváltókar: Shimano Ultegra 6800 Di2
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra 6800 11s 11-25
Kormány: Ritchey WCS Evo-curve
Kormányszár: Ritchey WCS 4 Axis
Kerekek: Mavic Ksyrium SLS
Nyereg: Selle Italia Flite Carbon Monolink
Nyeregszár: Ritchey WCS Carbon Monolink Flex Logic
Gumik: Mavic Yksion Pro Griplink 23mm
Geometriai adatok (a tesztelt kerékpár 57 cm-es):
Vázméret | 50cm | 53cm | 55cm | 57cm | 59cm | 62cm |
Szükséges nyeregbilincs átmérő | 27,2 | 27,2 | 27,2 | 27,2 | 27,2 | 27,2 |
Ajánlott belső lábhossz (cm) | 71-76 | 77-80 | 81-83 | 84-86 | 87-89 | 90-94 |
50cm | 53cm | 55cm | 57cm | 59cm | 62cm | |
A – Nyeregvázcső hossz | 450 | 475 | 495 | 515 | 540 | 570 |
B – Felsőcső Hossz | 514 | 527 | 540 | 555 | 572 | 588 |
C – Fejcsőszög | 71,25° | 72,25° | 72,5° | 73,0° | 73,25° | 73,25° |
D – Nyeregcső hajlása | 75,25° | 75,0° | 74,5° | 74,0° | 73,5° | 73,25° |
E – Tengelytávolság | 981 | 988 | 994 | 999 | 1008 | 1021 |
F – Front | 583 | 590 | 596 | 601 | 610 | 623 |
G – Láncvilla hossz | 408 | 408 | 408 | 408 | 408 | 408 |
H – Fejcsőhossz | 135 | 153 | 168 | 185 | 205 | 225 |
K1 – Felsőcső Mérete 1 (Magasság/Szélesség) | 42/48 | 42/48 | 42/48 | 42/48 | 42/48 | 42/48 |
K2 – Felsőcső Mérete 2 (Magasság/Szélesség) | 22/37 | 22/37 | 22/37 | 22/37 | 22/37 | 22/37 |
L1 – Alsócső-Hossz 1 | 57/51 | 57/51 | 57/51 | 57/51 | 57/51 | 57/51 |
L2 – Alsócső-Hossz 2 | 61/70 | 61/70 | 61/70 | 61/70 | 61/70 | 61/70 |
M – Stack | 534 | 552 | 566 | 583 | 603 | 622 |
N – Reach | 373 | 379 | 383 | 387 | 394 | 401 |
.