A Cube kerékpárokkal kapcsolatban általában a Németországban évek óta iránymutatónak számító design és a legújabb, trendi megoldások finom ötvözése jut eszünkbe. 2013-ra azonban változtak kicsit az arányok, a külcsínben nem sokat változtak a csúcsmodellek, ellenben most műszakilag fejlesztettek többet a németek.
Kezdjük hazánk profi mountain bike csapata, az Euro One-Waberer’s legtöbbet használt eszközével, az Elite Super HPC karbon 29-essel, amely a finomításoknak köszönhetően könnyebb és merevebb lesz 2013-ra.
A váz súlyadata pontosan teljesíti az 1 kilogrammos álomhatárt, de nem kötöttek kompromisszumot a szerkezeti merevség terén, hátul 12 mm-es átmenőtengyely-szabvánnyal készül, és a középrész is túlméretezett.
Változás, hogy a lehető legrövidebbre szabták a láncvillákat, hogy a versenyzésre termett kerékpár agilisabb, jobban gyorsítható legyen. Hogy a lehető legközelebb kerülhessen a hátsó kerék az ülőcső vonalához, az átdobó is konzolra rögzíthető, nem bilincses.
A több mint 100 gramm mínusz a Super HPC karbonszövetnek is köszönhető, valamint a csövek formája is módosult. Igazi „Cube-os” ötletre alapul a hátsó fék környéke: a gyártó szerint az ívek a kényes részre irányítják a menetszelet, ezzel is hűtve a tárcsát és a féktestet.
A felszerelt csúcsmodell súlya egyébként 8,8 kilogramm, ehhez RockShox Sid WorldCup, Sram XX alkatrészek, Race Face karbonhajtókar, Easton EC90 XC kerekek és Magura MT8 Carbon fékek dukálnak. A hazai Cube-os csapat a Team festésű Shimano XTR-es verziót hajtja majd, melynek súlya gyári felszereléssel 9 kg fölött alakul, de természetesen ez tuningolva lesz… Parti András egyébként nagyon várja már a 650B verziót, ami az Eurobike-on még nem lett kiállítva…
29-es merevfarúakból egyébként ötféle modellt (és ezek számos változatait) kínál a Cube, a HPC-n kívül a karbon Reaction és az alumínium LTD, valamint az Atention és az AIM is szerepel a palettán. Szinte lehetetlen, hogy valaki ne találja meg ezek közül a hozzá illő kerékpárt, és mint ismeretes, hazánkban a kiváló minőség ellenére a Cube bringák nagyon is versenyképes áron érhetőek el.
Természetesen nem csak 29-es mountain bike-ok vannak a nap alatt, az előbbi modellek a hagyományos kerékmérettel is kaphatóak. A magasabb kategóriákban 2013-ra több a 29-es modell, de ahogy árban lefelé haladunk, úgy dominálnak inkább a 26-os bringák, és ezek között kimondottan merész designnal is találkozhatunk.
A csúcs XC-fullyn, az AMS 100 SLT változatán is láthatjuk a merevgépen alkalmazott fejlesztéseket, továbbá a felfüggesztés kialakítása is a minimális súly jegyében történt. Minél inkább kerülték a ragasztott alkatrészeket, a forgáspontok a váz részeként lettek kialakítva, minél kevesebb „hozzátoldott” elemre törekedtek, és a himba is egy darabból készül.
A 29-es karbonváz rugóstag nélküli súlya a katalógus szerint 2 kilogramm alatti: 1900 gramm, ami egy négyforgáspontos nagykerekűnél komoly adat. A geometriában ugyanúgy törekedtek a 26-osra minél jobban hasonlító agilis irányíthatóságra, mint a merev 29ernél. Hátul szintén 12 mm-es tengellyel készül, elöl pedig a legtöbb modellnél 15 mm-es átütőtengellyel rendelkező villát építenek be.
Felszereltség szempontjából a csúcs fully szinte megegyezik a merevgéppel, a különbséget a Fox F29 CTD villa és a Formula R1 fékek jelentik. És a lenyűgöző 10 kg alatti súlyadat egy 29-es össztelósra: 9,95 kg. Természetesen az AMS is számos felszereltségi szinten kapható, 29-es és 26-os verzióban, 100/120 mm rugóúttal. A 130/150 mm rugóutas modellek 26-os kerékmérettel érhetőek el.
A végére pedig megérkeztünk az előbbiekben említett szinte valamennyi fejlesztést egyesítő csodabringához, egy olyan kerékpárhoz, melyet nehéz kategóriába sorolni. Az új kerékméretet, a 650B-t alkalmazva egy Enduro-gépet építettek a németek, a Stereo Super HPC 160 SLT 650B azonban jóval több ennél… Szóval kezdjük elölről: 120-160 mm-ig állítható Fox 34 villa, 160 mm-t mozgó négyforgáspontos karbonváz, a közepes, 27,5-es kerékmérettel, mindez 10 kg alatt. Ismétlem: 10 kg alatt, gyári adat szerint pontosan 9,95 kg.
Na menjenek a… – szoktam erre mondani, kis hazánkban sokan örülnének egy merevgépnek is ilyen súlyadattal… Belegondolni is félelmetes, mit tudhat a gép, 120 mm-re leültetve a villát, meredekebb homlokcsőszöget kapva így, lazán (ismétlem tényleg lazán) felpörgetünk az emelkedőn, majd vissza 160 mm, és Rock’n’Roll… Jó persze, nyilván…
Nem ha fektézünk egyet, hanem ha csak eldől a bringa, akkor sincs biztonságban a képen látható karbonnyereg, és számtalan nem éppen gravity ridingra alkalmas alkatrésszel találkozunk, de… Vonatkoztassunk el ezektől, gondoljunk arra, hogy csak úgy a Mikulás hozná, örök váz és alkatrészgaranciával…
Egy nyári teszt alapján már kiderült számomra, hogy a fullyknál nagyon is van értelme a 650B keréknek, ugyanakkor az is, hogy hiába megy át mindenen a 29-es, a „játékossága” elmarad a 26-ostól a “fun” mountain bike szegmensben. Ezért a Stereo kategóriájában komoly létjogosultsága lehet ezeknek a kerekeknek, szívesen kipróbálnám ezt a gépet…
Néhány adat: 8000 eurós ár, Fox rugózás elöl-hátul, 15/12 mm átmenőtengely, Sram XX váltás, RaceFace karbonhajtókar, Formula R1 fékek, Reynolds karbonkerekek, Tune, Syntace, AX Lightness kiegészítők… A Stereo 29-es kerékméretű változata nem kevésbé impozáns, és nem kevésbé drága, 140 mm rugóúttal rendelkezik, és a katalógus szerint pont ugyanannyit nyom a mérlegen, mint a Stereo Super HPC 160 SLT 650B.
Kell egy kis EPO-rásegítés? Sportos formájukkal, és a pedelec rásegítéssel talán még az elektromos bringáktól ódzkodók szívébe is könnyen belopnák magukat a Cube ilyen jellegű kerékpárjai. Mountai bike és városi kivitel is létezik, az EPO 45 Nature FE (city) és a az EPO 45 Reaction Pro 29 (mtb) sebessége ráadásul a szokásos 25 km/h helyett 45 kilométernél van limitálva, a rásegítés 350 Watt, ezzel már le lehet gyorsulni a gyanútlan Vespásokat…
Országúti vonalon továbbra is a Litening és az Agree modellek hódítanak, műszakilag a leglényegesebb újítás talán a hibrid kábelelvezetés a vázakon, ami az apróbb szükséges alkatrészek cseréjével akár mechanikus vagy elektromos rendszerek gusztusos felszerelését teszik lehetővé.
A nálunk inkább népszerű Agree modellek felétől (Race) „felfelé” az országútiknál (és a monti vázak nagy részében) a karbon gyártástechnológiában átálltak a TwinMold technológiáról az Advanced TwinMold technológiára, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy belül még jobb formákat használnak, ami által még több gyantát tudnak kipréselni a gyártás folyamatán a vázból, emiatt lesz könnyebb de mégis ugyanolyan merev.
A Cube országútik designját tekintve még mindig uralkodik a fehér, vagy alapszínként, vagy dekorként, valamint rengeteg a különböző beszállítóktól – Syntace, Schwalbe, stb. – érkező, kimondottan a Cube számára, egyedi festésű alkatrész. A csúcsmodellek felszerelésében már a legújabb, 2013-as Shimano vagy SRAM komponenseket láthattuk, a súlyadatok 6 kilogrammnál kezdődnek.
Bővebb információk a hazai forgalmazó oldalán: www.cube-bikes.hu
(x)