fbpx

Giro d’Italia arcképcsarnok: Luigi Ganna, az első győztes

A legelső Giro d’Italia 1909. május 13-án, éjjel 2 óra 53 perckor indult útjára Milánóból. A verseny Lombardia székhelyének akkori külvárosi részében található Via da Piazzale Loreto utcából indult az éj sötétjében. Anno a versenyzőknek nemcsak egymással, hanem a rendkívül rossz állapotú utakkal és gyakran előfordult, hogy útonállók bandáival is meg kellett küzdeniük…

A gyakran 15 kg-os, váltónélküli kerékpárok örökhajtósak voltak, emiatt a versenyzők rá voltak kényszerülve arra, hogy lejtmenetben is tekerjenek. Az ellenőrző pontoknál le kellett szállniuk a kerékpárjaikról és a felsorakozott zsűri előtt aláírásukkal igazolni áthaladásukat. Minden szakaszt pihenőnap követett. A verseny híreit telegráfon továbbították Milánóba. A telefonnal már akkoriban is rendelkezők egy, a verseny idejére fenntartott telefonszámon kaphattak friss információkat a futam állásáról, történéseiről. Az első Girót egy varesei kőműves, Luigi Ganna nyerte, akit Carlo Galetti és Giovanni Rossignoli követtek a dobogón.

Luigi Ganna

Luigi Ganna

A hatalmas termetű Ganna 1883. december 1-én született olasz földműves család gyermekeként. Milánóban dolgozott kőművesként. Munkába minden nap kerékpárral ment szülőfalujából, a Milánótól 50 km-re található Induno Olona-ból. Így nem nehéz kiszámolni, hogy a már akkor is versenyzői babérokról álmodozó Ganna naponta oda-vissza 100 kilométert kerekezett.

Versenyzői tehetségére először 1905-ben, a Giro di Lombardián figyeltek fel. A bronzérmes Ganna 18 lírás nyeremény mellé havi 200 lírás  szerződést is kapott a Bianchi csapattól.  1907-ben diadalmaskodik a Milano-Torino-Milano versenyen, 1908-ban megnyeri a Giro di Lombardia-t és a másodikként végez a Milano-Sanremo-n. Ugyancsak 1908-ban ötödik a Tour de France összetett versenyében és beállítja az egyórás kerékpározás világcsúcsát: 40,404 km.

Legsikeresebb éve 1909 volt, amikor is az első Giro d’Italia megnyerésén túl a Milano-Sanremo-n is sikerült diadalmaskodnia.

1911-ben ő nyeri a Girók történetének első hegyi befutóját Sestriere-ben. 1912-ben ő nyeri a 600 km-es nagydíjat, ahol már egy saját maga által készített kerékpár nyergében versenyzett.

1914-ben szögre akasztja kerékpárját, majd megalakítja a saját nevét viselő csapatát és elkezdi az ugyancsak saját nevével ellátott Ganna kerékpárok gyártását (1951-ben egy ilyen kerékpár nyergében nyeri később a Girót Fiorenzo Magni). Az I. Világháborút követően a cége már motorkerékpárokat is elkezd gyártani.

Varese városának velodrómja a mai napig híres polgárának, Luigi Ganna-nak a nevét viseli.

Írta: Lengyel László

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.