Technikai okok miatt csak nagyon rövid időre volt nálam ez a bringa, amit nagyon bánok. Két okból is. Az egyik, hogy élőben álomszép ez a gép. A képeken nem jön át annyira, de amikor megláttam, akkor egyből elkezdtem számolgatni, hogy hova férne még be a lakásba. Hosszú évek óta csak piros bringáim vannak, amiben sokszor a véletlennek is szerepe volt, de ez az eddigi legszebb, amivel mehettem. Kár, hogy nem a sajátom. A villa ugyanaz a versenypiros, mint a váz, és a maradék meg szépen megoszlik a fehér és a fekete közt – szebben nem is lehetne…
A második ok pedig az, hogy nagyon jó volt hajtani. Nem is azért, mert a Cannondale feliratra általában büszke lehet az, aki alá oda van írva, meg mert a gépeik tényleg jók, hanem azért mert rettentő kényelmes egy bringa. Tudom, hogy szubjektív dolog a nyereg, de ennyire puhán és jól támasztó nyergen még soha nem ültem. Azt nem tudom, hogy teljesen saját fejlesztésük-e, vagy valaki gyártja nekik, de hogy szeretnék egy ilyet magamnak, az biztos.
Ebben az árkategóriában már egész jó dolgokat is ki lehet fogni, de általában két opció létezik: remek váz, cserébe gyenge/közepes motyó, vagy jó cuccok, egy nem éppen szívdobogtató gépre aggatva. Itt most kapunk egy kimagasló vázat, és alsó-középkategóriás cuccokat, ami szerintem egy jó helyzet, mert könnyen lehet fejleszteni.
A váz legfeltűnőbb része a fejcső, ami alul-felül 1.5”-os, azaz vastag, mint a kályhacső. A honlap szűkszavúsága nem engedte, hogy közöljék velünk, ez azért jó, mert nagyon merev. Az már más kérdés, hogy általában véve tényleg szükségünk van-e akkora merevségre, mint amekkorát ma már gyártani tud szinte mindenki. Viszont, ha már a koncepciójuk ez, akkor következetesnek kellene lenni, mert az egész igyekezet hiábavaló, ha agyonvágjuk egy gyorszárral. Főleg egy 29-es gépnél, amelynek a kerekei, meg elvileg az egész rendszere rugalmasabb – a hosszabb erőkarok miatt.
Jó pont viszont, hogy kellőképpen rövidre vették a fejcsövet, így a magasabb kerék és villa miatt nem kerülünk sokkal magasabbra, mint egy 26-oson – főleg, ha lefelé fordítjuk a stucnit.
A főcsövek mindenféle alakúak – leginkább a 90-es évek híres Mongoose „Toblerone” vázra emlékeztetnek némi lekerekítéssel, meg lapítgatással a végeken. A lánc- és támvillák az izgalmasabbak, hiszen ott nagyon durva lapítgatások történtek a rugózás érdekében, amit a gyártó Save Micro Suspension Systemnek keresztelt. Lényege, hogy az elvékonyított részek valamennyire rugalmasak, így kényelmesebbé teszik a tekerésünket.
Az viszont fura, hogy a nagy gyártók – például a Specialized, meg a Cannondale – miért ragaszkodnak egy nyilvánvalóan rossz technikai megoldáshoz, az alsócső alatt elvezetett váltóbowdenekhez és fékkábelekhez. Ez a váz kosznak és a talaj felől felverődő dolgoknak leginkább kitett része, és akkor püff neki, ott viszik el a vezetékeket, hadd vágja szét valami, de legalábbis tömődjön el minél előbb. Tényleg nem értem…
Ha valamit viszont ki kellene emelnem ebből a gépből, akkor az a kényelem lenne. Ebből nem csak a remek váz, meg az alapból kényelmes 29-es kerekek, hanem a teszteléseink során hozzánk került eddigi legkomolyabb RST Deuce villa is komolyan kiveszi a részét. Nemcsak komolynak látszik, hanem az is. Finoman indul meg, és végig szépen mozog. Pár fordításon belül van a maximum csillapítása is, így elég könnyen meg lehet találni az ideális mennyiséget. A rugózás belövése is gyorsan megy, ha van telópumpánk. A lockolás/kompresszió meg menet közben is könnyen állítható a jobb váll tetején. Van rögzítő szem a fékkábelnek, meg PM felfogatás is. Egyszerűen túl szép, hogy igaz legyen. És sajnos van is hátulütője a már említett csirke gyorszáron kívül. Egész egyszerűen kotyog. Ez pedig a nagy kerékkel kombinálva sokkal hamarabb teszi tönkre teljesen a villát, mint egy 26-oson. Csak remélni tudjuk, hogy ez egy egyedi eset.
Terepen szerencsére (még) semmit nem lehetett érezni belőle. Hajtáskor érezhetően merev a váz, főleg hátul, ugyanakkor tényleg jól elnyeli a lentről jövő rezgéseket. A szögek is kellemesen semlegesek, így a mászáshoz egy meglehetősen ideális pozíciót kapunk. Ez bár M-es méret, de a kínálatban ez a legkisebb modell. Ennek ellenére nagyon jól tudtam hajtani felfelé, mert egy kellően hosszú nyeregcsövet szereltek bele. Lefelé már nem volt ilyen rózsás a helyzet, mert kanyarokban volt, hogy elérte a lábam a forduló első kereket, de ez annak nem lesz gond, aki megfelelő méretet vesz magának.
A mászás egyébként ismét megdöbbentő volt. Adott egy sűrű és alacsony mintázatú gumi, 1,8 bar nyomáson, amivel bárhol fel lehet mászni, holott ránézésre nem az a tipikus MTB gumi. Ezekkel a nagy gépekkel mindig a durva szakaszokat élvezem, ahol a sok kiálló kő, vagy gyökér miatt már elakad a 26-os kerék, ezzel meg csak lazán lehet nyomni előre a legrövidebb íven.
Aszfalton viszont kínlódás a haladás vele. Főleg, ha lassú sebességénél kanyarodni akarunk. Határozottan nehezebb elfordítani a kormányt, mint a kisebb kerekűeknél, így ott érdemes keményen használni, aztán terepre érve ereszteni belőle.
A mászásban még nagy segítségemre volt a 12-36-os lánckeréksor, amivel még én is minden környékbeli emelkedőt ki bírtam hajtani. Elöl nekem talán fölösleges a három lánctányér, mert már nagyon rég óta csak kettőt használok a saját gépemen, így megszoktam. Ráadásul itt a legnagyobb áttételt még a meredek budakeszi utcákon lefelé sem bírtam igazán kihajtani. A váltásteljesítmény előtt viszont le a kalappal. Annyira finoman és gyorsan megy a rendszer, hogy azt nem vártam volna ettől a kategóriától.
Lefelé a felső rész rövidsége miatt kicsit bizonytalanabbnak tűnt, de ez megint csak a számomra nem megfelelő méretből adódott inkább, mert a villa meg a kerekek a kis nyomással szépen nyelték az egyenetlenségeket. Nagyon örültem annak is, hogy végre egy normális szélességű kormány került egy gyári gépre, ami kellően stabillá teszi az irányítást. A lefelé nagyobb tempó, ugyanakkor a kerekek nagyobb tehetetlensége miatt szükség is van arra a pár centiméter pluszra. A lassuláshoz is jobban illenének az eggyel nagyobb tárcsák, bár a kedvenc alsó kategóriás fékem hozta a bitang jó formáját, így egyszer sem éreztem, hogy ne lenne elég erő bennük. Persze egy alpesi lejtőn már valószínűleg lilulnának a 160-as kis tányérok.
Szóval a pénzünkért kapunk egy nagyon jó és kényelmes vázat, egy okos, de tipikus RST-s betegséggel küzdő villát, remek fékeket, és ha eltekintünk a nem éppen villogásra alkalmas Alivio és Deore feliratoktól, akkor egy nagyon jól és finoman működő váltást/hajtást is, aminél jobbra csak versenyzőknek vagy vagizni vágyóknak van szüksége.
Először a kerekeket lenne érdemes valami könnyebbre cserélni, mert érezhető javulást a gyorsításban így tudnánk elérni. Ha viszont a villát is cserélnénk, akkor az már drága buli, mert ezt a példányt a 1,5” miatt nem egyszerű (jó áron) eladni, de ha sikerül, akkor meg már kúposat (tapered) érdemes venni, ami kapásból kormánycsapágy és stucni vételt is jelent. Szóval jó lenne, ha a gyártók már végre befejeznék a sok és fölösleges kormánycsapágy szabvány használatát, és lehorgonyoznának egy méret mellett.
A tesztkerékpár 299.000 Ft helyett most 224.900 forintos kedvezményes áron vásárolható meg a Mali Bycycle Technology márkaboltjában – Stop-Shop; 1036, Budapest, Bécsi út 136.
InfoBox:
Forgalmazó: Mali Kft.; www.mali.hu
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: M (tesztelt), L, XL
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 299.000 Ft
Váz: alu 6061
Villa: RST Deuce 29 Air 1,5 villa; 100 mm; állítható ráfújás; csillapítás és kompresszió; lockout
Hátsó váltó: Shimano Deore
Első váltó: Shimano Alivio
Váltókar: Shimano Deore
Fékek: Shimano BL/BR-M445; 160/160 mm
Hajtómű: Shimano Alivio Octalink; 44/32/22
Középcsapágy: Shimano ES-25 Octalink
Lánc: Shimano HG54
Lánckeréksor: Shimano HG61; 12-36 fog
Agyak: Formula
Felnik: Maddux DC3.0 Disc; szegecselt duplafalú
Küllők: 2,0 mm; fekete
Külsők: Kenda Small Block 8; 29 × 2,10”
Kormány: Cannondale C3 riser; 20 mm; 6061 alu; 680 mm
Kormányszár: Cannondale C4 1,5″; 31,8 mm; 90 mm; 6 csavaros
Kormánycsapágy: Tange Custom 1,5″
Nyeregcső: Cannondale C3; 31,6 mm × 400 mm
Nyereg: Cannondale Stage 2
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 430 mm
Felsőcsőhossz: 560 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 585 mm
Tengelytáv: 1095 mm
Láncvillahossz: 455 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Összsúly: 13,6 kg (pedállal)
További információk:
– 29”-os gépekről általánosságban
– 29”-os MTB-k összehasonlító geometriai táblázata
Szöveg: KGÁdám
Fotó: Lcs