A Shimano bemutatta legújabb alkatrészcsaládját, melyet kifejezetten az elektromos rásegítéssel kiegészített kerékpárok (e-bike-ok) számára fejlesztettek ki. A szett a „STEPS” fantázianevet kapta, mely valójában egy mozaikszó, jelentése pedig: Shimano Total Electric Power System…
A koncepció lényege, hogy a STEPS alkatrészcsaláddal szerelt e-bike jellegét tekintve továbbra is a hagyományos kerékpárhoz álljon közel, az elektromotor kezelése pedig problémamentes és természetes legyen, jól adagolható motoritikus támogatást nyújtva. A fejlesztők célja, hogy a STEPS rendszer hozzásegítse a felhasználókat ahhoz, hogy megőrizzék egészségüket és élvezhessék a természet közelségét.
Az első generációs e-bike alkatrészcsalád fejlesztése az alábbi négy fő elv mentén zajlott:
1. Kényelem
A STEPS technológiával szerelt bringával való közlekedés hasonló élményt nyújt, mint amit egy hagyományos kerékpár esetében tapasztalhatunk, a különbség csupán az elektromos rásegítésben rejlik, mely 25 km/h-s sebességig támogatja a bringást. Az első agyba integrált 250 wattos motor nemcsak rásegítést ad, hanem lejtmenetben tölti az akkumulátort, valamint a gépjárművek motorfékjéhez hasonlóan kiegészítő fékberendezésként is funkcionál.
A STEPS számtalan váltórendszerrel párosítható. Leginkább a Shimano SG-E500-as 8 sebességes agyváltót ajánlja hozzá a gyártó, mely elektronikus nyomógombokkal működtethető. Görgős- és V-féket egyaránt választhatunk emellé. Működik még Nexus agyváltóval is, vagy akár párosíthatjuk egy meglévő váltórendszerhez.
2. Környezetvédelem
A STEPS rendelkezik egy E-Gain névre hallgató funkcióval is, mely a menet közbeni teleptöltésért felelős. Az E-Gain módban használva a rendszert, lejtmenetben – ahogyan erről az előbbiekben is szó esett – az agy energiát termel, mely az akkumulátorban kerül raktározásra. A fékkar behúzásával a meghajtás elektromotoros támogatása azonnal megszűnik, és a fékezésre fordított energia is a telepeket tölti.
A teljesen üres akkumulátor feltöltéséhez egyetlen óra elegendő. A töltés történhet úgy, hogy az akkut a kerékpáron hagyjuk, illetve úgy is, hogy leszereljük azt a gépről – utóbbi könnyen megoldható. A 24V/4,0Ah-s lítium ion akkumulátor 3.000 alkalommal tölthető újra, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindennapos töltés mellett is több mint nyolc évig működőképes marad. Maga az akku a hátsó csomagtartón kap helyet, és integrált hátsó lámpával rendelkezik. A rendszer része egy első lámpa is, mely 6V / 2,4 Wattos teljesítményű leddel működik.
3. Ötletesség és átláthatóság
A STEPS csoport minden egyes alkatrészét az e-bike-ok igényei szerint fejlesztette ki a Shimano. A funkciókat és kezelőszerveket teljes egészében az alkatrészekbe integrálták, ezzel tiszta megjelenést és felhasználóbarát kialakítást hoztak létre.
Az elektronikus váltókapcsolók, a kijelző menükapcsolója és a világítás kapcsolója egyaránt a négyujjas fékkarokon kaptak helyet, ennek folyománya az átlátható pilótafülke és az egyszerű kábelvezetés. A kábelezést vázon belüli vezetéshez tervezték. A STEPS kijelzője egyben kerékpárkomputer is, mely minden szokásos és az e-bike rendszerrel kapcsolatos információt megjelenít a felhasználó felé: használati mód, akku töltöttségi állapota, fokozatkijelző, sebesség, megtett út, odométer. A komputer háttérvilágítással is rendelkezik, és parkolás esetén könnyen leszerelhetjük és magunkkal vihetjük.
4. Megbízhatóság
A STEPS a Shimano jól ismert minőségi szabványai szerint készül, valamint a szett minden hatályos európai szabványnak megfelel. Mindenféle időjárási kondíciók között használható, az alkatrészek tökéletesen vízállók és -10 és +50 fok közti hőmérsékleten megbízhatóan működnek. A szetthez jár egy diagnosztikai szoftver is, mely segítségével a forgalmazó az alkatrészekből nyert adatokat PC-re mentheti, így probléma esetén hamar lokalizálható, mely részegység szorul javításra vagy cserére.
A STEPS alkatrészcsalád 2010. decemberében kerül várhatóan piacra, első hivatalos bemutatására pedig 2010. szeptember 4-én, az Eurobike-on kerül sor.
További információk: www.shimano.com, www.paul-lange.hu
Forrás: Shimano sajtóközlemény