Az Orbea hazánkban nem tartozik a legismertebb márkák közé, pedig világviszonylatban a top márkák között tartják számon, például olimpiai aranyat is nyertek már Orbea nyergében országúton és XCO-ban egyaránt. A spanyol márka kerékpárjai nem csak teljesítményben tartoznak az élmezőnyhöz, hanem dizájnban és személyre szabhatóságban is üde színfoltjai a kerékpár piacnak. Van egy jó hírünk, idén téltől Magyarországon is számos üzletben elérhetőek (lesznek) az Orbea a kerékpárok, ezért könnyebben hozzájuthatunk a spanyol márka bringáihoz. Mi is innentől jobban elkezdünk foglalkozni a márkával, a jövőben több kerékpártesztet olvashattok róluk, elsőként az Orbea Terra H30 IX gravel bringával kezdjük.
Gyakorlatilag már évek óta nincs olyan komoly gyártó, akinek ne lenne gravel kerékpárja, ez alól az Orbea sem kivétel, a spanyol márkánál a Terra jelenti a gravel bringát, mely elérhető karbon és alumínium vázas modellként is különböző felszereltségekkel, az “M” sorozat tagjai a karbon, míg a “H” sorozat tagjai az alu modellek. Mi egy alu vázas modellt, a Terra H30 IX-et kaptuk meg tesztelésre.
Már az Orbea honlapján található képeken is tetszett a Terra ezzel a festéssel, de amikor megláttam élőben akkor az volt az első gondolatom, hogy ez a bringa nagyon szép. Ez a nem is tudom milyen színű barna (metallic copper) gyönyörű és hozzá a villa csíkozása és ez a vázforma, kb mindenről elvonják az ember figyelmét. A váz kialakítása nem megszokott, biztos mindenkinek feltűnik, hogy a felsőcső ívesen megtörik a nyeregvázcső előtt és gyakorlatilag egy egységet alkot a támvillákkal, nem tudni, hogy valójában menettulajdonságokban van-e valamilyen szerepe, kényelmesebb-e tőle a bringa vagy merevebb-e tőle a kerékpár hátulja, de mindenesetre jól néz ki.
A másik olyan megoldás, ami nem minden bringára jellemző, hogy a láncvilla ejtett és egy köztes elemen keresztül kapcsolódik a középcsapágyházhoz, ami nagyobb sárférőhelyet és gumiméretet biztosít. És ha már ezen a részen járunk akkor láthatjuk, hogy a láncfelkapás ellen gyárilag került ide egy védőelem, a lánc nem fogja véletlenül leverni a festéket ha a lánckerék felkapná. Ezenkívül a láncvilla tetején is találunk erős műanyag védőt, az Orbea nem csak egy matricával intézte el a védelmet. A kerékpár elejében lévő karbon villa formája is kissé szokatlan, de nekem tetszik. És persze azt is meg kell említeni, hogy a teljes bovdenezés rejtett a kerékpáron, ami az újabb bringáknál teljesen megszokott, ennek a dizájn szempontjából lehet örülni, de a szerelők biztos nem fognak minden esetben mosolyogni ha hozzá kell nyúlni a bovdenekhez, például egy kormánycsapágy cserénél. A középcsapágyház PF30-as, melyet a legtöbb hajtóművel tudunk használni, gyárilag is egy 24-es tengelyhez való átalakítót találunk benne és mellette sok fehér zsírt (több helyen a bringán), ami jól mutatja, hogy figyeltek a gyárban az összeszerelésre.
A geometriát már a bringa megérkezése előtt jobban megnéztem, amikor kérdezték, hogy milyen méretűt szeretnék tesztelni. A gyári méretajánló szerint a 179 centimmel éppen az M-es méret tetején vagyok, de a geo táblázat alapján nem biztos, hogy ezt mondanám. Én, aki távolra helyezett kormányú országúti bringán tölti az év nagy részét, is azt mondom, hogy éppen nem hosszú számomra egy M-es Terra a gyári alkatrészekkel, az azt jelenti, hogy egy nálam 1-2 centivel alacsonyabb átlag bringásnak bizony hosszú lesz és inkább S-es méretet válasszon belőle. Szóval a Terra hosszú és sportos, a csőszögek alapján is. Erre kicsit később visszatérek a menettapasztalatoknál.
Az Orba Terra H30 IX-en a Shimano gravel szettjét, a GRX-et találhatjuk meg. Nem teljesen homogén, mert a GRX családok különböző elemeit mixelték össze, többnyire középkategóriás rajta minden, egyedül a váltó származik a felsőkategóriából. Mármint a hátsó váltó, mert 1×11-es rendszer dolgozik a bringán széles áttétel tartománnyal, elöl 40-es tányér hátul 11-40-es sorral, ami a felhasználást illetően kb mindenre elég.
A kerekek az Orbea saját gyártású modelljei, a spanyol márkának saját kerékmárkája is van, erről pár hónappal ezelőtt írtunk. A komponensek nem ismertek, de ránézésre elég stabil darabok és tubeless kompatibilis a felni, és akár kérhetjük tubeless szettel is a bringát, ami sajnos kevés gyártóra jellemző. Gumiból a Vittora Terreno Dry gravel modelljei kerültek fel 38-as szélességben, amik szintén tubeless kompatibilisek és főleg nyári viszonyok között működnek jól. Ami itt érdekesség, hogy az első keréknél az átmenőtengely nem balról, azaz a tárcsaoldalról megy be, hanem jobbról, így közvetlenül fékezés után nem égetjük meg a kezünket véletlenül sem ha szerelnünk kellene.
A kiegészítőkre sem lehet panaszunk, főleg ha ránézünk a nyeregcsőre, ami egy karbon modell, rajta egy Fizik Aliante nyereggel. A kormány és a kormányszár saját márkásak, az előbbi egy igazi gravel kormány 15 mm emeléssel és közepesen szélesedő alsó fogással, míg a stucni a mostanában elterjedt félig rejtett bovdenes darab, ahol a kormányszáron valójában nem megy át a bovden, hanem csak a takaró műanyagon. Annyi az előnye, hogy nem kell szétbontani a bovdenezést ha kormányszárat szeretnénk cserélni. Ebben a kormány is jó társ, mert szerencsére ezen sem futnak át a bovdenek, így egy kormánycsere sem túl bonyolult feladat. Amit még érdemes megemlíteni ezzel kapcsolatban, hogy a stucni alatt a távtartók szétszedhetőek, így egy kormánymagasság állítás és villanyak fűrészelés sem jár a teljes bringa újrabovdenezésével.
Egyébként itt is megvan a lehetőségünk személyre szabásra, kérhetjük a kerékpárt másik kormánnyal (van normál országúti kormányos verzió is, amit én szeretek 🙂 ) és pl kérhető a kerékpárra sárvédő is.
Menet közben
A bringa beállításával sokat nem kellett vacakolnom, a nyerget beállítottam, a pedálokat feldobtam és már menetre készen is volt. Egyébként mást nem nagyon lehetett állítani a félintegrált kormánybovdenezés miatt, fűrészelni nem szerettem volna 🙂 , így hagytam a gyári tornyot a kormányszár alatt. A rövid beállítási folyamat közben ért egy meglepetés, 170 mm-es hajtókarok vannak a kerékpáron, ritka ennél a méretnél az ilyen rövid hajtókar, de az Orbea weboldalát megnézve azt láthatjuk, hogy ők M-es méret esetében mindig ezt használják, – úgy látszik ők erre esküsznek, a hajtókar hossz egyébként is mindig óriási vita tárgya miközben az átlag felhasználó észre sem veszi a különbséget.
Első alkalommal fagypont alatti hőmérsékletben vittem ki gondolva a gumik minimál mintázatára, amik nem biztos, hogy szeretnék ha a talaj kiolvadna, a 38-as Vittoria Terreno Dry gumik aszfalton nagyon jól gurulnak és nem mellesleg a valóságban 40 mm szélesek, aminek köszönhetően elég kényelmesek. Na, de vissza a bringához! Az Orbea Terra a mai gravel kínálatban a sportosabb modellek közé tartozik, mint már említettem hosszú felcsőcsöve van és az irányítása a kategóriájához képest elég gyors, nem egy MTB amire koskormányt tettek, de nem is egy ideges cyclo-cross bringa. Nekem tetszett, hogy sportos pozíciót lehet rajta felvenni (és ha kipakolnám a távtartókat a kormányszár alól akkor még ennél sokkal sportosabb lenne) és jól irányítható. A kerékpár hátulja is normál hosszúságú, nem akarja elhagyni a fenekét a kanyarokban. Ami még fontos, hogy nagyon stabil, rendkívül jól megy egyenesen, nem imbolyog kanyarban sem, ezt valószínűleg a nagy középcsapágy esés miatti alacsony súlypont okozza, mert az átlaghoz képest 5-10 mm-rel lejjebb van a Terra középcsapágyháza. Ez a stabilitás terepen jött ki igazán, azt lehetett érezni, hogy az ember benne ül a bringában és nem valahol fölötte. A gumik a fagyott talajon jól mentek, gyakorlatilag észre sem lehetett venni, hogy minimális a mintázatuk.
Azt megint meg kellett állapítanom, hogy a GRX fékváltókaroknak nagyon jó az ergonómiája, iszonyatosan kényelmesek, felső fogásból is lehet nagy erővel fékezni velük, igazi gravel felhasználásra tervezett alkatrészek. Én annyira nem szeretem a kifelé nyíló kormányokat, de a Terrában található viszont még egész elfogadható volt, felül 41 cm széles, alul 48 cm, így felső fogásban is lehetett kényelmesen menni vele pl országúton, míg lejtőn jól jött az extra stabilitás. Az egész bringa kényelmes volt, amiben biztos nagy szerepet játszanak a gumik, a karbon nyeregcső és a váz kialakítása is. És ha már újra a gumiknál tartunk akkor fontos megemlíteni, hogy kb 45 mm-es gumik is beférnek a vázba, mert van nekik hely és az alacsony középcsapágymagasságnak köszönhetően ezzel a mérettel sem kerülünk az egekbe, és nagyobb gumikon már elég komoly terepre elvihető. A Terreno Dry gumik az olvadó talajon nagyon gyorsan elvéreztek, télre nem árt őket lecserélni, ha nem csak szilárd burkolatú úton akarjuk őket használni. A Terra esetében érdemes elfelejteni a vékony országúti gumikat, mert nem azokhoz tervezték a kerékpárt, minium 30-as méret kell bele, de én inkább 34-estől nézelődnék ha országúti gumikat szeretnék rá tenni.
A gravel bringákkal kapcsolatban időnként szóba kerül a bikepacking (nem, nem ugyanaz a kettő), a Terra ebben nem nyújt millió felfogatási pontot, mindössze egy harmadik kulacstartónak van hely az alsócsövön és a támvillák között találunk egy-egy csavart, különben minden más táskarögzítést csavaros rögzítéstől mentesen kell megoldani, mint általában a modern bikepacking táskáknál.
Kinek ajánlom?
Ha valaki egy sportos gravel bringára vágyik, amivel könnyebb terepen és a hazai rossz minőségű utakon kényelmesen bringázhat vagy akár sok napos kerékpártúrákon hódítaná meg a világot, és fontos számára, hogy jól nézzen ki a kerékpárja és a minőségből sem szeretne engedni akkor az Orbea Terra lehet az ő választása.
Az Orbea kerékpárokat keresd az alábbi kerékpárüzletekben: