fbpx

Pályásaink Bécsben állnak rajthoz

A fedettpályás szezon a bécsi Ferry Dusika velodromban egy elit, U23-as és ifjúsági versenyzők számára kiírt UCI 3. kategóriás pályaversennyel indul 2009. január 9-10-én. A versenyen hazánkat négyen képviselik, a műsorban klasszikus pályaszámok szerepelnek.

A Ferry Dusika Hallenstadion belvilága nemzetközi verseny idején (fotó: Ralph Schürmann)

A Ferry Dusika Hallenstadion belvilága nemzetközi verseny idején (fotó: Ralph Schürmann)

Az „International Track Challenge Vienna” kétnapos pályaversenyre 12 ország több mint nyolcvan versenyzője nevezett, akik sprint, keirin, sratch, pontverseny, párosverseny, 1000 méteres állórajtos időfutam, 3000 és 4000 méteres üldöző időfutam számokban állnak rajthoz. Magyarországot Juhász Balázs (BVSC), Lovassy Krisztián (Betonexpressz 2000-Limonta), Solymosi Márton (BVSC) és Szalontay Sándor (KSI) képviseli. A verseny pénteken 13, míg szombaton 14 órakor kezdődik, a belépés díjtalan. Aki fedettpályás versenyt szeretne látni aránylag elérhető közelségben, az most egy bécsi hosszú hétvégével összekötve talán most ejtheti meg a legkényelmesebben.

Lovassy Krisztián a sérülés miatt kihagyott 2008-as ob után januárban ismét pályára lép

Lovassy Krisztián a sérülés miatt kihagyott 2008-as ob után januárban ismét pályára lép

A bécsi Dusika kerékpáros pálya 250 méteres hosszával és 45 fokos kanyar dőlésszögeivel Európa egyik legkorszerűbb fedett pályájának számít. Manapság az összes világversenyt ilyen jellegű pályán rendezik, így kiemelt fontosságú, hogy a hazai pályaversenyzők elegendő versenytapasztalattal rendelkezzenek a Millenárisnál rövidebb és meredekebb fapályákon.

További információk a versenyről:
http://www.radsportverband.at/02_bahn/index.htm
http://www.stadthalle.com/section/locations/id/6


A Dusika kerékpárpályájáról a Bikemag 2007. májusi számában jelent meg egy cikk, ebből következzen a tervező, Ralph Schürmann (velodromes.com) ismertetője:

„(…)A bécsi pályát édesapám tervei alapján építették 1975-ben. Az akkori pálya 250 méter hosszú volt és 7 méteres szélességgel rendelkezett. Nem típustervről volt szó, hanem kifejezetten a megrendelők igényei szerint készült, akiknek két fő kikötésük volt:

– Az Ausztriában akkoriban és most is nagy népszerűségnek örvendő motorvezetéses versenyszám igényeinek maximálisan feleljen meg.
– A kerékpárpályán belülre egy 200 méteres négysávos futópálya kerüljön.

A motorvezetéses versenyszámhoz való optimalizálás következtében más pályákhoz képest a Dusika geometriája sokkal inkább kerekded, tehát a kanyarok az átlagosnál hosszabbak, az egyenesek pedig rövidebbek. Ez a legideálisabb vonalvezetés a nagysebességű stéherversenyekhez, mivel így a kanyarokban a lehető legkisebb centrifugális erő hat a versenyzőkre. Az egyenesek dőlésszöge 14 fok, míg a kanyaroké 45 fok. Mindezen szerkesztések következtében ezen a pályán 110 km/h-s sebességgel is biztonságosan haladhat a motorvezető, ez pedig az építés idején egyben a stéherversenyek sebességmaximumát is jelentette.

A kerékpár- és a futópálya egymásmellettisége egy másik kuriózuma a bécsi pályának. A feladat az volt, hogy a két pályatest szintben kapcsolódjon össze, korlát, vagy hasonló közvetítő elem nélkül. Ennek érdekében ennél a pályánál először alkalmazta édesapám azt a faburkolatú összekötő biztonsági zónát, amelyik az egyenesekben döntött, míg a kanyarokban vízszintes, így oldja meg a két különböző magasságú és dőlésszögű felület szintugrás nélküli kapcsolatát. A pálya teljes tartószerkezete fából készült, a felületet pedig szibériai erdei fenyővel borították.

A Dusika 1999-es teljes felújítását már én terveztem, ekkor néhány új feladatot is meg kellett oldanunk. Közel 25 év után ki kellett cserélnünk a teljes pályaborítást, emellett pedig az egyenesek teljes szerkezetét át kellett tervezni oly módon, hogy azok eltávolíthatóak legyenek, így ideiglenes tribünök kerülhessenek ide a fedettpályás atlétikai versenyek idejére. A nemzetközi szabályok változása következtében a futópályát négyről hat sávosra kellett bővíteni, amit úgy értünk el, hogy a korábban fix kialakítású biztonsági zónát eltávolíthatóvá alakítottuk ki, így ez alatt kapott helyet a plusz két rekortánsáv. Összességében egy nagyon szép, de egyben bonyolult geometriai feladat volt, de ennek következtében a Dusika csarnok egy valóban sokrétűen használható flexibilis sportlétesítménnyé vált, melyben számos Európa bajnokság mellett 1977-ben és 2005-ben junior-, míg 1987-ben felnőtt világbajnokságot is rendeztek.”

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.