A Schwalbe 2024-re többek között új cyclo-cross gumival bővítette kínálatát, ami az X-ONE R nevet kapta. Az új modell “allrounder”-ként került piacra, de már ránézésre is agresszívabb mintázattal rendelkezett, mint az eddig futó modellek, ezért nem volt kérdés, hogy inkább lazább talajra szánja a gyártó és egyfajta sárban is jó, mindenes gumiként kerül fel a palettára. Ez éppen kapóra jött nekem, mert az ilyen típusú gumikat szeretem használni a cyclo-cross kerekeimen, a szezon elején felteszem őket és versenytől függetlenül az egész szezonban ezeket használom. Mivel idénre kifogytam a cyclo-cross gumikból ezért a hazai forgalmazó jóvoltából gyorsan szereztem is az új Schwalbe X-ONE R-ből egy párat és október óta ezeket használom edzéseken és versenyeken egyaránt.
Nekem lényeges, hogy tubelessként jól működjön a cyclo-cross gumi, az idei év előtt a Schwalbe gumikban ebből a szempontból nem igazán bíztam a régi tapasztalataim alapján, viszont a gravel gumi G-ONE Allround tesztje közben meggyőzött a német márka, hogy a belső nélküli gumijai abszolút megbízhatóak, nem adja meg magát a perem könnyen, ezért is mertem belevágni az X-ONE R tesztbe, ami természetesen tubeless kompatibilis, pontosabban TLE (Tubless Easy). Tudom a szingó mindenek felett áll a cyclo-cross világban, nekem is van belőle egy kerékszettem, de valamiért én a tubeless gumikon jobban érzem magam, főleg edzéseken, amikor nagyobb nyomáson kell mennem a kövek és egyéb tereptárgyak miatt.
A Schwalbe X-ONE R cyclo-cross guminak született, ezért mindössze 33-as méretben és egy verzióban készül méretenként (622 és 584), technológiákat tekintve gyakorlatilag mindenből a gyártó a legjobbját tette bele. A Super Race verzió neve már önmagában beszédes, a V-Guard védelem mellé az Addix Race gumikeverék párosul, ami nemcsak jól tapad, hanem kis gördülési ellenállást eredményez. A kopásállóság a versenyguminál annyira nem kérdés, de erre még vissza fogok térni a tapasztalatoknál. A gumi transparent (színtelen) oldalfallal kapható, amit én inkább barnának hívok, de ezen szerintem senkivel nem fogunk összeveszni 🙂 . A legtöbb “pro” oldalfala mind ilyen, tehát az X-ONE R sem fog kilógni ebben a verseny rajtjában.
Felszerelés
Elsőként a mérlegeléssel kezdtem a szerelést, az egyik gumi 422 grammot, a másik 425 grammot nyomot a mérlegen, ami a gyári 395 grammos adathoz képest majdnem 30 gramm többletet jelent. Ezen nem igazán akadok meg, mert a gyártók többsége hasonló hibahatárral dolgozik, meg eleve úgy vagyok vele, hogy egy cyclo-cross gumi inkább legyen kicsit nehezebb, minthogy elszálljon edzés vagy verseny közben. Feltenni nem volt bonyolult, persze kellett hozzá gumi leszedő, de feszegetni nem kellett túl sokat. Booster nélkül sikerült felfújni az elsőt és a hátsót is, és látványosan egyik gumi sem eresztette a levegőt első éjszaka folyadék nélkül, megfelelő a légzáró réteg a gumi belső felén, nem volt az mint pár guminál (pl mint a 10 évvel ezelőtti grammániás Schwalbe mtb guminál), hogy víz alatt ömlik az oldalfalán a levegő.
Ami nagyon meglepett, hogy a 18 mm belső szélességű felnijeimen csupán 31,5 mm szélesek voltak a gumik, ami számomra azt jelenti, hogy a Schwalbe utánament a trendeknek a cyclo-cross gumiknál is és végre széles felnikhez tervezi a gumijait. Emlékszem pár évvel ezelőtt az okozta a tubeless gumik kapcsán az egyik problémát, hogyha nem keskeny felnire tettük fel őket (ezért is használok 18 mm-es felniket) akkor bizony nem ment rá a 33 mm-es gumiszélességet ellenőrző sablon a gumikra, azaz rendes versenyen nem lehetett velük rajthoz állni. Úgy látszik a Schwalbe ezt korrigálta az X-ONE gumiknál és innentől végre akár kb 23-as felniket is használhatunk a cyclo-cross bringákon, ami stabilitás szempontjából sem utolsó szempont, jövőre már biztos, hogy a szélesebb gravel kerekemet fogom befogni crossozni is. És azért írtam X-ONE gumikat, mert éppen a barátnőmnek egy Allround lett feltéve az enyémmel egy időben és neki is hasonlóan vékony a keskeny felnijén.
Menettapasztalatok
Mint már említettem a szezon elején kerültek fel az X-ONE R-ek a felnijeimre amikor még felénk a talaj betonkemény volt a legtöbb ösvényen. A magasabb ritkás mintázat hajlamos volt “megúszni” ekkor a talajon és az edződombon is gondja volt a mintáknak a talajba beleharapással, de ekkor kb mindenki szenvedett a porban csúszkálással gumitól függetlenül, bár valószínűleg egy alacsony, sűrűbb mintás (pl X-ONE RS) jobban teljesített volna valamivel. Viszont a gördüléssel nem volt gond, a futófelület mintázata középen igazi allrounder, jól gurul kemény talajon is.
Etyeken az első versenyen lazább, helyenként sáros, csúszós talaj fogadott minket, ezt már jobban szerette az X-ONE R, sőt szerintem az eddigi gumijaimhoz képest kifejezetten jól teljesített. Ezután még bőven váratott magára a csapadék idén ősszel, de a párás éjszakáknak köszönhetően a talaj puhult és a gumi kezdett egyre jobban magára találni, a kanyarokban nagyon jól fogott a hangsúlyos oldalmintázata, és olyan rézsűkön tudtam felmenni vele, amiken eddig nem sikerült. Az egy menetirányú, egy beforgatott oldalminta párosítás telitalálatnak bizonyult a rézsűs mászásokon.
A 2024-es év az aszály jegyében telt, amiből szerencsére vagy szerencsétlenségünkre az ősz és a tél sem volt kivétel, így minimális mennyiségben tudtam igazán sáros körülmények között tesztelni a Schwalbe X-ONE R-t, de egy újbudai cyclo-cross hétvége éppen becsúszott amikor sárban tudtam vele bringázni. Ezen a hétvégén nem a gumi volt a szűk keresztmetszet hanem mint általában én. Szépen tisztult és jól tartott az X-ONE R, a cipőm talpa 🙂 hamarabb tömődött el, mint a gumi.
Ezenkívül is többször mentem vele sáros körülmények között edzésen, itt a hasonlítási alapot a barátnőm X-ONE Allround gumijai adták, az X-ONE R egyértelműen jobban tisztul nála, sokszor volt, hogy hazaérve az én gumim teljesen tiszta volt, míg az Allroundba még benne volt a sár (én tisztítom mindkét bringát :p ), és a lazább, tapadósabb talajon történő bringázások után is jellemzően ezt tapasztaltam.
Tubelessként is tökéletesen működik, én 1,6 barig mertem leengedni és egyszer sem fordult le, jó néhányszor vágtam oda kőhöz, nagyobb gyökérhez és szó nélkül tűrte, elég stabil a rendszer. Defektet nem kaptam vele, vagy csak nem vettem észre, mert a gumikban található folyadék eltömítette a lyukat. A hátsó gumin 1000 km felett látszik némi kopás, de bőven van még benne tartalék, messze nem az a gyorsan elkopó fajta.
Összefoglalás
A Schwalbe X-ONE R egy igazi mindenes cyclo-cross gumi. Ha csak egy gumit akarsz használni szezonban és a sáros versenyeket sem kerülöd el akkor ez egy tuti vétel tubeless hívőknek. Az X-ONE R szereti a laza talajt, a ritkább nagy mintázat ilyen körülmények között érzi igazán otthon magát, de kemény talajon is jól teljesít a hosszirányú “futóélnek” köszönhetően. Sárban jól tisztul. Ha keveset mész sáros körülmények között, akkor érdemes megfontolni az X-ONE Allround modellt.