Bár még csak 2011-et írunk, de mostanság általános trend, hogy a gyártók ilyenkor már a 2012-es fejlesztéseiket prezentálják. A magyar kerékpáros médiumok képviselői és a hazai Author eladásokban érdekelt kereskedők nemrég a cseh gyártó szlovákiai központjába, Trencsénbe (Trenčín) utaztak, hogy megismerkedhessenek az Author 2012-es újdonságaival. A Bikemag stábja a BrinGáspár és a Szigeti kerékpárboltok meghívásának eleget téve vett részt az eseményen, ahol zavarba ejtő információmennyiséggel bombázott minket a márka hazai forgalmazója…
…olyannyira, hogy nehéz a teljesség igényével visszaadni az ott hallottakat. Éppen ezért a következő koncepció alapján fognék hozzá: bemutatnám, mit láttunk a szlovákiai központban, hogyan néz ki egy Author márkabolt, majd a cég által alkalmazott technológiák ismertetését követően minden egyes géposztályból tallóznék egy-egy érdekesebb darabot, ezzel képet adva a 2012-es modellpalettáról.
A raktárbázis
A magyar delegáció először az Author szlovákiai raktárába látogatott, amely Trencsénben található. Pár évvel ezelőtti beruházásról van szó, korábban egy szűkösebb telephely látta el ugyanezt a funkciót. Ebből a raktárból szolgálják ki a teljes szlovák piacot, a „kiszolgálás” pedig nem úgy néz ki, ahogyan azt idehaza megszokhattuk, mondjuk Csepelen. A szlovák kereskedők nem autóznak hetente vagy havonta ehhez az Author raktárhoz, hanem rendelésre, kiszállítva érkezik innen a kért áru a boltokba. Ha valamiért mégsem lenne itt meg az, amit a megrendelő kíván, akkor a prágai központból rendelik meg neki.
Éppen ezért a látogató számára a szlovákiai központ nem annyira látványos. Miután nincs igazán szükség rá, ezért csak egy egészen minimalista bemutatóterem villant meg valamit a modellpalettából, a raktárcsarnokban pedig csupán bedobozolt kerékpárok sorakoznak katonás rendben. Amiért a helyszín számunkra mégis érdekes, az a tény, hogy a jövőben ez a létesítmény és raktárkészlet szolgálja ki a magyar piacot is. A magyar forgalmazással kapcsolatos részletekről és a látogatással kapcsolatos további érdekességekről ide kattintva olvasható egy összefoglaló írás.
A cégvezetőtől azt is megtudhattuk, hogy a csarnoképületet úgy tervezték meg, hogy esetlegesen kerékpár összeszerelésre is alkalmas legyen. Egyelőre azonban ez a tevékenység Európában nem kifizetődő, így a gyártás és az összeszerelés továbbra is a Távol-Keleten folyik, mint ahogyan az manapság a kerékpárgyártók 90%-a esetében megszokott.
Authort az Author boltból
Miután a kávét is elfogyasztottuk a szlovák raktárbázison, ismét felkerekedtünk, és Trencsén egyik legnagyobb kerékpárboltját látogattuk meg. Az Author kiemelten épít a márkát kínáló kerékpárboltokra, melyekből komoly országos hálózatokat igyekszik kiépíteni. Ez egy kölcsönös együttműködésre építő viszony, ami a bolt számára némi kötöttséggel jár ugyan, de cserébe kiemelt kiszolgálásban részesülnek a gyártó részéről. A bolttal szemben alapterülettel és árukészlettel kapcsolatos követelmények vannak, továbbá előny, ha az Authoron kívül túl sok más kerékpármárkát nem forgalmaznak. A trencséni „mintaüzlet” esetében ez egyetlen további márkát (Specialized) jelentett. Hogy miért éri meg a kötöttségek és követelmények ellenére az Author partnerüzletének lenni? Elsősorban azért, mert a kereskedő olyan konstrukciókkal találja szembe magát, hogy érdekében áll minél több Author kerékpárt eladni. Az meg gondolom nem kérdés, hogy a gyártónak ez miért jó…
A szigorú üzleti megfontolás mellett a gyártót manapság szokatlan elvek is vezérlik az értékesítéssel kapcsolatosan. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy elsődlegesen a partnerüzletei érdekeit védi, tehát nem ad el bárkinek kerékpárt, nem teremt például egy adott városban konkurenciát a saját partnerüzletének vagy márkakereskedőjének és nem értékesít webshopokon keresztül.
A bolt választékának végigcsemegézése után a delegáció ismét gépjárműbe pattant, és egy közeli erdő mélyén megbúvó szállodába vette az irányt, ahol a 2012-es fejlesztések ismertetésére került sor. Következzen tehát a 2012-es újdonságok mögött rejlő technológia, illetve ízelítő a jövő évi modellpalettáról!
Ami a modellek mögött van – a technológia
Mindenek előtt azt érdemes leszögezni, hogy az Author azon cégek egyike, akik bár a Távol-Keleten gyártatnak, a tervezést nem adják ki a kezükből, tehát aki az ő termékeik közül vásárol, biztos lehet benne, hogy cseh mérnökök munkájának eredményét kapja kézhez. A vázak tervezése és tesztelése során a Prágai Műszaki Egyetem működött közre, a termékek formavilága pedig a jó nevű cseh dizájner, Pavol Sajták ízlését dicséri. A termékfejlesztésben az Author és az Agang kerékpárok esetében számtalan élversenyző is részt vesz, mint például Jan Valenta, Jára Spěšný (Spaceman), vagy Michael Prokop. A cég emellett számos saját szabadalommal is bír technológiák terén. Összességében tehát nem tajvani tucatvázak matricázásáról van szó az Author esetében, így mélyedjünk is el kicsit benne, hogy milyen technológiákat kap a vásárló a cég jóvoltából!
Általánosságban a vázakról
Az összes az Author által tervezett és gyártatott váztípus szigorú nyúzópróba alá kerül, mielőtt piacra dobják. Minden egyes új termék prototípusát statikus és dinamikus tesztek alá vetik, mely összesen 14 vizsgálatot foglal magába. Emellett a gyártósorról lekerülő minden egyes váz két roncsolásmentes vizsgálaton megy keresztül: az egyikkel a fejcső, a másikkal a középrész torzionális merevségét ellenőrzik – magyarán nem egy bizonyos gyártási mennyiségből kerül ellenőrzésre egyetlen darab, hanem ezen a próbán minden egyes váz átmegy.
A műszaki tartalmon és a minőségellenőrzésen túl a formavilág is különös hangsúlyt kap a cégnél, ami meg is hozta a gyümölcsét. Az Author a karbon vázaival 2010-ben „az év gyártója” kategóriában elnyerte a Cseh Dizájn Nagydíjat, melyet a Cseh Dizájn Akadémia oszt ki évről évre.
Karbon technológia
Az Author a vázaihoz felhasznált karbon alapanyagot a japán Toraycától szerzi be, amely az alapanyaggyártás tekintetében a világ élvonalában foglal helyet. A cég neve ismerős lehet a Forma 1 világából, illetve Torayca alapanyagból épít a nagy nevű olasz Pinarello is. A karbon szövet a tajvani Carbotec cég jóvoltából nyeri el végleges formáját, ők már régóta beszállítói a cseh márkának.
A karbon vázak tervezése és gyártása során az Author 2010 óta négy fő gyártási- és szoftveres technológiát alkalmaz, ezek a következők:
HTR – High Toughness Resin
…melyet talán nagyszilárdságú gyantának lehetne fordítani. A legtapasztaltabb karbon alapanyaggyártókkal együtt kifejlesztett gyantával készült vázak súly/merevség mutatója lényegesen jobb, a külső behatásokkal szemben pedig ellenállóbb lesz a váz. Az Author új országúti vázai esetében tehát változatlan merevségi és szilárdsági paraméterek mellett a súlynyereség 120 gramm, míg az MTB vázak esetében ugyanez 250 gramm a korábbiakhoz képest.
EPS – Ethyl Polystyrene
…magyarán etilén polisztirén, ami nem más, mint egy speciális polisztirolhab. Az EPS alapanyagból készülnek azok a belső vázsablonok, amelyek a váz belső felületeinek geometriáját adják meg. Erre a hordozóanyagra kerülnek fel a karbon szövetrétegek. Az EPS hab a kiemelt terhelést kapó csomópontokba kerül csupán, így a középcsapágyház és a fejcső tájékának gyártásánál kap szerepet. A karbon váz készítése – sütése – folyamán fellépő hő hatására az EPS sablondarabok megsemmisülnek, de a szükséges ideig biztosítják a belső támaszt a karbon szövetrétegeknek. A technológia eredményeképpen a kritikus pontokon egyenletes, gyűrődésmentes belső felületet kapunk, ami jelentősen csökkenti a váz legjobban igénybe vett részein az anyagban ébredő belső feszültséget. A végeredmény még erősebb, tartósabb váz lesz.
TPM – Thermo Plastic Mesh
…azaz termoplasztikus háló. Miután a karbon vázak tönkremenetele esetében gyakori, hogy a probléma a belső felületről indul, ezért érdemes mindent megtenni annak érdekében, hogy ez a felület minél egységesebb, egyenletesen szilárd legyen. A váz belsejébe emiatt, mielőtt az a sütőformába kerülne, legbelső rétegként egy speciális anyagból készített hálót helyeznek el. Ez a hőre lágyuló háló a hőhatás következtében összeolvad a karbon szövettel, és a váz belsejében egységes, ellenálló felületet képez. Ennek eredménye, hogy a váz használata közben, az azt érő komolyabb terhelés esetén sem keletkeznek nemkívánatos mikrorepedések és szálhasadások, így a termék élettartama jelentősen meghosszabbodik.
FEA – Finite Elemente Analysis
…magyarul véges elem analízis. Ez egy speciális számítógépes elemzés, melynek során a váz paramétereit még az előtt tesztelhetik, mielőtt elkészülne a prototípus. Segítségével már a tervezés során lehetőség van a vázelemek optimalizálására, lecsökkentve a gyártást megelőző kísérletezés időszakát. Maga a módszer nagyon komoly matematikai számításokon alapszik, és csak a számítástechnika jelentős fejlődésének köszönhetően hódíthatott teret magának a tervezés során. A módszer lényege, hogy a majdani váz felületét virtuálisan apró kis területekre osztják fel. A számítógép külön-külön modellezi az adott kis felületen ébredő erőket, és így kimutatja a váz legkritikusabb, legjobban terhelt pontjait. A tervezőnek tehát nem kell feleslegesen vastag rétegeket alkalmazni ott, ahol ez nem szükséges, viszont erősebbre tervezheti azokat a területeket, melyek esetében ez indokolt. Ez aztán a kívánt végeredményhez vezet majd, miszerint a váz könnyű és mégis erős, tartós lesz a gyakorlatban.
Alumínium technológia
Az alumíniumból készült Author vázak geometria és egyes műszaki megoldások tekintetében a karbon modellek másolatai. A gyártás során a következő kiemelt technológiákat alkalmazza alumínium vázai esetében a cég:
Alloy Flex Stay design
Az alumínium modellek enyhén ívelt támvillája esetében alkalmazott technológia, mely kisebb úthibák hatásainak csökkentésére hivatott, így főleg az országúti gépeken (A44, A55 modellek) alkalmazzák. Emellett azonban előfordul a cég közép- és felső kategóriás MTB modelljein is.
3S Chain Stay
3S = Stiff, Straight, Short: azaz merev, egyenes és rövid. A hajtáshatékonyság növelése érdekében alkalmazott technológia az alu modellek láncvilláinál.
Vibration absorption Design
Ez valójában a támvillán alkalmazott S-Bendet takarja, melyet jól ismerhetnek már a kerékpárok technikai fejlődését régóta szemlélő bringások. Célja a komfort növelése, a talaj egyenetlenségei következtében keletkező kellemetlen rezgések csökkentése.
Biaxial Tube Profile
Ezt a speciális csőprofilt az alsócső esetében alkalmazzák. Lényege, hogy a fejcsőnél horizontálisan elnyújtott csőkeresztmetszet a csapágyházhoz érve vertikálisan elnyújtott formába fordul át, így mindkét vázcsomópontban olyan csőkeresztmetszetet találunk, ami a terhelés szempontjából a legideálisabb. Ez a technológia a merevfarú vázak mellett megjelenik az összteleszkópos alu vázas MTB-knél is.
Hydroform design
A nagynyomású folyadékkal formált alucsövek az A44 és A55 országúti modelleknél köszönnek vissza, ezzel a CA7707-es karbon váz első generációjának formavilágát megidézve. Ugyanez a technológia jut szerephez az összes városi/túra modell esetében is.
A korábbi fejlesztésekről összefoglaló olvasható ide kattintva. Ezek után nézzük, hogy ezekből a technológiákból milyen gépeket főztek a csehek!
2012-es bringákról 2011-ben
Országút
A 2012-es szezonra az eddigi országúti modellpaletta megújul, a típusnevek pedig megváltoznak. Összesen 7 modellből válogathatunk majd, ebből 5 karbon, míg 2 alu vázra épül. Az eligazodást megkönnyíti, hogy a karbon modellek típusneve „CA”, míg az alumínium vázasoké „A” jelzéssel kezdődik.
A CA88, CA77, CA66Di2, CA66, CA55 modellek azonos formavilágú monocoque karbon vázra épülnek, különbség a vázgyártáshoz felhasznált karbon alapanyagban van, no meg abban, hogy Sram Redtől, valamint Dura-Ace-től a 105-ösig terjed a felszereltségük. Érdekességképpen megemlítendő, hogy lesz elektromos szettel kapható Author is 2012-ben (CA66Di2), az azonban a Dura-Ace Di2 helyett a nemsokára publikussá váló Ultegra Di2-vel lesz szerelve. Ezzel szemben az alumínium vázra épülő típusok 105-össel (A55) és Sorával (A44) lesznek elérhetők.
FSX – össztelós MTB
Az össztelós MTB szegmensben az Author két rugóút-tartományban lesz jelen 2012-ben: a 100 mm-t mozgó XC/maraton és a 130 mm-t kínáló trail/all mountain vonalon. Előbbit az A-Ray típuscsalád hivatott lefedni 3 karbon (A-Ray 5.0, A-Ray 4.0, A-Ray 3.0) és 2 alumínium vázas (A-Ray 2.0, A-Ray 1.0) modellel, míg utóbbit az Era fantázianévre hallgató, 2 karbon (Era 3.0, Era 2.0) és egy alumínium (Era 1.0) vázas modellel. Mindkét típuscsalád négyforgáspontos hátsó felfüggesztéssel készül, mely pogózásmentes, fékfüggetlen működést biztosít. Ha valakinek hiányérzete támadt, az nem véletlen: a durvább felhasználásra szánt össztelós gépek az Agang márkán belül kaptak helyet.
29”-os MTB
Az egyre népszerűbb világtrendre, a 29”-os kerékméretű MTB-k előre törésére az Author 2012-ben egy karbon (Revolt 29) és három alumínium (Instinct 29, Traction 29, Dexter 29) vázas géppel reagál. A felszereltség felülről lefelé így fog kinézni: XT/SLX, SLX, Deore/Alivio és Alivio/Acera. A karbon vázat megcsodálhattuk élőben is, és azt kell, hogy mondjam, nagyon szép darab, ahogyan az Author összes 2012-es karbon váza.
MTB merevfarú
Az Author legtöbb modellt felvonultató géposztálya a merevfarú hegyibringáké, ahol 25 modellből választhat majd 2012-ben a jövőbeli vásárló. A termékpaletta a felsőtől az alsó kategóriáig a teljes piaci vertikumot lefedi, a csúcson összesen hat darab, karbon vázra épülő, különböző felszereltségű modellel. A termékpaletta alján női vázas gépeket is találunk, továbbá a legalsó szegmensben az egyszerűbb, merevvillás darabok is helyet kaptak.
Krossz
A cég másik legnépesebb géposztálya lesz 2012-ben a krossz/trekking vonal. Összesen 18 modellt találhatunk itt, ezeknek egy része két színvariációban is elérhető lesz. A paletta csúcsán két karbon vázas modellt találunk – Synergy és Avion néven –, mely vázanyag használata ebben a szegmensben egyelőre még nem általánosan elterjedt.
Városi / túra szekció
A városi kerékpárosok, és a könnyed hétvégi túrák kedvelői három 700C-s, azaz országúti/trekking felniméretű modellből választhatnak majd 2012-ben, és mindegyik modellnek létezik majd férfi és női vázas verziója is. Emellett a cég a folding – azaz összecsukható – bringák piacán is képviselteti majd magát, azonos vázra két különböző felszereltségű 20”-os kerékméretű modell épül majd: a Duplex és a két színváltozatban megjelenő Simplex.
Junior
Az Author gondol a legkisebbekre is, így 2012-ben összesen 13 gyermekmodell jóvoltából ismerkedhetnek meg a kerékpározással a jövő bringásai. A színválaszték gazdag, a méretválaszték pedig négy kerékméretet foglal magába, lekövetve a gyermekek növekedését: 12”; 16”; 20” és 24”.
Női MTB (ASL sorozat)
Általános világtrend, hogy a hölgyeknek külön modellekkel kedveskednek a gyártók. Jobban mondva ez nem is kedveskedés talán, hanem egy valós igényre adott válasz. Az Author esetében ez a géposztály ugyanazt kínálja, mint más gyártóknál: nőiesebb dizájnt, és a nők anatómiai sajátosságaihoz jobban illeszkedő vázgeometriát. Ez esetünkben három méretet takar típusonként (16”; 18” és 20”), és mindegyik vázméretnek sajátja, hogy a szokásosnál jelentősen rövidebb vízszintes felsőcsőhosszal rendelkezik. Emellett kormány, stucni, nyereg, teleszkóp karakterisztikája és egyéb kiegészítők terén is a hölgyek igényeit követi a gyártó.
Női krossz
A szebbik nem igényeit nemcsak a merevfarú montik esetében tartja szem előtt az Author. A szabadidősportot választó nők körében kedvelt másik géposztály, a krosszbringák kínálata is a korábbiakban ismertetett elvek alapján kapott speciális geometriát és felszereltséget. A három modell (Zenith ASL, Stratos ASL és Classic ASL) két női geometriájú vázméretben érhető el: 17” és 19,5”.
Élesben (is)
Miután az „üzemlátogatás” és a prezentáció lezajlott, a gyakorlatban is megtapasztalhattuk azt, amit korábban láthattunk és hallhattunk. Az erdei szálló tőszomszédságában takaros sátrak alatt sorakoztak a 2012-es tesztbringák, az erdőben pedig gondosan kiépített egynyomos ösvények várták a tesztpilótákat.
Ha már nem szakágam a hegyikerékpár, legalább a felniméret egyezzen – gondoltam –, és hasonló szituációban immár nem először egy 29”-os montira szereltettem fel a pedálomat, miközben Bander egy karbon merevfarúra, majd később egy össztelósra repült rá. Elindultunk egy kis erdei csapatásra, ami az izgalmas vonalvezetésű ösvények jóvoltából kivételesen élvezetesnek bizonyult, kár, hogy egy kör után a sátor alá kellett menekülnünk az eső elöl, ami ki is tartott késő délutánig.
Rövidsége ellenére a tesztkör stílszerű lezárása volt annak a tartalmas szakmai napnak, melynek beszámolóját szintén lezárnám ezennel. A 2012-es újdonságoknak a sora azonban ezzel még nem ért véget, hiszen egy következő cikkben a 2012-es Agang fejlesztéseket mutatjuk majd be.
További információk:
Az Author anyacég honlapja: www.author.eu
Az Author hazai honlapja: www.authorkerekpar.hu
A Szigeti Kerékpárbolt honlapja: www.szigetikerekpar.hu
A kiemelt Author márkaboltként üzemelő BrinGáspár kerékpárbolt honlapja: www.bringaspar.hu; www.facebook.com/kerekparuzlet; valamint a bolt elérhetősége Budán és Pesten.
Szöveg és fotó: HBalage, Author
(X)