fbpx

Alkatrészteszt: 3T Clip on Aerobar

Ha azt mondom, hogy a gyártó cég története összefonódik az időfutamok világával, akkor talán nem árulok el nagy titkot. Kezdjük tehát egy kis történelemmel! A 3T históriája egy másik híres olasz alkatrészgyártó, az 1923-ban alapított Ambrosio üzemében kezdődött. Az alumínium kerékpáriparban történő meghonosítása terén élen járó üzemben hajtogatta a csöveket egy Mario Dedioniggi nevű munkás…

Egy kirakójáték elemei

Egy kirakójáték elemei

Mario tízévnyi munkatapasztalattal a háta mögött 1961-ben aztán Techno Tubo Torino néven kisüzemet alapított, ahol kormányok és kormányszárak tervezésébe és gyártásába kezdett. Mario megérezte, hogy kiegészítők terén a jövő az alumíniumé, így új ötvözetekkel és kormánygeometriákkal kezdett kísérletezni. Elsők között használta a 7075-ös – más néven Ergal – alumíniumot, majd saját fejlesztésű alupálcás nyergével először ment 300 g alá az alkatrész történetében. Francesco Moser egyórás világcsúcsa során debütál a világ első kifejezetten időfutamra gyártott kormánya, melyen szintén a 3TTT logót találjuk. Nagyjából ekkor ért fennállásának egyik csúcspontjára a cég, így az alapító nem sokkal ezután visszavonult, és új menedzsmentnek adta át a cégvezetést.

A fejlesztések persze nem állnak meg, így 1986-ban karbon stucni-kormány kombóval (!!!) kísérleteznek, míg a következő évben a Scott megbízásából megtervezik az első időfutam-kormányadaptert. Az aerodinamikai előnyök szemléltetésére nem kellett sokáig várni. Ehhez az alkatrészhez kötődik ugyanis Greg Lemond emlékezetes 1989-es Tour de France győzelme, amikor az utolsó időmérő szakaszon adott közel egy percet az összetettben addig vezető Fignonnak, és szerezte meg a végső győzelmet mindössze 8 másodperccel.

Felhajtott könyöktámasszal így fest a dolog

Felhajtott könyöktámasszal így fest a dolog

A kilencvenes évek közepén a 3TTT márkanév az alkalmazottak körében használatos szlenget követve 3T-re egyszerűsödik. Az ezredforduló környékén pedig a Cinellit és a Columbust birtokló Gruppo érdekeltségébe kerül a márka, ekkor a korábbi konkurens Cinelli mellett másodlagos szerepkörbe kényszerül a 3T. Ebből a kötelékből 2007-ben válnak ki, és teljesen új termékpalettával léptek a piacra.

Azóta az általuk tervezett/gyártott/gyártatott alkatrészek köre évről évre bővül, és 2010-ben már három Pro Tour csapat nyúzza őket: a Cervélo Test Team a Team Garmin-Transitions és a Team Milram. Érdekességképpen megemlítendő, hogy a profi csapatok nem a súlymániásoknak készülő LTD szériát, hanem a paletta középső lépcsőjeként definiált TEAM családot használják.

Az adapter lelke, a rögzítő bilincs

Az adapter lelke, a rögzítő bilincs

Mint az látható a fentiekből, a cég nem kis tapasztalattal rendelkezik az időfutam/triatlon szakágban, talán nem véletlen, hogy a 2007-es teljes modellpaletta-frissítés egyik első terméke a Ventus integrált időfutam kormány volt. A modellválaszték nemrég az integrált típusok mellett egy a hagyományos kormányokra szerelhető adapterrel bővült, ennek Team verziója lett mostani tesztalanyunk.

Lehajtott állapotban látszik, hogy a kormány felett alig 1,5 cm-rel helyezkedik el a könyöktámasz

Lehajtott állapotban látszik, hogy a kormány felett alig 1,5 cm-rel helyezkedik el a könyöktámasz

A 3T Clip on Team időfutam adapter két speciális tulajdonsággal rendelkezik. Az egyik, hogy a könyöktámasz a létező legalacsonyabbra került, amit úgy oldottak meg, hogy a szárak a kormány és a bilincs tengelyébe futnak bele. Ebből három dolog következik: 1. normál országúti gépre szerelve nem kerül használhatatlanul magasra az adapter, 2. a bilincs alatt nincsen semmi nagyobb dolog, ami zavarhatná a bowdeneket a szabad futásban, 3. a szárak hossza nem állítható. A másik fontos tulajdonság, hogy a könyöktámaszok amikor éppen nincsenek használatban, felhajthatók, így a kormány felső fogása maximálisan kihasználható.

8,5 cm esett le a végéről

8,5 cm esett le a végéről

A bilincsek egy 3T Rotundo Team karbonkormányra kerültek, mely a céges kommunikáció szerint maximum 5 Nm meghúzási nyomaték mellett tökéletesen kompatibilis ezzel az adapterrel. És valóban, az adapter 4-4,5 Nm-rel rögzítve nem forog el a kormányon, és nem sérti meg a lakkot sem. A karbon könyöktámaszok (a Pro változat esetében aluból készül ez az elem) szélessége négy pozícióban állítható, erre tépőzárral kerülnek a neoprén párnák – ügyes megoldás. A bilincs amúgy tetszetős darab, két csavarral rögzíthető a kormányra, ebből a felső kettős funkcióval bír: ez rögzíti a könyöktámasz csuklós idomát, de úgy, hogy az el tudjon forogni, így a könyöktámasz felemelhető legyen. A felemelt pozícióban egy hornyolt műanyag betét pozícionálja a könyöktámaszt, ez kikopásra hajlamos ugyan, de ez előreláthatólag a működést döntően nem befolyásolja.

Egyszer fenn, egyszer lenn…

Egyszer fenn, egyszer lenn…

A bilincsbe kerülő szárak nem típus-specifikusak, így a cég összesen öt integrált modelljéhez (Ventus, Brezza, Aura, Mistral, Zefiro) is ezek használhatók. Ezeknél az integrált kormányoknál a szárak hossza tágabb határok között állítható, így ennek fényében a gyári hossz jóval nagyobb volt, mint ami számomra itt most szükséges lett volna. Némi menetpróba után kialakult, hogy mennyi is a kívánatos hossz, és szépen méretre vágásra kerültek a szárak. Miután gyárilag nem járt hozzájuk végdugó, ezért a létező legkönnyebb megoldást alkalmaztam: egy kettévágott, feketére festett parafa dugó, mely összesen 4 kemény grammot ad hozzá a kormány amúgy sem túl tetemes tömegéhez. További apró sufnituning, hogy a gyárilag elkészített váltóbowden-furatot leragasztottam, ellenkező esetben a menetszél kellemes dallamokat játszott volna rajta. Az adapter amúgy ötféle (egyenes, hagyományos hajlított, Sky-Bend hajlítás, Deep-S Christian Vande Velde Signature edition, valamint Pi Wing kialakítás) szárral rendelhető.

Menet közben a könyökpárnák maximális kényelmet és rezgéselnyelést biztosítottak, a kormány alól két hézaggyűrűt kipakolva pedig közel tökéletes időfutam-pozícióba kerültem az amúgy mezőnyversenyzésre használt gépemen. Beigazolódott továbbá, amit korábban is sejtettem: valójában teljesen felesleges a szárak végén a hajlítás, egy egyenes szárral rendelkező adapter is ugyanazt a kényelmet nyújtja. A felhajtható könyöktámaszokat nagyon jó ötletnek tartom, így valóban teljes értékű marad a kormány összes fogása.

Ez a csővég 1,5 mm-es falvastagsággal rendelkezik

Ez a csővég 1,5 mm-es falvastagsággal rendelkezik

Jó szívvel ajánlható ez az adapter a hosszú sík szakaszokat tartalmazó hazai hegyi időfutamokra, vagy olyanoknak, akik nem kívánnak külön időfutam gépet tartani, de mégis szeretnének hatékonyan haladni az időmérő versenyeken. A 3T-nek hivatalos hazai forgalmazója továbbra sincsen, ellenben az internet világa még mindig határtalan…

Értékelés:

Pozitívumok:
+ szuper alacsony felépítés
+ a fék és váltóbowdeneket nem zavaró sziklaszilárd rögzítés
+ a kormány bevonatát nem roncsoló bilincs
+ kényelmes, széles határok között állítható könyöktámasz
+ a felhajtható könyöktámasz miatt a felső fogás is használható
+ kategóriájában alacsonynak számító tömeg, ami ráadásul megegyezik a gyári adattal

Negatívumok:
– könyöktámasz alá kerülő műanyag betét könnyen kikophat
– a szár hossza nem állítható
– a csövekhez nem tartozik gyárilag kormányvég-dugó

3T Team Clip on Aerobar, részletes műszaki adatok:

Bilincs és könyöktámasz:
Karbon könyöktámasz: 78 g/pár
Könyöktámasz párna: 16 g/pár
Alu konzolok: 166 g/pár
Mért tömeg mindösszesen: 260 g (megegyezik a gyári adattal)

3T Team extension (szár):
Gyári hossz: 350 mm
Falvastagság: 1,5 mm (befogásnál), 0,75 mm (a cső végén)
Átmérő: 22,2 mm
Nyers, vágatlan tömeg: 121 g/pár
Vágott (265 mm) tömeg: 99 g/pár

Könyöklő össztömege: 359 g

További információk: http://thenew3t.com

Szöveg és fotó: HBalage

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo